Gjest Gjest Skrevet 7. april 2009 #1 Skrevet 7. april 2009 jeg spiser alle måltidene i sofaen, fordi jeg har manko på kjøkkenbord, spisebord og plass.. men katten er så irriterende.. det går frem og tilbake på fanget og skal ha mat.. klatrer på tallerken selvom jeg løfter den høyere opp.. jeg dytter den bort, men hun gir seg ikke.. jeg føler at jeg gjør det hele tiden, men til ingen nytte.. hva gjør andre her for å ikke få katten til å gå på fanget og tigge slik?
Suzy Skrevet 7. april 2009 #2 Skrevet 7. april 2009 Si nei med streng og skarp stemme (eller fy eller hva du nå bruker når den gjør noe galt) og løft den ned øyeblikkelig. Vær kjpp og konsekvent. Ikke slipp den i nærheten av deg når du spiser. Hos meg får ikke kattene være i sofaen i det hele tatt når det inntasd matved stuebordet. Vil den ikke høre så foreslår jeg oppdragertrikset over alle oppdragertriks - en spruteflaske med vann og en liten sprut når den gjør noe den ikk skal (som å tigge) gjerne kombinert med nei eller fy. Men det er ikke lurt å sprute på den når den er på fanget ditt for da blir den redd deg. Ta den når den er på vei opp eller på vei til tallerkenen.
Gjest Gjest_AnetteR_* Skrevet 7. april 2009 #3 Skrevet 7. april 2009 Aldri, aldri, aldri gi den noe eller la den smake på noe. Aldri gi den mat når du lager mat eller det lukter mat i huset, ikke en gang kattemat. Aldri gi katten menneskemat. (mine får riktignok eggeplomme, rå kylling og rå kjøttdeig) En katt som har oppnådd resultater tar det en evighet å venne av med uvanen igjen. Alle mine katter er oppdratt på denne måten, og de maser aldri.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå