Gjest Påskedama Skrevet 7. april 2009 #1 Skrevet 7. april 2009 Påsken nærmer seg da jeg skal gi egget til både kjæreste barnet hans. Dette har jeg lagt mye jobb i og jeg gledet meg i begynnelsen. Det kilte i magen min der jeg gikk i hylle etter hylle og kikket etter ting. Det eneste som jeg nå sitter med er en liten skuffelse om at sannsynligvis vil sønnen hans på 11 år bli sur p.g.a min kjæreste får en større gave enn det sønnen får. Og p.g.a han vil tro at en av varene jeg har kjøpt ikke er ekte vare. Men det var bare dem som lå igjen på butikkene, alt annet var utsolgt og det var svært vanskelig og få tak i disse. Ved en annen anledning hadde jeg pakket gavene til min kjæreste i en større pappeske enn hans, men hadde lagt mer penger i gavene til sønnen hans enn til min egen kjæreste. Da sønnen så størrelsen på gavene selv om de var innpakket i gavepapir ville han faktisk ikke ha gaven jeg skulle gi han. Da sa jeg at da gir jeg den til noen barn som mer enn gjerne vil ha det jeg har kjøpt. Og det endte med at når dagen nærmet seg for gaveopppakning ville han ha gaven allikevel. Jeg rødmet kjempe masse foran kjæresten min og tenkte jøye meg hvem unge er det som sier sånt? Bortskjemt tenkte jeg.. og trassig. Han burde være glad jeg gidder og kjøpe gaver til han i det hele tatt enda jeg ikke er hans mor! Jeg skal lage istand litt hyggelig morgenstund tenkte jeg på påskeaften. Da kan både kjæresten og sønnen få egga sine med gaver. Tror neppe jeg får noe som helst av kjæresten selv om det svir litt, men det går fint. Det er tanken som teller. Er det noen av dere som har noen tips til hvordan jeg skal takle situasjonen når sønnen hans eventuelt kommer med disse kommentarene? Har ikke lyst å rødme foran kjæresten min og sønnen hans.... Blir på en måte litt satt ut av at han kan svare slik.
Jade Skrevet 7. april 2009 #2 Skrevet 7. april 2009 Ikke tro det verste om folk. Ta ikke sorgene på forskudd. Selv om han reagerte slik sist, er det ikke sikkert at han gjør det nå.
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2009 #3 Skrevet 8. april 2009 Ser ikke problemet egentlig. Stesønnen din får ta det han får! Om det var ditt eget barn, ville forskjellen vært like stor da?
Gjest Gjest_Bea_* Skrevet 8. april 2009 #4 Skrevet 8. april 2009 Ser ikke problemet egentlig. Stesønnen din får ta det han får! Jeg forstår ikke slike utsagn. Hva mener du med "ta det du får"? Det er da lov å ville anstrenge seg litt for å se personene an, og tenke at man vil gi bort noe som faller i smak! Jeg synes det er veldig usympatisk å si "du får ta det du får". Det vitner om en overfladiskhet og careless holdning til andre.
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2009 #5 Skrevet 8. april 2009 Jeg forstår ikke slike utsagn. Hva mener du med "ta det du får"? Det er da lov å ville anstrenge seg litt for å se personene an, og tenke at man vil gi bort noe som faller i smak! Jeg synes det er veldig usympatisk å si "du får ta det du får". Det vitner om en overfladiskhet og careless holdning til andre. Det jeg mente er at når noen har vært flid med en gave og mottaker ikke er fornøyd så får han ta det han får! Forstod du hva jeg mente nå da?
Gjest Elfrida Skrevet 8. april 2009 #6 Skrevet 8. april 2009 Når ble det vanlig å gi gaver til voksne i påsken? Jeg trodde det bare var barn som fikk påskeegg, og at innholdet skulle være godteri.
Rosalie Skrevet 8. april 2009 #7 Skrevet 8. april 2009 Jeg har heller ikke sett poenget med "påskegaver". Men det er tydeligvis mange bortskjemte unger rundt omkring. Samboer får riktignok påskeegg av meg med seg opp på fjellet, men det inneholder kun snop + litt alkohol. Hadde han vært hjemme i påsken, hadde vi hatt et kjempestort fellesegg med snop.
Jade Skrevet 8. april 2009 #8 Skrevet 8. april 2009 Gaver i påskeeggene? Gaver er til jul og bursdag. Påskeegget propper vi fulle i snop og putter oppi strømpebuksa som gutten vår har hengt opp på døren! Vi voksne får også påskeegg, men et litt mindre et. Det er jo mest for barna. Kunne aldri funnet på å gitt samboeren min større egg enn gutten vår. Dessuten teller vi ikke verdi på gaver/påskeegg. Dvs. at hvis den andre får dyrere gave enn den andre, så legger vi ikke penger (mellomlegget) oppi. Det går gjerne opp i opp etter hvert uansett. Og hvis ikke, who cares?
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 8. april 2009 #9 Skrevet 8. april 2009 Når ble det vanlig å gi gaver til voksne i påsken? Jeg trodde det bare var barn som fikk påskeegg, og at innholdet skulle være godteri. Helt enig. Trådstarter kunne løst dette på flere måter. En av dem er å lage påskeegg med snop til barnet. Og kun det. At man har lyst å gjøre stas på samboer også, helt greit, men må det gjøres slik at man får to julaftener i året? Og når trådstarter i tillegg blir litt små snurt fordi mannen ikke er med på samme "minijul" opplegget så må det vel kunne gå an å forstå at hun kanskje lever i en helt annen virkelighet enn sin samboer?
Gjest Tokidoki Skrevet 8. april 2009 #10 Skrevet 8. april 2009 Du vet at ungen blir misunnelig for at faren får størst og så gjør du det likevel? Da kan du bare rødme for min del altså.
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2009 #11 Skrevet 8. april 2009 Skjønner at stebarnet ditt blir skuffet over at gaven er mindre til h*n enn til barnefaren! Stebarnet ditt er 11 år og faren til barnet er vel godt voksent! Jeg tror at forskjellen hadde blitt omvendt om det var ditt eget barn.
kamela Skrevet 8. april 2009 #12 Skrevet 8. april 2009 Sånn jeg forstår det er TS gave en overraskelse, så vi håpe håpe at guttens far også har tenkt på at sønnen skal ha påskeegg!
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2009 #13 Skrevet 8. april 2009 Påsken nærmer seg da jeg skal gi egget til både kjæreste barnet hans. Dette har jeg lagt mye jobb i og jeg gledet meg i begynnelsen. Det kilte i magen min der jeg gikk i hylle etter hylle og kikket etter ting. Det eneste som jeg nå sitter med er en liten skuffelse om at sannsynligvis vil sønnen hans på 11 år bli sur p.g.a min kjæreste får en større gave enn det sønnen får. Og p.g.a han vil tro at en av varene jeg har kjøpt ikke er ekte vare. Men det var bare dem som lå igjen på butikkene, alt annet var utsolgt og det var svært vanskelig og få tak i disse. Ved en annen anledning hadde jeg pakket gavene til min kjæreste i en større pappeske enn hans, men hadde lagt mer penger i gavene til sønnen hans enn til min egen kjæreste. Da sønnen så størrelsen på gavene selv om de var innpakket i gavepapir ville han faktisk ikke ha gaven jeg skulle gi han. Da sa jeg at da gir jeg den til noen barn som mer enn gjerne vil ha det jeg har kjøpt. Og det endte med at når dagen nærmet seg for gaveopppakning ville han ha gaven allikevel. Jeg rødmet kjempe masse foran kjæresten min og tenkte jøye meg hvem unge er det som sier sånt? Bortskjemt tenkte jeg.. og trassig. Han burde være glad jeg gidder og kjøpe gaver til han i det hele tatt enda jeg ikke er hans mor! Jeg skal lage istand litt hyggelig morgenstund tenkte jeg på påskeaften. Da kan både kjæresten og sønnen få egga sine med gaver. Tror neppe jeg får noe som helst av kjæresten selv om det svir litt, men det går fint. Det er tanken som teller. Er det noen av dere som har noen tips til hvordan jeg skal takle situasjonen når sønnen hans eventuelt kommer med disse kommentarene? Har ikke lyst å rødme foran kjæresten min og sønnen hans.... Blir på en måte litt satt ut av at han kan svare slik. Påskeegg til voksne...herregud hvor mange egg skal det være rundt om i hjemmene? Et eks på barn og valg de tar. Om du tar et høyt ,tynt glass, og et veldig lavt og bredt...fyller begge med brus. Så ber du barna velge, de flest vil ha det lnge tynne, selvom innholdet er likt. Er ungen som er problemet, eller hele situasjonen rundt gavegiving? du regner ikke med å få noe selv, men er det praksis hjemme hos dere at du gir og gir, men han er vant til ikke å yte noe? Selvsagt teller tanken, men men. Hvem husker ike den største pakken under treet? Eller den store i butikken. Alle ønska den store, selv om vi ikke viste innholdet. Kan minnes en jul. Min søster fikk en veldig stor gave, jeg fikk en veldig liten en. Jeg var uvel på tanken. Så heldig hun var. Hun fikk et nydelig strikket sett, i min lille pakke lå det et smykke. Unger ser ikke slik. Selv om du lager en pakke som er høyere i pris til ungen, men sambos pakke er større, så legger du egget selv. Ikke alle unger er lik modne. Om ungen ikke vil ha den, så be om svar om hvorfor. Gjør deg fornøyd med svaret, og legg pakken vekk. At du skal rødme foran kjæreste? Hadde jeg vert far, så hadde du ikke rukket å rødme før jeg reagerte. Bortskjemt unge sier du, eller spør..Ja, du legger egget igjen. i ungeret lite egg med godt i. Det blir mer nok godt i påsken. Andre fam. ber fam bremse med påskeegg. Det kan bli vel mye på hver unge. Besteforeldre,foreldre kommer med egg. Så kommer gjerne tanten med egg. Istedenfor å fyll hele egget med godt, så har vi byttet ut med et par fine sokker som tar litt av plassen, så det ikke blir så mye godt.
Silmarill Skrevet 8. april 2009 #14 Skrevet 8. april 2009 Får håpe begge blir glade:-) Det finns de som faktisk liker å gi påskeegg til kjæreste og barn så det ser jeg ikke på som noe rart! På lik linje med julekalender ol. Syns det er leit dersom noen blir fornærmet for gaver uansett størelsen på gaven! Det skjønner jeg ikke!
Gjest påskedama Skrevet 8. april 2009 #15 Skrevet 8. april 2009 Hehe, det eneste innlegget her jeg kunne smile litt av var Silmarill sitt innlegg. Er visst få som skjønner det at noen ønsker å glede andre innimellom. Ikke sikkert alle familier er like heldige at dem får særlig mye gaver gjennom året av andre personer heller. Kanskje enkelte barn trenger litt ekstra oppmerksomhet innimellom gjennom vanskelige tider. Både gjennom fysisk kontakt, sofa kos, klem osv, gaver som gleder osv. Kanskje rett og slett familien trenger litt oppmuntringer, gaver osv innimellom og. Mesteparten av de som har svart skriver slik at jeg føler omtrent man skulle føle seg guffen bare fordi man prøver å spre glede. Nå er det jo slik at ingen av dere vet bakgrunnen bak dette med egget og gavene i det hele tatt. Og jeg spurte jo ikke etter om det var greit og kjøpe egg eller ikke med gaver i. Eller regnet med at debatten skulle utvikle seg ut på den måten. Men her er vi jo forskjellige med forskjellige meninger, men hadde håpet noen kunne holde seg til det jeg egentlig spurte om. Jeg spurte hvordan jeg kunne for eksempel unngå og rødme i en slik situasjon. Ser det er 2-3-4 stk som kun har svart på det jeg var ute etter. Takk for det til dere.
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2009 #16 Skrevet 8. april 2009 Jeg har heller ikke sett poenget med "påskegaver". Men det er tydeligvis mange bortskjemte unger rundt omkring. Samboer får riktignok påskeegg av meg med seg opp på fjellet, men det inneholder kun snop + litt alkohol. Hadde han vært hjemme i påsken, hadde vi hatt et kjempestort fellesegg med snop. Mener du virkelig at et barn er bortskjemt om det får påskeegg?! I all verden, det er da ganske vanlig å gi noe godt til barnet/tenåringen i påsken! Og en liten påskegave er da bare hyggelig, det er ikke noe bortskjemt i det vel.
Malum Skrevet 8. april 2009 #17 Skrevet 8. april 2009 (endret) Jeg har heller ikke sett poenget med "påskegaver". Men det er tydeligvis mange bortskjemte unger rundt omkring. Samboer får riktignok påskeegg av meg med seg opp på fjellet, men det inneholder kun snop + litt alkohol. Hadde han vært hjemme i påsken, hadde vi hatt et kjempestort fellesegg med snop. Mener du virkelig at et barn er bortskjemt om det får påskeegg?! I all verden, det er da ganske vanlig å gi noe godt til barnet/tenåringen i påsken! Og en liten påskegave er da bare hyggelig, det er ikke noe bortskjemt i det vel. Det var ikke det hun sa. Det var snakk om påskegaver, som TS forteller om, altså ting, i tillegg til snop. Flere i tråden har reagert på dette med gaver i tillegg til snop. Idiotisk tradisjon å innføre, spør du meg. Endret 8. april 2009 av Bodillen
Gjest Gjest_Trude_* Skrevet 8. april 2009 #18 Skrevet 8. april 2009 Det er bare kjempehyggelig å gi dem man er glade i og setter stor pris på en overaskelse i ny og ne...så det så.Påske, sommer og jul er fine årstider. -Noen holder godt fast ved barndomstradisjoner og de vil gjerne ha det sånn når de er voksne også! Da er det ekstra koselig at kjæresten faktisk respekterer dette for å glede kjæreste og seg selv! -Er det idiotisk å innføre den tradisjonen innenfor familien Bodillen?Hvorfor det?
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2009 #19 Skrevet 8. april 2009 Ikke teit å kjøpe noe, men teit å bevisst kjøpe noe mindre til barnet enn til kjæresten. Hvorfor ikke bare kjøpe et større egg til barnet og kjøpe et sokkepar for å fylle opp? Hvis det er snakk om å pakke inn noe og ikke ha det i påskeegg ville jeg pakket inn gava til ungen i større eske. Hadde jeg vært elleve og pappaen min hadde fått stor gave/egg og jeg liten gave/egg så hadde helt sikkert jeg blitt sur også! Enkelt å greit, putt tinga til ungen i et større egg/eske! Så slipper du å rødme!
Malum Skrevet 8. april 2009 #20 Skrevet 8. april 2009 Det er bare kjempehyggelig å gi dem man er glade i og setter stor pris på en overaskelse i ny og ne...så det så.Påske, sommer og jul er fine årstider. -Noen holder godt fast ved barndomstradisjoner og de vil gjerne ha det sånn når de er voksne også! Da er det ekstra koselig at kjæresten faktisk respekterer dette for å glede kjæreste og seg selv! -Er det idiotisk å innføre den tradisjonen innenfor familien Bodillen?Hvorfor det? Hva de gjør innad i sin familie er meg nokså likegyldig. Dette er imidlertid ikke første gang jeg hører om påskegaver, og det innføres stadig tradisjoner som folk ukritisk slenger seg på. Gaver til gjestene i barnebursdager begynner f.eks å bli en trend. Valentinesgaver får yngre og yngre kjøpere. Enkelte finner alltid en anledning til å kjøpe gaver, og det er faktisk ikke bare av det gode. Etter min mening er kun jul og bursdag selvsagte anledninger. Mange av dagens unger får så mange ting at de ikke evner å sette pris på noe som helst lenger - jfr. stesønnen det er snakk om i denne tråden. Et annet og viktig aspekt er selvsagt overforbruket og kjøpehysteriet i den rike del av verden, og dets negative følger for miljø, livskvalitet og rettferdig fordeling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå