Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nei, det er ingen i denne tråden som har påstått det, jeg har bare hørt og lest så mange rare påstander om hvor historisk wicca og nypaganisme skal være opp igjennom årene. ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest strykebrett
Skrevet

Neon meninger? Her er min:

For å være ærlig tenker jeg det samme som jeg tenker når jeg hører om andre religioner : Noen var borte i fysikktimen og har diktet opp sine egne forklaringer på ting. Dem om det.

Skrevet
5 Mos.4,19:

Og når du løfter blikket mot himmelen og ser solen og månen og stjernene, hele himmelens hær, må du ikke la deg rive med, så du bøyer deg og tilber dem og dyrker dem.

5 Mos.8,19: Men dersom dere glemmer Herren din Gud og holder deg til andre guder, dyrker dem og bøyer deg og tilber dem, da vil dere gå til grunne, det sier jeg dere for visst.

Dette er bare en liten advarsel som jeg føler meg forpliktet til å gi.

Det er feil å tilbe det skapte framfor skaperen, uansett hvor avhengige vi er av dette.

Ser du ikke at disse advarslene fra din bok ikke har relevans for andre enn de som faktisk tror at disse ordene kommer fra gud?

Jeg for min del er helt sikker på at bibelen er skrevet av mennesker. Dyktige mennesker, mennesker som kanskje hadde gode intensjoner, eller som egentlig bare ville holde folk på plass på teppene sine.

Det har ingen hensikt å komme med sitater fra bibelen overfor andre enn de som tror på den, KR-øst :)

Skrevet
Jeg spiser hatten min på at det er dette siste hun mente.

Jeg også, men dessverre så har jeg ikke lenger en hatt.

Skrevet
Ser du ikke at disse advarslene fra din bok ikke har relevans for andre enn de som faktisk tror at disse ordene kommer fra gud?

Jeg for min del er helt sikker på at bibelen er skrevet av mennesker. Dyktige mennesker, mennesker som kanskje hadde gode intensjoner, eller som egentlig bare ville holde folk på plass på teppene sine.

Det har ingen hensikt å komme med sitater fra bibelen overfor andre enn de som tror på den, KR-øst :)

Hold an et øyeblikk her nå! Impliserer ikke du at det pågår en gedigen konspirasjon, skrevet av MENNESKER som er dyktige, og vil kontrollere (holde på plass??) folk?

Kan du være så vennlig å utdype teorien din litt mer?

Skrevet
Det er fint du kan kose deg med vers fra eventyrboken din ;) du vet, for meg er det der like mye oppspinn som månegudinnen er for deg..

Nå sier Gud i sitt ord: Jes.55,11:

Slik er det også med mitt ord, det som går ut av min munn.

Det vender ikke tomt tilbake til meg, men utfører det jeg vil, og fullfører det jeg sender det til.

Derfor ser jeg det ikke som nytteløst å servere noen av Hans ord av og til.

Skrevet

Er det bare meg, eller er kvinner overrepresenterte hva angår fjolleri av den typen man ser på "Åndenes makt" på TVNorge, Wicka, spåing i teblader og denslags sprøyt?

I så fall, hvorfor er det slik?

Skrevet (endret)
Er det bare meg, eller er kvinner overrepresenterte hva angår fjolleri av den typen man ser på "Åndenes makt" på TVNorge, Wicka, spåing i teblader og denslags sprøyt?

I så fall, hvorfor er det slik?

Ja......? Hva skjer hær'a?.. .. .. ? Og det synes du passer å bringe på bane i denna tråden?

Endret av Skvaldersjura
Skrevet

Jeg tror nok det har langt mer å gjøre med det faktum å gjøre at mange retninger innen paganisme, kanskje især wicca, har et sårt etterlengtet fokus på en kvinnelig guddom og feminine verdier. Det er fokus på at kvinnen ikke er underlagt mannen, men står likestilt ved hans side og at uten det kvinnelige og feminine er det mannlige og maskuline ubalansert og preget av at det mangler sin motpart, og vice versa.

Disse kvinnene ville nok uansett ha vært del av en eller annen form for åndelig praksis, men de velger de alternative religionene og livssynene nettopp fordi de appellerer til kvinner ved å oppfordre dem til å finne sin egen individualitet og styrke.

Personlig er jeg tilbøyelig til å synes at mye av det bare er føleri, men jeg anerkjenner og respekterer at det er den veien de har valgt å gå, og den veien som er ment for dem, og jeg vet at det er ting jeg gjør og tenker som folk sikkert ville stusset på. Så hvem er da jeg til å diktere hvordan andre skal leve sitt liv så lenge de ikke skader noen?

Skrevet (endret)

Min erfaring er at alle de vekster jeg har prøvd, har virkelig kraft i seg! Skal jeg hive det ut bare fordi jeg tror på Gud?

Endret av Furstina
Skrevet

Ja, som Beast er inne på så er det en del feministiske tanker innbakt i paganisme (og New Age, generelt) hvor de tradisjonelle feminine kvaliteter (følelser, mildhet, fruktbarhet) blir anerkjent og ansett som viktige.

Skrevet (endret)
Hold an et øyeblikk her nå! Impliserer ikke du at det pågår en gedigen konspirasjon, skrevet av MENNESKER som er dyktige, og vil kontrollere (holde på plass??) folk?

Kan du være så vennlig å utdype teorien din litt mer?

Pågår? Har foregått for ca to tusen år siden, da denne boken ble satt sammen av diverse skrifter som den gode Konstantin og en neve kirkeledere fant verdige å bli med i det som så ble Bibelen.

Jeg vil ikke kalle det en konspirasjonsteori.

Helt ærlig skjønner jeg ikke hvor du vil :klø:

Boken er skrevet av mennesker, det kan du da umulig nekte på? Eller ser du for deg en stor hånd som kommer ned fra himmelen og skriver så blekket spruter?

Joda, disse menneskene påstod at de skrev under guds innflytelse eller den hellige ånd eller what ever, men de var likefullt mennesker, og antakelig hadde de like mange feil og mangler som mennesker har i dag. Noen grunn til å tro noe annet?

Noen god grunn til at Konstantin og gjengen IKKE ville ta med Judas evangelie for eksempel? Han var vel like nær Jesus som de andre disiplene - dette var jo ett av kriteriene for at evangeliet skulle komme med i boken. Og hva med Maria Magdalena sitt evangelie? Ble ikke med det heller... hvorfor ikke? Kanskje deres historier ikke passet godt nok inn i helheten? Det var på dette kirkemøtet at

Keiser Konstantin og kirkefedrene bestemte at de skulle gudegjøre Jesus og danne treenigheten også...

Jeg kan gjerne tro at Jesus var en person med stor innsikt og kunnskap, og kanskje han visste noe folk flest ikke visste, og at dette gikk mer i retning av det Judas antydet i sitt evangelium (som i likhet med de andre evangeliene er skrevet årevis etter disiplenes bortgang). I følge dette evangeliet sa Jesus til ham, og bare ham, at han var den eneste som kunne skjønne det dersom han fortalte HELE historien om gud, menneskene og det hele...

Jeg kan gjerne tro at Jesus var et "stjernebarn" for å bruke et naivt uttrykk, og at utgangspunktet for bibelen og menneskenes tolkning og gjengivelse av det som skjedde har en reell kilde der ute et sted, men jeg tror i såfall at bibelen er en forenklet versjon av det hele, basert på menneskers (manglende) evne til å forstå.

ELLER det kan simpelthen være sånn som en rekke historikere sier, at man må se hendelsene i lys av datidens situasjon der nede, med romerstyre, presteskap osv...

Jeg tror veldig gjerne at det finnes noe som er større enn oss, men jeg klarer ikke for mitt bare liv å ta bibelen bokstavelig uten å stille spørsmålstegn ved den - særlig også fordi den er propp full av selvmotsigelser.

Når jeg så sier til KR-øst at bibelsitater som er ment å skremme folk til lydighet, så fungerer det kun på folk som faktisk tror at denne boken er reell, og at det er gud som har skrevet den, med eller uten hjelp av mennesker.

Burde ikke være så vanskelig vel?

Edit: glemte sitatet fra Skvaldersjura

Endret av mysan
Skrevet

Tråden er ryddet,

/Furstina (mod)

Skrevet
Pågår? Har foregått for ca to tusen år siden, da denne boken ble satt sammen av diverse skrifter som den gode Konstantin og en neve kirkeledere fant verdige å bli med i det som så ble Bibelen.

Jeg vil ikke kalle det en konspirasjonsteori.

Boken er skrevet av mennesker, det kan du da umulig nekte på?

Jeg tror veldig gjerne at det finnes noe som er større enn oss, men jeg klarer ikke for mitt bare liv å ta bibelen bokstavelig uten å stille spørsmålstegn ved den - særlig også fordi den er propp full av selvmotsigelser.

Vel, - jeg ser klarere nå, hva du mener. Jeg føler likevel for å påpeke at skriftene som utgjør hele boken, er langt eldre enn to tusen år. (Mange av dem)

Vi etablerer i hvert fall enighet om at det ikke kan dreie seg om noen konspirasjon. Og at det som står der, er skrevet av forskjellige mennesker opp igjennom tidene.

Hva selvmotsigelsene angår, er de mange, og helt tydelige. Jeg kaller dem hærlige, fordi de utfordrer oss. Og det tjener sin hensikt til fulle.

Skrevet

Men hva som er skrevet i bibelen har da strengt talt lite med paganisme å gjøre. Det er nok av tråder å diskutere kristendommen og bibelen i, så la oss gjøre det der, slik at vi kan holde oss til temaet i denne tråden.

Skrevet
Men hva som er skrevet i bibelen har da strengt talt lite med paganisme å gjøre. Det er nok av tråder å diskutere kristendommen og bibelen i, så la oss gjøre det der, slik at vi kan holde oss til temaet i denne tråden.

"Litt" toleranse må man vel kunne forvente, hva utenomsnakk angår. Utover det sier jeg meg enig med deg. Ikke minst fordi temaet for mange her er litt interessant?

Skrevet
Hva selvmotsigelsene angår, er de mange, og helt tydelige. Jeg kaller dem hærlige, fordi de utfordrer oss. Og det tjener sin hensikt til fulle.

Men det illustrerer jo godt at menneskene som har skrevet, har skrevet ut fra sitt eget hode og sine egne oppfatninger.

"Litt" toleranse må man vel kunne forvente, hva utenomsnakk angår. Utover det sier jeg meg enig med deg. Ikke minst fordi temaet for mange her er litt interessant?

Enig - tilbake til trådens tema.

Skrevet
Men det illustrerer jo godt at menneskene som har skrevet, har skrevet ut fra sitt eget hode og sine egne oppfatninger.

Jeg tør påstå at alt det som sies om selvmotsigelser i Bibelen, er ofte bare sprøyt, av mennesker som ikke forstår det som står skrevet, eller ynder å framstille det slik.

I et tidligere innlegg la jeg fram froklaring på de første 10 påstander om selvmotsigelser som det ble referert til, og det viste seg at ikke en eneste en av disse var noen selvmotsigelser.

Jeg gikk ikke videre i granskingen, fordi dette tok ganske mye tid.

Det er denne tiden til gransking, skribentene av disse påstandene ikke har brukt. Det har ikke passet til deres forlystelse.

Skrevet

Enig - tilbake til trådens tema.

Ok, - jeg starter; Jeg synes mange av de tingene pagans og wicka driver med, feilaktig har havnet under begrep som heksekraft, trolldom og religion. Først og fremst tenker jeg på vanlig husstell og kokekunst, men og hagestell o.l.

Skrevet

Det henger vel igjen fra tiden da de som bedrev urtemedisin ble stemplet som hekser og brent. Nye mennesker som kommer bort i begrepene og ikke tar seg bryet med å undersøke, tar antakelig bare frem de gamle forestillingene og arkiverer dem der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...