Gå til innhold

Sengevæting

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Min sønn på 5 1/2 år har fått problemer om natten. Han sluttet med bleie om dagen før han var 3 år, og i fjor-sommer sluttet han med den om natten. Det har gått kjempe-fint, selvfølgelig noen uhell har det hvert, men det var skjeldent, men nå plutselig for ca en måned siden, begynte han og tisse i senga hver natt, jeg vasket dyner og sengetrekk i ett kjør. Tilslutt begynte jeg å ha på han bleie igjen, noe som jeg har sluttet med nå, for jeg er redd det bare gjør det verre. Hva skal jeg gjøre???? :(

Hilsen fortvilet mor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Det er ganske vanlig med slike perioder rundt 5 års alder. Jeg har også opplevd at min sønn gjorde dette.

Jeg ville støtte han i dette litt, og sa at hvis han ikke tisset på 4 uker, skulle han få køyeseng. Det gikk litt opp og ned med noen små uhell men han var så innstilt og gledet seg over å få køyeseng så han klarte det faktisk. Har ikke tisset en eneste gang siden.

Men for noen er det jo et større problem. Da kan du ta kontakt med fastlegen din for hjelp. Det finnes medikamenter for sengeveting.

Også alternativt som fotsoneterapi, akupunktur, homeopati kan hjelpe.

Mitt søskenbarn var sengeveter til ca 8 års alder, og han ble kvitt problemet med fotsoneterapi. (Dette var for ca 17 år siden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Uansett om du bruker bleie på han om natten vil ikke dette forverre situasjonen. Barn som er sengevetere voknser ikke opp slik man "normalt" gjør for å gå på toalettet. Samtidig er det en del barn som produserer mer urin enn "narmalt" om natten. Min sønn er 8 år og bruker bleie om natten. Jeg ble lei av vasking av sengetøy hver dag, og han var våt og kald når han vel voknet, og ble oftere forkjølet. Prøvde Minirin som en får utskrevet av legen, men de virker bare i noen dager og så slutter de å virke. han bruker dem når han skal overnatte hos kamerater eller skal på hyttetur med klassen ol, men hjemme bruker han bleie.

Min sønn har aldri vært tørr på natten foruten noen få netter inni mellom.

Det kan være at din sønn har opplevd noe som har gjort han redd eller noe siden han plutselig har begynt med det etter å ha vært tørr ganske lenge. Mitt råd til deg er å kontakte legen for råd

Men det er ikke feil å bruke bleie, for det sparer deg selv og han for mye arbeid + en god natts søvn

Uansett er det ikke noe han kan noe for, slik at han ikke får det inntrykket, men en lege kan svare bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med "gjest" her.

Vi har det også sånn med vår 7åring, bortsett fra at vi nå forsøker Minirin igjen etter å ha hatt pause fra den i nesten ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom førti og femti prosent av gutter mellom fire og ti år tisser på seg en eller flere ganger pr uke om natten.

Dethjelper ikke med belønning eller løfter, det eneste som kan redusere sjansen for våt seng er å tisse minst to ganger før sengetid samt å redusere inntak av væske på kvelden. Men pass på så ungen ikke blir dehydrert, de må få drikke på kvelden også, bare ikke i uante mengder.

Dessuten kan man prøve å bevisstgjøre ungen litt, lære de å forsøke å kjenne etter ordentlig når de må på do på dagtid slik at underbevisstheten blir stimulert.

Men dette er et langt større problem for mange fler enn folk flest vet om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

TAKK FPR MANGE GODE SVAR, DET HJALP ENDEL Å FÅ VITE ATT DET IKKE ER SÅ UNORMALT. MEN DET JEG SYNES ER SÅ RART ER ATT HAN HAR HVERT REN I ET ÅR, OG SÅ PLUTSELIG BEGYNNER DET IGJEN. OM DAGEN HAR HAN ALDRI UHELL. HAN SKAL BEGYNNE PÅ SKOLEN NÅ, SÅ DET JEG HAR HVERT REDD ER ATT HAN KUNNE BLITT MOBBET FOR DET VISS DE SKAL PÅ SKOLE-TUR, ELLER HAN SKAL OVERNATTE HOS EN VENN, MEN JEG SKAL PRØVE MINIRIN VISS DETTE IKKE BLIR BEDRE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barn som har vært tørre en stund, begynner gjerne å tisse på seg når man får feks søsken. Eller andre ting har skjedd, skal skje etc som gjør at barnet er usikker eller vil få oppmerksomhet.

Kanskje dette at han skal begynne på skolen er grunnen til sengevætingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Tilslutt begynte jeg å ha på han bleie igjen, noe som jeg har sluttet med nå, for jeg er redd det bare gjør det verre. Hva skal jeg gjøre???? :(  

Hilsen fortvilet mor!

Fortsette med å ta på han bleie. Jeg skjønner ikke hvorfor du tror at det skal gjøre vondt verre? Han tisser jo allerede på seg, og sikkert ikke fordi han ønsker å gjøre det. Å bruke bleie på han vil ta bort presset og ydmykelsen det er for han å måtte våkne med våt seng hver dag. Bleier er et hjelpemiddel for å holde sengen tørr, så det er ingenting i veien med å ta på han nattbleie så lenge han vil det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...