Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg passer en valp/hund på ca 6 mnd i påsken. Vi fikk beskjed far eier om at den kunne tygge litt på ting og har prøvd å holde fristende saker ute av rekkevidde.

Nå har den nettop vært litt alene i stuen mens jeg dusjet, og nå oppdager jeg at den har brukt de 10 min på å tygge over laderen til mac'en min.. :kjefte: Selve laderen lå på et lavt bord, men den har altså fått tak i den delen som går inn i mac'en og dratt den ned og spist på den.. Jeg må jo ha lader, så jeg blir nødt til å kjøpe ny.. Kan jeg kreve at eier betaler dette, eller bør jeg ta dette på egen kappe for at jeg ikke "passet godt nok" på?

Argh, dette var irriterende.. Den har allerede spist over nettverkskabelen (som lå langs veggen) og den har vi kjøpt ny av egen lomme. Men en slik lader koster tross alt en del..

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Kjedelig situasjon. Men du har jo fått beskjed fra eier, så synes egentlig ikke du kan velte dette over på dem. Men hadde jeg vært hundeeieren så tror jeg kanskje jeg hadde betalt i alle fall deler av dette, fordi jeg om ikke annet nok hadde følt meg moralsk forpliktet når noen er snille og passer hunden min.

Gjest MåneSkygge
Skrevet
Kjedelig situasjon. Men du har jo fått beskjed fra eier, så synes egentlig ikke du kan velte dette over på dem. Men hadde jeg vært hundeeieren så tror jeg kanskje jeg hadde betalt i alle fall deler av dette, fordi jeg om ikke annet nok hadde følt meg moralsk forpliktet når noen er snille og passer hunden min.

:Nikke:

Gjest Gjest
Skrevet

På den ene siden, så har du jo fått beskjed. Men på den andre siden: om man ikke har hund selv, så vet man ikke alltid hvor lett det er for hunder å få tak i ting. Den lå jo ikke på gulvet. Hadde den ligget på gulvet, så hadde jeg tenkt på det som din egen feil, siden du hadde fått beskjed.

Som hundeeier hadde jeg helt klart kjøpt ny til deg. Om jeg hadde passet en hund, og jeg ikke kunne dusje uten at den herpet ting, så hadde ikke jeg vært så villig til å sitte hundevakt igjen. Det må nok disse hundeeierne også tenke litt på. Vil de ha hundevakt, så bør de være litt ydmyke og føyelige.

Gjest Gjest
Skrevet

Loven om skadeerstatning sier:

§1-5(ansvar for dyr), 4 pkt: Skade som voldes av dyr og som ikke går inn under bestemmelsene om ansvar uten skyld i nr 1 til 3 ovenfor, plikter eier og innehaver å erstatte dersom han har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke gjort det som er rimelig å kreve for å hindre skade.

Eier har i ditt tilfelle gitt deg en advarsel om at valpen tygger, og du har ansvar for den nå som du passer den, så i tolkning av denne loven vil eier/innehaver være deg. Derfor vil du ikke kunne kreve noen erstatning. Er du svimete og ikke passer på, så er du svimete. Sårri:P

Du kan jo spørre hundeeier om dere kan spleise?

Gjest Gjest
Skrevet
Loven om skadeerstatning sier:

§1-5(ansvar for dyr), 4 pkt: Skade som voldes av dyr og som ikke går inn under bestemmelsene om ansvar uten skyld i nr 1 til 3 ovenfor, plikter eier og innehaver å erstatte dersom han har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke gjort det som er rimelig å kreve for å hindre skade.

Eier har i ditt tilfelle gitt deg en advarsel om at valpen tygger, og du har ansvar for den nå som du passer den, så i tolkning av denne loven vil eier/innehaver være deg. Derfor vil du ikke kunne kreve noen erstatning. Er du svimete og ikke passer på, så er du svimete. Sårri:P

Du kan jo spørre hundeeier om dere kan spleise?

He he, vanskelig, jeg hadde nok ikke bedt om erstatning, men hadde jeg vært hundeeier og fått høre at hunden min hadde ødelagt laderen din, så hadde jge selvfølgelig kjøpt en ny lader umiddelbart! Og en blomsterbukett i tillegg!! Spørsmålet er om du kan fortelle det til eieren, for i så fall tror jeg enhver høflig hundeeier ville betalt! Men man er jo gjerne for beskjeden til å si fra...

Skrevet

Jeg hadde nok ikke krevd å fått betalt laderen. Men hadde prøvd å si ifra på en fin måte. Regner med de kommer til å spørre hvordan det har gått når de kommer og henter hvalpen, og da ville jeg sagt noe slik som at 'det har gått bra, har vært kjempekoselig å passe den, men var tydeligvis litt for uforsiktig at den klarte å tygge sunt laderen til mac'en min'.

Og hadde jeg da vært hundeeier så ville jeg tilbudt meg å betale uten å mukke.

Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg hadde nok ikke krevd å fått betalt laderen. Men hadde prøvd å si ifra på en fin måte. Regner med de kommer til å spørre hvordan det har gått når de kommer og henter hvalpen, og da ville jeg sagt noe slik som at 'det har gått bra, har vært kjempekoselig å passe den, men var tydeligvis litt for uforsiktig at den klarte å tygge sunt laderen til mac'en min'.

Og hadde jeg da vært hundeeier så ville jeg tilbudt meg å betale uten å mukke.

Lykke til!

Jeg ville ikke ordlagt meg på den måten. Når man sier at man har vært uforsiktig, så tar man jo selv på seg hele skylden. Laderen lå på et bord, og da har man jo forsøkt å legge den høyt nok til at hunden ikke får fatt i den.

Jeg ville heller sagt at hunden klarte å dra laderen ned fra et bord.

Skrevet

Takker for svar :) Jeg er enig i at jeg ikke kan kreve at de betaler, men jeg tror nok at jeg kommer til å hinte om at jeg ønsker at de gjør det. Jeg får ingenting for å passe den, og til nå har den ødelagt for 1000 kr i leiligheten, enten ved å bite i stykker eller å pisse det ut. Vi har bare hatt den i 3 dager, og skal ha den i 14 dager totalt. Denne hunden krever mye mer tilsyn enn de noen gang forespeilet da vi avtalte at jeg skulle passe hunden. Jeg er vant med hunder, så jeg burde kansje skjønt at en ung hun krever såpass mye, men må innrømme at jeg ikke var forberedt på at jeg ikke kunne la den være uten tilsyn 2 minutter en gang uten at den finner på ugagn.

De har nok underdrevet kraftig da de sa at den "kunne finne på å bite på ting" og det "hender dessverre at den har uhell, men den er i utgangspunktet stueren".

Ikke er dette nære venner av meg heller, men naboer i samme oppgang som vi ellers ikke har nær omgang med. Det er et voksent par i 45-55-årene, og jeg er student, så for meg er dette en del penger.

Om de ønsker hundevakt igjen, håper jeg de betaler for skadene han har gjort. Jeg har ikke vært "sløv" eller latt den gå lenge uten tilsyn, men jeg kan ikke sitte med øynene på den 24/7 heller. Sånn som det er nå tør jeg ikke lage middag en gang uten at jeg stenger den inne på kjøkkenet med meg, for gudene vet hva den tygger på/pisser på om jeg snur meg en annen vei.

Skrevet

14 dager? De sparer jo en formue i kennelutgifter! En "piratlader" koster ikke mange hundringsene, dog.

Skrevet
14 dager? De sparer jo en formue i kennelutgifter! En "piratlader" koster ikke mange hundringsene, dog.

Det er sant, de sparer jo masse penger på at jeg passer den. Så jeg tror ikke jeg skal ha dårlig samvittighet om jeg hinter om at jeg ønsker å betale for laderen. (dog ikke pirat, jeg har allerede kjøpt en original, gidder ikke ødelegge mac'en for noen få hundrelapper). Paret er fra et annet europeisk land, så det er ikke bare bare å ta med hunden om de ønsker å dra til hjemlandet på ferie.

Skrevet

Bare hyggelig å kunne hjelpe en nabo i nød ;)

Og de fleste oppegående mennesker erstatter selvsagt ting dyret deres kommer i skade for å ødelegge. Ingen kan forvente at noen kan greie å forutse alle eventualiteter med en vilter valp.

Når de spør om han har vært snill, skal du bare si at han har vært så god, atte. Men at han har vært litt rampete, og tror dere ikke at han greide å gnafse istykker strømforsyningen til dataen, sånn at jeg måtte løpe blabla før tom for batteri, blabla. og tror dere ikke de hadde den der til sjuhundreogblablabla men ellers har han vært en nusselig liten engel. Rigtignok som en speedfreak høy på sukker med koffeinsjokk, som har blitt sugd opp av en tornado, men likefult en engel. :lur:

Lykke til resten av dagene! :jepp:

Skrevet

Som hundeeier hadde jeg tilbydd meg å betale for den, som hundepasser ville jeg aldri spurt om noe sånt i og med at jeg fikk beskjed om at hunden er en gnager.

Skrevet

Er vel ikke snakk om å spørre, men om å fortelle... ;)

Gjest Christabelle
Skrevet

Hvis jeg hadde vært deg, ville jeg ha sagt det som det var, og spurt om de har mulighet til å erstatte. Hvis det hadde vært min hund, ville jeg ha tilbudt meg å erstatte.

En venninne brente hull i bilsetet mitt en gang uten noen form for unnskyldning engang. Meget irriterende. Jeg er i hvert fall nøye på å gjøre opp for meg.

Skrevet

jeg har 2 hunder selv, men de gjør ikke slikt som dette.. ikke minsten engang på 7 mnd... høres ikke ut som de har trent hunden godt nok i innemiljøet spør du meg. men det er nok din egen feil ja:( synd at ting må gå i stykker, har også hatt andre hunder på besøk som har ødelagt både tv ledning, madrass og sengetøy:( aarrrgh... Men følte at å spør om penger blir litt feil liksom... Hunder er fine dyr men de er også utspekulerte og i den alder veldig lekne og kløen i tenner så jeg ville holdt allt i rekkevidde som var viktig langt unna hunden ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg passer en valp/hund på ca 6 mnd i påsken. Vi fikk beskjed far eier om at den kunne tygge litt på ting og har prøvd å holde fristende saker ute av rekkevidde.

Nå har den nettop vært litt alene i stuen mens jeg dusjet, og nå oppdager jeg at den har brukt de 10 min på å tygge over laderen til mac'en min.. :kjefte: Selve laderen lå på et lavt bord, men den har altså fått tak i den delen som går inn i mac'en og dratt den ned og spist på den.. Jeg må jo ha lader, så jeg blir nødt til å kjøpe ny.. Kan jeg kreve at eier betaler dette, eller bør jeg ta dette på egen kappe for at jeg ikke "passet godt nok" på?

Argh, dette var irriterende.. Den har allerede spist over nettverkskabelen (som lå langs veggen) og den har vi kjøpt ny av egen lomme. Men en slik lader koster tross alt en del..

Siden du har tatt på deg å passe en valp på 6 mnd, så regner jeg med at du vet hva det vil si å ha en valp i huset på forhånd.

Du har fått beskjed på forhånd. valper er da sånn. Du har forlatt den alene i stuen!!!!!!!!!!Hallo,hvem tør å forlate en hund i stuen alene.?

Du kan nok kreve eieren, men du bør ikke gjøre det.

Å ha valper, er mere jobb enn småbarn. Forlater du småbarn?

Skrevet
Siden du har tatt på deg å passe en valp på 6 mnd, så regner jeg med at du vet hva det vil si å ha en valp i huset på forhånd.

Du har fått beskjed på forhånd. valper er da sånn. Du har forlatt den alene i stuen!!!!!!!!!!Hallo,hvem tør å forlate en hund i stuen alene.?

Du kan nok kreve eieren, men du bør ikke gjøre det.

Å ha valper, er mere jobb enn småbarn. Forlater du småbarn?

Synes det blir søkt å sammenlikne en valp på 6 mnd og småbarn. Og kan samtidig innrømme at jeg ikke har hatt valp i hus siden jeg selv var barn, og da var det jo mine foreldre som hadde ansvaret. Likevel så jeg ikke problemet med å takke ja til å passe den, siden jeg er vant med hunder og har hatt hunder gjennom hele oppveksten.

Det ser dessuten ut til at hunden har roet seg betraktelig den siste tiden. Tror nok det var en stor omveltning for den med nytt sted og nye mennesker, så den har nok oppført seg mer "valpete" enn den pleier disse dagene. Ser frem til noen rolig dager nå.

Dersom dette var hundens normale oppførsel hadde jeg forventet at eierne fortalte mer om dette enn de gjorde. Så vidt jeg vet er de i full jobb begge to, så jeg antok at hunden var noe vant til å være alene. Jeg har fri hele påsken, og har derfor ikke forlatt den i timesvis uten tilsyn. Men om jeg hadde hatt skole/jobb, hadde jeg jo måttet det, og eierne aner ikke noe om min ukeplan mens de er borte (de spurte aldri, men vet jo at jeg er student med deltidsjobb).

Jeg registrerer at du(og noen få til) mener jeg bør ta på meg all skyld og ta det på egen kappe, men freidig som jeg er kommer jeg nok likevel til å fortelle hva som skjedde og håpe at de tilbyr seg å betale. Jeg prøvde å ungå det ved å ryddde unna, men ikke godt nok. Jeg tenker som så at både jeg og hundeeier bør regne med at uhell skjer når man har valp, og at de også derfor bør regne med at de kansje bør betale for noe av det. De fleste tingene som den har ødelagt kommer jeg ikke til å nevne, men laderen kommer jeg til å nevne. Disse menneskene har god økonomi, og jeg taper ikke noe på å prøve. Om de ikke betaler kommer jeg ikke til å stille opp som hundepasser igjen, da jeg ikke ser at jeg har særlig igjen for det siden jeg ikke får betalt heller. Det er koselig med hundeselskap, men ikke for enhver pris.

Heldigvis ser det ut til at de fleste her inne ville betalt om det var deres hund, så jeg får håpe de føler det på samme måte :) Jeg gjør det jo ikke for å bitche, men synes ikke det er for mye å forvente heller, gitt denne situasjonen.

Gjest Gjest_hundeeier_*
Skrevet

Er enig i at du kan nevne det for hundeeierene når de kommer tilbake. Selv er jeg hundeeier, og på studentøkonomi, og når jeg hadde valp på seks mnder så gikk jeg aldri i fra ham. Ser det var noen som sammenlignet med småbarn, og det er jeg igrunn enig i at det er en passende sammenligning. Ta heller med valpen på badet når du steller deg, putt den i bur (dersom du har det der da) når du ikke kan holde et øye med den. Ta han med på lange turer så han blir sliten, da sover den inne...! (og da har den rukket å gjøre en del fra seg, slik at du slipper at den har uhell.)

Allefall er dette min oppskrift - og jeg er første gangs hundeeier - og har en hund som aldri har ødelagt noe som helst! Det er helt sant! ikke så mye som en gammel sko en gang. Heller ikke tisset inne siden den var 4 mnder. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Synes det blir søkt å sammenlikne en valp på 6 mnd og småbarn. Og kan samtidig innrømme at jeg ikke har hatt valp i hus siden jeg selv var barn, og da var det jo mine foreldre som hadde ansvaret. Likevel så jeg ikke problemet med å takke ja til å passe den, siden jeg er vant med hunder og har hatt hunder gjennom hele oppveksten.

Det ser dessuten ut til at hunden har roet seg betraktelig den siste tiden. Tror nok det var en stor omveltning for den med nytt sted og nye mennesker, så den har nok oppført seg mer "valpete" enn den pleier disse dagene. Ser frem til noen rolig dager nå.

Dersom dette var hundens normale oppførsel hadde jeg forventet at eierne fortalte mer om dette enn de gjorde. Så vidt jeg vet er de i full jobb begge to, så jeg antok at hunden var noe vant til å være alene. Jeg har fri hele påsken, og har derfor ikke forlatt den i timesvis uten tilsyn. Men om jeg hadde hatt skole/jobb, hadde jeg jo måttet det, og eierne aner ikke noe om min ukeplan mens de er borte (de spurte aldri, men vet jo at jeg er student med deltidsjobb).

Jeg registrerer at du(og noen få til) mener jeg bør ta på meg all skyld og ta det på egen kappe, men freidig som jeg er kommer jeg nok likevel til å fortelle hva som skjedde og håpe at de tilbyr seg å betale. Jeg prøvde å ungå det ved å ryddde unna, men ikke godt nok. Jeg tenker som så at både jeg og hundeeier bør regne med at uhell skjer når man har valp, og at de også derfor bør regne med at de kansje bør betale for noe av det. De fleste tingene som den har ødelagt kommer jeg ikke til å nevne, men laderen kommer jeg til å nevne. Disse menneskene har god økonomi, og jeg taper ikke noe på å prøve. Om de ikke betaler kommer jeg ikke til å stille opp som hundepasser igjen, da jeg ikke ser at jeg har særlig igjen for det siden jeg ikke får betalt heller. Det er koselig med hundeselskap, men ikke for enhver pris.

Heldigvis ser det ut til at de fleste her inne ville betalt om det var deres hund, så jeg får håpe de føler det på samme måte :) Jeg gjør det jo ikke for å bitche, men synes ikke det er for mye å forvente heller, gitt denne situasjonen.

Jeg sammenlignet ikke barn og hund. Jeg skrev det var mere jobb med valp enn barn.

I valpestadiet er det veldig mye jobb. Tro meg ,jeg har mange barn og har hatt mange hunder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...