Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Bordskikk og rutiner

Anbefalte innlegg

Skrevet
Etter at jeg jobbet som servitør har jeg også begynt å irritere meg over mennesker som avslutter middagen med en uryddig tallerken...men jeg skjønner at jeg ikke kan forvente at alle legger kniv og gaffel på "5 på halv 5"... :sjenert:

Jeg legger alltid kniv og gaffel ''5 over halv 7'' jeg når jeg er ute og spiser. Er keivhendt så det blir vel det samme. :sjenert:

Ellers har jeg visse ting jeg hater ved bordet:

*Folk som slurper, smatter og generelt spiser ekkelt

*Folk som ikke sier ''takk for maten''

*Folk som begynner å røyke ved middagsbordet før alle er ferdige å spise :redd:

*Folk som ikke kommer og setter seg når verten sier ''vær så god''

Gjest Papirkurven
Skrevet

Kan jeg bare spørre dere som sier dere ikke takler smatting om noe: Hva legger dere i smatting? Eller....når blir det smatting?

Noen typer mat fører jo til litt lyder, f.eks, hamburger, taco og spaghetti. Er det smatting dere ikke klarer?

Skrevet
Kan jeg bare spørre dere som sier dere ikke takler smatting om noe: Hva legger dere i smatting? Eller....når blir det smatting?

Noen typer mat fører jo til litt lyder, f.eks, hamburger, taco og spaghetti. Er det smatting dere ikke klarer?

For min del er det smatting, ja. Altså, folk som tygger med munnen åpen (de er selvsagt fraskrevet dette når de er tett i nesen :fnise: ). *grøss*

Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet
Jeg legger alltid kniv og gaffel ''5 over halv 7'' jeg når jeg er ute og spiser. Er keivhendt så det blir vel det samme. :sjenert:

Såå nøye er det jo ikke! :fnise: Jeg hadde blitt veldig fornøyd hvis jeg skulle rydde bort til tallerken! :enig:

Skrevet
Såå nøye er det jo ikke! :fnise: Jeg hadde blitt veldig fornøyd hvis jeg skulle rydde bort til tallerken! :enig:

:sjenert: Takketakk! :fnise:

Gjest LanaLane
Skrevet

Jeg hater når folk snakker over hodet på de andre middagsgjestene. Dette er veldig vanlig når jeg er hjemme på besøk hos mine foreldre, de snakker om jobb, jobb,jobb og jeg klikker inni meg.

Jeg er på besøk kanskje 2 ganger i året, er det så vanskelig å droppe å snakke om "Kjetil som ikke gjorde rapporten ordentlig" etc, når jeg er der? Og etter middag er det rett på sofaen, og da snakker vi heller ikke, da hviler vi bort middagen.

Eller hos venner, 2 stk som gjerne sitter langt unna hverandre har en skikkelig oppheta diskusjon om et eller anna vi andre ikke har peiling på og de ikke har noen intensjon om å få andre med i samtalen.

Hos svigers spiser de maten foran tv'n, faren spiser aldri med resten av familien, og det sies ikke "takk for mat". Er kanskje en kulturell forskjell, men likevel. Vi eter maten foran tv'n her hjemme, men vi er jo bare to og har et eldgammelt kjøkken uten isolering :fnise:

• 10 måneder senere...
Skrevet

Apropos smatting, hvordan si ifra på en høflig måte?

Skrevet (endret)

Vanskelig, det der. Folk vil vel bli fornærma hvis man prøver.

Jeg skjønner at jeg har vokst opp i en veloppdragen familie, for jeg har nesten aldri opplevd det som ramses opp som irriterende i denne tråden. I det hele tatt føler jeg at etikettemessig har jeg kommet svært godt ut av det.

Det som irriterer meg, er at de har andre regler i Belgia (hvor jeg har stor familie), for eksempel at alle venter til alle har forsynt seg før de kan begynne å spise. Når vi er 14 stykker til bords på julaften, blir maten kald før sistemann får tatt på tallerkenen!

Og jeg hater skraping med kniv på tallerken, men det må vel heller regnes som hendelig uhell.

Endret av tineline
Skrevet (endret)

Oi, her var det mye rart folk irriterte seg over .. :)

Det er egentlig veldig sjelden andres spising plager meg, det må isåfall være de som klarer å søle overalt når de spiser, på duken, gulvet og seg selv.

I tillegg blir jeg stressa av å være hos folk som har veldig mye rutiner rundt vanlige middager, som at bordbønn skal bes før man begynner å forsyne seg, at alle skal forsyne seg før man begynner å spise, ingen albuer på bordet og så videre. Jeg synes slike ting er helt på sin plass i litt stivere selskap (minus bordbønnen da.. ;) ), men på en vanlig hverdag synes jeg det blir for mye. Jeg synes det er viktigere at man er avslappet og har det hyggelig rundt middagsbordet enn at man pirker på at noen spiser med skje eller bare gaffel.

Sånn sett så er det kanskje de som er overdrevent opptatt av pirking som irriterer meg mest :fnise:

EDIT: Jeg glemte et punkt, folk som på død og liv må ha skryt for maten de har laget. Greit nok at man sier takk for maten, det er vanlig høflighet, men enkelte gir seg ikke før man sier med stor entusiasme at det var et kjempebra måltid. Hvis maten faktisk var bra er det jo hyggelig å si det til kokken, men om det var et kjipt måltid føler jeg ikke alltid for å lyve. Et unntak må være hvis noen som ikke klarer å lage mat virkelig har strevd for å få til noe :)

Endret av mias
Skrevet (endret)

Morsom tråd :mrgreen:

My pet peeves:

- Folk som strekker seg etter ting laaaangt unna, istedet for å be andre SENDE saltet/tyttebæra/whatever.

- Voksne mennesker som rett og slett ikke kan holde gaffelen riktig.

- Mennesker som sluker maten. Det er bare stusselig å se på.

- Det verste er de som på død og liv må kommentere andres bruk (les: mengde) av saus, krydder etc. Joda, de finnes. Og de gjør det nesten hver gang dere spiser sammen.

- Voksne mennesker som har problemer med å sitte på stolen gjennom et helt normalt måltid (sjekke PC`n, f.eks). Nitrist! :haar:

Endret av missLynch
Skrevet
- Voksne mennesker som rett og slett ikke kan holde gaffelen riktig.

Hvordan skal man holde den, da? Jeg er så barbarisk at det til og med hender at jeg legger fra meg kniven og tar gaffelen i høyre hånd. :sjenert:

Takler ikke folk som hardnakker nekter for at de tygger med åpen munn/smatter, men åpner munnen mellom annenhvert tygg for å slikke seg på leppene eller noe, og dermed lager et høyt, tydelig *SMATT*! Det er vel lyder jeg reagerer mest på. Ellers kan man jo som oftest se bort..

Skrevet (endret)
Hvordan skal man holde den, da? Jeg er så barbarisk at det til og med hender at jeg legger fra meg kniven og tar gaffelen i høyre hånd. :sjenert:

I hvert fall ikke bruke slik gripetak som småunger bruker. :filer:

Endret av missLynch
Skrevet
I hvert fall ikke bruke slik gripetak som småunger bruker. :filer:

Nei, okei, DET holder jeg meg for god til. :fnise:

Gjest Gjest
Skrevet

Biting i bestikket og slikking på kniven syns jeg er ekkelt. Ellers er jeg ikke så nøye på ting som hvor mye eller lite folk måtte forskyne seg eller hvorvidt de sier "takk for maten" (gjør ikke det selv så det er kanskje ikke så rart).

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vil bare gi et argument til dette med spise opp/ikke spise opp: Helt enig i at man ikke skal TVINGE ned mat, og heller si at "smak litt på alt, det er alt jeg krever" når det er snakk om nye retter. Dette med å tvinge unger til å spise opp en VOKSEN porsjon fører til vanskelig med å vite når man faktisk er mett.

MEN: Man man lære folk å heller ta litt for lite, og ta to ganger. Ikke bare lempe oppå, ikke tenke på andre folk, og så la halvparten være igjen. Da ville jeg helt klart sagt noe, at det der gjør du ikke neste gang. Er du usikker på hva du orker, eller hva du liker, smak LITT.

Og verste oppførselen hos voksne folk: Æsj nei det vil jeg ikke smake på. Når man aldri har smakt. Det er babyoppførsel. Vil ikke ha noe som helst, pga det ikke er godt. MAN VET FAKTISK IKKE HVA SOM ER GODT FØR MAN PRØVER. Ikke noe å diskutere engang. Selvfølgelig, har man et problem med f eks konsistensen (jeg takler ikke risotto selv, og sliter igrunn med riskrem og), så er det en sak. Men fisk f eks, kan tilberedes og serveres på hundre måter. En av dem må da gå an?

Annonse
Skrevet
Og verste oppførselen hos voksne folk: Æsj nei det vil jeg ikke smake på. Når man aldri har smakt. Det er babyoppførsel. Vil ikke ha noe som helst, pga det ikke er godt. MAN VET FAKTISK IKKE HVA SOM ER GODT FØR MAN PRØVER. Ikke noe å diskutere engang. Selvfølgelig, har man et problem med f eks konsistensen (jeg takler ikke risotto selv, og sliter igrunn med riskrem og), så er det en sak. Men fisk f eks, kan tilberedes og serveres på hundre måter. En av dem må da gå an?

Man sier ikke æsj til mat, er det jeg er opplært til. Men jeg synes det skal være greit å si at "beklager, men det liker jeg ikke", og så slippe unna med det. Det finnes faktisk ting som noen f.eks. brekker seg av, og å da sitte i selskap er ikke særlig gøy, hverken for den som får problemene eller de andre.

Skrevet
Man sier ikke æsj til mat, er det jeg er opplært til. Men jeg synes det skal være greit å si at "beklager, men det liker jeg ikke", og så slippe unna med det. Det finnes faktisk ting som noen f.eks. brekker seg av, og å da sitte i selskap er ikke særlig gøy, hverken for den som får problemene eller de andre.

Det har jeg også lært meg. Å si ''ææææsj'' til noe som vedkommende kanskje har stått i timesvis og strevd med synes jeg er direkte uhøflig. ''Det liker jeg ikke'' eller ''det synes jeg ikke er så godt'' er lov. :Nikke:

Skrevet

Det som irriterer meg mest av alt, bortsett fra de som absolutt skal spise høylydt, er rett og slett de som hiver i seg maten, og er ferdige å spise før jeg har kommet havveis gjennom maten.

Spesielt når jeg har stått i to timer for å lage en bedre middag, så er den borte på fem minutter! Og ikke kan jeg si at jeg tar det som et kompliment for eksepsjonelt god mat heller..Folk rekker jo ikke å smake maten de spiser engang!

Skrevet

Jeg irriterer meg mest over:

-folk som bøyer hodet ned til tallerkenen og nærmest skufler maten inn i vill fart, uten å se opp før de er ferdige. Jeg foretrekker en viss kommunikasjon med de jeg sitter til bords med!

-folk som kliner mat i hele fjeset og ikke later til å bry seg om det i det hele tatt

-folk som hakker på tallerkenen med kniven så hardt at ørene mine nesten faller av (feks. ved deling av poteter)

-folk som skraper og skraper for å få opp siste rest av saus/annet når de er ferdige med å spise

-folk som lager merkelige grimaser kombinert med slafselyder for å flytte maten rundt i munnen mens de tygger (eldre gjør ofte dette)

-gjester som forsyner seg grådig

Skrevet

Holder gaffel i høyre og kniv i venstre. Gjør jeg det motsatt blir det som å skrive med venstrehånda (er høyrehendt), helt feil. Håper ikke folk irriterer seg over noe så ubetydelig!

Ser at mange er vitne til det at folk ikke kommer når maten er klar. Hos min tante og onkel + familie/gjester er dette helt normalt. I juletider kan det jo gå mange minutter før de kommer...

Hater også:

- Slafsing og åpen munn *grøss*. Blir faktisk litt sint av det. Samt sånn "adamseple"-sluking av drikke. Skikkelig lyd når de svelger drikke!

- Slåing i tallerkener når det skal kuttes noe.

- "Folk som bøyer hodet ned til tallerkenen og nærmest skufler maten inn i vill fart, uten å se opp før de er ferdige. Jeg foretrekker en viss kommunikasjon med de jeg sitter til bords med!"

- Irriterer meg når folk tar opp sausen (som regel vaniljesaus o.l.) med fingrer, liksom "tørke" tallerkenen med fingeren for så å slikke det av.

- Slikking av kniv

- At den jævla hunden skal være i rommet når man skal spise. Om den ligger der og ikke lukter vondt, så greit, men om den driver å går rundt omkring og tigger mat samtidig som den lukter stygt så klarer jeg ikke å kose meg.

- Folk som snyter seg ved bordet. Gjerne i et lommetørkle som de putter i ermet eller lomma.

- At folk F*** ikke vasker fingrene

Synes det er helt greit at folk går fra bordet før man er ferdig. Verste jeg vet er å spise mens folk venter eller ser på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...