Gå til innhold

noen som kunne sett innom her

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet (endret)

hvis noen kunne være snille å lese denne tråden, og si meg om det virkelig er mulig å gå opp 10 kg på noen få uker?

er det mulig egentlig? ble så redd nå!

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...p;#entry6777093

Kjære gjest.

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite om det ligger god kompetanse bak svarene som gies.

Jeg vil gjerne formidle telefonnummeret til IKS, 22 94 00 10. Her sitter det mennesker med både kompetanse og erfaring, og som kan gi deg gode og nyttige råd på veien.

Vennlig hilsen

Bolledeig-mod.

Endret av Bolledeig
Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Hvis du virkelig går inn for det så klarer du kanskje å gå opp ti kg på noen få uker, f.eks. 2 måneder eller noe. Da tenker jeg at man må spise masse karbohydrater og fett, og være lite aktiv. To-tre middager om dagen minst, pluss stor frokost, masse snacks og godteri innimellom. Men jeg tror ikke det er så lett.

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Normalt skal ikke det vært mulig tror jeg. Eneste er hvis man f eks har kastet opp maten over en lengere periode. Da kan kroppen binde veldig mye vann i en fase. Men 10 "normale" kilo på så kort tid greier ikke kroppen å legge på seg.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis du virkelig går inn for det så klarer du kanskje å gå opp ti kg på noen få uker, f.eks. 2 måneder eller noe. Da tenker jeg at man må spise masse karbohydrater og fett, og være lite aktiv. To-tre middager om dagen minst, pluss stor frokost, masse snacks og godteri innimellom. Men jeg tror ikke det er så lett.

10 kg på 2 uker?

eller mente du 10 kg på 2 mnd?

skulle ikke være mulig egentlig, skulle det?

Gjest Chanel1
Skrevet

Jeg tror nok du kan klare å gå opp 10 kg på 2-3 mnd hvis du spiser nok og ikke trener noe særlig men da må du virkelig gå inn for det.

Du burde nok kutte ut alle lett produkter og spise "ekte" vare.

Jeg har hatt samme problem som deg, men jeg gikk opp ca 10 kg fordelt på 5-6 mnder da. Jeg var også veldig undervektig og ble sendt til sykehuset pga spiseforstyrrelser så jeg hadde egentlig ikke noe valg så bestemte meg bare en dag at jeg virkelig måtte legge på meg.

Dette er ca min kostplan fra den tiden: (Så kanskje du får et lite intrykk av hvor mye mat som må til?)

Frokost: 2 skiver med smør og pålegg, 1 frukt, 1 glass melk/juice.

Eller 1,5 dl havregrøt med i youghurt + frukt og melk/juice.

Lunsj: Det samme som frokost.

Mellommåltid: 1 youghurt + et par bixit kjeks, eller et par frukter.

Middag: En god porsjon av det som ble servert. (Kjøtt, 2-3 poteter, saus, grønnsaker osv.)

Kvelds: Det samme som frokost og lunsj.

Og i tillegg til det drakk jeg en eller to nutridrinker som har 300 kcal hver.

Det var helt grusomt i begynnelsen siden før det levde jeg på under 1000 kcal om dagen, men ble vandt til det etter en stund. Du kan også bytte ut og variere matvarer men det er viktig at det er den samme kalori mengden.

Jeg gikk opp ca 0,5-1 kg i uken, det kom ann på hvor mye jeg trente osv siden jeg trente veldig masse på den tiden.

menmen, jeg klarte meg jo fint :) lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet

^men jeg skal spise mye mer en deg...

derfor er jeg redd jeg kommer til å rase opp i vekt...

Skrevet

Men jeg lurer litt på hvorfor du absolutt på spise så mye som 3500 kcal? Hvorfor ikke spise "normalt", som de fleste andre gjør, altså rundt 2000 kcal?

I hvert fall så hadde jeg ville startet med det i et par uker, og så eventuellt sett hvrdan det påvirket vekta:)

Skrevet

Jeg er enig med LamaLover. Virker som du er veldig "redd" for å spise 3500 kcal, så det kan nok være lurt å øke litt etter litt.

Skrevet

Joda, det er faktisk mulig å gå opp 10 kg på 2 uker. Sambo har gått opp 4 kg bare i påsken. Han har ikke jobbet og spist mer snop enn vanlig. Bang opp i vekt. Kjenner flere spiseforstyrrede som klarer å legge på seg MASSE på kort tid pga overspising. Så det er absolutt mulig.

Skrevet

Det går ikke an for undervektig å legge på seg 10 kilo på 2 uker på 3500 kalorier om dagen. Hør på legen din du!

Skrevet
Det går ikke an for undervektig å legge på seg 10 kilo på 2 uker på 3500 kalorier om dagen. Hør på legen din du!

Det kommer da virkelig an på tidligere spisevaner. Jeg vet om folk som spiser så lite at de legger på seg av 500 kcal. Seriøst. TS går nok ikke opp 10 kg på 3500 kcal, men det er virkelig mulig å gå opp masse på kort tid. Det jeg skulle fram til.

Skrevet

Men jeg skjønner ikke hvordan det skal gå an når kroppen trenger 1200 kcal bare på å være?

Skrevet
Men jeg skjønner ikke hvordan det skal gå an når kroppen trenger 1200 kcal bare på å være?

Jeg syns det er rart jeg også. Men vedkommende har sagt dette til meg selv, så det er nok sant. Når man i praksis ikke spiser noe som helst, så er det ikke mye som skal til. Kroppen tilpasser seg, og takler ikke endringer så godt just like that. Regner med at dette vil bli regulert over litt tid, men ikke sånn med en gang.

Skrevet

Noen kropper trenger til og med enda mer enn det, for kunne å opprettholde alle kroppens metabolismer. Dvs for å puste, frakte oksygen og blod, for å kunne tenke, for å fordøye mat, for å oprettholde temperatur ++

Men det er noen som går opp noe når de begynner å spise igjen, etter lang tid med sulting og ved lav vekt. Men det er ikke fett!! Noen begynner å samle endel væske, og denne ekstra væsken veier jo også.

Og de som går fra sulting til veldig overspising kan også legge på seg litt mer enn vanlig. Det vil da være en kombinasjon av det høye næringsinntaket og fordøyelsen som ikke klarer å jobbe ordentlig i begynnelsen, samt væske.

Men som sagt tidligere; dette gjelder langt i fra alle, og det er håpløst å si før et økende næringsinntak hvem dette vil gjelde, og hvor mye de evt vil gå opp i vekt før det stabiliserer seg :)

Skrevet

Du gir så gode og forklarende svar, yoga! :)

Skrevet
Du gir så gode og forklarende svar, yoga! :)

Det er veldig hyggelig, og godt, at du synes! :)

Skrevet
Det kommer da virkelig an på tidligere spisevaner. Jeg vet om folk som spiser så lite at de legger på seg av 500 kcal. Seriøst.

Men disse er vel ikke undervektig?

Skrevet
Men disse er vel ikke undervektig?

Jo, det er de. Anoreksia.

Skrevet
Jo, det er de. Anoreksia.

Da har de hatt sykdommen en stund og forbrenningen er vel så og si på nullpunkt. Da suger kroppen til seg alt den får, men det meste er vel væske tenker jeg.. Er kroppen vant til å ikke få noe næring over lang tid så blir forbrenningen satt på hold da kroppen vet ikke når neste måltid er (matrutiner finnes ikke) og må spare på alt som kommer inn av mat og næring.. En av mange store konsekvenser av anoreksia og sulting generelt.

Skrevet
Da har de hatt sykdommen en stund og forbrenningen er vel så og si på nullpunkt. Da suger kroppen til seg alt den får, men det meste er vel væske tenker jeg.. Er kroppen vant til å ikke få noe næring over lang tid så blir forbrenningen satt på hold da kroppen vet ikke når neste måltid er (matrutiner finnes ikke) og må spare på alt som kommer inn av mat og næring.. En av mange store konsekvenser av anoreksia og sulting generelt.

Det stemmer. Og siden ts også har anoreksia, så er sikkert forbrenningen hennes veldig lav også. Uten at jeg vet hvor mye hun har pleid å spise. Så 3500 kcal er veldig mye for en person med så lav forbrenning, og vekta vil nok øke drastisk på kort tid. Som dere påpeker vil nok mye av det være væske, men for en anorektiker betyr tallet på vekta det samme uavhenig av om det er fett eller væske.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...