Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Lars kjøper seg inn i boligen til Laila slik at han eier en viss andel av huset.

Laila bruker disse pengene til å pusse opp huset. Lars har ikke råd til å betale for oppussing ettersom han får et høyt boliglån ved innkjøpet.

Hvordan kan Laila sikre at hun ikke taper noe på denne løsningen dersom Lars går fra henne og selger sin andel tilbake til henne? Oppussingen vil jo medføre en verdiøkning som han da får uten å ha betalt for det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Lage eierbrøk fra Lars' innskudd ut ifra boligens stand ved ferdig oppussing.

Skrevet

Enig :Nikke:

La oss si at leiligheten er verdt 1 mill. Lars kjøper seg inn for 500 000. Leiligheten er etter oppussing verdt 1,2 mill. Lars eier da 41,6%.

Gjest Gjest
Skrevet

Den skjønte jeg ikke. Hvis boligen er verdt 2 mill, Lars betaler 1 mill og eier 50%. Laila bruker deretter 400 000 (?) på oppussing (skifte kjøkken og bad, bygge veranda) -da mener du de skal få ny takst? Og at hvis takstene er steget til 3 mill, så eier Lars plutselig bare 33% i stedet for 50%??

Skrevet
Den skjønte jeg ikke. Hvis boligen er verdt 2 mill, Lars betaler 1 mill og eier 50%. Laila bruker deretter 400 000 (?) på oppussing (skifte kjøkken og bad, bygge veranda) -da mener du de skal få ny takst? Og at hvis takstene er steget til 3 mill, så eier Lars plutselig bare 33% i stedet for 50%??

Ja, eierprosenten avgjøres ikke før oppussingen er ferdig og ny takst foreligger.

Gjest Gjest
Skrevet
Ja, eierprosenten avgjøres ikke før oppussingen er ferdig og ny takst foreligger.

Og Lars har selvsagt et ord med i laget, Laila kan ikke gjøre akkurat som hun vil!

Skrevet
Og Lars har selvsagt et ord med i laget, Laila kan ikke gjøre akkurat som hun vil!

Jeg antar at begge er enig i at boligen skal pusses opp. Spiller det noen rolle da? Om han eier 50% eller 30%? Så lenge han eier det han har råd til.

Gjest Gjest
Skrevet

Laila gjør et valg om å pusse opp fremfor å betale ned på sitt lån. Dersom Lars går fra henne får hun ta konsekvensene av sitt eget valg; selge huset.

Hadde jeg vært Laila hadde jeg satt de pengene inn på boliglånet og så pusset opp etter hvert. Men da vil Lars også nyte godt av oppussingen, med mindre de endrer eierbrøk ettersom hun legger verdier i oppussingen. For meg høres det helt fjernt ut. Men jeg kjenner noen som har det sånn ja.

Gjest Handy
Skrevet

Vil tro at verdien stiger med kanskje 25% av summen hun bruker på oppussing. om hun bestemmer over disse pengene og hva som skal pussesopp og hvordan synes jeg eier brøk forslagene over ser greie ut.

om de skal pusseopp sammen og bestemme ting sammen, vil jeg heller ha gjort det sånn at hun har særeie på den summen hun får når han kjøper seg inn. slik at hun vil få ut igjenn den summen(indeks regulert) før boet deles ved evt samlivs brudd.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Laila gjør et valg om å pusse opp fremfor å betale ned på sitt lån. Dersom Lars går fra henne får hun ta konsekvensene av sitt eget valg; selge huset.

Hadde jeg vært Laila hadde jeg satt de pengene inn på boliglånet og så pusset opp etter hvert. Men da vil Lars også nyte godt av oppussingen, med mindre de endrer eierbrøk ettersom hun legger verdier i oppussingen. For meg høres det helt fjernt ut. Men jeg kjenner noen som har det sånn ja.

Hva skal Laila gjøre da hvis hun er gjeldfri? La være å pusse opp? Kanskje hun har arvet huset men lar Lars kjøpe seg inn med en andel som hun har råd til å betale ut igjen.

Gjest Gjest
Skrevet
Vil tro at verdien stiger med kanskje 25% av summen hun bruker på oppussing.

25% - tar du det ut av lufta bare, eller finnes det regler for slikt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...