Gå til innhold

Hvorfor så galt at mannen bestemmer og er den dominante?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg og sambo flyttet sammen for to år siden etter å ha vært sammen i halvannet år. Han er 18 år eldre enn meg, og jeg fant raskt trygghet hos ham. Han er ganske gammeldags, det er liksom mannen i huset som har siste ordet. Det gjør meg ingenting, jeg er underdanig av enten av natur eller av erfaring. Jeg hadde en aggressiv voldelig mor i barndommen og lærte veldig tidlig at å si hva jeg mente eller bli sint kunne være farlig for meg, tenke med eget hode ble bare frustrerende da jeg uansett måtte holde tett om hva jeg tenkte.

Akkurat så drastisk er det ikke hjemme hos meg og sambo da. Han vet om min barndom og oppmuntrer meg, og er den som har lært meg å tenke selv, gjøre meg opp egen meninger og er min støe klippe her i livet. Men noe som ikke går vennene mine hus forbi er at han er ganske dominant overfor meg både hjemme og ute blant folk. De spør stadig om hvordan jeg orker å la meg herse med, om jeg blir slått, om jeg har det bra, er jeg helt sikker på at jeg har det bra og ikke trenger noen å snakke med. Bare fordi mannen er den dominante i forhold behøver vel ikke det å bety at han slår meg eller herser med meg og er slem. De ser bare at han tar avgjørelser og tar styringen. De ser ikke at han holder meg i hånden når vi går tur, at han legger armen om skuldrene mine, eller hvordan han kunne trøste meg i timesvis på natten når jeg fikk angstanfall.

Hos de fleste venninnene mines hjem er det HUN som bestemmer. Er det nødvendigvis noe bedre da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må si jeg ser poenget ditt, og er helt enig. Om han eller hun er dominant har ikke noe å si, det betyr jo absolutt ikke at de slår. Her i huset er vi ganske likestilte på avgjørelser, vi kommer stort sett til enighet, men jeg er fremdeles den underdanige. Kommer vi ikke til enighet, så gir jeg meg. Det føles naturlig for meg, rett og slett, noe som også gjenspeiler seg i sengen, der jeg har særs lite jeg skulle sagt (og jeg må si, jeg liker det svært godt slik).

Gjest Papirkurven
Skrevet

Jeg er både kristen og veldig tradisjonell og har ikke noe problem med at mannen er overhodet, eller dominant, som du kaller det.

Selvfølgelig betyr ikke det at jeg er svak, blir undertrykt og må holde kjeft. Han vet hva jeg har å bidra med og lytter til mine meninger og ofte er han enig i at jeg har den beste løsningen, så vi går for den, men han har det siste ordet.

Liker det egentlig sånn jeg, da har han jo ansvaret for ting også :)

Skrevet
Må si jeg ser poenget ditt, og er helt enig. Om han eller hun er dominant har ikke noe å si, det betyr jo absolutt ikke at de slår. Her i huset er vi ganske likestilte på avgjørelser, vi kommer stort sett til enighet, men jeg er fremdeles den underdanige. Kommer vi ikke til enighet, så gir jeg meg. Det føles naturlig for meg, rett og slett, noe som også gjenspeiler seg i sengen, der jeg har særs lite jeg skulle sagt (og jeg må si, jeg liker det svært godt slik).

Takk for svar, Nienna :) Var nesten sikker på at det skulle hagle inn med svar om hvor patetisk og svak noen kanskje syns jeg er. Hos oss tar vi noen avgjørelser sammen, f.eks. om vi skal reise bort og hvor, hva vi skal ha til middag, men noen avgjørelser tar han alene. Det er vel mer dette vennene mine reagerer på; han nektet meg å ta i mot et kredittkort jeg fikk i posten og var litt fristet til å ta i mot da jeg hadde et "behov" for de pengene akkurat da. Han sa rett ut mens jeg hadde en venninne på besøk at det fikk jeg ikke lov til. Økonomisk sett er det jo sunt at han nektet meg det når jeg ville vært svak nok til å ta i mot det om jeg fikk velge selv. Før jeg traff ham røyket jeg en del, han tolerte ikke røyking og dermed fikk jeg ikke lov til å røyke etter at vi hadde vært sammen en stund. Det er jo sunt for helsen sin del. Joda, det hadde sikkert vært sunnere om jeg tok de riktige valgene på egen hånd, men når jeg tydeligvis ikke klarer det, så må det da være greit at den bedre halvdelen griper inn, om det er en han eller en hun?

Det gjenspeiler seg i sengen hos oss også, og det passer meg midt i plommeegget for å si det slik :)

Skrevet

Det er noe eget med å la ham ha kontrollen også. Og det er jo der nøkkelordet ligger, de tar jo ikke kontrollen mot vår vilje. Vi har bare innsett at de har bedre peiling enn oss på forskjellige områder (som du nevner, økonomi for eksempel), og lar dem ta avgjørelsene der. Også føler man seg litt som en beskyttet prinsesse også, innimellom. Er litt godt for selvfølelsen det. ^^

Skrevet
Jeg er både kristen og veldig tradisjonell og har ikke noe problem med at mannen er overhodet, eller dominant, som du kaller det.

Selvfølgelig betyr ikke det at jeg er svak, blir undertrykt og må holde kjeft. Han vet hva jeg har å bidra med og lytter til mine meninger og ofte er han enig i at jeg har den beste løsningen, så vi går for den, men han har det siste ordet.

Heisann, enda en som er enig med meg :) :) Me likes!

Skrevet
Det er noe eget med å la ham ha kontrollen også. Og det er jo der nøkkelordet ligger, de tar jo ikke kontrollen mot vår vilje. Vi har bare innsett at de har bedre peiling enn oss på forskjellige områder (som du nevner, økonomi for eksempel), og lar dem ta avgjørelsene der. Også føler man seg litt som en beskyttet prinsesse også, innimellom. Er litt godt for selvfølelsen det. ^^

Ja, der sa du det! Jeg føler meg så godt tatt vare på hos ham, og han får til å føle meg som noe helt spesielt :)

Gjest Wacmoc
Skrevet (endret)

Syntes ikke det er noe galt ;)

Endret av Wacmoc
Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Morsomt hvor forskjellige folk er. Det eneste området det føles naturlig for meg å underkaste meg eller være underdanig på noen måte, er i sexlivet. På de fleste andre områder for meg tar jeg vanligvis bedre avgjørelser enn de menn jeg kjenner, muligens fordi jeg har en enkelte ganske maskuline sider. Det er naturlig for meg å ta ledelsen.

Gjest Lily1
Skrevet (endret)

Jeg er også tradisjonell, og har ingen problemer med at mannen har det siste ordet, selv om det i praksis er jeg som styrer husholdningen.

Men jeg må si at jeg reagerte kraftig på at han konfronterte deg mens en venninne var tilstede.

Han degraderte deg faktisk foran en venninne!

Selv om det var riktig å nekte deg å gå til anskaffelse av et kredittkort, skal slike ting tas opp på tomannshånd!

"Husets overhode" SKAL være dominant med respekt, og det du skrev her, var direkte respektløst.

Så nei, det er ikke noe galt i at mannen er familiens overholde, så lenge han behandler sin kjæreste/samboer/kone/barn med respekt!

Endret av Lily1
Gjest Gjest
Skrevet

Ser ikke noe galt i at mannen er den dominerende så lenge du står på/for ditt i saker som betyr mye for deg! Viktig å ha sin egen vilje og enda viktigere er at den faktisk blir hørt. Så ville aldri hatt en mann som alltid skal "ha det siste ordet". Selv er jeg vel en som liker å ha litt kontroll på saker og ting... he he, men det må i mine øyne være en gjevn fordeling i forholdet. Har så klart absolutt ikke noe problem med å "føye" meg hvis noe er veldig viktig for han, og omvendt. Så som sagt - en god og gjevn fordeling hos oss :) noe som jeg anser som viktig

Gjest Cipheria
Skrevet

Folk får leve som dei vil. Nokre trivst med at dama tar ansvar, andre med at mannen styrer båten.

Personleg er eg ganske sjølvstendig av meg. Eg lika å ta ansvar for meg sjølv, om det er å styre med økonomien eller kva det skulle vere. Mislikar å bli sjefa rundt (og å sjefe andre rundt for den saks skuld). Eit balansert forhold er det einaste aktuelle for meg.

Skrevet
Jeg er også tradisjonell, og har ingen problemer med at mannen har det siste ordet, selv om det i praksis er jeg som styrer husholdningen.

Men jeg må si at jeg reagerte kraftig på at han konfronterte deg mens en venninne var tilstede.

Han degraderte deg faktisk foran en venninne!

Selv om det var riktig å nekte deg å gå til anskaffelse av et kredittkort, skal slike ting tas opp på tomannshånd!

"Husets overhode" SKAL være dominant med respekt, og det du skrev her, var direkte respektløst.

Så nei, det er ikke noe galt i at mannen er familiens overholde, så lenge han behandler sin kjæreste/samboer/kone/barn med respekt!

Nja, det var vel mest min egen skyld at han sa det mens jeg hadde besøk da. Det var jeg som tok det opp mens jeg hadde besøk. Mulig jeg mangler en sosial antenne, men jeg følte ikke at jeg ble degradert ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg liker å underkaste meg i sengen men desverre så er ikke min mann av den dominante typen;(

Når det gjelder alt det praktiske så er det han som ordner det meste, jeg har ikke lappen. Han har kortene mine og jeg får knapt brukt noe av egen lønning før det er tomt. Men siden det er han som er kjørbar så er det han som bør ha kortene. Det fører til at jeg på sikt blir umyndiggjort, derfor holder jeg på å ta lappen. Ellers i huset er det jeg som har det siste ordet. Det skulle bare mangle. Det er jeg som fliselegger,legger gulv, sparkler og maler mens han har ungene,fordi han hater slikt arbeid og rett og slett ikke gidder. Når jeg tar det tyngste arbeidet i heimen så vil jeg også ha det siste ordet.

Jeg er feminin og kunne godt tenkt meg en handyman å jobbe_sammen_ med!! Men å ha en mann som bestemmer over meg og sier "det får du ikke lov til",-vel da blir jeg helt dårlig. For et elendig eksempel på relasjonen mann-kvinne ovenfor ungene. Min datter skal bli selvstendig og trygg og ta egne avgjørelser.

Jeg kunne faktisk godt tenkt meg en mann som ga meg skikkelig motstand,spesielt i sengen, men jeg tenker at det er stort forskjell på det og det å ha en mann som faktisk bestemmer over meg på generell basis.

Gjest Gjest
Skrevet
Når det gjelder alt det praktiske så er det han som ordner det meste, jeg har ikke lappen. Han har kortene mine og jeg får knapt brukt noe av egen lønning før det er tomt. Men siden det er han som er kjørbar så er det han som bør ha kortene. Det fører til at jeg på sikt blir umyndiggjort, derfor holder jeg på å ta lappen.

Men hvorfor skal han ha og bruke dine kort, altså dine penger selvom du ikke har lappen ?? Akkurat det henger ikke på greip...! Og hvis han er ute å handler inn til fellesskapet så kan han vel også bruke egne penger i ny og ne?

Gjest Lily1
Skrevet
Nja, det var vel mest min egen skyld at han sa det mens jeg hadde besøk da. Det var jeg som tok det opp mens jeg hadde besøk. Mulig jeg mangler en sosial antenne, men jeg følte ikke at jeg ble degradert ;)

Det kan godt hende at du ikke følte deg degradert, men det var etter min mening respektløst at han ikke tok dette på tomannshånd med deg, selv om det var du som tok det opp.

Gjest Dominant
Skrevet

Du mangler ikke noen sosiale antenner. Tvertimot er du beintøff som ikke trenger en fasade utad og en annen innad. Du torde ta konsekvensene av en diskusjon du startet, men kanskje ikke så hvor ville ende.

Respekt!

Gjest Dominant
Skrevet

Riktig. Den dominante har ansvaret. Det gir ikke bare suben anledning til å slappe av, men også til å klage dersom ting går galt.

De fleste dominante misliker nok i utgangspunktet sterkt kvinner som sutrer. Men vi liker kvinner som sutrer om det er riktig det de klager på. Når vi gjør en feil, kan vi "straffes" med klaging. Det er greit.

Gjest Dominant
Skrevet
Jeg føler meg så godt tatt vare på hos ham, og han får til å føle meg som noe helt spesielt :)

En god dominant tar godt vare på sin kjære. Og hun er helt spesiell. Hun er ikke underdanig. Tvertimot. Hun er grunnmuren og reisverket i det flotte huset de sammen har bygget, mens han er nesten bare malingen.

Skrevet
En god dominant tar godt vare på sin kjære. Og hun er helt spesiell. Hun er ikke underdanig. Tvertimot. Hun er grunnmuren og reisverket i det flotte huset de sammen har bygget, mens han er nesten bare malingen.

Hehe, liker deg, Dominant :) Han er vel i så fall den som bygger opp grunnmuren og reisverket også da. Selv føler jeg vel heller at det er han som er grunnmuren som alt støtter seg til, og veggene rundt som holder alt på plass :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...