Gå til innhold

kjøkkenbenkkluten

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

etter at man har tatt oppvasken er det kjekt å ta kluten som ligger på kjøkkenbenken for å tørke vekk alt vannet fra oppvasken pluss å tørke over spisebord og slikt... men alt utpå ettermiddagen stinker denne kluten... jei vasker den et par ganger i uken i kokende vann og biotex... men det er så strevsomt... stinker jo... hva gjør dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker tynne kluter.

Slike som koster 10 kroner for 10 stk.

Disse kaster jeg når de er brukt noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytter disse klutene hver dag jeg.

Ofte flere ganger også. Går på 90 grader i vaskemaskinen.

Cita :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

95 graders vask. Og legger kluten i klorinvann. Ikke så miljøvennlig - men engangskluter er vel heller ikke det.

Har flere kluter og bytter de jevnlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skifter nesten hver dag.. Kommer an på hvor mye den er brukt. Enten vasker jeg de, eller kaster de. De dagene jeg ikke skifter legger jeg kluten i klor. Det er det værste jeg vet den sure stanken klutene gir.. Så jeg er veldig påpasselig med å skylle de skikkelig etter bruk. Nesen min er litt ømtålig tror jeg, så jeg føler det stinker over hele huset om jeg ikke skifter ofte.. Det gjør det selvfølgelig ikke da, men likevel...

De som går i maskina, kokvasker jeg.

Så kjøper jeg inn de som Lea nevnte. De kaster jeg etter bruk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker tynne kluter.

Jeg også. Hamstrer sånne kluter når jeg er innom Rema1000 og handler. Synes det er veldig kjekt å bare kunne kaste dem når de blir litt ekle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper også slike tynne kluter, men jeg klorer dem ofte og koker dem i maskinen. Da blir de helt rene og hvite igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg klorer og kokvasker mine kjøkkenkluter- da blir de helt rene og luktfrie.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Når en en ferdig med å bruke kluten skyller en den i kaldt vann før en henger den på tørk, da forhindrer en at den begynner å lukte med en gang. Jeg bytter 1 - 2 ganger i uken, men klutene mine lukter ikke, men bytter for at jeg føler at den ikke er så ren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Vi har kluter av mange ulike kvaliteter, både de tynne og de "strikkede hvite". De blir emrkelig nok somregel ikke sure våre, enda vi ikke gjør så mye spesielt med dem. Men skitten blir de jo, så da hiver jeg dem i vaskemaskian og koker dem, tynne som tykke (de tynne blir av til slitt etter x antall kokvasker, da bytter jeg dem ut, men de tåker mang en vask, så nei, det er ikke engangskluter).

Noen av de hvite har jeg av alle upraktiske ting tørket vekk kakao-pulver med, så de ble rett og slett ikke rene etter siste kokvask. Joda, de er kokt, så de er REN, men de er ikke hvite. De får nok ebn omgang emd klorin for å bli hvite og pene igjen, innen jeg koker dem neste gang.

Men, for å unngå å få dem sure... for all del ikke LEGG den fra deg, men HENG den fra deg, og ha skylt den godt opp først. Og bytt ofte. Rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker tynne kluter.

Dette fungerer fint for meg også,

unntatt når jeg får mamma på besøk da ,hun klager alltid på at jeg ikke har ordentlig kluter... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kluten som ligger på kjøkkenbenken

Tja...når kluten ligger på benken, så er det ikke så rart at resultatet blir dette:

... stinker jo... hva gjør dere andre?

Skyller kluten godt, først i varmt så i kaldt vann. Vrir den godt og henger til tørk. Må tørke opp melk eller noe sånn med den for at den skal begynne å lukte ille da.. Men det er klart, får den ligge å surne på benken med masse lunka vann (varmt vann som har kjølna) i seg, så lukter den merkelig etter en stund. Den typen biologiforsøk driver ikke jeg med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Minnie Emmerdale

Skal man tørke opp fett og matrester er det best å bruke papir, og hvis du søler melkeprodukter bør du hvertfall bruke papir. Jeg bruker kluten mest til vannsøl ol.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man flere enn 1 i husholdningen skal kjøkkenkluten skiftes ut hver dag. Er man 1 i husholdningen holder det med annenhver dag.

Det var ihvertfall det jeg leste i et forbrukerskriv.

Jeg skifter selv kjøkkenkluter hver dag og kjøkkenhåndklær ca annenhver dag alt etter bruk.

Kjøkkenkluten er en bakterieoppsamler a mass. Forstår ikke folk som ikke skifter de ut ofte :o

Undersøkelser har vist at toalettskålen ofte er renere enn kjøkkenbenken hjemme hos folk, det skyldes blant annet kjøkkenkluten som ikke blir skiftet ut ofte nok.

Her går klutene i maskinen på minimum 60 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skyller alltid kluten i Zalo eller lignende når jeg har brukt den, og henger den selvfølgelig opp! Ligger den i en haug vil det vel begynne å lukte rimelig kjapt vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte på skolekjøkkenet at man alltid skal skylle både klut, oppvaskbørste og evt. skrubbesvamp i kaldt vann etter bruk for å hindre bakterier i å spre seg.

Dette gjør jeg alltid og er ikke plaget med sure kluter, men skifter selvfølgelig jevnlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...