Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Det er nok mange som ikke lever etter din tro, eller har hørt om den, men som allikevel både har nestekjærlighet og empati. Det er ingen målestokk at du ikke har hørt om månegudinnen, KR-øst.

Det er heller ingen ting som beviser din gud noe mer enn det er beviser for månegudinnen, Shiva eller en hvilken som helst annen guddom. Det dreier seg om tro, ikke noe annet, og folk bør få tro hva de vil uten å tråkkes på av andre.

Folk som bekjenner seg til paganisme eller wicca får sikkert like mye ut av det som du får av din kristendom. Verken mer eller mindre.

Bra innlegg Mysan!

Forresten så er det interessant at absolutt alle religioner mener at nestekjærlighet og empati er noe som betegner deres religion spesielt, eller mer enn andre religioner...

Ser man på humanetikere, så har også disse som betegner seg som ikkereligiøse temmelig store likheter med religiøse grupperinger ( vil blant annet gjerne overbevise andre om at det er de som sitter på "sannheten").

Endret av absinthia
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Merkelig dette du. Jeg har aldri hørt om denne månegudinnen din, eller andre deler av henne enn at en heter Io, og allikevel har jeg klart å være med på å gjøre min del for å opprettholde livets syklus.

Det er utrolig at det er så enkelt og ufarlig, for en del, å tro på alskens guder og gudinner, men ikke på Gud Den Allmektige.

Har forresten aldri hørt om noen som har hatt noe nytte av å dyrke disse avgudene. Har du?

Jeg leser akkurat nå om at millioner av hinduer, fattige og rike, i India som får hjelp av Brahim-prestene til å ofre av sin, sikkert hardt tiltrengte, føde, til sine mange avguder. Verden bedras.

Jeg har hørt om, og kjenner personlig mange som har hatt og fremdeles har nytte av å dyrke det du kaller "avguder". Mange av dem var tidligere kristne som først klarte å finne glede, kjærlighet og sjelefred etter at de begynte å praktisere som paganister. Det at DU har funnet det samme i kristendommens Gud, betyr ikke at det er det riktige for alle andre. Her kommer vi frem til essensen i de aller fleste trosretningene som faller under paganismen, nemlig det at man respekterer individets personlig religiøse valg, og det at det som er den riktige åndelige veien for en person, ikke nødvendigvis er den riktige for andre.

Respekter at andre har valgt annerledes enn deg og faktisk er lykkeligere og bedre medmennesker av nettopp den grunn.

Skrevet
Respekter at andre har valgt annerledes enn deg og faktisk er lykkeligere og bedre medmennesker av nettopp den grunn.

Du har vel egentlig ikke noen harde fakta som tilsier at ikke krl øst kan være lykkelig et godt medmenneske i praksis, fordi han/hun er Kristen? Eller mente du kanskje at de har gjort et valg som har gjort dem til bedre og lykkeligere mennesker enn de ville vært dersom de ikke hadde tatt noe valg?

Skrevet
Du har vel egentlig ikke noen harde fakta som tilsier at ikke krl øst kan være lykkelig et godt medmenneske i praksis, fordi han/hun er Kristen? Eller mente du kanskje at de har gjort et valg som har gjort dem til bedre og lykkeligere mennesker enn de ville vært dersom de ikke hadde tatt noe valg?

Jeg spiser hatten min på at det er dette siste hun mente.

Skrevet

Jeg mente selvsagt det siste; nemlig det at de ble både lykkeligere og bedre mennesker fordi de tok nettopp det valget. Jeg har hverken kunnskap eller rett til å bedømme hvorvidt KR-øst er lykkelig og et godt medmenneske eller ikke. Poenget mitt var at jeg vet om personer som har fått det bedre med seg selv og har blitt bedre medmennesker fordi de gikk bort ifra kristendommen og begynte å praktisere som paganister.

Dette betyr ikke at paganisme på noen måte er bedre enn kristendommen, ei heller vice versa. Det betyr kun at det som er løsningen for en person ikke automagisk er løsningen for en annen. Vi er forskjellige og har forskjellige behov, både fysisk mentalt og åndelig. Noen finner fred ved å ha en allmektig fader å henvende seg til i gode og onde dager, andre finner fred ved å tilbe Guden og Gudinnen og leve i pakt med naturens evige syklus, mens andre finner kun fred dersom de kan forholde seg til håndfaste vitenskapelige bevis og svar.

Etter min mening er det ikke HVA du tror som er det viktige. Det er hva slags menneske du utvikler deg til å bli som resultat av denne troen. Derfor mener jeg vi må respektere at andre har en annen tro enn oss selv, så lenge de oppfører seg som gode, velmenende medmennesker. Å fordømme andre grunnet deres tro anser jeg ikke for å være en handling et godt, velmenende medmenneske ville begått.

Skrevet
Jeg mente selvsagt det siste; nemlig det at de ble både lykkeligere og bedre mennesker fordi de tok nettopp det valget. Jeg har hverken kunnskap eller rett til å bedømme hvorvidt KR-øst er lykkelig og et godt medmenneske eller ikke. Poenget mitt var at jeg vet om personer som har fått det bedre med seg selv og har blitt bedre medmennesker fordi de gikk bort ifra kristendommen og begynte å praktisere som paganister.

Dette betyr ikke at paganisme på noen måte er bedre enn kristendommen, ei heller vice versa. Det betyr kun at det som er løsningen for en person ikke automagisk er løsningen for en annen. Vi er forskjellige og har forskjellige behov, både fysisk mentalt og åndelig. Noen finner fred ved å ha en allmektig fader å henvende seg til i gode og onde dager, andre finner fred ved å tilbe Guden og Gudinnen og leve i pakt med naturens evige syklus, mens andre finner kun fred dersom de kan forholde seg til håndfaste vitenskapelige bevis og svar.

Etter min mening er det ikke HVA du tror som er det viktige. Det er hva slags menneske du utvikler deg til å bli som resultat av denne troen. Derfor mener jeg vi må respektere at andre har en annen tro enn oss selv, så lenge de oppfører seg som gode, velmenende medmennesker. Å fordømme andre grunnet deres tro anser jeg ikke for å være en handling et godt, velmenende medmenneske ville begått.

Her er vi faktisk helt enige! :)

Skrevet
Joda, jeg har fått med meg det aller meste av historiene i det gamle testamentet.

Jeg skjønner ikke hva det er du er ute etter som impliserer at jordbruk generelt er en religiøs aktivitet. I denne fortellingen gjorde de en religiøs handling ut av det, - de bar fram sine offergaver , -noe som foregår i mange av det gamle testamentets historier. Den største grunnen til at det foregikk landbruk, var likevel at folk trenger mat - ikke at de skulle bære frem offergaver. Forøvrig står det mye om landbruk i bibelen, blant annet viktigheten av vekstskifte (uten at jeg kan henvise til noe bestemt sted, for øyeblikket) det gjør det ikke til en spesiell kristen handling, selv om det står om det i bibelen.

( Dette med offergaver minte meg forresten på at min oldefar alltid lot det være igjen en skje med mat på tallerkenen når han spiste, fordi de underjordiske ellers kunne bli sinte på ham og la det gå ut over avlinga. Min oldemor plukket denne uvanen av ham da de giftet seg (ca 1915) og til sin store forundring oppdaget han at de underjordiske ikke lot det gå ut over ham. ;) )

Jeg kan se av det du skriver, at vi er to stykker på vei i helt forskjellige rettninger hva trådens emne angår. Likevel ser jeg poengene dine, og joda, overtro og naivitet kan du godt kalle det, som lar det ligge igjen noe.

Men du får det til å høres ut som jeg tror jordbruk er en religion, og riktignok er jeg litt skakkjørt, men det får da være måte på. Vi er tross alt inne i en tråd om paganisme og andre former for trolldom og hekseri. Da må man kunne implisere at de som dyrker urter og andre vekster i jorda, egentlig praktiserer sin religion, så lenge produktene de skal få fra det, ender opp i en eller annen form for ditto!

Skrevet
Jeg kan se av det du skriver, at vi er to stykker på vei i helt forskjellige rettninger hva trådens emne angår. Likevel ser jeg poengene dine, og joda, overtro og naivitet kan du godt kalle det, som lar det ligge igjen noe.

Men du får det til å høres ut som jeg tror jordbruk er en religion, og riktignok er jeg litt skakkjørt, men det får da være måte på. Vi er tross alt inne i en tråd om paganisme og andre former for trolldom og hekseri. Da må man kunne implisere at de som dyrker urter og andre vekster i jorda, egentlig praktiserer sin religion, så lenge produktene de skal få fra det, ender opp i en eller annen form for ditto!

Eh.. jeg mente faktisk ikke at du tror at jordbruk er en religion, selv om det jeg skriver faktisk ender opp med å virke slik. Jeg svarte bare på det jeg mente at du spurte om. Men på den andre siden hadde det helt sikkert vært til det beste for alle om det fantes en felles dyp forståelse for alle om å ta vare på jordas mikrobiologi. ;)

Det jeg imidlertid er skeptisk til er at man alltid skal gruppere folk etter hva de tror eller ikke tror på. Noen søker en bestemt tro fordi de trenger den, mens andre går inn i bestemte miljøer fordi omgangskretsen gjør det, fordi de vil markere motstand mot andre religioner/livsstiler, eller fordi det hadde vært en "kul" image (dette er et mindretall altså).

Det blir som dengang jeg kom i hvit kjole, sandaler og lakkerte tånegler til et såkalt "alternativt" utested, der det var en mengde mennesker som var kledt og sminket som folk fra denne grupperingen ofte er. Da jeg kom innenfor døren, sto det en liten fyr med hanekam og begynte å hetse meg for at jeg ikke så ut som dem, selv om mennesker fra denne gruppen ofte er veldig opptatte av at de skal skille seg ut. Det ble forøvrig ganske raskt stille (bortsett fra litt fornærmet snøfting) fra den fronten da jeg spurte ham om han var en sånn som mente at man ikke kunne kle seg som man ville og at man ikke måtte skille seg ut... I møte med noen som var annerledes enn hans gruppe, hadde han altså glemt en del av prinsippene bak filosofien han gjerne ville ha, fordi han ble for opphengt i gruppetilhørigheten sin.

Jeg jobber en del i barnehage og har ellers omgang med forskjellige typer folk, og en ting jeg er utrolig lei av er at enkelte nærmest besvimer av skrekk når de får høre noe om andre religioner, eller religioner generelt. Noen tar sitt barn ut av barnekoret, fordi dirigenten har gjort den store forbrytelsen det er å lære barna en salme (som i bunn og grunn handler om å være takknemlig for det man har), andre er livende redd for muslimsk lære, noen reagerer på at man har fortalt barna at jula både har røtter fra førkristen tid, samtidig som noen feirer den av kristne årsaker og at man f.eks tilfeldig har nevnt ordet Jesus, eller noen norrøne guder (barn stiller jo spørsmål). - Vi skal foreksempel gjerne feire Lucia, men helst ikke fortelle noe om den religiøse bakgrunnen for feiringen. Dette siste er etter mitt syn en heller tvilsom faktaunndragelse. Heldigvis skal høytider fra alle grupperingene som er i barnehagene markeres, slik at barna får kjennskap til sine kameraters tradisjoner. I mange religionsnøytrale barnehager gjør de ofte ikke dette - selv om religionsnøytral ikke nødvendigvis må bety at man ikke skal bry seg med hvordan verden rundt fungerer.

Jeg kjenner til foreldre som ikke vil la barna sine være sammen med barn fra f.eks. frikirkelige hjem, fordi de tydeligvis er redde for at de skal bli "smittet", mens de gjerne går rundt og uttaler seg om disse kristne som er så ekskluderende og moraliserende (jada, jeg moraliserer her ;) )

Hadde det vært opp til meg hadde vi informert ungene om alle religioner og livssyn fra barnehagestadiet, i steden for å late som de ikke fins, bare fordi enkelte tolker det som om deres religion/livssyn står i fare om barna hører at det finnes andre tradisjoner. Av en eller annen merkelig grunn synes jeg at det er humanetikere som er mest redd for at barna skal få kunnskap om dette, så man skulle som jeg har sagt før tro at de var en religiøs gruppe (noe de på en måte er siden religion faktisk er grunnen til at de finnes).

I ren hverdagslig praksis er det ikke noen av disse grupperingene som skiller seg ut som dårligere eller bedre enn de andre. Hva er det egentlig med folk, som tror at kunnskap om andres tro er så farlig?

Dette gjelder også enkelte som kaller seg paganister.

Skrevet

Hei alle sammen.

Har ingen planer om å slenge meg på krangelen. Håper bare noen kan svare meg litt.

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har den minste ide om hva paganisme er...Wicca har jeg så vidt vært innom. Lurer på om noen kan klargjøre det litt for meg.

Er det tro på guder i dem begge? Jeg leter vel etter noe i livet mitt, men jeg har aldri klart å forsone meg med en guddom (ja, jeg har rett til å ikke tro på en gud. Ikke bit hodet av meg for det). Jeg har snust litt i retning wicca fordi jeg innbiller meg at det er mer rettet mot naturen. Rett, galt?

Håper noen som er inne på det vil svare meg. Send meg gjerne en Pm om det. :)

Skrevet

Absinthia, jeg er så enig, så enig! La barna utforske myriadene av trosretninger, slik at de i voksen alder har gode forutsetninger for å etablere et personlig livssyn basert på egen kunnskap og erfaring! :)

Crow, Paganisme er et paraplybegrep for religioner og livssyn som ikke faller inn under de store verdensreligionene, og som gjerne har fellestrekkene at de setter fokus på natur, selvutvikling og åndelighet.Dessuten er en generell fellesnevner det at man står ansvarlig for alle sine handlinger, ettersom det ikke er noen "djevel" eller "demoner" å legge skylden på.

Wicca vil kunne kategoriseres som en paganistisk trosretning, men man kan fint være paganist uten å være wicca. Retninger som Åsatru og Thelema vil også kunne kategoriseres som paganisme. Sånn sett er pagansime en relativt løst begrep.

Wicca er en ingen gudefri religion dersom det var det du lette etter. Den har Guden og Gudinnen, men mange velger å tolke disse som metaforer for energier, maskuline og feminine kvaliteter og naturkrefter. Dersom gudekonseptet ikke føles riktig for deg, så ville jeg rådet deg til å snuse litt på tradisjonell, ikke-wiccansk heksepraksis. Bare husk at det finnes ingen mal for hvordan man skal praktisere som paganist, kun retningslinjer og råd som alle kan taes med en klype salt. :)

Skrevet
Det er nok mange som ikke lever etter din tro, eller har hørt om den, men som allikevel både har nestekjærlighet og empati. Det er ingen målestokk at du ikke har hørt om månegudinnen, KR-øst.

Det er heller ingen ting som beviser din gud noe mer enn det er beviser for månegudinnen, Shiva eller en hvilken som helst annen guddom. Det dreier seg om tro, ikke noe annet, og folk bør få tro hva de vil uten å tråkkes på av andre.

Folk som bekjenner seg til paganisme eller wicca får sikkert like mye ut av det som du får av din kristendom. Verken mer eller mindre.

Forskjellen er nok at jeg tror på en levende Gud, som jeg også merker i hverdagen, og som har hjulpet meg ved flere anledninger. Og som i tillegg har bedt meg om å skrive bestemte ting til personer som har hatt det vanskelig, og også å be for noen ukjente, som jeg i ettertid har blitt kjent med og forstått hvorfor jeg skulle be for disse.

Det er altså Guds Hellige Ånd som formidler dette.

Jeg ønsker ikke å tråkke på noen, men jeg vil ikke at noen skal bli bedratt med å tro og stole på avguder. Å tro på en månegud er ikke bedre enn å tro på hjemmelagede trefigurer som mange gjør, spesielt i India.

Skrevet

Du bør også være klar over at her bad trådstarter om andres meninger, så derfor ser jeg ikke noe galt i å servere min mening om dette.

Skrevet
Merkelig dette du. Jeg har aldri hørt om denne månegudinnen din, eller andre deler av henne enn at en heter Io, og allikevel har jeg klart å være med på å gjøre min del for å opprettholde livets syklus.

Det er utrolig at det er så enkelt og ufarlig, for en del, å tro på alskens guder og gudinner, men ikke på Gud Den Allmektige.

Har forresten aldri hørt om noen som har hatt noe nytte av å dyrke disse avgudene. Har du?

Jeg leser akkurat nå om at millioner av hinduer, fattige og rike, i India som får hjelp av Brahim-prestene til å ofre av sin, sikkert hardt tiltrengte, føde, til sine mange avguder. Verden bedras.

er det mulig å snakke så nedsettende om andres tro?

Det du sitter å sier der er jo akkurat det samme som om jeg skal sitte her å si at gud den allmektige er bare pisspreik, og hvem har bruk for en sånn fjollegud?

det er ikke mitt problem at DU ikke har hørt om gudinnen, troen er like reell for MEG uansett om fint få har hørt om den.

Jeg sa aldri at det var det riktige for alle andre å tro på månegudinnen, gjorde jeg vel? så hvorfor komme med et så krasst og ufint svar?

Kanskje ikke du har noen nytte av å dyrke de gudene, akkurat som jeg ikke har noen nytte av å dyrke din gud. folk har forskjellig tro, og det burde du kanskje respektere eller?

Om de hinduene ofrer maten sin får det nesten være dems valg, om de mener det er riktig. Hvorfor skal du snakke dritt om en religion du selv sier du vet lite om, i dette tilfellet wicca? Hvis du vet så jævla lite om den foreslår jeg at du leser litt før du uttaler deg neste gang :roll:

Skrevet (endret)
Forskjellen er nok at jeg tror på en levende Gud, som jeg også merker i hverdagen, og som har hjulpet meg ved flere anledninger.

Hmm. Da er det jo ingen forskjell, ettersom Guden og Gudinnen representerer naturen, og ingen kan vel si at noe er mer levende eller mer fylt av liv enn naturen. :)

Andre opplever da vitterlig sine religioner og guddommer som like levende og tilstedeværende i hverdagen som du opplever din. Faktisk opplever jeg til stadighet at den gjennomsnittlige paganist er langt mer dedikert i sin tro på hverdagsbasis enn den gjennomsnittlige protestantisk kristne i Norge idag. Dvs, de praktiserer og lever ut sin tro og sitt livssyn hver dag, ikke bare til jul og påske, eller en og annen søndag, slik brorparten av "gjennomsnittskristne" gjør idag. Men du ser ikke paganistene gå ut og angripe de kristne for å dyrke en død avgud for det. De fleste oppegående paganister jeg har snakket med og kjenner sier som regel faktisk noe slikt som:

"Det er ikke den stien jeg var ment å gå, men det er den rette for dem. Ønsker dem lyse velsignelser på deres ferd."

KR-øst, respekter at andre opplever det gudommelige og åndelige annerledes enn deg og at de har like stor rett til å praktisere deres tro og livssyn uten å få slengt verbale nedverdigelser fra deg, for det er nettopp det du gjør, og det står det lite respekt av. Dersom du har noe som helst respekt for menneskerettighetene og dine medmennesker, så ber jeg deg om å slutte med denne hetsen og nedlatenheten. Det skaper både en dårlig tone i diskusjonen og gjør ingenting konstruktivt for å bringe den videre. Du har sagt din mening, og det har du selvsagt rett til, men det står ingenting i åpningsinnlegget om en invitasjon til religiøs trakassering.

Endret av Beast
Skrevet

Det du sitter å sier der er jo akkurat det samme som om jeg skal sitte her å si at gud den allmektige er bare pisspreik, og hvem har bruk for en sånn fjollegud?

det er ikke mitt problem at DU ikke har hørt om gudinnen, troen er like reell for MEG uansett om fint få har hørt om den.

Jeg sa aldri at det var det riktige for alle andre å tro på månegudinnen, gjorde jeg vel? så hvorfor komme med et så krasst og ufint svar?

Kanskje ikke du har noen nytte av å dyrke de gudene, akkurat som jeg ikke har noen nytte av å dyrke din gud. folk har forskjellig tro, og det burde du kanskje respektere eller?

Om de hinduene ofrer maten sin får det nesten være dems valg, om de mener det er riktig. Hvorfor skal du snakke dritt om en religion du selv sier du vet lite om, i dette tilfellet wicca? Hvis du vet så jævla lite om den foreslår jeg at du leser litt før du uttaler deg neste gang :roll:

Enig med denne, som jeg skrev tidlig i tråden, sjekk fakta før du uttaler deg. Å uttale seg uten fakta fører det ofte til at man driter på leggen rett og slett.

Og Gudinnen har mange, mange navn!

Skrevet

Og hva vet du om denne gudinnen?

Hvilken nytte har du av henne?

Skrevet
Hmm. Da er det jo ingen forskjell, ettersom Guden og Gudinnen representerer naturen, og ingen kan vel si at noe er mer levende eller mer fylt av liv enn naturen. :)

5 Mos.4,19:

Og når du løfter blikket mot himmelen og ser solen og månen og stjernene, hele himmelens hær, må du ikke la deg rive med, så du bøyer deg og tilber dem og dyrker dem.

5 Mos.8,19: Men dersom dere glemmer Herren din Gud og holder deg til andre guder, dyrker dem og bøyer deg og tilber dem, da vil dere gå til grunne, det sier jeg dere for visst.

Dette er bare en liten advarsel som jeg føler meg forpliktet til å gi.

Det er feil å tilbe det skapte framfor skaperen, uansett hvor avhengige vi er av dette.

Skrevet
Og hva vet du om denne gudinnen?

Hvilken nytte har du av henne?

Jeg vet mer enn deg hvertfall, og om du vil vite så får du som sagt sette deg ned å lese litt, så kanskje du lærer deg ett og annet du oxo..

Gudinnen har mange nytter. bl.a gir hun meg gaven av å være i stand til å "kommunisere" med dyr og bli forstått av dem. hun gir meg også en positiv energi til å komme meg gjennom både gode og vonde dager, i tillegg til at hun hjelper meg gjennom noe jeg sliter med som jeg ikke behøver å fortelle deg om.

5 Mos.4,19:

Og når du løfter blikket mot himmelen og ser solen og månen og stjernene, hele himmelens hær, må du ikke la deg rive med, så du bøyer deg og tilber dem og dyrker dem.

5 Mos.8,19: Men dersom dere glemmer Herren din Gud og holder deg til andre guder, dyrker dem og bøyer deg og tilber dem, da vil dere gå til grunne, det sier jeg dere for visst.

Dette er bare en liten advarsel som jeg føler meg forpliktet til å gi.

Det er feil å tilbe det skapte framfor skaperen, uansett hvor avhengige vi er av dette.

:ler:

Det er fint du kan kose deg med vers fra eventyrboken din ;) du vet, for meg er det der like mye oppspinn som månegudinnen er for deg..

Skrevet

Det er trist å se at enkelte mennnesker mangler evnen (eller aller helst viljen) til å leve og la leve. Men det må man bare ta med seg. Ellers var jeg svært nær å melde meg inn i en wicca-coven selv for en del år tilbake, og har beholdt en viss interesse for disse retningene - paganisme og wicca - men nå skal det sies at jeg har en viss interesse for det meste innenfor religion.

Selv om man kan si at paganismen har gamle røtter i den forstand at det inneholder førkristent tankegods, så vil jeg knapt være enig i at dette er noe som har overlevd som retning så lenge. Og det gjelder i hvertfall ikke wicca, som ble innstiftet og startet av Gerald Gardner, med ritualer inspirert en god del av Aleister Crowley.

Skrevet (endret)

Tabris, det er det vel heller ingen som påstår. :)

De religionene og livssynene innen paganisme som bedyrer røtter blant før-kristelige religioner, er nok mest sannsynlig ganske annerledes praktisert idag enn den gang. Men det er vel ingen tvil om at all paganisme idag har røtter og inspirasjon i disse eldgamle tradisjonene.

"All of this has happened before. And all of this will happen again." :)

Endret av Beast

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...