NoAngel Skrevet 7. april 2009 #1 Skrevet 7. april 2009 er litt intr i å vite hva folk flest mener om paganisme.. evt wicca
absinthia Skrevet 7. april 2009 #2 Skrevet 7. april 2009 Jeg ser på det som en greie for å styrke identiteten sin på en eller annen måte. Noen trenger slike grupperinger, andre trenger dem ikke. Har litt lett for å se på folk som markerer tilhørigheten/imagen sin kraftig, innenfor spesielle grupper som litt tafatte når det gjelder å finne ut hva som er deres personlige identitet. Jeg ville sagt det samme om overdrevent snobbete mennesker, overdrevne blackmetal inspirerte mennesker (åh.. se hvor mørk og skummel og dyster jeg er, la oss gå hjem og ta oss selv alt for alvorlig, jeg spiller dyster musikk, må ha en image som passer og har skaffet meg et kallenavn som "nattvarg" eller "svartravn", selv om jeg ikke spiller i band..) og andre som bruker mye tid på å lage seg en spesiell identitet som en stor gruppering med andre mennesker har. Bare for å si det, så har jeg ingenting imot dem, jeg synes bare at noen overdriver. Selv hadde jeg antagelig ganske glatt glidd inn i et Paganistmiljø, men føler liksom ikke den store trangen til å bruke mye av livet i en gruppe, jeg foretrekker en solid miks av mennesker overalt hvor jeg ferdes og liker ikke å forholde meg til spesielle kodekser o.l.
NoAngel Skrevet 7. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 7. april 2009 tenkte mer på tro, ikke på grupper.. grupper finner man som du sier , overalt, i alle former og fasonger. men om man tenker på hvert enkelt individ
Avalon Skrevet 8. april 2009 #4 Skrevet 8. april 2009 (endret) Vel, jeg er paganist, ikke wicca. Jeg tilhører ingen gruppe og er heller ikke "svart, dyster og mørk". Jeg er en paganist som liker fargen rosa, skjørt og kjoler. Paganisme og eller wicca er ikke ensbetydig med å være mørk og dyster, det er tross alt naturen og universet sånn sett man tror på. Paganisme appalerte til meg veldig tidlig i barndommen. Jeg trives med det, så absolutt. Og bare for å ha sagt det, djevelen, satan hva enn du kaller den karakteren, har ingenting å gjøre med paganisme. Djevelen er en kristen figur. Det finnes mange "retninger" i paganismen, men det betyr heller ikke at alle paganister må og skal tilhøre en gruppe og drive med kodekser. Som sagt tilhører ikke jeg noen gruppe, og driver heller ikke å lever livet etter spesielle kodekser. Selv om jeg er paganist, kjenner jeg kun en eneste paganist utenom meg selv. Her i familien har vi kristne, katolikker, paganister, agnostikere og human etikere, vi går alle sammen veldig godt overens. Endret 8. april 2009 av Avalon
NoAngel Skrevet 8. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 8. april 2009 jeg er selv paganist. mange fordommer ute å går.. arig å høre noen her inne, om noen har dem.
Avalon Skrevet 8. april 2009 #6 Skrevet 8. april 2009 jeg er selv paganist. mange fordommer ute å går.. arig å høre noen her inne, om noen har dem. Åja, de kommer, bare vent
NoAngel Skrevet 8. april 2009 Forfatter #7 Skrevet 8. april 2009 det regner jeg med (bare vent til jeg sier jeg er wicca... men vi lar det ligger for øyeblikket )
Avalon Skrevet 8. april 2009 #8 Skrevet 8. april 2009 det regner jeg med (bare vent til jeg sier jeg er wicca... men vi lar det ligger for øyeblikket ) herlig!
Avalon Skrevet 8. april 2009 #10 Skrevet 8. april 2009 haha ja, det burde få fart i sakene jeg har en bokhylle full av bøker om wicca faktisk
absinthia Skrevet 8. april 2009 #11 Skrevet 8. april 2009 Dersom man føler behov for en gruppe når man tror og knytter seg til deres tradisjon og praksis, søker man gruppetilhørighet,. Jeg kjenner enkelt mennesker som har lett etter "svaret" både innenfor Wicca, Jehovas vitner og Humanetisk forbund i løpet av en relativt kort periode. Wicca generelt er en "religion" som søker sannheten/guddommen innenfor psyken og satser på å utvikle denne. Mitt problem med slike religioner er at de har en hel masse ritualer, presteskap, hekser, tilbedelse av guddommer osv.. typiske hjelpemidler som er med på å lage rammer og tilpasse mennesker i sitt system, -selv om de sier at de dyrker "det frie menneske". Jeg klarer fint å ha respekt for enkeltmennesket, naturen, kunnskap og å ha innstilling til at jeg kan gjøre hva jeg vil, så lenge jeg ikke skader andre, uten at dette er en fastlagt terminologi. - Etter mitt syn er "det frie menneske" en som finner sin egen vei og ikke de som er avhengig av bestemte ritualer som er felles for en gruppe. Dette er Wicca og mange andre gruppers store selvmotsigelse. Det finnes også en del nynasistiske grupperinger som har trykket paganismen til sitt hjerte fordi de mener at den står for det de tror på. (Dette er ikke noe jeg bare tror, jeg har truffet et par slike - amerikanere med nordiske røtter,har bodd perioder i Norge for å finne ut mer om røttene sine og for å besøke sine nordiske "brødre" og tror på alt den nynasistiske grupperingen her til lands forteller dem.) En digresjon, kanskje men det sier noe om hvor mange retninger paganismen har og hva den kan brukes til. Jeg mener dette om mange religioner, - også Wicca - meningen er god, men det blir gjerne selvmotsigende på grensen til tåpelig innimellom.
absinthia Skrevet 8. april 2009 #12 Skrevet 8. april 2009 Vel, jeg er paganist, ikke wicca. Jeg tilhører ingen gruppe og er heller ikke "svart, dyster og mørk". Dersom det var meg du siktet til så sa jeg at enkelte ihuga metalentusiaster har en slik image, - ikke paganister. Jeg sa det fordi de jeg har vært borte i som er opptatt av at de har en gruppetilhørighet ofte lager en image som passer til gruppa -ikke til mennesket. - Jeg kunne like gjerne tatt et eksempel på snobben som er opptatt av å vise at han/ hun har det riktige imaget. Jeg sa også at jeg godt kunne glidd inn som paganist, men at jeg ikke er opptatt av å sette mine normer, verdier og livsinnstilling inn i et ord/ finne en gruppe til den. Jeg er som jeg er.
absinthia Skrevet 8. april 2009 #13 Skrevet 8. april 2009 Glemte jeg å si at jeg er en ihuga svartmetallentusiast uten at jeg ser ut som en?
Avalon Skrevet 8. april 2009 #14 Skrevet 8. april 2009 Dersom man føler behov for en gruppe når man tror og knytter seg til deres tradisjon og praksis, søker man gruppetilhørighet,. Jeg kjenner enkelt mennesker som har lett etter "svaret" både innenfor Wicca, Jehovas vitner og Humanetisk forbund i løpet av en relativt kort periode. Wicca generelt er en "religion" som søker sannheten/guddommen innenfor psyken og satser på å utvikle denne. Mitt problem med slike religioner er at de har en hel masse ritualer, presteskap, hekser, tilbedelse av guddommer osv.. typiske hjelpemidler som er med på å lage rammer og tilpasse mennesker i sitt system, -selv om de sier at de dyrker "det frie menneske". Jeg klarer fint å ha respekt for enkeltmennesket, naturen, kunnskap og å ha innstilling til at jeg kan gjøre hva jeg vil, så lenge jeg ikke skader andre, uten at dette er en fastlagt terminologi. - Etter mitt syn er "det frie menneske" en som finner sin egen vei og ikke de som er avhengig av bestemte ritualer som er felles for en gruppe. Dette er Wicca og mange andre gruppers store selvmotsigelse. Det finnes også en del nynasistiske grupperinger som har trykket paganismen til sitt hjerte fordi de mener at den står for det de tror på. (Dette er ikke noe jeg bare tror, jeg har truffet et par slike - amerikanere med nordiske røtter,har bodd perioder i Norge for å finne ut mer om røttene sine og for å besøke sine nordiske "brødre" og tror på alt den nynasistiske grupperingen her til lands forteller dem.) En digresjon, kanskje men det sier noe om hvor mange retninger paganismen har og hva den kan brukes til. Jeg mener dette om mange religioner, - også Wicca - meningen er god, men det blir gjerne selvmotsigende på grensen til tåpelig innimellom. Ja, det finnes mange som har dyttet paganismen inn i det de tror på, f.eks nynazister som du nevner. Men, de har dessverre misforstått mye der, og det kan vi ikke gjøre noe med. Paganisme er en trosretning som er eldre enn kristendommen og alle dens retninger. Da kristendommen ble tvangsinnført forsvant mye av paganismen, mange har i mye senere tid prøvd å finne tilbake til mye av det, og da har det dukket opp nye retninger som f.eks wicca. Man må huske å ikke dra alle over med en kam, eller hvordan det uttrykket er. Noen trives i grupper med eller uten kodekser, andre uten. Det som jeg synes er vakrest med paganismen er at den fordømmer ingen, den fordømmer ingen for hva annet de måtte tro på, hudfarge, kjønn, seksualitet osv osv. Dette kommer nok til å bli en heftig diskusjon av etterhvert. Folk får tro og mene hva de vil, bare sjekk fakta først
Avalon Skrevet 8. april 2009 #15 Skrevet 8. april 2009 Dersom det var meg du siktet til så sa jeg at enkelte ihuga metalentusiaster har en slik image, - ikke paganister. Jeg sa det fordi de jeg har vært borte i som er opptatt av at de har en gruppetilhørighet ofte lager en image som passer til gruppa -ikke til mennesket. - Jeg kunne like gjerne tatt et eksempel på snobben som er opptatt av å vise at han/ hun har det riktige imaget. Jeg sa også at jeg godt kunne glidd inn som paganist, men at jeg ikke er opptatt av å sette mine normer, verdier og livsinnstilling inn i et ord/ finne en gruppe til den. Jeg er som jeg er. Joda, jeg så du skrev det. Og som jeg sa, jeg er en paganist som liker rosa. Jeg er også som jeg er.
NoAngel Skrevet 8. april 2009 Forfatter #16 Skrevet 8. april 2009 er det ingen som har noen å si om det? hadde forventet masse pepper..
Envy Skrevet 8. april 2009 #17 Skrevet 8. april 2009 Hmm, ser ut som denne diskusjonen har vridd seg til å handle om alt fra wow og kjedsomhet til døgnrytmer og ferie.. men men, jeg svarer nå allikevel på "hovedgreia" jeg.. Jeg er paganist og wiccaner. er dog ikke praktiserende lenger. Jeg ser ikke på det å ha en tro som å slavisk følge en gruppe. Jeg for min del har aldri utført noe som har med religionen min sammen med andre. de fleste wiccanere praktiserer faktisk alene. vet det er et par covens på vestlandet, men utover det er det vel fint få i dette landet. men ja, jeg tror likevel så strekt at da jeg var forlovet ble jeg og eksen enige om at en wiccaprest skulle vie oss. Jeg tror mange ser på wicca som en "tullereligion" .. men de får tro hva de vil, oxo tror jeg hva jeg vil
NoAngel Skrevet 8. april 2009 Forfatter #18 Skrevet 8. april 2009 jeg er som deg dette gjør jeg for min egen del. ikke for å være i en gruppe. coven er nok vel og bra, men jeg kjenner ett og slett ingen ..
absinthia Skrevet 8. april 2009 #19 Skrevet 8. april 2009 er det ingen som har noen å si om det? hadde forventet masse pepper.. Jeg tror at du hadde fått mye mer pepper om du spurte om hva folk mener om f.eks Pinsevenner, jehovas vitner, satanister (jada..jeg vet at det ikke handler om kirkebrenning og egentlig ikke er en religion..) adventister, jesu kristi kirke av de siste dagers hellige, hinduisme, shintoisme, islam (grener innenfor de tre fornevnte), jødedommen osv. osv.. Jeg på min side hadde sagt mye av det samme om disse som jeg har sagt om hovedspørsmålet her.
Rosalie Skrevet 8. april 2009 #20 Skrevet 8. april 2009 er det ingen som har noen å si om det? hadde forventet masse pepper.. Folk flest har aldri hørt om hverken paganisme eller wicca. That's why. *agnostiker med tro på naturkrefter*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå