Gjest Gjest_sol_* Skrevet 7. april 2009 #1 Skrevet 7. april 2009 Jeg er så ufattelig elendig når det kommer til mat. Spiser jeg så er det ikke så veldig sunt(føler jeg iallefall) og det andre alternativet er å ikke spise. Ergo, noe i hodet mitt er ikke helt slik som det bør være Når det er sagt så har jeg i mange år hatt problemer med mat. Etter nesten ti år(grunnskolen) hvor jeg fikk høre hvor stygg og feit jeg var i forskjellige versjoner og behandlet som en sykdom så tror jeg på dem enda. Det er 3 år siden jeg slutta i 10 klasse. Så jeg vet veldig godt at det er en grunn bak problemet og jeg ser veldig godt problemet mitt. Nå har jeg vært flink(endelig) og faktisk bedt om hjelp. I og med at ventelistene er minst et halvår til psykolog starter jeg i kognitiv terapi nå i april sammen med fastlegen min. Han spurte hva jeg spiste og ble egentlig litt sjokkert og sa at ei jente født i 90 burde spise annerledes. Nå er jeg inni en litt god spiseperiode, altså jeg prøver å spise mer enn bare en gang til dagen. Så idag f.eks har jeg spist to grovskiver til frokost med mager servelat og agurk på. Så kjøpte jeg meg ei lita skolebolle når vi var ute i sentrum. Til middag spiste jeg 3 grillpølser. Pølsemiddag er sjelden kost for meg, fordi jeg er ikke spesielt glad i pølser. Så det spiser jeg kanskje en eller to ganger i mnden. Nå til kveldsmat stekte jeg meg en baguett med hvitost og brunost. Det i seg selv er bra. Jeg har faktisk spist mat, men så leser skolebolle, pølser og baguett og samvittigheten min skriker i sinne over at jeg lot meg spise noe slik. Så fælt og usunt som det er. Nå er jeg også under utredning av cøliaki og må dermed spise vanlig mat denne mnden, men om ca 2 uker, etter gastroskopien, så spiser jeg glutenfritt. Så rett og slett, nå spiser jeg drittmat, føler jeg. Denne mnden hvor jeg må spise vanlig mat(eller så spiser jeg ikke). For et utrolig rotete innlegg, men jeg trenger altså litt normale mennesker som kan fortelle meg hva jeg skal spise og hvordan jeg får det til. Som sagt starter jeg på glutenfri diett igjen om ca to uker og er egentlig ganske ny på det hele...og er mildt sagt ikke så veldig begeistra for brødene. Har egentlig aldri vært så glad i brødmat(har fått det for meg at en ikke bør spise brød pga det er usunt), så jeg lurer på hvilke alternativer har jeg, til frokost og lunsj, hvor det er vanlig med brødmat? Må være uten gluten selvfølgelig ;-)
Gjest Mea Culpa Skrevet 7. april 2009 #2 Skrevet 7. april 2009 Trist aa hoere at du sliter med aa spise, men bra at du faar hjelp. Det er ikke verdens undergang aa spise litt usunt i blant saa ikke la deg oedelegge for deg. Du kan jo bli med i "Hva har du spist" traaden. Da kan du se hva andre spiser og kanskje faa noen gode raad og litt inspirasjon.
Gjest Mea Culpa Skrevet 7. april 2009 #3 Skrevet 7. april 2009 Som sagt starter jeg på glutenfri diett igjen om ca to uker og er egentlig ganske ny på det hele...og er mildt sagt ikke så veldig begeistra for brødene. Har egentlig aldri vært så glad i brødmat(har fått det for meg at en ikke bør spise brød pga det er usunt), så jeg lurer på hvilke alternativer har jeg, til frokost og lunsj, hvor det er vanlig med brødmat? Må være uten gluten selvfølgelig ;-) Man maa ikke spise masse broed selv om det er veldig vanlig i Norge. Selv blir jeg daarlig av hvete og spiser ikke mye broed, men det gaar bra for det er mye annet man kan spise. Man maa bare bruke fantasien litt. Glutenfrie broed er toerre og ekle uansett. Til frokost kan du spise kornblanding eller groet for eksempel. Til lunsj kan du spise salat, omelett eller middagsrester bl.a.
Gjest TS Skrevet 7. april 2009 #4 Skrevet 7. april 2009 Man maa ikke spise masse broed selv om det er veldig vanlig i Norge. Selv blir jeg daarlig av hvete og spiser ikke mye broed, men det gaar bra for det er mye annet man kan spise. Man maa bare bruke fantasien litt. Glutenfrie broed er toerre og ekle uansett. Til frokost kan du spise kornblanding eller groet for eksempel. Til lunsj kan du spise salat, omelett eller middagsrester bl.a. Glutenfrie brød må ikke være tørre eller ekle. Selvlaga smaker faktisk godt, men en blir litt lei i lengden, både av spisinga og bakinga, spesielt når jeg aldri har likt brød fra før eller å bake. Takk for tips! Jeg må starte å teste ut frokostblandinger, hvilke jeg tåler og ikke tåler. Er nemlig gluten i det og, men jeg reagerer ikke på alt av mat hvis det er liten mengde. Ikke enda iallefall. Fikk beskjed om at det vil utvikle seg til at jeg tåler ingenting når den tid kommer
estrella Skrevet 7. april 2009 #5 Skrevet 7. april 2009 Er forresten jeg som er trådstarter Har bare ikke gidda å logge meg inn på lenge :gjeiper:
Gjest Mea Culpa Skrevet 8. april 2009 #6 Skrevet 8. april 2009 Glutenfrie brød må ikke være tørre eller ekle. Selvlaga smaker faktisk godt, men en blir litt lei i lengden, både av spisinga og bakinga, spesielt når jeg aldri har likt brød fra før eller å bake. Takk for tips! Jeg må starte å teste ut frokostblandinger, hvilke jeg tåler og ikke tåler. Er nemlig gluten i det og, men jeg reagerer ikke på alt av mat hvis det er liten mengde. Ikke enda iallefall. Fikk beskjed om at det vil utvikle seg til at jeg tåler ingenting når den tid kommer Jeg har proevd aa bake selv to ganger, men resultatet var ikke noe aa juble av saa jeg ga opp det prosjektet. Like greit aa ikke spise saa mye broed. Frokostblanding derimot er godt, og spesielt med frukt og baer paa. Og masse kanel. Du kan jo lage den selv hvis du faar tak i noen gryn du taaler. Havregryn skal vel egentlig vaere glutenfrie? Det er det jeg bruker i hvertfall. Er forresten jeg som er trådstarter Har bare ikke gidda å logge meg inn på lenge :gjeiper:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå