Gjest Cath. Skrevet 8. april 2009 #1 Skrevet 8. april 2009 Hei! Har sett at det står litt om dette i forskjellige tråder, men det er likevel litt uklart som meg. Vi bor i Osloområdet og nærmer oss nå den tiden da dette må vurderes seriøst. Trenger også noen tips om hvordan en går fram. Har noen kollegaer som jeg vet har vært gjennom dette, men liker ikke å spørre kjente om dette. Hva er muligheter og priser? Vi har nok råd til å gjøre dette også privat, men det er jo et spørsmål om hva en velger å bruke penger på og det er jo egentlig ikke dette jeg har lyst til å bruke de på, men likevel er vi nok villige til å ofre en del for å få barn. Noen som kan hjelpe meg litt på vei?
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2009 #2 Skrevet 8. april 2009 Kort fortalt. Offentlig = ventetid. Privat = ingen ventetid. Du henvises av fastlege til det offentlige. Privat er det bare å ringe å bestille time uten henvisning. Priser finner du på de respektive hjemmesider.
Lillie Skrevet 8. april 2009 #3 Skrevet 8. april 2009 http://www.onskebarn.no/index.php?option=c...3&Itemid=71 Her kan du lese om de forskjellige klinikkene, både offentlige og private. Her vil du også finne prisliste på de forskjellige klinikkene... Vi har gjennomført ivf på offentlig klinikk, det var i Tromsø. Da var det kort ventetid (vi kom med så og si med en gang). Har dere vært til utredning? Det er vanlig å starte i den enden før man går over på ivf-behandling. Vi tok kontakt med fastlegen etter 1 års prøving, dernest ble vi utredet på lokalsykehuset. Hos oss ble det ikke funnet noen grunn til infertilitet, m.a.o. vi havnet under kategorien "uforklarlig barnløs". Ny tur til fastlegen, denne gangen for å snakke om ivf. Hun henviste oss så til ivf-avd. i Tromsø. Dette var veldig kort fortalt hvordan vi gjorde det. Lykke til iallefall, lurer du på mer er det bare å spørre:-)
SøsterLiten Skrevet 8. april 2009 #4 Skrevet 8. april 2009 vi har akkurat vært på 1 samtale på Riksen og de sa det kostet ca 15000 for hele pakka med medisiner og alt... dyrt, men som vi tenker så er det verdt det om spiren sitter!
Gjest Blush Skrevet 8. april 2009 #5 Skrevet 8. april 2009 Vil absolutt anbefale en skikkelig utredning først, det kan være ting som vil svekke sjansene deres for å lykkes selv med IVF, og da kan det være behov for ekstra tiltak i forkant av eller i forbindelse med forsøk. Når dere har prøvd ett år kan dere be fastlegen om henvisning til utredning. Etter dette blir dere henvist videre til assistert befruktning i det offentlige. Hele prosessen fra utredning til dere faktisk er i gang kan ta en del måneder i det offentlige, med mindre det er spesielt kort ventetid der dere velger å ha forsøk eller det er grunner til at dere skal bli spesielt prioritert (vi ble det pga aggressiv endometriose hos meg). Det private har ikke ventetid, og det er nok hovedgrunnen til at en del velger å betale litt ekstra for behandling der. I tillegg har jeg hørt at noen får litt samlebåndsfølelse i det offentlige, og de har også ofte et standardregime med medisinering og sånn, som ikke nødvendigvis er riktig for alle. Min erfaring med det offentlige (Haugesund sykehus) er kjempebra, kjempekjekke og flinke folk, og jeg ble gravid på første forsøk. Jeg ville iallfall undersøkt mulighetene i deres område nøye før jeg gikk for privat. For det er store prisforskjeller. Dere betaler maks 15.000 for medisiner til inntil 3 forsøk, alt over det dekkes av staten enten dere går privat eller offentlig. Forskjellen ligger i prisen for selve behandlingen. Mens egenandelen på offentlige sykehus er 1.500 pr fullførte forsøk, ligger prisen på 20.000-25.000 hos private. Vet at man kan få kjøpt pakker på tre forsøk for rett over 40.000 iallfall hos noen, men da tror jeg ikke man får noe refundert hvis man lykkes første gangen. Lykke til videre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå