Gjest Gjest_jente_* Skrevet 7. april 2009 #1 Skrevet 7. april 2009 Hei til alle dere som gidder å lese og forhåpentligvis komme med gode råd og inspill..... Rottis tispa mi på nærmere 9år lå på gulvet og sov. Det var tid for kveldstur og jeg ropte på henne. Hun slet skikkelig med å reise seg og pep høyt når hun måtte trå på bakbena. Når hu kom seg på beina haltet hu bort til meg. (virka som begge bakbena var vonde) Vi har en bratt lang trapp som vi må gå ned for å komme ut, hun gikk veldig forsiktig ned. Når vi kom oss ut og bortover veien gikk det ganske greit... Hu haltet ikke noe spesielt men gikk dog ikke så fort som hun pleier. Etter turen skulle vi gå opp den fæle trappen igjen og når vi kom halveis skar det seg helt, det var akkurat som om beina sviktet under henne og hun sklei helt ned til trappetrinn nr 1 igjen. Jeg gikk bak henne så fikk heldigvis bremset noe, så det gikk bra. Tilslutt fikk jeg lokket henne opp igjen men det var tydelig vanskelig for henne. Når vi kom inn haltet hun rundt her og klarte nesten ikke gå. Jeg maserte henne på begge bakbena og rundt "haleområdet" , deretter la jeg på et varmeomslag.. Dette så jeg at hun likte veldig godt... Nå ligger hun rett ut på sofaen ved sida meg stakkar og sover... Hva kan dette være ??? (Må legge til at jeg har ALDRI tidligere opplevd dette med henne, og heller ikke tidligere idag... Det kom brått når hun skulle reise seg, hun hadde antakelig ligget en halvtime eller noe...) Hjeelp??? Takk for svar
Mir Skrevet 8. april 2009 #2 Skrevet 8. april 2009 Det betyr at du skal ta henne til dyrlegen når de åpner idag. Det er vanskelig for oss her inne å si, og du får ikke noe fast svar på det. Satser på du kan fortelle senere idag hvordan det gikk hos dyrlegen. : )
Gjest Araminta Skrevet 8. april 2009 #4 Skrevet 8. april 2009 (endret) Hva det kan være - det er nok best at veterinæren får svare på det. Endret 8. april 2009 av Araminta
lovenemo Skrevet 8. april 2009 #5 Skrevet 8. april 2009 Forum er ingen erstatning for veterinær! Hvis du ikke har dratt dit allerede så bør du virkelig få r*va i gir. Det sier seg selv at man drar til veterinær når noe som dette skjer, spesielt når hunden er såpass gammel.
Gjest Araminta Skrevet 8. april 2009 #6 Skrevet 8. april 2009 Forum er ingen erstatning for veterinær! Hvis du ikke har dratt dit allerede så bør du virkelig få r*va i gir. Det sier seg selv at man drar til veterinær når noe som dette skjer, spesielt når hunden er såpass gammel. Uavhengig av alder, spør du meg.
lovenemo Skrevet 8. april 2009 #7 Skrevet 8. april 2009 (endret) Man skal såklart dra til vet'en uansett hvor gammel hunden er, men jeg er alltid mer redd når det skjer noe med hunden vår på 11 år som begynner å bli skrøpelig enn den friske og raske 2 åringen, om du skjønner? Som vet'n min har sagt: plutselige endringer i atferd og helse hos eldre hunder bør ofte sjekkes raskere enn hos yngre hunder, selv om det er like alvorlig. Men fatter ikke hvordan folk forventer at folk på et forum skal kunne si hva det er som feiler hunden/katten/whatever, det irriterer meg grenseløst. Endret 8. april 2009 av Aryia
Gjest TS Skrevet 8. april 2009 #8 Skrevet 8. april 2009 Det kan jo hende at dere har mulighet til å dra til dyrlegen klokka 2 om natta, men det har desverre IKKE jeg ! Skrev det innlegget inatt fordi jeg var alene med hunden og håpet kanskje noen hadde vært borti det samme som kunne gi råd om hva jeg skulle gjøre der og da, for at hunden skulle få det bedre, jeg skrev tilogmed i innlegget at jeg brukte varmeomslag og massasje på henne som så ut til å hjelpe. Er ikke noe poeng i å kommentere at jeg må kontakte dyrlege for det er jeg 100 % klar over selv og ja det har blitt gjort tidligere idag.
Sheenaca Skrevet 8. april 2009 #10 Skrevet 8. april 2009 Når dere ser at innlegget er skrevet klokken 01.47 synes jeg det er unødvendig å komme med krasse svar om dyrlege. Klart man skal til veterinær med noe sånt, men det høres ikke SÅ akutt ut at man ikke kan vente seks-syv timer. Når jeg ser Rottweiler og vondt i bakbena tenker jeg automatisk avrevne korsbånd i kneleddet. Det er gjerne vondest når de skal reise seg og gå i trapper, og det skjer veldig akutt. Men tror ikke det er vanlig at det skjer med begge beina på en gang. Nysgjerrig nå. Hva sa veterinæren?
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2009 #11 Skrevet 8. april 2009 Uff da !! Håper det går bra med hunden din. -Jeg opplevde noe lignende med min hund på 13 år. Gråt mine modige tårer når vi dro til vetrinæren i frykt for at jeg måtte avlive han. Det viste seg at han hadde vondt i ryggen. Hunder som er litt opp i årene kan få noe àla prolaps som gjør at bakbeina svikter. Han fikk en sprøyte i ryggen, og etter ca et kvarters ventetid kunne vi reise glade hjem igjen
Gjest ts Skrevet 9. april 2009 #12 Skrevet 9. april 2009 Det endte med at dyrlegen ikke kunne se på henne fordi han sluttet tidlig pga påskeferie :o/ Utifra det jeg forklarte så sendte han en resept til apoteket på tabletter som skulle hjelpe på revmatiske lidelser (eller no sånt) hos hunden.. Skal komme tilbake etter påske for røntgenbilder og full sjekk. Han mente det kunne være en vridning i ryggen eller noe lignende . Han sammenlignet det litt med isjas. (Beklager aner ikke hvordan man skriver det)
lovenemo Skrevet 9. april 2009 #13 Skrevet 9. april 2009 Er det ikke en vet som har vakt der du bor i påsken da? Håper det går bra med hunden ihvertfall!
rangi Skrevet 9. april 2009 #14 Skrevet 9. april 2009 Det endte med at dyrlegen ikke kunne se på henne fordi han sluttet tidlig pga påskeferie :o/ Utifra det jeg forklarte så sendte han en resept til apoteket på tabletter som skulle hjelpe på revmatiske lidelser (eller no sånt) hos hunden.. Skal komme tilbake etter påske for røntgenbilder og full sjekk. Han mente det kunne være en vridning i ryggen eller noe lignende . Han sammenlignet det litt med isjas. (Beklager aner ikke hvordan man skriver det) Dette er jo helt horribelt! En veterinær har ikke lov til å foreskrive medisiner uten å undersøke dyret. Det finnes en veterinærvaktordning som sikrer tilgang på veterinær døgnet rundt. Jeg ville ikke godtatt dette.
Sheenaca Skrevet 10. april 2009 #15 Skrevet 10. april 2009 Det endte med at dyrlegen ikke kunne se på henne fordi han sluttet tidlig pga påskeferie :o/ Utifra det jeg forklarte så sendte han en resept til apoteket på tabletter som skulle hjelpe på revmatiske lidelser (eller no sånt) hos hunden.. Skal komme tilbake etter påske for røntgenbilder og full sjekk. Han mente det kunne være en vridning i ryggen eller noe lignende . Han sammenlignet det litt med isjas. (Beklager aner ikke hvordan man skriver det) Isjias Hvordan skulle du behandle hunden til du fikk komme inn til veterinær? Oppdater gjerne når du får vite noe mer, så lærer vi på forumet noe nytt også.
Frey Skrevet 10. april 2009 #16 Skrevet 10. april 2009 Dette er jo helt horribelt! En veterinær har ikke lov til å foreskrive medisiner uten å undersøke dyret. Det finnes en veterinærvaktordning som sikrer tilgang på veterinær døgnet rundt. Jeg ville ikke godtatt dette. Enig med Rangi, en veterinær som hadde oppført seg slik hadde jeg aldri satt mine ben hos igjen.
Troyamin Skrevet 10. april 2009 #17 Skrevet 10. april 2009 Det endte med at dyrlegen ikke kunne se på henne fordi han sluttet tidlig pga påskeferie :o/ Utifra det jeg forklarte så sendte han en resept til apoteket på tabletter som skulle hjelpe på revmatiske lidelser (eller no sånt) hos hunden.. Skal komme tilbake etter påske for røntgenbilder og full sjekk. Han mente det kunne være en vridning i ryggen eller noe lignende . Han sammenlignet det litt med isjas. (Beklager aner ikke hvordan man skriver det) Hei! Jeg har vært borti noe alla samme problem. Ta kontakt på pm for mer info dersom du trenger det. Og be vakthavende veterinær om å gi deg RIMADYL. Dette tar de verste smertene slik at hunden kan vente til over påske med å røntges osv. Lykke til!
lovenemo Skrevet 10. april 2009 #18 Skrevet 10. april 2009 Selv om du har vært borti noe lignende, så betyr ikke det at det er det samme som har skjedd denne hunden. Man skal ikke gi verken dyr eller mennesker medikamenter uten å vite hva man gir det for. Og at vet'en ikke tok seg tid til å undersøke dyret, eller henvise vil vakthavende veterinær er elendig arbeid. Håper TS har fått noen til å se på bikkja
rangi Skrevet 10. april 2009 #19 Skrevet 10. april 2009 Hei! Jeg har vært borti noe alla samme problem. Ta kontakt på pm for mer info dersom du trenger det. Og be vakthavende veterinær om å gi deg RIMADYL. Dette tar de verste smertene slik at hunden kan vente til over påske med å røntges osv. Lykke til! Man ringer altså ikke til vakthavende veterinær og ber om Rimadyl, eller noe annet for den del. En veterinær skal ALLTID undersøke dyret før han/hun gir den noe som helst. Alt annet er for det første ulovlig, og for det andre forferdelig dårlig arbeid. Det finnes mange sykdommer som har like symptomer, men forskjellig behandling. Selv om du har vært borti noe lignende, så betyr ikke det at det er det samme som har skjedd denne hunden. Man skal ikke gi verken dyr eller mennesker medikamenter uten å vite hva man gir det for. Og at vet'en ikke tok seg tid til å undersøke dyret, eller henvise vil vakthavende veterinær er elendig arbeid. Håper TS har fått noen til å se på bikkja Kunne ikke vært mer enig! Det kan være direkte livsfarlig å gi dyr medisiner som ikke er foreskrevet til det enkelte dyr, og man skal ALDRI, ALDRI og ALDRI gi sitt dyr medisiner foreskrevet til et annet dyr uten å ha konsultert veterinær først!!
Troyamin Skrevet 11. april 2009 #20 Skrevet 11. april 2009 Man ringer altså ikke til vakthavende veterinær og ber om Rimadyl, eller noe annet for den del. En veterinær skal ALLTID undersøke dyret før han/hun gir den noe som helst. Alt annet er for det første ulovlig, og for det andre forferdelig dårlig arbeid. Å ringe en veterinær og forklare symptomene så får man mest sansynlig Rimadyl. Det finnes forskjellige styrkegrader. Og det kunne hjelpe hunden godt hvis den har sterke smerter! Tar ikke du paracet hvis du har vondt et sted? Dette er det samme. Husk, jeg ba ts om å ringe en veterinær og be om det. Ikke ei annen venninne med hund og be om å få et par, liksom...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå