Gjest Gjest_Lill_* Skrevet 6. april 2009 #1 Skrevet 6. april 2009 Jeg har en venninne som jeg er bekymret for. Vi er ikke nære nok venner til at jeg føler jeg kan buse inn og virkelig gjøre noe, så jeg lurer på om noen har råd til mer subtile metoder jeg kan hjelpe henne. Saken er at hun har gått på en slankekur som jeg nå er redd har gått for langt. Hun har tatt av mange kilo og er nå normalt slank etter å ha vært overvektig tidligere. Det er flott for henne! Men jeg er bekymret for forholdet hun nå har fått til mat. Hun holder seg til en ekstremt stram meny, bestående av kun sunne og magre ting. Hun har ikke rørt noe utenom på et års tid nå (ingen godterier, ingen julemat, ingen bursdagskake, ingen pizza ute blant venner, ingen middagsbesøk hjemme hos venner osv), og det skaper problemer for hennes sosiale liv. Hun nekter å være med å spise på kafé, for hun stoler ikke på at de sunne alternativene der (sånn som salat) er sunt nok for henne. Da en kollega av henne nettopp feiret 40-årsdagen på restaurant nektet min venninne å bli med, og hun lagde litt av et oppstyr fordi hun ble så sint da de valgte å feire dagen på restaurant. Når hun kommer på middagsbesøk hos venner har hun med seg et eple eller ei pære som hun spiser istedet. Hun trener hardt 7 dager i uka, og hun snakker ikke lenger om noe som helst annet enn mat og trening. Hun virker fanatisk opptatt av dette, og jeg er redd hun har fått et unormalt forhold til kosthold og trening. De andre vennene hennes skygger banen, folk orker ikke lenger å høre på maset om kalorier og om hvor dårlig samvittighet hun har for at hun spiste to bananer som mellommåltid i går istedet for en. Livet hennes ser ut til å handle om hva hun spiser, hvor mye hun trener og hva hun veier. Dette kan da ikke være bra! Er det noe jeg kan gjøre?
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 7. april 2009 #2 Skrevet 7. april 2009 Høres ut som om hun er på vei til å få/ har fått en form for spiseforstyrrelse. Jeg tror det eneste du kan gjøre er å prøve å snakke med henne. Si at det ikke ser ut som om hun har et normalt forhold til mat. Og at hvis man: -ikke kan unne seg usunn mat på sosiale tilsetninger -ikke lar kroppen få hviledager mellom treningsøktene for restitusjon -bare tenker og snakker om mat og trening -lar mat og trening alltid få førsteprioritet i hverdagen så er det særdeles urovekkende! Nevn gjerne fare for benskjørhet som oppstår med lite inntak. Og at hvis hun fortsetter slik så blir hun undervektig og det er ikke bra!!! Desverre er det godt mulig hun vil avfeie deg. Spesielt siden hun har holdt på såpass lenge som du sier, da er tankemønsteret hennes godt innarbeidet, og hun vil sikkert ikke se selv at hun har et forstyrret forhold til mat. Trist. Du kan jo foreslå at hun tar seg en tur til fastlegen eller noe og legger det frem, eller at hun får snakket med noen fagfolk? Poenget er at det er et helvete å komme seg ut av når man først har kommet inn i det (snakker av erfaring), så man bør gjøre noe så raskt som mulig. Flott at du bryr deg!
LamaLover Skrevet 7. april 2009 #3 Skrevet 7. april 2009 Jeg synes du skal gjøre henne oppmerksom på prioriteringene hennes. Få henne til å begynne å tenke over hva som er viktigst for henne - å ha et perfekt kosthold og ikke noen matglede eller et sosialt liv, eller å ha et godt nok kost hold og masse overskudd til å ha et sosialt liv. Prøv å få henne til å forstå at man godt kan være slank og sosial, og at et kosthold som blir viktigere enn menneskene rundt seg ikke er et kosthold hun ønsker å leve med uansett. Håper virkelig det ordner seg for venninden din. For ut i fra det du skriver så er det klart at hun har en spiseforstyrrelse. Om ikke et veldig, veldig forstyrret forhold til spising.
livbåten Skrevet 7. april 2009 #4 Skrevet 7. april 2009 Enig med disse over, du bør prøve på en forsiktig måte å gjøre henne oppmerksom på hva som kan skje hvis hun fortsetter som hun gjør! Og når hun trener så mye som du skriver, er det viktig å få i seg riktig, og ikke minst nok næring! Trener hun på et treningssenter? Isåfall kan du snakke med de som jobber der, og be de følge med. De bør være interessert i at kundene sine har et bra forhold til kosthold og trening! Og ser de tydlige tegn, bør de kunne snakke med henne! Kjempefint at du bryr deg og vil gjøre noe med det! Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå