Gå til innhold

Solkrem


*nora*

Anbefalte innlegg

Endelig dukket sola opp!! Men, jeg finner ikke igjen solkremen til ungene, tror jeg har glemt den igjen en plass. Det jeg lurer på er om hvilken solkrem som er best, og som man kan føle seg trygg på? Noen som har lest/sett tester e.l. på solkremer? Skal kjøpe ny i morgen, men vil helst ikke kjøpe det første og beste...

Lurer også på hvor høy faktor dere bruker på deres barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zalomine

Du sier at du ikke finner den igjen, er det en du har samla på fra i fjor, og kanskje året før? Husk da at solkrem taper seg fra år til år, anta at den har faktor et par hakk lavere enn oppgitt, når den er fra i fjor.

Forøvrig, dette med tester av de ulike kremene har jeg sett noe om, men den eneste konklusjonen jeg kom frem til er at "dersom strides de lærde". Men, jeg har ikke satt meg så grundig inn i det, så om noen har en bedre konklusjon, så mottas selvsagt den med takk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at du ikke finner den igjen, er det en du har samla på fra i fjor, og kanskje året før? Husk da at solkrem taper seg fra år til år, anta at den har faktor et par hakk lavere enn oppgitt, når den er fra i fjor.

Forøvrig, dette med tester av de ulike kremene har jeg sett noe om, men den eneste konklusjonen jeg kom frem til er at "dersom strides de lærde". Men, jeg har ikke satt meg så grundig inn i det, så om noen har en bedre konklusjon, så mottas selvsagt den med takk...

Nei, jeg kjøpte den i Spania for noen måneder siden, men søkte i sted på tester på solkremer, og der stod det faktisk at det ikke stemmer at kvaliteten forringes etter "overvintring". Var noen glupe forskere som hadde gjort forsøk, og solkremen hadde samme faktorinnhold, år etter år. Så lenge den blir lagret riktig holden den supert. Jeg har også alltid trodd at faktoren er lavere året etter, og har enten kjøpt ny, eller smurt ungene oftere inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Hmms, jeg hadde i alle fall lært som "barnelærdom" at den forringes, og derfor smører meg oftere... Men, jeg lagrer den neppe rett jeg da, så det er sikkert likegreit....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmms' date=' jeg hadde i alle fall lært som "barnelærdom" at den forringes, og derfor smører meg oftere... Men, jeg lagrer den neppe rett jeg da, så det er sikkert likegreit....[/quote']

Tror jeg kommer til å "glemme" den nye oppdagelsen! Er livredd for å brenne ungene, tenker for mye på kreftfaren. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært at solkrem halveres med faktoren for hvert år jeg.

Uansett - skal du ha solkrem til barn må du ha en med fysisk filter (sink), som beskytter mye bedre sart barnehud enn kun kjemisk filter. Fysisk filter er litt feitere kremer, og kanskje vanskeligere å smøre ut, men det er jo verdt det!

Voksne har ikke så sart hud ( da finnes det eventuelt spesielle serier som Avéne) og klarer seg bra med kjemisk filter, som gjør solkremen mye bedre å påføre.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

fra tv2 hjelper deg

Billig faktor bra

Påskeferien er rekord-sen i år. Det betyr at solstrålene er sterkere enn ellers, enten du drar på fjellet eller ikke. Og da gjelder det å tenke solfaktor.

Les mer:

Finn din egen testvinner

– Solfaktoren forteller oss hvor lenge vi kan være i sola uten å bli solbrente, sier forsker Milica T. Moksnes ved Veterinærinstituttet i Oslo.

Solstrålene er ekstra sterke i årets påskeferie.

Hvis det vanligvis tar et kvarter i sola før huden din begynner å bli rød, betyr det at du med faktor 10 kan være 10 ganger så lenge ute før det samme skjer, altså omtrent to og en halv time.

– Men helt slavisk kan du ikke stole på faktor-tallet. Hvis du svetter, bader og tørker deg med håndkle, vil en del av effekten forsvinne, forklarer Moksnes.

Veterinærinstituttet har testet hvor godt kremene beskytter.

Vi tok med et utvalg solkremer med faktor 10 til Veterinærinstituttet for testing. Kriteriene i testen var:

Solfaktor-avvik. Solfaktoren angir hvor godt kremen beskytter mot UVB-stråler, som er de som gjør deg solbrent. Vi sjekket om tallet på flasken stemte med virkeligheten.

UVA-beskyttelse. Det er vanlig at solkremer i tillegg beskytter mot UVA-stråler, som kan ha andre skadevirkninger på huden din.

Pris. Siden størrelsen på tuben varierer, har vi regnet ut prisen per desiliter.

Her er testresultatene:

På de fire første plassene finner vi solkremer med så å si identiske testresultater. Alle har omtrent den faktoren de lover, og gir i tillegg meget god beskyttelse mot UVA-stråler. Dermed blir det prisen som avgjør.

1. For å få faktor 10 fra Nivea, måtte vi kjøpe Children – en krem for barn. Men den kan selvsagt også brukes av voksne. Og, i motsetning til mange andre barneprodukter, er den så billig at Nivea blir dagens testvinner.

(kr 30 pr dl)

2. Cosmica er et hakk dyrere.

(kr 50 pr dl)

3. Enda et lite hakk dyrere er pH5-Eucerin.

(kr 60 pr dl)

4. Med Clarins er vi oppe i tre ganger så høy pris som hos testvinneren, og da blir det ikke lenger noe smil å få fra oss.

(kr 90 pr dl)

5. Det eneste betydelige avviket i solfaktor fant vi hos Piz Buin, som viste seg å ha faktor 15. UVA-beskyttelsen er stadig i kategorien "meget god", men er likevel hakket svakere enn hos de fire første.

(kr 50 pr dl)

6. Decleor har den faktoren den lover, og er en god solkrem selv om den bare har "god" UVA-beskyttelse. Det er prisen som gjør den til en soleklar taper, ni ganger dyrere enn testvinneren.

(kr 270 pr dl)

Er solkrem ferskvare?

Vi har flere steder lest velmente råd om at solkremens faktor halveres etter bare ett år. Veterinærinstituttet har gjort undersøkelser om dette, og ikke funnet noen tegn til at det stemmer. De har lagret et utvalg solkremer (ikke de samme som i denne testen) ett år i romtemperatur, og faktoren var akkurat den samme både før og etter. Undersøkelser i Finland støtter denne observasjonen.

Det anbefales at du lagrer kremen mørkt og alltid holder flasken unna direkte sollys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hva som er den høyeste solfaktoren man får, utenom sunblock?

Reiser snart til tyrkia med ei venninne,og solen er utrolig sterk der nede. Og hun tåler jo nesten ikke sol :-?

hun er livredd for ikke å få farge så sun block nekter hun :-?

kjdelig om ferien blir spolert av hennes sinnsyke solbrenthet om det er mulig å bruke noe som beskytter godt..

anyone?

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Noen som vet hva som er den høyeste solfaktoren man får' date=' utenom sunblock?[/quote']

Solfaktor 15 -20 er jo svært høy da, og så lenge hun smører seg ofte, så tror jeg hun sakte men sikkert vil få en fin gyllden brunfarge.

Vær forsiktig med soling mellom kl 11 og 15, da solen er sterkest.

Gå ned litt på faktoren etterhvert som hun får en grunnfarge.

Og husk at en får brunfarge av å sitte i skyggen også.

Her er en side ang. solbrenthet og div. tips for det:

http://www.mozon.no/nyheter/nyheter.asp?UID=1341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Noen som vet hva som er den høyeste solfaktoren man får, utenom sunblock?

Reiser snart til tyrkia med ei venninne,og solen er utrolig sterk der nede. Og hun tåler jo nesten ikke sol :-?

hun er livredd for ikke å få farge så sun block nekter hun :-?

kjdelig om ferien blir spolert av hennes sinnsyke solbrenthet om det er mulig å bruke noe som beskytter godt..

anyone?

:D

Jeg begynner alltid med 20 faktor uansett, jeg får lett farge, men vil ikke bli brent. Etter noen dager går jeg ned til 15, og det laveste jeg bruker er faktisk 10. Brun blir en uansett hvor høy faktor en bruker, men det tar litt lengre tid, men fargen blir desto finere og sitter lengre når en tar det rolig. har vært i Tyrkia 7 ganger og aldri blitt brent.

Når dere kommer til Tyrkia oppsøk et tyrkisk bad, der skraper de av alle døde hudceller og fargen blir ekstra fin, men ikke opphold dere i solen samme dag som dere har gjort det, for da kan en fort bli brent. Vi tok som regel tyrkisk bad på ettermiddagen når solen var på vei ned.

øsnker dere en fin tur uten aua :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk :D

tok tyrkisk bad ifjor,deilig :D

bør vel kanskje gjør det på kvelden ja. Evt plassere henne i skyggen :ler:

For min del så brukte jeg ikke solkrem sist jeg var der,gikk fnt det. (skal det i år, heller det enn å risikere kreft mer enn nødvendig)

hun var nettopp i syden og hadde brukt solfaktor 12. så ikke ut..hovna opp i beina og knallrød :-?

så har funnet ut at nå skal jeg passe på henne litt :ler:

takker for tips :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det kun er solkremene på apoteket som er bra nok for barn.

Lorèal har kommet med en ny serie med solkremer i år (solar expertise?) og den får du i faktor 60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange bra svar, og linker. Forundrer meg litt at nesten alle solkremene for barn er parfymerte :-? . Skjønner ikke helt poenget med det, jeg... Okay, det lukter godt av parfymerte solkremer, men barnas hud er så sart, at man trenger ikke påføre dem parfyme...

Vi har flere steder lest velmente råd om at solkremens faktor halveres etter bare ett år. Veterinærinstituttet har gjort undersøkelser om dette, og ikke funnet noen tegn til at det stemmer. De har lagret et utvalg solkremer (ikke de samme som i denne testen) ett år i romtemperatur, og faktoren var akkurat den samme både før og etter. Undersøkelser i Finland støtter denne observasjonen.

Det var nok dette jeg leste, om at man trygt kan bruke solkremen over to år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Zalomine

Enten man nå skal til syden eller oppleve norsk sommer, med krem fra i år eller i fjor...

Det er ikke bare å si "jeg har smurt meg med 20, så nå er jeg trygg". Det er ikke sånn at hun som ble brent med faktor 12 er brent bare fordi faktoren var 12. Hun ble brent fordi hun ikke smurte seg ofte nok.

Man kan unngå forbrenning med faktor 2 for den del, om man bare smører seg hvert 3. minutt...

Hvor lenge kan du være i solen uten krem, uten å bli brent, ganger faktoren, er hvor lenge du kan være der uetn åp bli bremt med solkrem. Så, med faktor ti smører man seg dobbelt så mange ganger som med faktor 20. I prinsippet i alle fall.... (Og husk en god after-sun-behandling)

Ha en fin sommer da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ragnhils ikke innlogget

Vi bruker faktor 30 på poden (Nivea sin barneserie). Husk at barnehuden også blir veldig tørr av sol og salt eller klorvann, og smør ungene godt inn med en fet krem etter dusjen på kvelden. Vi var ikke flinke nok i syden i år, og endte opp med en gutt som var så tørr i huden at han nektet å bade og gråt når vi smurte ham inn med med fet krem når vi voksne hadde skjønt problemet.

Jeg har hud som sjelden blir brent, men smører meg likevel med faktor 20 og sitter mye i skyggen når jeg er i syden. Kun de siste dagene går jeg ned til 10. Er brun og fin etter årets opphold :-) Uansett hvilken faktor man velger, så unngå sola når den er på det sterkeste - mellom 11 og 14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var å kjøpte solkrem i dag, endte opp med Ambre Solaire sin, de var dessverre utsolgt for testvinneren, som hadde faktor 20, så jeg kjøpte faktor 40 :o . Er kanskje litt drøyt det da? Men nå skal iallefall ungene være bra beskytta mot sola!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya på jobb

Jeg har to kremer liggende, Natusan faktor 15 og Eucerine faktor 35. Jeg bruker den med 35 i ansiktet på meg og ungen, den andre brukes mer her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...