Gå til innhold

katt fra dyrebeskyttelsen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har tenkt å skaffe meg en katt fra dyrebeskyttelsen, gjerne en voksen katt siden de er vanskligst å omplassere.

Vil at det nye familiemedlemet skal få et lykklig, ja perfekt liv etter alt det vonde.

Har en del spørsmål :)

1. Hva trenger jeg av utstyr ?

2. Hvilken for anbefales?

3. Hvor skal katten sove?

4. Kan to voksne katter bli venner?

5. hannkatt eller hunnkatt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Mea Culpa
Skrevet (endret)

Saa flott da! Jeg har en hittekatt selv, og hun er helt herlig. :)

1. Skaaler til vann og mat, kurv/seng, reisebur, dokasse og evt. saann kloreting hvis pus skal vaere inne. Boerste er ogsaa greit aa ha, og evt. klotang hvis innekatt.

2. Hills eller Royal Canine er litt dyre, men god kvalitet og varer lenge.

3. Der den vil. ;) Men hvis du ikke vil ha den i sengen kan det vaere greit aa holde den unna soverommet saa den ikke venner seg til det. Pusen min er veldig sosial og sover paa senga med meg og sambis. :ler:

4. Det kan de, men det kan ta tid. Det gaar ofte bedre aa anskaffe en kattunge hvis man har en voksen katt fra foer. Og gutt og jente, eller to gutter er generelt sett bedre enn to jenter.

5. Det er egentlig ett fett tror jeg. Dyrebeskyttelsen sterilserer uansett alle katter foer de omplasserer dem.

Endret av Mea Culpa
Skrevet

Skriver under på Mea Culpas svar. :)

Noen tips. Tilfeldig rekkefølge! :

2. Min veterinær anbefaler Hill's, men Royal Canin er også et meget bra fôr - hvilken av dem du bør bruke kan du velge etter hvor godt katten liker fôret eller hva de selger på din dyrebutikk/dyreklinikk. Du får en kastrert katt, velg et fôr som er tilpasset dette, samt din katts alder, om den er ute- eller innekatt, osv. Spør på dyrebutikken første gang du kjøper mat. Hill's og Royal Canin er dyrere i innkjøp enn dagligvarebutikkfôr, men varer lengre, og katten nyttiggjør seg mer av fôret, dermed blir det også mer økonomisk i lengden.

3. Katten sover der den ønsker selv! (Med mindre det er et sted du absolutt ikke vil den skal sove, da får du forsøke å overtale den til å velge et annet sted :gjeiper: ). Min mons veksler mellom en stor bamse på gulvet, sofaen og en matte på det varme badegulvet. Han liker å ligge mykt.

1.

- Jeg vil gjerne tipse om å kjøpe en dokasse med overbygg. Min katt nekter å gå på kasse med overbygg siden han ikke var vant til det før han kom til oss, med det resultat at han graver masse sand ut på gulvet når han skal grave over avføringen. Det hadde man sluppet med overbygd kasse. Du vil sannsynligvis overta en mye yngre katt (de fleste katter hos dyrebeskyttelsen her er iallefall omtrent et år gamle), som trolig kan overtales til å gå på kasse med overbygg. Noen katter er dessuten litt sjenerte og foretrekker overbygde kasser. Nekter katten likevel, er det bare å ta av overdelen, så har du en åpen kasse.

- Vi har gått til innkjøp av en sånn ministøvsuger som ligger permanent rett ved kattekassen, så er det lettvint å støvsuge vekk kattesanden som havner på gulvet.

- En liten matte utenfor kassen skal visstnok samle opp mye av sanden som setter seg i potene på katten, så får du litt mindre sand utover hele huset.

- Husk, kjøp klumpesand! F.eks. finnes det 15-kilos-sekker med en klumpesand som heter Cat Exclusive, denne er ganske billig og bra og varer i en evighet. Klumpesand trenger stort sett ikke skiftes, det er bare å fjerne klumpene med en liten kattesandspade, resten av sanden er ren. Tøm sanden til side omtrent hver tredje uke og rengjør kassen nøye. Omtrent fire ganger i året skifter du til helt ny sand og kaster den gamle.

- Du kan kjøpe klatrestativ med hule og klorepinne til katten. Jeg har ingen personlig erfaring med disse, men ser de er rådyre på dyrebutikker. ELLOS har imidlertid slike til en billigere penge, i tilfelle du ønsker å kjøpe. Er det noen andre her som har erfaring med kvaliteten på Ellos-stativene?

4. Min erfaring er at det kan gå veldig fint så lenge det er stor aldersforskjell på kattene - men så kan det hende jeg bare har en veldig snill katt.

Kjøp gjerne litt ren fisk som katten kan få som godbit de første dagene, og som "lørdagsgodt", men ikke gi noe oftere enn det. Fisk er godterier for katt, veldig godt av og til, men spiser de mye av det får de nyreproblemer og til slutt nyresvikt, samt at de legger på seg. Jeg gir helst fisk uten ben.

Husk å følge opp med vaksine årlig, og ormekur et par ganger i året. Forsøk å venn katten til å håndteres, at du holder den og får undersøke poter og tenner, kjenne på halen, studere øynene dens og lignende. På den måten blir det lettere for deg å oppdage om noe er galt, det blir lettere for veterinæren å håndtere den når den skal dit, og lettere for deg å følge opp behandling hjemme (f.eks. å gi tabletter eller stelle sår) hvis det skulle trenges en dag.

Det kan hende katten din kommer ut for noe og skader seg eller blir syk en gang, og du må velge om den skal behandles og få leve, eller må dø. Hvis du ikke ønsker å ta dette valget ut fra hva som svir minst i lommeboka; forsikre katten din! Husk, veterinær er dyrt, og en operasjon kan fort koste 10-15.000 kroner. Med forsikring betaler du bare en mindre egenandel.

Så bra at du velger en omplasseringskatt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...