Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest *Mim*
Skrevet

Jeg vil gjerne ha høner til sommeren. Har null erfaring, og lurer på hva jeg bør tenke på?

Jeg vil ha dem for å få egg, gjerne brune. Holder det å kjøpe verpeklare høner, bygge et enkelt krypinn og ha hønsenetting rundt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Her burde det være lett å få svar, da det er en god del høner på KG.

Selv så er jeg mann da, ikke mandag, men mann, også sa jeg da. Men samme det.

Men som sagt, jeg kan ikke noe om dette, men skal du ha høner så bør du ha et ganske stort område til dem. Ikke la de stå på et lite "A4-ark, eller 10", det er for lite.

Gjest *Mim*
Skrevet

Takk skal du ha. Skal huske på det med A4-ark. :kalle:

Gjest Gjest
Skrevet

Høns er jo dyr det også, og dyrehold er alltid et stort ansvar. Sett deg skikkelig inn i dette, les bøker og få mest mulig informasjon om stell og sykdommer før du anskaffer seg høns. Altfor mange her i landet som skaffer seg dyr de ikke har nok kunnskap om for å holde på en forsvarlig og dyrevennlig måte, så ikke bli en av dem :)

Gjest *Mim*
Skrevet
Høns er jo dyr det også, og dyrehold er alltid et stort ansvar. Sett deg skikkelig inn i dette, les bøker og få mest mulig informasjon om stell og sykdommer før du anskaffer seg høns. Altfor mange her i landet som skaffer seg dyr de ikke har nok kunnskap om for å holde på en forsvarlig og dyrevennlig måte, så ikke bli en av dem :)

Absolutt. Det er en del av motivasjonen min, å spise egg fra høner jeg vet har et ålreit liv. Heldigvis er ikke mannen min like grønn som jeg, men jeg liker å angripe dette på en teoretisk måte. :)

Skrevet

En ting du bør være klar over er at hønsehold ikke på noen måte er noen romantisk og søt affære. Høner (Og annet fjærkre...) er grusomme mot hverandre og hakker gjerne ihjel den svakeste i flokken hvis de får sjansen. Det er helt sikkert noen som har fått det til uten, men så vidt jeg vet bør du ha en hane også for å holde en smule orden. Du bør også orientere deg m.h.p. raser. En rase jeg har god erfaring med som trivelige og fredelige høner er jærhøns. Hvite italienere, som er mest brukt her i Norge, er aggresive og egner seg ikke så godt som "kosehøner". Jærhøns legger dessuten brune egg.

Vær også klar over at det er nesten ingen som kan kjønnsbestemme kyllinger, så hvis du kjøper dem som små, så må du være forberedt på å avlive en del fordi de rett og slett er haner og to haner i samme flokk går i hvert fall ikke!

Jeg har forresten også lyst på høner, så jeg skal høre litt med en dame jeg kjenner som faktisk har en doktorgrad i hønsehold og som selv holder høner i en vanlig hage.

Gjest høne-gal
Skrevet

Vi har hatt høner i 5 år. HAr dem i en avlagt lekehytte, men denne er ombygget innvendig. Viktig at golvet tåler dyrehold. Vi har terassegolv med golvbelegg over. Huset bør være isolert (hanegal) og vinduer blendet (også hanegal)

Det er veldig viktig at rovdyr ikke kommer inn, så både hus og garde må sikres ordentlig. Gjerne nett i bunn, og i allfall på toppen (Mot rovfugl, katt osv)

Alle høner er ikke like fæle med hverandre. Vi har en dvergrase som er veldig koselige, og ikke hakker. Det er lurt å ha hane, han holder orden på gjengen. Våre går ut og inn på dagtid, men vi sperrer dem inne om natta. Inne er det spon på golvet. Ute legger vi halm, slik at det ikke blir sørpe. (Graset forsvinner jo etter som hønene turer fram)

Hønsehold er skikkelig koselig. Vi kunne helelr ikke noe da vi gikk i gang. Det stemmer at du ikke ser så lett forskjell på kyllinger når de er helt små (Et problem viss du har rugevillige høner, det har vi) Kjøper du verpeklare høner nå, slipper du det problemet. Lykke til! Kjempekjekk hobby, mange blir fullstendig bitt av basillen!

Gjest høne-gal
Skrevet

Ser av innlegget mitt at det virker som de er frittgående. Det er de ikke, om dagen går de ut i en garde på ca 10 kvadrat. Om natta er de inne i huset sitt. Det er 6 kvadrat. Vi har på det meste hatt 8 høner og en hane.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er bedre å velge en sånn hobbyrase enn de industrielle linjene med høns, pga atferd og hvorvidt de egner seg til å gå ute :) Utover det vet jeg ikke så mye om hønsehold.

Skrevet

Vi har åtte høns og to haner i en skut på sida av garasjen. De får Kromat egg til fôr, og av og til brød som er blitt gammelt og tørt. De har en innhegning utenfor skuten hvor de kan gå og trippe og sparke i mulda (de liker godt å sparke og pikke). Over nettinnhengingen har vi også nett som tak fordi vi har vært plaga av hauk..

Inne har de rugebokser oppe på veggen med høy i fordi de liker å grave ned egga. Og vi har også vaglepinner tvers over rommet (veldig viktig - de liker å vagle seg). Og for å ikke gi minken mat på fat, er det ingen hjelpepinner til å klatre på... Hønsa klarer godt å hoppe og flakse opp selv.

Skrevet

Husk hanen. det skal vere nokk med 1 hane per 20 høns. :fnise:

Skrevet

har hørt at høner til trekker seg rotter...vet ikke om det er sant da...

Skrevet

Vi hadde Kochiner før, store og ganske vennlige høns.

De var ganske flink med kyllinger og la egg daglig.

Vi måtte avlive de pga noen lovendringer, vi fikk ikke lov til å de ute pga fare for fugleinfluensa, og vi hadde ikke mulighet for å ha de inne.

Vi har også hatt Moskusender, de var tøffe de. :)

Gjest Gullhøna
Skrevet

Husk at hønselort lukter skikkelig vondt, så vær sikker på at naboene ikke kommer til å klage!

Gjest høne-gal
Skrevet
Husk at hønselort lukter skikkelig vondt, så vær sikker på at naboene ikke kommer til å klage!

Som ved alt dyrehold, er hygiene viktig. Dette bør du tenke gjennom når dere gjør klart til hønene. (Glatte flater, gulv som lar seg rengjøre osv) I hønsegården er det lurt å fylle på med halm etterhvert, slik at det ikke blir sølete. Hønsegjødsel er bra i hagen, men pass på at det ikke lukter, grav ned, dekk med bark el. Du trenger ikke rense så ofte om huset er lett å holde rent, "drite-brett" under vaglet er lurt. Kaniner lukter og viss en ikke er pinlig nøye med å gjøre rent. Dersom hønene har god plass, lukter de svært lite.

Skrevet

Jeg har ikke høne selv, men har plukket opp et par tips fra forumet.

Renslighet er særdeles viktig. Vanlige høner bør man vaske daglig med rent vann. Og om man oppdager sykdommer, dårlig ph, sopp eller noe slikt, så kan man f. eks. ty til Dr. Greves eller Asan.

Et annet tips er at alle høner trenger ei god pølse iblant. Ellers blir de bare aggressive.

Skrevet

Jeg passerer av og til et hus med en liten hønsegård med noen høner og en hane. Men den hanen galer mange ganger i timen, hele dagen.

Er det noe vi kan gjøre for å unngå det? Tipper at naboene ikke vil like hanegal stadig vekk.

Er det noen hønseslag som ikke hakker?

Gjest Elastica
Skrevet
Jeg har ikke høne selv, men har plukket opp et par tips fra forumet.

Renslighet er særdeles viktig. Vanlige høner bør man vaske daglig med rent vann. Og om man oppdager sykdommer, dårlig ph, sopp eller noe slikt, så kan man f. eks. ty til Dr. Greves eller Asan.

Et annet tips er at alle høner trenger ei god pølse iblant. Ellers blir de bare aggressive.

:rulle:

Sorry, *Mim* :sjenert:

• 6 måneder senere...
Skrevet

Jeg har en hønseflokk på ca 30 nå med stort og smått. Blir nok endel haner for slakt når de minste vokser opp. hihi og jeg er aldri helt sikker på hva som er hva før de galer eller legger egg.

Jeg har aldri hatt uønska adferd hos mine. de deler på kyllinger og alle er snille og greie.

Holder på bygge nytt hus på ca 15kvadrat, og de har stoooot utegård som de koser seg i hele året, til og med om vinteren er de ute:)

masse lykke til med hønseholdet ditt:)

Enda en fordel med høns er at de spiser opp alt matavfallet ditt:):)

Skrevet

Noe som er ganske lurt å kjøpe, er en varmelampe. Iallfall fra når kyllingene er helt nyklekket og fremover en stund. Men kanskje også om vinteren en periode, selv om de er blitt voksen? Tror de liker når det er lunt og varmt.

Også er det, som nevnt tidligere, viktig å gi reint vann hver dag. Høns flakser en del sånn at det flyr støv og spon omkring.

Lykke til iallfall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...