Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tja, jeg tror kanskje at de fleste har hørt om det men tenker litt sånn: Ja, ja.. det er de der som finner sine indre gudinner eller heks og løper nakne rundt i skogen -la dem bare holde på. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tja, jeg tror kanskje at de fleste har hørt om det men tenker litt sånn: Ja, ja.. det er de der som finner sine indre gudinner eller heks og løper nakne rundt i skogen -la dem bare holde på. ;)

Det tror jeg faktisk ikke. Jeg ser på meg selv som et forholdsvis opplyst menneske, men jeg var ikke klar over hva paganisme var (jeg syns fortsatt det er litt ullent, får ikke helt taket på det) før jeg begynte å oppsøke mer kunnskap om naturreligioner. De fleste trekker heller ikke sammenhengen mellom ordet wicca og witch automatisk.

Skrevet

Disse menneskene forvalter mye kunnskap, som etter min mening er min eiendom!

La meg utdype litt. Jeg har i min nærhet, flere hundre viltvoksende urte-arter. Disse og dem jeg dyrker i min egen hage utgjør basis i mange produkt, som kan brukes til forskjellige formål. Jeg lager salver, balsam, såpe, shampoo, røkelser og te. Enn videre kan jeg lage forskjellige medisiner og infus mot forskjellige plager og sykdommer. Kort sagt, jeg er en ekte, sprell levende "kvakksalver"!

Undertiden befinner jeg meg etter manges mening helt på grensen til hva som er tillatt etter bibelens ord. Der står det klart og tydelig at; "heksen skal du ikke la leve" ... --- ??? Javel. Så hva er da hekseri, og hva er allment godkjent kunnskap om urter og deres virkning på sitt område?

Jeg kom, på min vei, over (traff) mange hekser. Både pagan, wicca og coven innehar (magiske) krefter og kunnskap som ikke allmenheten har tilgang til eller vet noe videre om! Derfor har denne tråden hittil båret preg av å høre til under snikk snakk, heller enn religion og livssyn.

Skrevet
Disse menneskene forvalter mye kunnskap, som etter min mening er min eiendom!

La meg utdype litt. Jeg har i min nærhet, flere hundre viltvoksende urte-arter. Disse og dem jeg dyrker i min egen hage utgjør basis i mange produkt, som kan brukes til forskjellige formål. Jeg lager salver, balsam, såpe, shampoo, røkelser og te. Enn videre kan jeg lage forskjellige medisiner og infus mot forskjellige plager og sykdommer. Kort sagt, jeg er en ekte, sprell levende "kvakksalver"!

Men dette har jeg også gjort, jeg har sågar skrevet hovedoppgave om urter. Det var helt vanlig for bare litt over 100 år siden.. og grunnkunnskapen fikk jeg hos min kristne mormor, som kunne utrolig mye om slikt. Det er håndtverk/ plantekunnskap og jordkultur -ikke religiøse handlinger... selv om jeg har et slags religiøst forhold til at ting spirer og gror, samt alle jordens mikroorganismer og grunnstoffer som gjør dette mulig (+ klima, sol,regn osv..) så gjør det meg ikke til en paganist eller heks (ikke pga dette ihvertfall..).

Skrevet
Jeg kom, på min vei, over (traff) mange hekser. Både pagan, wicca og coven innehar (magiske) krefter og kunnskap som ikke allmenheten har tilgang til eller vet noe videre om! Derfor har denne tråden hittil båret preg av å høre til under snikk snakk, heller enn religion og livssyn.

Hvis du med dette mente at tråden burde inneholdt forskjellige heksers oppskrifter på krefter og kunnskap som allmennheten ikke har vil jeg nesten kalle deg naiv.

Virker som du har en del peiling innefor feltet, og du som alle andre paganister vet nok at de færreste deler sine hemmeligheter på dette området, uansett om tråden ligger på snikk-snakk eller under religion..

Skrevet
Men dette har jeg også gjort, jeg har sågar skrevet hovedoppgave om urter. Det var helt vanlig for bare litt over 100 år siden.. og grunnkunnskapen fikk jeg hos min kristne mormor, som kunne utrolig mye om slikt. Det er håndtverk/ plantekunnskap og jordkultur -ikke religiøse handlinger... selv om jeg har et slags religiøst forhold til at ting spirer og gror, samt alle jordens mikroorganismer og grunnstoffer som gjør dette mulig (+ klima, sol,regn osv..) så gjør det meg ikke til en paganist eller heks (ikke pga dette ihvertfall..).

Det var det jeg forsøkte å få klarhet i, ved det forrige innlegget. Jeg ser ikke at man gjør noe galt i å prøve å hjelpe andre. Og mange av de tingene jeg lager, kommer fra nettopp gamle gode bestemødre og fedre, som aldri fant på å gjøre en katt fortred.

Men du tar feil når du sier "ikke religiøse handlinger". (!) Om jordkultur og plantekunnskap.... ..... Har du aldri hørt om konflikten mellom kain og Abel?

Skrevet (endret)
Det var det jeg forsøkte å få klarhet i, ved det forrige innlegget. Jeg ser ikke at man gjør noe galt i å prøve å hjelpe andre. Og mange av de tingene jeg lager, kommer fra nettopp gamle gode bestemødre og fedre, som aldri fant på å gjøre en katt fortred.

Men du tar feil når du sier "ikke religiøse handlinger". (!) Om jordkultur og plantekunnskap.... ..... Har du aldri hørt om konflikten mellom kain og Abel?

Det kommer an på hva man legger i religiøse handlinger, dersom det er jordkultur og plantekunnskap i seg selv har jeg hatt et tiår der jeg har drevet med religiøst arbeide og 26 år med dyp religiøs interesse (begynte da jeg var 10)

Endret av absinthia
Skrevet
Det kommer an på hva man legger i religiøse handlinger, dersom det er jordkultur og plantekunnskap i seg selv har jeg hatt et tiår der jeg har drevet med religiøst arbeide og 26 år med dyp religiøs interesse (begynte da jeg var 10)

ja...... OK. Men du svarte ikke på spørsmålet?

Skrevet
Hvis du med dette mente at tråden burde inneholdt forskjellige heksers oppskrifter på krefter og kunnskap som allmennheten ikke har vil jeg nesten kalle deg naiv.

Virker som du har en del peiling innefor feltet, og du som alle andre paganister vet nok at de færreste deler sine hemmeligheter på dette området, uansett om tråden ligger på snikk-snakk eller under religion..

Du refererer meg der jeg kritiserer jentenes tullprat og tilbøyeligheter, og det går tydelig frem hva jeg mener der!

Jeg tilhører den øverste skaper. Jeg driver IKKE med pagan, eller noe annet. Poenget mitt er at dette ligner bare det disse driver med, men det tilhører min Skaper, og derved også meg!

Skrevet
Ja, det er mye urelevant i tråden her, og det skreiv jeg selv oxo i det første innlegget mitt. men hovedtemaet i tråden er jo faktisk paganisme, ikke ferie og wow som de har sporet av med.. da burde heller en moderator ryddet opp litt, for hovedpoenget med tråden - åltså paganisme hører like mye hjemme under religion som en tråd om kristendom, jødedom, hinduisme etc ville gjort..

Paganisme er en religion, - absolutt!! Og ifølge en trådstarter her, bør vi alle legges inn på mental institusjon!

Så det jeg mener å si, er at din religion IKKE er tullprat og tilbøyeligheter, men fullt ut en religion. Føler > DU < deg ansvarlig for å svare på om du kjenner til konflikten mellom kain og Abel???????

Skrevet
Paganisme er en religion, - absolutt!! Og ifølge en trådstarter her, bør vi alle legges inn på mental institusjon!

Så det jeg mener å si, er at din religion IKKE er tullprat og tilbøyeligheter, men fullt ut en religion. Føler > DU < deg ansvarlig for å svare på om du kjenner til konflikten mellom kain og Abel???????

takk, da var vi på bølgelengde likevel ;)

Kjenner ikke godt til det nei, det er en bibelhistorie fra gamletestamentet så vidt jeg vet?

jeg sverger til gudinnen, guden og dyrene og har aldri følt behov for å lese bibelen, selv om det påstås at wicca er 75% kristendom, hvilket jeg ser på som pølsevev..

Skrevet

Kjenner ikke godt til det nei, det er en bibelhistorie fra gamletestamentet så vidt jeg vet?

jeg sverger til gudinnen, guden og dyrene og har aldri følt behov for å lese bibelen, selv om det påstås at wicca er 75% kristendom, hvilket jeg ser på som pølsevev..

Da har du gått glipp av en fantastisk historie, som du absolutt burde tilegne deg, for din personlige utviklings skyld!

Skrevet
Da har du gått glipp av en fantastisk historie, som du absolutt burde tilegne deg, for din personlige utviklings skyld!

takk, da skal jeg prøve å få med meg den :)

du virker forresten som en dame som sitter inne med mye erfaring og kunnskap, står virkelig respekt av kvinner som deg :)

Skrevet

Hvem ER denne gudinnen? Jeg har lest litt om paganisme og wicca i fortiden, og jeg mener å huske at gudinnen er månen, eller hvordan det nå var - correct me if I'm wrong - det er jeg antakelig - men altså, hvem er hun? Hva har hun med jorden og våre liv og gjøre, sånn rent konkret...

er det meg du mener? som syntes alle burde legges inn på mental instuisjon??

lurer i såfall på hvor i all verden du fikk det fra ...

Tror kanskje ikke hun mente deg, men et par-tre kverulanter og bedrevitere når det kommer til religion og alternative retninger som raider alle tråder om dette her på Religion og Livssyn. En begrepsforvirring rett og slett ;)

Skrevet (endret)
Hvem ER denne gudinnen? Jeg har lest litt om paganisme og wicca i fortiden, og jeg mener å huske at gudinnen er månen, eller hvordan det nå var - correct me if I'm wrong - det er jeg antakelig - men altså, hvem er hun? Hva har hun med jorden og våre liv og gjøre, sånn rent konkret...

som jeg så fint leste et sted.. om du spør 10 wiccanere om dette, vil du få 15 forskjellige svar...

jeg er på farten ut nå, på ferie til kjæresten :rødme:

men når jeg kommer hjem, kan jeg godt forklare deg masse om du vil :)

Tror kanskje ikke hun mente deg, men et par-tre kverulanter og bedrevitere når det kommer til religion og alternative retninger som raider alle tråder om dette her på Religion og Livssyn. En begrepsforvirring rett og slett ;)

det var bra , for jeg mener ikke det om noen :)

Endret av NoAngel
Skrevet

Det er månegudinnen ja :jepp:

Det er den trefoldige gudinne, altså, egentlig er det 3 stykker, men vi kaller henne bare gudinnen. Hun har alt med livene våre å gjøre, for det er Jomfruen - det rene og vakre, Moren - skaperen og Volven - ødeleggeren.

Vi trenger alle 3 for å opprettholde livets syklus, og sånn er det jo :)

Guden står forresten for det maskuline, og for naturen mener jeg å huske, men er ikke han jeg vender meg mest til personlig.

her står det mer om henne for de som er nysgjerrige :) Idun er forresten en veldig fin wiccaside hvor det er lett å navigere seg frem til alt man lurer på.

Skrevet
det var bra , for jeg mener ikke det om noen :)

tror du på gaia da?

Skrevet
ja...... OK. Men du svarte ikke på spørsmålet?

Joda, jeg har fått med meg det aller meste av historiene i det gamle testamentet.

Jeg skjønner ikke hva det er du er ute etter som impliserer at jordbruk generelt er en religiøs aktivitet. I denne fortellingen gjorde de en religiøs handling ut av det, - de bar fram sine offergaver , -noe som foregår i mange av det gamle testamentets historier. Den største grunnen til at det foregikk landbruk, var likevel at folk trenger mat - ikke at de skulle bære frem offergaver. Forøvrig står det mye om landbruk i bibelen, blant annet viktigheten av vekstskifte (uten at jeg kan henvise til noe bestemt sted, for øyeblikket) det gjør det ikke til en spesiell kristen handling, selv om det står om det i bibelen.

( Dette med offergaver minte meg forresten på at min oldefar alltid lot det være igjen en skje med mat på tallerkenen når han spiste, fordi de underjordiske ellers kunne bli sinte på ham og la det gå ut over avlinga. Min oldemor plukket denne uvanen av ham da de giftet seg (ca 1915) og til sin store forundring oppdaget han at de underjordiske ikke lot det gå ut over ham. ;) )

Skrevet
Det er månegudinnen ja :jepp:

Det er den trefoldige gudinne, altså, egentlig er det 3 stykker, men vi kaller henne bare gudinnen. Hun har alt med livene våre å gjøre, for det er Jomfruen - det rene og vakre, Moren - skaperen og Volven - ødeleggeren.

Vi trenger alle 3 for å opprettholde livets syklus, og sånn er det jo :)

Merkelig dette du. Jeg har aldri hørt om denne månegudinnen din, eller andre deler av henne enn at en heter Io, og allikevel har jeg klart å være med på å gjøre min del for å opprettholde livets syklus.

Det er utrolig at det er så enkelt og ufarlig, for en del, å tro på alskens guder og gudinner, men ikke på Gud Den Allmektige.

Har forresten aldri hørt om noen som har hatt noe nytte av å dyrke disse avgudene. Har du?

Jeg leser akkurat nå om at millioner av hinduer, fattige og rike, i India som får hjelp av Brahim-prestene til å ofre av sin, sikkert hardt tiltrengte, føde, til sine mange avguder. Verden bedras.

Skrevet
Merkelig dette du. Jeg har aldri hørt om denne månegudinnen din, eller andre deler av henne enn at en heter Io, og allikevel har jeg klart å være med på å gjøre min del for å opprettholde livets syklus.

Det er utrolig at det er så enkelt og ufarlig, for en del, å tro på alskens guder og gudinner, men ikke på Gud Den Allmektige.

Har forresten aldri hørt om noen som har hatt noe nytte av å dyrke disse avgudene. Har du?

Jeg leser akkurat nå om at millioner av hinduer, fattige og rike, i India som får hjelp av Brahim-prestene til å ofre av sin, sikkert hardt tiltrengte, føde, til sine mange avguder. Verden bedras.

Det er nok mange som ikke lever etter din tro, eller har hørt om den, men som allikevel både har nestekjærlighet og empati. Det er ingen målestokk at du ikke har hørt om månegudinnen, KR-øst.

Det er heller ingen ting som beviser din gud noe mer enn det er beviser for månegudinnen, Shiva eller en hvilken som helst annen guddom. Det dreier seg om tro, ikke noe annet, og folk bør få tro hva de vil uten å tråkkes på av andre.

Folk som bekjenner seg til paganisme eller wicca får sikkert like mye ut av det som du får av din kristendom. Verken mer eller mindre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...