Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Noen som har erfaringer med disse leverandørene? Da tenker jeg hovedsaklig på fri bruk-abonnementer til ca 400,-, og det jeg lurer mest på er hvor fort det går.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har brukt netcom i ca to år. Reiser en del i nordland, og en og annen tur sørover.

Har også brukt det på tre faste steder.

Opplever å få greit gprs signal også steder hvor folk med telenor sliter.

Hovedårsaken til at jeg valgte netcom, og ikke telenor eller ICE, er at de to sistnevnte opererer med en maxgrense på nedlastningsmengde.

Det er bare i tettstedene at jeg oppnår UMTS/HSDPA. Her jeg sitter nå har jeg en strek med HSDPA og hastigheten varierer mellom 400 Kbps og 1,5 Mbps, nok til å se et program på litt hakkete nettv, om det kniper.

Jeg bruker det dyreste abb med ubegrenset bruk ene halvåret, og fritid til 99 kr for fri bruk ettermiddag tik morgen andre halvåret. De kommer til å skru opp hastigheten ved alle sine baser etterhvert, sier de. Men du skal fortsatt være rimelig nær basen for max hastighet. Er du langt unna er der gprs med edge, men den er hurtigere enn isdn-dobbeltlinje.

Bredbånd er det ikke. Glem det. Men funker helt greit til surf, nettradio og youtube. Bit-torrent fungerer, men her merker du savnet etter adsl.

Selv om du får med en usb-dings som får deg på nett, anbefaler jeg at du kjøper et aircard eller tilsvarende med tilkoblingsmulighet til ekstern antenne. Det er mye å hente i hastighet med en uteantenne. Fortrinnsvis en retningsantenne.

Ca 2 Mbps er max hastighet jeg har oppnådd sålangt. Kortet skal kunne greie 3,6. De fleste tettstedene får nå oppjustering til den nyeste teknologien, som skal fikse opptil 7,2 Mbps.

Uansett bør du sjekke dekningen de stedene du kommer til å bruke det mest. Ta med et netcom og et telenorsimkort og prøv signalstyrken i telefonen. og om du får 3G. Ingen vits å tegne abonnement et sted uten dekning. Hør også med teleoperatørene hvor deres baseantenne står. Har du noen streker på telefonen inne, mulighet for retningsantenne ute, kan det meste av vanlig nettbruk gå med hyggelig hastighet. Gjerne med spotify i bakgrunnen.

Hvis du velger å prøve, snakk med selgeren, og avtal at angrefristen også gjelder ved brutt forsegling. Normalt har du 8 dager angrefrist hvis du returnerer ubrukt. Men du må nødvendigvis ta det i bruk, for å sjekke hvilken hastighet de gir deg. Skjønt, du kan jo koble mobilen som modem en dag, og tjuvstarte testen.

Skrevet

Vil bare si at netcom har en grense på 4gb i mnd før de slakker farten på bruken din...

"Etter 4 GB pr måned reduseres hastigheten." https://netcom.no/mobiltbredband/fribruk.html

Og telenor:

"Telenor forbeholder seg retten til å begrense overføringshastigheten dersom bruken overstiger 5 GB per kalendermåned i to måneder eller mer"

http://www.telenor.no/privat/mobil/abonnem...ibruk/index.jsp

Så de har ikke en maks grense sånn sett...

Jeg vil også anbefale å teste det ut slik som Kamikatze sier.. Men hvis du kjøper det i butikk, så er det ikke noe som helst angrerett.. Men de ALLER fleste vil kunne hjelpe deg med å bytte hvis det ikke er bra dekning der du skal bruke de... Det er bare å avtale på forhånd :)

Hvis du kjøper via nett der i mot, så har du automatisk angrerett, som regel på 14 dager...

Skal du bruke det mye utenfor de store byene, så ville jeg ha gått for telenor da de har mye bedre dekning enn netcom, men hvis du skal hovedsaklig være i byer, så er det god dekning på begge to... Her jeg bor feks, så er det hovedsaklig telenor som har dekning, netcom har til og med dårlig dekning for samtaler...

Her finner du dekningskart til begge to:

http://telenor.no/privat/mobil/dekning/dek...skart/index.jsp (trykk på data for å få dekning på datatrafikk)

https://netcom.no/bedrift/kundeservice/abon...er/dekning.html (samme her, velg data under tjenester...)

Skrevet

Jeg har prøvd telenor 3G og Ice parallellt for ca et halvt år siden, og ikke noe tvil om at jeg likte Ice best. Stort sett full guffe hele tiden.....

Prøveområdet var Jæren i Rogaland med stavanger/sandnes. Telenor 3G var mer tvilsom både dekning og hastighet

Skrevet
Hovedårsaken til at jeg valgte netcom, og ikke telenor eller ICE, er at de to sistnevnte opererer med en maxgrense på nedlastningsmengde.

Dette stemte tidligere for ICE sin del, men nå kan man få abonnement med fri bruk til 399,-

ice.no

Min erfaring med ICE er at det fungerer supert enkelte steder, andre steder er det så ustabilt at det er nærmest håpløst å bruke.

Valgte likevel ICE pga at det fungerte der mitt behov var, og var billigere og med mindre bindingstid enn telenor/netcom.

Skrevet

Min søster bruker telenor, og er veldig misfornøyd. Faller ut hele tiden. Det er ikke noe problem med mobil-dekning, kun mobilt bredbånd som faller ut hele tiden.

Skrevet

Jeg har brukt ICE siden jeg var med som testbruker da de startet opp. Bruker i dag WLAN D35 og har trådløst nettverk med god dekning uten uteantenne. Hastighet omtrent som ADSL. Jeg holder til øverst i Songdalen kommune i Vest-Agder, der annen bredbandmulighet enda ikke er tilgjengelig for alle. Jeg er veldig fornøyd med løsningen.

:)

Skrevet (endret)
Min søster bruker telenor, og er veldig misfornøyd. Faller ut hele tiden. Det er ikke noe problem med mobil-dekning, kun mobilt bredbånd som faller ut hele tiden.

Det er sikkert dårlig dekning for 3G der hun bor... Mobiler trenger utrolig lite dekning i forhold til mobil bredbånd... Og mobiler bruker gsm dekning, som er mye bedre utbygget enn 3G er foreløpig...

Forresten: Nå leste jeg bare så vidt en nyhet for en liten stund tilbake, men var ikke ICE gått konkurs? Kan selvfølgelig hende at de har fått nye eiere etter at jeg leste det, har ikke sjekket det ut...

(eksisterende brukere fikk fortsette fordi det var noen som tok over driften, men vet ikke hvordan det var med nye brukere, det sto det ikke noe om)

Endret av Aftensol
Skrevet (endret)
Forresten: Nå leste jeg bare så vidt en nyhet for en liten stund tilbake, men var ikke ICE gått konkurs? Kan selvfølgelig hende at de har fått nye eiere etter at jeg leste det, har ikke sjekket det ut...

(eksisterende brukere fikk fortsette fordi det var noen som tok over driften, men vet ikke hvordan det var med nye brukere, det sto det ikke noe om)

Det har vært snakk om en mulig konkurs ja, men foreløpig har det ikke kommet noe info fra ICE selv. Så vidt jeg vet har de ikke fått nye eiere. Dersom det skjer vil jeg anta at vi som brukere blir informert om eierskiftet. Jeg har i alle fall ikke fått noen slik informasjon. At finanskrisen tærer på denne "isen" også er jo sannsynlig. Håper de klarer seg. :)

Endret av Skywalker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...