Gå til innhold

Hva er det som feiler Norge

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det er neppe særlig samfunnsøkonomisk lønnsomt å holde alle bittesmå bygder her i landet kunstig i live. Jeg snakker ikke om at hele landet skal sentraliseres på østlandet (gud forby), men det er veldig begrenset hvor mye skattepenger som kan spyttes inn i et samfunn med 50 skatteytere og en haug sauer...

Unnskyld meg altså, men det finnes sikkert mange storbybeboere rundt om i verden som synes Oslo er for en liten bygd å regne... Vi er tross alt bare ca 4.6 millioner mennesker i dette landet.

50 skatteytere og en haug sauer du liksom. Bare bekrefter hvor mye enkelte ikke vet.

Og når jeg snakker om at Norge er et rikt land, skal vel godene deles likt uansett hvor man bor, eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og der var jeg ferdig med den saken. Makan.

Skrevet
Unnskyld meg altså, men det finnes sikkert mange storbybeboere rundt om i verden som synes Oslo er for en liten bygd å regne... Vi er tross alt bare ca 4.6 millioner mennesker i dette landet.

50 skatteytere og en haug sauer du liksom. Bare bekrefter hvor mye enkelte ikke vet.

Og når jeg snakker om at Norge er et rikt land, skal vel godene deles likt uansett hvor man bor, eller?

For det første kommer jeg fra landsbygda selv, og for det andre så subsidieres bygde-Norge ganske så kraftig. Skulle godene blitt fordelt likt, dvs. skulle pengene fulgt innbyggerne, hadde vi hatt et dødt bygde-Norge.

Gjest Vestlandslefsa
Skrevet

Problemet i dagens samfunn er de som har det altfor godt. De som sitter på ræva og mottar sosialstøtte, uføretrygd (urettmessig) eller attføring. Jeg skal ikke dra alle under en kam, det finnes folk som har grunn til å motta disse trygdene. Men jeg reagerer på de som ikke gidder å jobbe. Idag er det slikt at du bare kan gå til legen, si at du har vondt i magen, så vips er du sykmeldt i 2 uker. dette koster samfunnet/arbeidsgiveren utrolig mye penger.

Kan føre opp et regnestykke. Idag bor det ca 5 mill mennesker i Norge.

15 % er barn i barnehage.

25 % er skoleelever/studenter.

20 % er pensjonister.

20 % sykemeldte/uføretrygdet.

Da sitter vi igjen med en arbeidsstokk på 20%, ca 1 mill. mennesker.

Av disse menneskene som jobber må 2 stk jobbe en hel dag for å kunne betale trygda til et menneske. Det er ikke rart vi ikke har penger til nødvendige vedlikehold av skoler osv.

Skrevet

Det er vel heller noe sånt som 10% maks som er på trygd, hvis jeg husker statistikken riktig. Men rett gjerne på meg med noen linker, prøvde å finne på SSB men fant det ikke.

Skrevet
Kan føre opp et regnestykke. Idag bor det ca 5 mill mennesker i Norge.

15 % er barn i barnehage.

25 % er skoleelever/studenter.

20 % er pensjonister.

20 % sykemeldte/uføretrygdet.

Da sitter vi igjen med en arbeidsstokk på 20%, ca 1 mill. mennesker.

Av disse menneskene som jobber må 2 stk jobbe en hel dag for å kunne betale trygda til et menneske. Det er ikke rart vi ikke har penger til nødvendige vedlikehold av skoler osv.

Har du en link til dette?

Skrevet

Alle som syter over hvor fælt alt er i Norge. Greit at man vil få vann i svømmebasseng osv. Men jeg leser debattsidene i forskjellige aviser, og folk finner mye å klage over gitt! Alt fra dårlig service på McDonalds sutring over én sur bussjåfør. Under valgkampen i 2007 var jeg i mange skoledebatter, og en gjenganger var: "Hvor mange har ikke fått gratis skolebøker?" Det var bare sååå forferdelig at staten har finansiert gratis skolebøker for 2/3 av norske elever i videregående, men ikke til bøker som uansett er gått ut med kunnskapsløftet. Det ble aldri spurt om hvor mange som hadde fått gratis skolebøker, og da ville det vært flere hender i lufta.

Skrevet

Det som feiler Norge er marxisme. Marxisme er grunnleggende feil, slik at sosialisme, feminisme og annet vås som bygger på marxisme er bygget på et fundamentalt feilaktig prinsipper. Darwinisme derimot.....

Skrevet
Darwinisme derimot.....

... er pur ondskap.

Gjest Antiliberalist
Skrevet
Problemet i dagens samfunn er de som har det altfor godt. De som sitter på ræva og mottar sosialstøtte, uføretrygd (urettmessig) eller attføring.

Tøveprat! Dersom de virkelig har det så godt, hvorfor er ikke du en av dem?

Dessuten er yrkesdeltagelsen i Norge blant verdens høyeste. Faktisk er yrkesdeltagelsen i Norge langt høyere enn i liberalistiske land som USA, hvor det knapt nok finnes trygdeytelser.

Skrevet
... er pur ondskap.

Sludder og vås!

Man velger ikke styresett basert på hvordan man mener verden BURDE være f.eks. marxismens tåkeprat om at alle er født like og at alle burde betale 80% i skatt slik at onkel Stalin kan fordele alt "rettferdig" mellom de "dønn like" borgerne.

Man velger det styresett som bygger på et vitenskapelig korrekt fundament.

Det er et vitenskapelig faktum at Darwin hadde rett, ergo må vi implimentere darwinisme i vårt styresett. Vi må oppmuntre til individualisme, innføre en politikk som gjør at de sterkeste får flere barn enn de svakeste osv.

Skrevet
Tøveprat! Dersom de virkelig har det så godt, hvorfor er ikke du en av dem?

Dessuten er yrkesdeltagelsen i Norge blant verdens høyeste. Faktisk er yrkesdeltagelsen i Norge langt høyere enn i liberalistiske land som USA, hvor det knapt nok finnes trygdeytelser.

Det hadde vært artig å se en internasjonal studie som tar for seg arbeidsledigheten i land sett opp mot andelen mørkhudede i landet. Tror det kan spores en sammenheng. USA er et godt eksempel.

• 2 uker senere...
Skrevet
Det er et vitenskapelig faktum at Darwin hadde rett, ergo må vi implimentere darwinisme i vårt styresett.

Evolusjonsteorien er bare en teori. Faktum er at vi vet svært lite om hvordan arter oppstår. Debatten raser i enkelte fora mellom kreasjonister og kvasi-vitenskapsmenn, men det er få som har beina på jorda og er ydmyke nok til å si - vi vet ikke.

Grunnen til at evolusjonsteorien er populær er for det første at mikroevolusjon er bevist empirisk, dvs at egenskaper i DNA skifter verdi. F.eks. kan fargen på et insekt skifte fra rød til grønn, på grunn av f.eks. kamuflasjeegenskaper. Dette har ikke noe med makroevolusjon å gjøre, hvor påstanden er at mutasjoner i DNA skaper nye egenskaper. For det andre er evolusjonsteorien den eneste forklaringsmodellen for ateister. Ateister bruker evolulsjonsteorien for alt den er verd i diskusjon med kreasjonister, interessangt nok på samme måte som religiøse.

Anyhow, det er riktig at marxismen er årsaken til at vårt samfunn er på vei rett ut for stupet. All sosialdemokratisk propaganda kan spores tilbake til Marx. Det er også riktig at løsningen er individualisme, eiendomsrett og personlig ansvar for egne handlinger.

Men, hva mener du med å innføre en politikk som gjør at de sterkeste får flere barn enn de svakeste? Jeg kan være enig i at å føde barn der risiko for et sykt barn er høy er moralsk forkastelig, og bør være forbudt (som f.eks. innavl). Men å aktiv føre en utrenskingspolitikk er et overgrep mot individet, og fører et samfunn på ville veier. Så lenge man har økonomien i orden og risiko for sykt avkom er lav, skal ikke staten blande seg inn i valget om hvorvidt man vil ha barn.

Gjest Gjest
Skrevet
Sludder og vås!

Man velger ikke styresett basert på hvordan man mener verden BURDE være f.eks. marxismens tåkeprat om at alle er født like og at alle burde betale 80% i skatt slik at onkel Stalin kan fordele alt "rettferdig" mellom de "dønn like" borgerne.

Man velger det styresett som bygger på et vitenskapelig korrekt fundament.

Det er et vitenskapelig faktum at Darwin hadde rett, ergo må vi implimentere darwinisme i vårt styresett. Vi må oppmuntre til individualisme, innføre en politikk som gjør at de sterkeste får flere barn enn de svakeste osv.

Hitler var også fan av sosialdarwinismen.

Gjest Gjest
Skrevet
Anyhow, det er riktig at marxismen er årsaken til at vårt samfunn er på vei rett ut for stupet. All sosialdemokratisk propaganda kan spores tilbake til Marx. Det er også riktig at løsningen er individualisme, eiendomsrett og personlig ansvar for egne handlinger.

Hvordan forklarer du at Norge er et av verdens beste land å bo i da?

Skrevet
Hvordan forklarer du at Norge er et av verdens beste land å bo i da?

Jeg har aldri påstått at Norge er et av verdens beste land å bo i. Det er en illusjon som et naitv selvgodt folkeferd elsker å lulle seg inn i.

Sannheten er at oljen har fungert som respirator for et dysfunksjonelt samfunn. Og til *tross* for oljen så har vi fremdeles et elendig helsevesen, elendig skolevesen, elendig barnevern, elendig tilbud til fattige og narkomane, elendig veinett, elendig landbruk, elendig industri, etc. etc.

Og det blir bare verre og verre og verre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...