Gå til innhold

Kjøpe brukt elbil privat på østlandet

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg bor og jobber i Trøndelag, og har bestemt meg for å kjøpe en elbil, brukt, og har funnet flere på finn.no, som er til salgs, bl.a. Oslo, Stavanger, Bergen og Kr.sand.

Men hvordan frakter man en elbil derfra og hit til midt norge? Noen ideer? Jeg kan jo ikke godt kjøre den hit:) (det hadde jeg uansett ikke hatt tid til ,med en fossilbil heller...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

kjøre-ladepause kjøre-ladepause hehe! Neida! hvis du kjenner noen med sertifikat som har BE, kan du leie deg en henger og hente den. Tror det skulle bli omtrent det billigste. Å frakte den med godsvogn på tog er ganske dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
kjøre-ladepause kjøre-ladepause hehe! Neida! hvis du kjenner noen med sertifikat som har BE, kan du leie deg en henger og hente den. Tror det skulle bli omtrent det billigste. Å frakte den med godsvogn på tog er ganske dyrt.

Hva er BE?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magda_*

*ooops*

Jeg trodde man kunne kjøre bil med vanlig tilhenger med førerkort klasse B, jeg... Det gjør da "alle" jeg kjenner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
*ooops*

Jeg trodde man kunne kjøre bil med vanlig tilhenger med førerkort klasse B, jeg... Det gjør da "alle" jeg kjenner!

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan man også, men med strenge begrensninger på vekt, jeg lurer på om det er 750 kg aktuell totalvekt som er grensen for vanlig klasse B. Rikelig om man skal bruke hengeren til å frakte kanoer eller en sofa, men altfor lite til å frakte hele biler.

Skal du kjøre henger tyngre enn 750 kg må du ha BE, da kan du begynne å lese i trekkvognens vognkort hvor mye du har lov til å dra, ofte er dette omtrent det samme som trekkvognens egenvekt. Skal du frakte 1000 (?) kg elbil på en 200 (?) kg henger får du en totalvekt på 1200 kg, da må du ha en bil i full størrelse (Passat, V70, A6 etc) til å dra med, ikke en Yaris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Lillerød
Jeg bor og jobber i Trøndelag, og har bestemt meg for å kjøpe en elbil, brukt, og har funnet flere på finn.no, som er til salgs, bl.a. Oslo, Stavanger, Bergen og Kr.sand.

Men hvordan frakter man en elbil derfra og hit til midt norge? Noen ideer? Jeg kan jo ikke godt kjøre den hit:) (det hadde jeg uansett ikke hatt tid til ,med en fossilbil heller...).

Meld deg inn på forumet i elbil.no og hør om noen der kan hjelpe deg. Det er mange ildsjeler der, og det kan tenkes at noen av dem vet om noen som kjører fast den strekningen du trenger. Jeg vet f.eks. en som kjører med henger Oslo-Stvgr. en gang i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør ikke være noe problem å få fraktet den på trailer. Det er jo dårlige tider i bilmarkedet nå, så de har nok ledig kapasitet, og priser deretter. Sjekk ut www.autolink.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...