Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest dårlig venninne
Skrevet

Har en veldig god venninne, som stadig har ting hun skal ha sydd, eller kjoler hun skulle ha lagt opp. Til å begynne med tilbød jeg henne denne tjenesten, senere spurte hun om jeg hadde anledning. Men nå "bestemmer" hun bare at jeg skal gjøre det. Hun er en god venninne, så jeg ville nok sagt ja om hun hadde spurt. Men jeg blir litt i stuss når hun bare skriver melding om at hun kommer innom med en kjole hun skal bruke i helgen. Når jeg ringer og sier at jeg har dårlig tid i kveld, så hun må komme tidlig, sier hun at tar med 5 ting hun skal ha fikset på. Er ikke det litt mye å "regne med" at jeg gjør helt uten videre?

Jeg liker å sy, men dette er jo typisk kjedelig arbeid som de fleste får til selv om de bare setter seg ned.

Ville dere reagert på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha, ja selvfølgelig ville jeg reagert! Siden du har gjort det så ofte nå, så forventer hun det tydeligvis, så jeg ville ikke reagert aggressivt (JEG ville det, for det er min personlighet) hvis jeg var deg, men jeg ville kanskje sagt at det hadde vært hyggelig hvis hun faktisk spurte og ikke antok. "Jeg kan godt gjøre det denne gangen men.."

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville lært henne selv hvordan man legger opp, syr inn osv., så kan hun få komme å låne maskinen din, men sy selv.

Skrevet

Sikkert for sent for denne gang, men neste gang, ville jeg sagt noe sånt som:

"Nei, beklager, det har jeg ikke tid til. Men jeg kan anbefale sydame Kari Normann. Det vil nok ikke komme på mer enn X-tusen for de tingene. Det er vel cirka normal pris, tenker jeg. Det er jo en del arbeid..."

<- Her får du avvist henne (hun kan ikke krangle på at du ikke har tid) + at når hun må gå til en profesjonell, så ser hun verdien i det du gjør.

Skrevet

Kjenner meg veldig igjen i dette.

Hadde 3 naboer som fant ut at jeg likte å sy og bake. Ble til slutt et evig mas for de "forventet" at jeg skulle trå til når de ønsket det.

Var så mye til slutt at jeg hadde jobb flere dager i uka.

Men så undersøkte jeg litt rundt og fant ut at det var steder som tok imot slikt arbeid.

Og sa fra at jeg jo brukte mye tid på dette. Sa fra hvor mange timer jeg brukte og forklarte at det også gikk strøm til det. Og henviste til de stedene og så jeg ønsket å få betalt for jobben heretter.

Undersøkte hva andre tok og satte en pris.

100,-kr for å sy opp bukse, 150 for bytte av glidelås.

Kaker måtte de kjøpe inn råvarene til selv, så tok jeg 100,-kr for jobb og strøm. Nå er dette en god del år siden så mulig prisene har økt.

Synes de det ble for mye, henviste jeg dem til noen butikker som påtok seg slikt arbeid. Da fikk pipa en annen låt.

Ble en god del mindre "oppdrag" etter det.

Må jo legge til at det jo er veldig hyggelig å kunne hjelpe andre når en kan. Men når de tar det som en selvfølge og overdriver på den måten så er det ikke like trivelig lengre.

Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg er helt enig i at det er frekt å anta at du skal gjøre dette, uten i et hele tatt å tilby seg å betale/gjøre noe til gjengjeld. Du burde si fra til henne om at det begynner å ta overhånd.

Ingen liker å bli tatt som en selvfølge.

Skrevet

Klart det er frekt å forvente at du skal sy disse tingene for henne, og i tillegg gratis.

Skrevet

Ja dette er frekt, og jeg hadde blitt rimelig satt ut av at noen trodde at jeg hadde så god tid til å gjøre slike ting.

Du virker som en veldig snill person, men greit å sette grenser for hva man ønsker å bruke fritiden sin på.

Godt forslag fra den som tipset om å lære henne å sy etc. Du kunne ha satt henne i sving neste gang. Si du har endel arbeid du vil bli ferdig med, men at hun kan kommet til deg så skal du hjelpe henne så godt du kan

Skrevet

Du får kreve bytte tjenester da ;) Husvask og sånt :P

Skrevet

Veldig frekt å forvente noe sånt.

Synes virkelig du skulle si fra ganske klart at dette ikke er ok, her hjelper det nok ikke med en liten hint.

Skrevet

Ja, jeg er selv ikke noe spesielt flink til å sy, men ville ikke drømt om å be noen andre om å gjøre det for meg. Da ville jeg heller bare spurt om å komme og låne symaskinen din og gjort det selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...