Gjest nextlife Skrevet 9. april 2009 #1 Skrevet 9. april 2009 Hos oss praktiseres følgende : -Mat inntas kun ved spisebordet, aldri foran TV, på rommet til ungene o.l -Alle sitter ved bordet til alle er ferdige å spise opp -Bordet dekkes pent til middag -I helgene er vi litt "pene i tøyet" -Det man forsyner seg med spises opp -Bestikk er til for å brukes, også av små gjester (småbarn) Dette irriterer meg : -Folk som slafser når de spiser -Bestikk som klirrer mot tennene -Folk som snakker med mat i munnen -Folk som har åpen munn mens de spiser -Folk som ikke vasker hendene før de spiser -Folk som plukker på maten med fingrene
simba80 Skrevet 9. april 2009 #2 Skrevet 9. april 2009 Enig med deg i det meste! Dekker på helt normalt, løper ikke ut for å kjøpe blomster til middagsbordet for å si det sånn:) Det som irriterer og overrasker meg er når folk raper, smatter, slurper og spiser som om de aldri har sett mat før. Liker heller ikke at voksne folk spiser middag med skje og evt hånda- noe som er veldig vanlig hos indere/pakistanske. 1
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2009 #3 Skrevet 9. april 2009 Jeg irriterer meg litt over folk som går fra bordet før alle er ferdige. I samboerns familie er visst det vanlig. Jeg synes det er kjipt å bli sittende igjen alene, da føler man jo at man bør hive i seg resten av maten. Til hverdags bryr jeg meg riktignok ikke så mye om dette, eller det er sjelden det er et problem. Ellers: Slafsing, smatting, snakking med mye mat i munnen (gjerne kombinert med matbiter som faller ut av den snakkende munnen), folk som kommenterer hvordan andre spiser (med mindre det virkelig er ting som er greit å vite, kommer også an på hvordan det blir tatt opp... gjør sånt selv, så sitter i glasshus)... det kan også irritere meg når folk spiser helt bevisstløse og aldri sier noe om maten - med mindre det er grandiosa e.l, hvis det er litt ok hjemmelagd/restaurantmat synes jeg det er snålt at enkelte virker som om å spise er noe de gjør helt på automatgir
Paibunn Skrevet 9. april 2009 #4 Skrevet 9. april 2009 Jeg irriterer meg grønn over folk som spiser med bare gaffel, skubber maten rundt og rundt på fatet fordi de sliter med å få maten opp på gaffelen, mens kniven ligger og hviler ved siden av.
Marikke Skrevet 12. april 2009 #5 Skrevet 12. april 2009 Jeg synes det viktigste er å kose seg med maten. Smatting og prating med mat i munnen er kanskje ikke det beste jeg vet å høre på eller se, men jeg synes det er viktigere at folk koser seg og slapper av enn at alle sitter pent og oppfører seg 'riktig'. Jeg skjønner heller ikke helt hvorfor det skal være så galt å ta i maten med hendene, så lenge man har vasket seg før man spiser, og bruker servietten. Det jeg irriterer meg over er folk som sitter og spiser kylling med kniv og gaffel og ikke får i seg maten fordi de ikke tør å ta i den med fingrene. Enig i at alle skal sitte med bordet til alle er ferdige med å spise, men alle småtingene som folk irriterer seg over får bli deres eget problem.
Gjest Papirkurven Skrevet 12. april 2009 #6 Skrevet 12. april 2009 Liker heller ikke at voksne folk spiser middag med skje :gjeiper: suppe med pinner er min favoritt Neida. Jeg er nok ganske slapp til vanlig, spiser foran TVen eller i "dagsenga", men når man er flere liker jeg at det er ordentlig dekt og at folk oppfører seg. På LAIV forventer jeg at etiketten er 100%, ja. Tror nok ikke jeg hadde krevd at min 1-åring skulle traktere kniv og gaffel, men har lyst til å lære barna ordentlig bordskikk fra dag 1.
Gjest Wacmoc Skrevet 12. april 2009 #7 Skrevet 12. april 2009 Hos oss praktiseres følgende : -Mat inntas kun ved spisebordet, aldri foran TV, på rommet til ungene o.l -Alle sitter ved bordet til alle er ferdige å spise opp -Bordet dekkes pent til middag -I helgene er vi litt "pene i tøyet" -Det man forsyner seg med spises opp -Bestikk er til for å brukes, også av små gjester (småbarn) Dette irriterer meg : -Folk som slafser når de spiser -Bestikk som klirrer mot tennene -Folk som snakker med mat i munnen -Folk som har åpen munn mens de spiser -Folk som ikke vasker hendene før de spiser -Folk som plukker på maten med fingrene Huff nå følte jeg meg teit xD Gjør det stikk motsatte av nesten alle punktene som dere gjør under middag xD Irriterer meg med folk som smatter/spiser med munnen åpen/slafser, eller som spiser spagetti med bare gaffel ( bruker selv skje og gaffel ). Litt irriterende med folk som spiser fort, har en kjæreste som gjør dette, og han har alltid vært sånn ( ble værre i millitæret da han måtte hive i seg en haug med brødskiver på null tid ), så klarer å leve med dette. Litt trist å alltid sitte igjen som den siste med mat på tallerknen og spise "aleine" men har liksom blitt vant til det siden jeg spiser lite og sagte xD Irriterer meg også over folk som tygger hardt sånn at man hører tennene slå sammen mens de tygger.. Hater tyggelyder generelt.
Jade Skrevet 12. april 2009 #8 Skrevet 12. april 2009 Jeg hadde en type en gang. Vi var hos et vennepar og spiste pizza. Vi hadde det veldig hyggelig, og jeg var minst like opptatt av å preike som å spise. Etter at jeg var ferdig med å fortelle noe, skulle jeg spise mer av pizzaen jeg hadde på fatet. Da hadde typen min spist den opp. Og det var tomt ellers også. Hallo?! Går det an å være så brødteit? Det var ihvertfall skikkelig irriterende! Ellers så irriterer jeg meg når folk: * spiser med munnen åpen / slurper/slafser/mumler * har mat i halve trynet etterpå * sutrer og sier at maten er ekkel * går fra bordet før de andre er ferdig * enda verre; går tomhendt fra bordet uten å ta noe i begge hendene ut på kjøkkenet * begynner å rydde av bordet før alle er forsynt * setter glasset og servietten oppå fatet når de er ferdig, gjerne med masse matrester oppå også * setter fatet på disken (gjerne uten å skrape utav restene og skylle) selv om oppvaskmaskinen er tom
Gjest Stjernedryss Skrevet 12. april 2009 #9 Skrevet 12. april 2009 Hos oss praktiseres følgende : -Mat inntas kun ved spisebordet, aldri foran TV, på rommet til ungene o.l -Alle sitter ved bordet til alle er ferdige å spise opp -Bordet dekkes pent til middag -I helgene er vi litt "pene i tøyet" -Det man forsyner seg med spises opp -Bestikk er til for å brukes, også av små gjester (småbarn) Dette irriterer meg : -Folk som slafser når de spiser -Bestikk som klirrer mot tennene -Folk som snakker med mat i munnen -Folk som har åpen munn mens de spiser -Folk som ikke vasker hendene før de spiser -Folk som plukker på maten med fingrene Enig. Irriterer meg også over folk som spiser med gaffelen i høyrehånda og ikke bruker kniven!
Gjest Mea Culpa Skrevet 12. april 2009 #10 Skrevet 12. april 2009 Enig. Irriterer meg også over folk som spiser med gaffelen i høyrehånda og ikke bruker kniven! Det gjoer jeg hele tiden. Er ofte enklere syns jeg.
Gjest Stjernedryss Skrevet 12. april 2009 #11 Skrevet 12. april 2009 Det gjoer jeg hele tiden. Er ofte enklere syns jeg. Klart det er enklere. Det er derfor unger gjør det.
Gjest Mea Culpa Skrevet 12. april 2009 #12 Skrevet 12. april 2009 (endret) Klart det er enklere. Det er derfor unger gjør det. Hvorfor gjoere det vanskelig naar man kan gjoere det enkelt. Jeg er mer opptatt av aa kose meg med maten min enn om noen maatte bli irritert fordi jeg ikke spiser den slik de syns jeg burde. Og hva i all verden er det som er saa fryktelig irriterende med det egentlig? Endret 12. april 2009 av Mea Culpa
Gjest Mea Culpa Skrevet 12. april 2009 #13 Skrevet 12. april 2009 For oevrig saa bryr det meg ikke saa mye hva andre gjoer ved bordet.
Gjest Gjest_mimmi_* Skrevet 12. april 2009 #14 Skrevet 12. april 2009 For meg er det en selvfølge at man sier "takk for maten" når man går fra bordet, å det gjør man når alle er ferdige å spise.
Jade Skrevet 12. april 2009 #15 Skrevet 12. april 2009 Hvis jeg spiser noe som ikke trenger å skjæres opp, så bruker jeg kun gaffel, og holder den i høyrehånd. Har vi gjester, eller jeg spiser blant andre, så bruker jeg kniv og gaffel uansett. Evt. gaffel og skje når jeg spiser spaghetti.
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #16 Skrevet 12. april 2009 For meg er det litt forskjell på hverdag og fest, men i alle fall syns jeg det er uappetittelig å: -smatting og slafsing (seriøst; jeg mister virkelig appetitten) -promping og raping -snakke med masse mat i munn (går an hvis man har veldig lite i munn så man slipper å se halvtygd mat) -sitte med tannpirker VED spisebordet, især når andre fortsatt spiser eller dårlig bordskikk: -ta til seg masse i en "go" (det er alltid nok til alle, og det går an å ta flere ganger) -spise bare halve tallerken og legge igjen resten (i alle fall når man har forskynt seg grådig) -knoting og bretting av dukkanten (både voksne og barn, går det ikke an å la duken være?) -ikke bruke bestikk (med mindre det er det jeg kaller fingermat;kylling, pizza, burger, pløse i brød eller lompe )
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #17 Skrevet 12. april 2009 Oj - her er det mye jeg er uenig i. I min verden er det fullt lovlig å legge mat igjen på tallerkenen. Enten fordi man er mett eller fordi man har smakt på noe man ikke likte så godt (dette gjelder særlig dersom det er barn til stede). I min familie/vennegjeng liker vi godt å prøve nye retter/produkter. Ingen tvinges til å spise opp det man ikke liker - dette har ført til at barna smaker på absolutt alt. Resultatet er barn som spiser det aller meste og også voksne som smaker på nye ting. Dette hadde aldri skjedd dersom man MÅTTE spise opp. Synes også det er helt greit at noen måltid inntas foran tv. Ser ikke helt problemet, det avhenger av situasjonen. Eks: på julaften sitter selvsagt alle ved bordet, synes ikke dette er like viktig når man spiser brødskiver med ost til kveldsmat en helt vanlig onsdag. Er også motstander av at alle (særlig barn) må sitte ved bordet til alle har spist opp. Jeg er selv en person som spiser seint og jeg kan ikke fordra når alle ser på meg mens jeg spiser ferdig. Mye bedre at de går fra bordet. Så lenge folk koser seg med maten er det samme for meg om de spiser med gaffel, hendene, skje osv. Forstår ikke at noen irriterer seg over slike ting, syns det blir for dumt å spise taco med kniv og gaffel. Er opptatt av at alle vasker hendene før måltid, her er jeg nok i overkant hysterisk. Det verste jeg vet er folk som synger/ber for maten. Da får jeg helt panikk, det takler jeg ikke. Ellers er ting som promping, raping ved bordet selvsagt heller ikke å foretrekke. Ingen skal si æsj, ekkelt osv når det gjelder maten (gjelder også barna ja). Det er lov å smake for så å legge til side dersom maten ikke faller i smak. Setter stor pris på folk som skryter av god mat, dette skaper alltid god stemning ved bordet.
Jade Skrevet 12. april 2009 #18 Skrevet 12. april 2009 Enig med at man ikke trenger å spise opp. Er jeg mett, så tvinger jeg ikke i meg mer. Selv om det er min egen feil at jeg beregnet feil. Jeg ærer ikke kokken ved å påføre meg selv magevondt.
Gjest Stjernedryss Skrevet 13. april 2009 #19 Skrevet 13. april 2009 Hvorfor gjoere det vanskelig naar man kan gjoere det enkelt. Jeg er mer opptatt av aa kose meg med maten min enn om noen maatte bli irritert fordi jeg ikke spiser den slik de syns jeg burde. Og hva i all verden er det som er saa fryktelig irriterende med det egentlig? Nei, hvorfor gå i olabukse når man kan gå i grilldress og slippers Jeg bryter kanskje samtilige bordregler når jeg er alene hjemme og spiser hos meg selv, men synes det er greit å følge litt etikette når middagen inntas sammen med andre.
Gjest Dianah Skrevet 13. april 2009 #20 Skrevet 13. april 2009 Dette irriterer meg: - Folk som sier at de kommer til et visst tidspunkt, også kommer de tretti minutter senere selv om det er avtalt at maten skulle være klart til det opprinnelige tidspunktet. Tidligere prøvde jeg å gjøre mitt beste for å holde maten varm, men nå gidder jeg ikke det lenger. Når de ikke en gang gidder å gi beskjed er det ikke mitt problem at de må spise kald mat. Jeg kan varme det i Mikrobølgeovenen om nødvendig, men that´s it. (Snakker da om retter som står i ovnen og er klare til gitt tidspunkt). Av erfaring har jeg begynt å gjøre maten klar 15-20 minutter senere, men de samme menneskene kommer like sent hver eneste gang. - Folk som forsyner seg grådig, selv om det er tydelig at det kun er x antall til hver. - Folk som snakker når de spiser. - Folk som kun forsyner seg av en eller to ting, når det er lagt opp til at man skal forsyne seg av litt med mye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå