estrella Skrevet 8. april 2009 #1 Skrevet 8. april 2009 Jeg lurer på litt ang både kosthold og trening, så here it goes ; 1) Jeg tror ikke jeg får i meg nok mat, eller jeg vet at jeg ikke får i meg nok mat av og til. Får jeg i meg nok mat er det utrolig uvariert, føler jeg. Idag har jeg frem til nå f.eks spist frokost: 1 baguett med hvitost og brunost+1 glass juice lunsj: 1 yoghurt +nå for for noen minutter siden spiste jeg to skiver med jordbærsyltetøy og hvitost. Vanligvis er det middag rundt denne tiden, men idag er det femtiårsdag, så ble litt annerledes. Men jeg sliter med å få i meg riktig mat og variert mat. Enda vanskeligere ble det nå som jeg har måttet gå over til et glutenfritt kosthold. Så hva kan jeg spise, eller bør jeg spise? 2) Jeg har veldig lyst å gå ned i vekt. Er 167-168 cm høy. Veier 75 kg. Vekta har ligget på det nå i ganske lang tid, vil verken ned eller opp. Nå er jeg litt syk og er veldig utslitt, så blir litt manko på aktivitet. Men når jeg kommer meg tilbake til hektene har jeg lyst å trene litt mer. Har dessverre ikke råd til noe medlemskap foreløpig, men bor rett ved siden av en lysløype, så når all snøen er borte så har jeg planer om å starte å jogge, men jeg har hørt at det anbefales ikke å bare drive på med en type aktivitet. Så hva annet kan jeg gjøre? Jeg er veldig dårlig på å trene styrke o.l på egenhånd, her hjemme, fordi jeg vet ikke hvordan jeg gjør ting og er redd for å ødelegge effekten i øvelsen hvis jeg gjør feil. Jeg har lyst å gå ned i vekt, 8-10 kg helst. Trives ikke i denne kroppen og føler meg feit. Det som plager meg mest er magen og lårene. Ser nesten smågravid ut. Har sett litt rundt forbi at folk bruker rockering og hoppetau, er det en bra trening? Isåfall hvor lenge bør en være i aktivitet med hver av disse tingene?
Gjest Mea Culpa Skrevet 8. april 2009 #2 Skrevet 8. april 2009 (endret) Spis groennsaker, frukt, belgfrukter, brun ris, egg, rent kjoett og fisk. Det er mye godt man kan lage om man bare bruker fantasien litt. Du kan jo kjoepe deg en kokebok hvis du trenger litt inspirasjon. Denne syns jeg er bra. Ellers boer du proeve aa spise tre hovedmaaltider og to eller tre mellommaaltider. Paa den maaten holdes blodsukkeret stabilt og du slipper de store nedturene og soetsug. Rask gange er god trening, og fint aa starte med hvis du ikke er vandt med aa jogge. Hoppetau gir bra trening, og du trenger ikke mye plass heller. Her har du forresten et treningsprogram for hoppetau. Rockering har jeg liten erfaring med saa jeg vet ikke hvor god trening det er. Men svoemming er bra. Endret 8. april 2009 av Mea Culpa
estrella Skrevet 8. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 8. april 2009 Spis groennsaker, frukt, belgfrukter, brun ris, egg, rent kjoett og fisk. Det er mye godt man kan lage om man bare bruker fantasien litt. Du kan jo kjoepe deg en kokebok hvis du trenger litt inspirasjon. Denne syns jeg er bra. Ellers boer du proeve aa spise tre hovedmaaltider og to eller tre mellommaaltider. Paa den maaten holdes blodsukkeret stabilt og du slipper de store nedturene og soetsug. Rask gange er god trening, og fint aa starte med hvis du ikke er vandt med aa jogge. Hoppetau gir bra trening, og du trenger ikke mye plass heller. Her har du forresten et treningsprogram for hoppetau. Rockering har jeg liten erfaring med saa jeg vet ikke hvor god trening det er. Men svoemming er bra. Takk for svar! Svømming blir jeg så fort lei av, men kanskje jeg skal gi det en sjanse til!
Gjest Mea Culpa Skrevet 8. april 2009 #4 Skrevet 8. april 2009 Takk for svar! Svømming blir jeg så fort lei av, men kanskje jeg skal gi det en sjanse til! Bare hyggelig. Ja, det skader jo ikke aa proeve, men ikke ta det saa tungt om du ikke liker det. Det viktigste er aa finne en treningsform man liker, da er det stoerre sjanse for at man fortsetter. Ikke noe goey aa maatte tvinge seg til aa trene. Du kan jo evt. skaffe deg en romaskin, ergometersykkel el.l. saa kan du trene hjemme foran tv'n. Da flyr tiden fort!
Gjest Gjest_Katlina_* Skrevet 8. april 2009 #5 Skrevet 8. april 2009 Hmmmm... Synest Mea's råd hørest gode ut, virker som du spiser for mye raske karbohydrater, for lite proteiner, grønnsaker og fiber. Kan gi deg et eksempel hva jeg spiser, tror jeg spiser rimelig sunt.. (ihvertfall når jeg ikke skeier ut.. skjer desverrre litt for ofte!) Frokost: -Havregrøt med bær (fryste, lar de koke noen minutter med grøten), en hel til halv banan, ris proteinpulver og masse kanel (ikke noe sukker eller salt i) Mellommåltid: -ca 15 mandler (eller andre nøtter) og en frukt eller en grønnsak Lunsj: -Enten middagsrester fra forrige dag eller 2 skiver rugbrød el fedonbrød med 2 egg på (+ litt grønt på f.eks tomat) Mellommåltid: samme som tidligere Middag: Her har jeg jo som regel masse forsjelligt da som; -Omelett med spinat, tomat (og hva jeg ellers har av grønt hjemme) + en rugbrødskive - Marinert Kyllingfilet (ca 100 g, marinert med f.eks lime, chilli, ingefær, hvitløk og litt olje) ca 50 g brun ris og 200 gram svisjede grønnsaker (gulerøtter, brokkoli, etc) - "Grønnsaks tomatsuppe" med linser eller bønner, Quinoa (sjekk helsekosten din, minner om ris, kjempe sunt), litt buljong, grønnsaker som hvitløk, løk, brokkoli, gulerøtter og selvf. flådde tomater som du kan blende (eller la være) Og veldig NAM NAM med cottage cheese i. Masse annet du kan lage også da, f.eks om du skal kose deg: lasagne med masse grønnsaker, grove plater, kyllig eller svinekjøttdeig (el karbonadedeig) eller taco med grove lefser, kesam istedet for rømme, lett farseprodukt (som nevnt tidligere) Det går selvfølgelig ann å bruke enda flere grønnsaker enn det jeg nevner, synest selv jeg skal utvide horisonten litt.. Når jeg skal ha litt "sunt" kveldskos lager jeg en smoothie med kesam, bær, banan og med hakkede mandler i.. noen ganger steker jeg også eple skiver med kanel, og bruker smothien som dip... nam nam nam.. god etter trening mat.. kanskje med litt havregryn og proteinpulver i smoothien for å få ekstra næring til musklene. Når det kommer til trening, så ville jeg minst styrketrent to ganger i uken, først og fremst for å oprettholde muskelmassen som jo svinner med årene, øke forbrenningen litt, og forme kroppen Jeg ville også trent minst en gang Yoga eller pilates, for å trene smidighet og kjernemusklaturen, samt at det jo forener kropp og sinn som det jo så fint heter.. Jogging,svømming, gåturer og slikt har jeg ikke så mye peiling på, er alt for dårlig til det, men et par ganger i uken til å starte med er jo supert, kanskje i forbindelse med styrketreningen?? Lykke til!!
Gjest Mea Culpa Skrevet 8. april 2009 #6 Skrevet 8. april 2009 Hmmmm... Synest Mea's råd hørest gode ut, virker som du spiser for mye raske karbohydrater, for lite proteiner, grønnsaker og fiber. Kan gi deg et eksempel hva jeg spiser, tror jeg spiser rimelig sunt.. (ihvertfall når jeg ikke skeier ut.. skjer desverrre litt for ofte!) Frokost: -Havregrøt med bær (fryste, lar de koke noen minutter med grøten), en hel til halv banan, ris proteinpulver og masse kanel (ikke noe sukker eller salt i) Mellommåltid: -ca 15 mandler (eller andre nøtter) og en frukt eller en grønnsak Lunsj: -Enten middagsrester fra forrige dag eller 2 skiver rugbrød el fedonbrød med 2 egg på (+ litt grønt på f.eks tomat) Mellommåltid: samme som tidligere Middag: Her har jeg jo som regel masse forsjelligt da som; -Omelett med spinat, tomat (og hva jeg ellers har av grønt hjemme) + en rugbrødskive - Marinert Kyllingfilet (ca 100 g, marinert med f.eks lime, chilli, ingefær, hvitløk og litt olje) ca 50 g brun ris og 200 gram svisjede grønnsaker (gulerøtter, brokkoli, etc) - "Grønnsaks tomatsuppe" med linser eller bønner, Quinoa (sjekk helsekosten din, minner om ris, kjempe sunt), litt buljong, grønnsaker som hvitløk, løk, brokkoli, gulerøtter og selvf. flådde tomater som du kan blende (eller la være) Og veldig NAM NAM med cottage cheese i. Masse annet du kan lage også da, f.eks om du skal kose deg: lasagne med masse grønnsaker, grove plater, kyllig eller svinekjøttdeig (el karbonadedeig) eller taco med grove lefser, kesam istedet for rømme, lett farseprodukt (som nevnt tidligere) Det går selvfølgelig ann å bruke enda flere grønnsaker enn det jeg nevner, synest selv jeg skal utvide horisonten litt.. Når jeg skal ha litt "sunt" kveldskos lager jeg en smoothie med kesam, bær, banan og med hakkede mandler i.. noen ganger steker jeg også eple skiver med kanel, og bruker smothien som dip... nam nam nam.. god etter trening mat.. kanskje med litt havregryn og proteinpulver i smoothien for å få ekstra næring til musklene. Når det kommer til trening, så ville jeg minst styrketrent to ganger i uken, først og fremst for å oprettholde muskelmassen som jo svinner med årene, øke forbrenningen litt, og forme kroppen Jeg ville også trent minst en gang Yoga eller pilates, for å trene smidighet og kjernemusklaturen, samt at det jo forener kropp og sinn som det jo så fint heter.. Jogging,svømming, gåturer og slikt har jeg ikke så mye peiling på, er alt for dårlig til det, men et par ganger i uken til å starte med er jo supert, kanskje i forbindelse med styrketreningen?? Lykke til!! Du spiser omtrent som meg du. Enig med deg i at yoga er bra, driver med det selv, men det er nok best aa ta et kurs hvis man aldri har proevd det foer.
estrella Skrevet 8. april 2009 Forfatter #7 Skrevet 8. april 2009 Hmmmm... Synest Mea's råd hørest gode ut, virker som du spiser for mye raske karbohydrater, for lite proteiner, grønnsaker og fiber. Kan gi deg et eksempel hva jeg spiser, tror jeg spiser rimelig sunt.. (ihvertfall når jeg ikke skeier ut.. skjer desverrre litt for ofte!) Nå må jeg innrømme at jeg spiser helt forferdelig, og selv om det ikke er noen god grunn, så har jeg en grunn. Jeg får rett og slett ikke i meg noe, to minutter etter at jeg har spist må jeg løpe på do(herlige detaljer, I know). Så nå driter jeg litt i hva det er jeg spiser, så lenge jeg får i meg noe. Nå er det heldigvis to uker igjen til jeg skal på sykehuset og ta gastroskopi, så etter det får jeg lov å spise glutenfritt. Da fungerer jeg bedre og faktisk holder på maten, samt har energi. Frokost: -Havregrøt med bær (fryste, lar de koke noen minutter med grøten), en hel til halv banan, ris proteinpulver og masse kanel (ikke noe sukker eller salt i) Mellommåltid: -ca 15 mandler (eller andre nøtter) og en frukt eller en grønnsak Lunsj: -Enten middagsrester fra forrige dag eller 2 skiver rugbrød el fedonbrød med 2 egg på (+ litt grønt på f.eks tomat) Mellommåltid: samme som tidligere Middag: Her har jeg jo som regel masse forsjelligt da som; -Omelett med spinat, tomat (og hva jeg ellers har av grønt hjemme) + en rugbrødskive - Marinert Kyllingfilet (ca 100 g, marinert med f.eks lime, chilli, ingefær, hvitløk og litt olje) ca 50 g brun ris og 200 gram svisjede grønnsaker (gulerøtter, brokkoli, etc) - "Grønnsaks tomatsuppe" med linser eller bønner, Quinoa (sjekk helsekosten din, minner om ris, kjempe sunt), litt buljong, grønnsaker som hvitløk, løk, brokkoli, gulerøtter og selvf. flådde tomater som du kan blende (eller la være) Og veldig NAM NAM med cottage cheese i. Er Quinoa glutenfritt? Ris er glutenfritt liksom... Masse annet du kan lage også da, f.eks om du skal kose deg: lasagne med masse grønnsaker, grove plater, kyllig eller svinekjøttdeig (el karbonadedeig) eller taco med grove lefser, kesam istedet for rømme, lett farseprodukt (som nevnt tidligere) Det går selvfølgelig ann å bruke enda flere grønnsaker enn det jeg nevner, synest selv jeg skal utvide horisonten litt.. Når jeg skal ha litt "sunt" kveldskos lager jeg en smoothie med kesam, bær, banan og med hakkede mandler i.. noen ganger steker jeg også eple skiver med kanel, og bruker smothien som dip... nam nam nam.. god etter trening mat.. kanskje med litt havregryn og proteinpulver i smoothien for å få ekstra næring til musklene. Når det kommer til trening, så ville jeg minst styrketrent to ganger i uken, først og fremst for å oprettholde muskelmassen som jo svinner med årene, øke forbrenningen litt, og forme kroppen Jeg ville også trent minst en gang Yoga eller pilates, for å trene smidighet og kjernemusklaturen, samt at det jo forener kropp og sinn som det jo så fint heter.. Jeg har ingen mulighet til å trene styrke på et senter. Det "senteret" som finnes her er bare egentrening uten noen form for instruktører o.l, så med tanke på hvor hardt jeg suger i styrke har jeg ikke turd å prøve meg på det. Har alltid fått høre at hvis du gjør feil så vil du bare skade deg selv osv..og så hjelper det vel å ha en plan over styrketreninga og ikke bare svinsing mellom apparatene? Er det ikke mulig å trene styrke på egenhånd, hjemme? Yoga eller pilates er helt forferdelig. Jeg virkelig hater det. Har prøvd pilates ørten ganger og kommer frem med samme konklusjon: drit. Men vet jeg bør trene smidigheten o.l, så har tenkt å prøve meg på litt enkle øvelser hjemme, når jeg finner ut hva. Jogging,svømming, gåturer og slikt har jeg ikke så mye peiling på, er alt for dårlig til det, men et par ganger i uken til å starte med er jo supert, kanskje i forbindelse med styrketreningen?? Lykke til!!
estrella Skrevet 8. april 2009 Forfatter #8 Skrevet 8. april 2009 Du kan jo kjoepe deg en kokebok hvis du trenger litt inspirasjon. Denne syns jeg er bra. Fungerer disse oppskriftene her i Norge(matvarer?)?
Gjest Mea Culpa Skrevet 9. april 2009 #9 Skrevet 9. april 2009 Fungerer disse oppskriftene her i Norge(matvarer?)? Det vil jeg tro. Av meltyper saa er det rismel, kikertmel, potetmel og hirsemel som gaar igjen og det burde det vel vaere mulig aa faa tak i i Norge. Men du kan jo alltids ta deg en tur paa biblioteket og se om de har noen ok boeker. Greit aa proeve foer man kjoeper.
Gjest Mea Culpa Skrevet 9. april 2009 #10 Skrevet 9. april 2009 (endret) Nå må jeg innrømme at jeg spiser helt forferdelig, og selv om det ikke er noen god grunn, så har jeg en grunn. Jeg får rett og slett ikke i meg noe, to minutter etter at jeg har spist må jeg løpe på do(herlige detaljer, I know). Så nå driter jeg litt i hva det er jeg spiser, så lenge jeg får i meg noe. Nå er det heldigvis to uker igjen til jeg skal på sykehuset og ta gastroskopi, så etter det får jeg lov å spise glutenfritt. Da fungerer jeg bedre og faktisk holder på maten, samt har energi. Det viktigste er jo at du faar i deg noe naering, og saa kan du heller satse paa aa bli litt sunnere etterhvert. Er Quinoa glutenfritt? Ris er glutenfritt liksom... Ja, det er det. Du kan ha det til middag i stedet for ris, i salat eller du kan lage groet. Denne er veldig god syns jeg, men det ser jo litt rart ut da. Det er mye protein i quinoa saa det er bra saker. Jeg har ingen mulighet til å trene styrke på et senter. Det "senteret" som finnes her er bare egentrening uten noen form for instruktører o.l, så med tanke på hvor hardt jeg suger i styrke har jeg ikke turd å prøve meg på det. Har alltid fått høre at hvis du gjør feil så vil du bare skade deg selv osv..og så hjelper det vel å ha en plan over styrketreninga og ikke bare svinsing mellom apparatene? Er det ikke mulig å trene styrke på egenhånd, hjemme? Klar du kan det, hvis du har nok viljestyrke. Jeg syns styrketrening er temmelig kjedelig saa jeg gir fort opp. Du trenger egentlig ikke noe utstyr heller, men en treningsstrikk og en ball er gode hjelpemidler. Du kan finne masse oevelser paa nettet, kjoepe en dvd eller du kan ta turen til biblioteket. Nevnte jeg at jeg er fan av bibliotek? Yoga eller pilates er helt forferdelig. Jeg virkelig hater det. Har prøvd pilates ørten ganger og kommer frem med samme konklusjon: drit. Men vet jeg bør trene smidigheten o.l, så har tenkt å prøve meg på litt enkle øvelser hjemme, når jeg finner ut hva. Ja, saa forskjellige er vi. Selv om du ikke liker yoga kan du jo bruke noen av oevelsene til aa trene opp smidigheten. Du maa ikke drive med meditasjon, pusteoevelser og alt det der. Endret 9. april 2009 av Mea Culpa
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2009 #11 Skrevet 9. april 2009 Jeg tipper at hvis du ikke tåler gluten er det en av årsakene til at du synes det er så vanskelig med mat og at formen er dårlig. Så når du finner ut av dette tror jeg det blir mer lystbetont å lage og å spise mat Er masse god glutenfri mat en kan spise, uten at en henfaller til mye glutenfritt brød og andre "erstatninger". På en måte trenger du ikke begynne å bekymre deg så mye for dietten og det øvrige før du har fått utredet det du feiler. Det kommer nemlig antagelig til å være en del lettere etterpå. Du vil vel antagelig også få ernæringsråd fra sykehuset/legen? Når det gjelder trening er jeg enig i at det viktigste er å finne noe man liker. For å gå ned i vekt er det i tillegg viktig å spise omtrent riktig antall kalorier pr dag - nå ligger du antagelig i underskudd og vil ha vanskelig for å gå ned i vekt, samtidig som du mangler energi til å orke å trene/ha lyst til å trene. Uansett vil du sikkert ha godt av å komme deg ut og gå noen turer - gjerne i raskt tempo og i variert terreng (jeg er ikke særlig sporty, men var på et par skikkelig fine fjellturer tidligere i påsken, og merker at energien sitter i en stund Men jeg får jo i meg mat da, i en periode hvor jeg ikke spiste nok pga mageproblemer o.l følte jeg at jeg ble mest sliten av turer...). Jogging og sykling er jo også billig... og vær gjerne bevisst på å gå eller sykle dit du skal, i stedet for å kjøre eller ta kollektivtransport. Selv er jeg ikke så glad i å jogge, men sykle, svømme og gåturer er gøy synes jeg. Du kan jo også kjøpe deg noen små manualer og en treningsmatte (koster 150-250 kr - lett å rulle sammen og gjemme bort om man har liten plass) til å ha hjemme, og gjøre enkle øvelser på denne.
estrella Skrevet 13. april 2009 Forfatter #12 Skrevet 13. april 2009 Nå må jeg innrømme at jeg spiser helt forferdelig, og selv om det ikke er noen god grunn, så har jeg en grunn. Jeg får rett og slett ikke i meg noe, to minutter etter at jeg har spist må jeg løpe på do(herlige detaljer, I know). Så nå driter jeg litt i hva det er jeg spiser, så lenge jeg får i meg noe. Nå er det heldigvis to uker igjen til jeg skal på sykehuset og ta gastroskopi, så etter det får jeg lov å spise glutenfritt. Da fungerer jeg bedre og faktisk holder på maten, samt har energi. Det viktigste er jo at du faar i deg noe naering, og saa kan du heller satse paa aa bli litt sunnere etterhvert. Er Quinoa glutenfritt? Ris er glutenfritt liksom... Ja, det er det. Du kan ha det til middag i stedet for ris, i salat eller du kan lage groet. Denne er veldig god syns jeg, men det ser jo litt rart ut da. Det er mye protein i quinoa saa det er bra saker. Jeg har ingen mulighet til å trene styrke på et senter. Det "senteret" som finnes her er bare egentrening uten noen form for instruktører o.l, så med tanke på hvor hardt jeg suger i styrke har jeg ikke turd å prøve meg på det. Har alltid fått høre at hvis du gjør feil så vil du bare skade deg selv osv..og så hjelper det vel å ha en plan over styrketreninga og ikke bare svinsing mellom apparatene? Er det ikke mulig å trene styrke på egenhånd, hjemme? Klar du kan det, hvis du har nok viljestyrke. Jeg syns styrketrening er temmelig kjedelig saa jeg gir fort opp. Du trenger egentlig ikke noe utstyr heller, men en treningsstrikk og en ball er gode hjelpemidler. Du kan finne masse oevelser paa nettet, kjoepe en dvd eller du kan ta turen til biblioteket. Nevnte jeg at jeg er fan av bibliotek? Yoga eller pilates er helt forferdelig. Jeg virkelig hater det. Har prøvd pilates ørten ganger og kommer frem med samme konklusjon: drit. Men vet jeg bør trene smidigheten o.l, så har tenkt å prøve meg på litt enkle øvelser hjemme, når jeg finner ut hva. Ja, saa forskjellige er vi. Selv om du ikke liker yoga kan du jo bruke noen av oevelsene til aa trene opp smidigheten. Du maa ikke drive med meditasjon, pusteoevelser og alt det der. Tusen takk for gode svar! Skal se om jeg ikke blir flink til å høre på de også nå Skal en tur på biblioteket denne uka også, så kan jo høre med dem. Det er et lite bibliotek, men kanskje jeg har flaksen med meg Jeg tipper at hvis du ikke tåler gluten er det en av årsakene til at du synes det er så vanskelig med mat og at formen er dårlig. Så når du finner ut av dette tror jeg det blir mer lystbetont å lage og å spise mat Er masse god glutenfri mat en kan spise, uten at en henfaller til mye glutenfritt brød og andre "erstatninger". På en måte trenger du ikke begynne å bekymre deg så mye for dietten og det øvrige før du har fått utredet det du feiler. Det kommer nemlig antagelig til å være en del lettere etterpå. Du vil vel antagelig også få ernæringsråd fra sykehuset/legen? Når det gjelder trening er jeg enig i at det viktigste er å finne noe man liker. For å gå ned i vekt er det i tillegg viktig å spise omtrent riktig antall kalorier pr dag - nå ligger du antagelig i underskudd og vil ha vanskelig for å gå ned i vekt, samtidig som du mangler energi til å orke å trene/ha lyst til å trene. Uansett vil du sikkert ha godt av å komme deg ut og gå noen turer - gjerne i raskt tempo og i variert terreng (jeg er ikke særlig sporty, men var på et par skikkelig fine fjellturer tidligere i påsken, og merker at energien sitter i en stund Men jeg får jo i meg mat da, i en periode hvor jeg ikke spiste nok pga mageproblemer o.l følte jeg at jeg ble mest sliten av turer...). Jogging og sykling er jo også billig... og vær gjerne bevisst på å gå eller sykle dit du skal, i stedet for å kjøre eller ta kollektivtransport. Selv er jeg ikke så glad i å jogge, men sykle, svømme og gåturer er gøy synes jeg. Du kan jo også kjøpe deg noen små manualer og en treningsmatte (koster 150-250 kr - lett å rulle sammen og gjemme bort om man har liten plass) til å ha hjemme, og gjøre enkle øvelser på denne. Takk takk! Er litt greit når noen er flinke til å fortelle meg det jeg egentlig vet, som jeg egentlig burde være flinkere på. Det er liksom noen andre som MÅ bekrefte ting jeg egentlig vet, før jeg innser at det jeg gjør er galt :gjeiper:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå