Gå til innhold

Heksene av Roald dahl

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leter etter "Heksene" av Roald dahl - filmen!

Vil ha den tekstet på norsk, men er ikke kar om å finne den noe sted. :(

Noen som kan tipse meg om hvor jeg bør/kan lete?

Har en 5-åring som gjerne vil se den. Boka er nylig lest! :Nikke:

Videoannonse
Annonse
Gjest MåneSkygge
Skrevet

Biblioteket kan kanskje ha den.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis det er denne filmen: http://www.imdb.com/title/tt0100944/ synes jeg femåringen din er for liten til å se den. Jeg var litt eldre da jeg så den, men ble virkelig vettskremt, hadde mareritt i flere måneder og måtte sove masse inne hos foreldrene mine. Hovedheksa var utrolig skummel og så veldig ekkel ut da hun tok av masken!

Du må selvsagt vurdere selv, men jeg grøsser fortsatt når jeg tenker på den, satte skikkelig støkk i meg. :)

Skrevet
Hvis det er denne filmen: http://www.imdb.com/title/tt0100944/ synes jeg femåringen din er for liten til å se den. Jeg var litt eldre da jeg så den, men ble virkelig vettskremt, hadde mareritt i flere måneder og måtte sove masse inne hos foreldrene mine. Hovedheksa var utrolig skummel og så veldig ekkel ut da hun tok av masken!

Du må selvsagt vurdere selv, men jeg grøsser fortsatt når jeg tenker på den, satte skikkelig støkk i meg. :)

Liker ikke at man sporer av i tråder, men jeg må også advare deg mot å vise filmen til femåringen! Jeg så halvparten da jeg var mye eldre, og ble forferdelig skremt, jeg var kanskje litt redd av meg, men det var veldig sjelden at jeg ble så skremt. Jeg grøsser også når jeg tenker på den filmen, og selv som voksen har jeg ikke sett den ferdig. (Skjønner jo at jeg ikke hadde blitt skremt nå.) Dersom femåringen ikke er av den lettskremte typen, så kan du jo prøve å vise den, men jeg tror jeg uansett ville ventet noen år.

Skrevet

Hei

Jeg er enig med deg:) Jeg så denne filmen når jeg var liten å syns den var kjempe skummel, og ekkel. Husker ikke helt hvor gammel jeg var men var i skole alder.

Gikk mange år før jeg så den igjen å syns den var ekkel da også. Ikke ville vist den til en 5 åring jeg nei.

Skrevet

"Heksene" har faktisk har aldersgrense 11 år i Norge. Det er noe helt annet å se filmatiseringen enn å lese boka!

Skrevet

Lenge siden jeg har sett filmen, men hadde i alle fall ikke mareritt.

Han har eldre bror og vil selvfølgelig se det broren gjør. Han har sett "Pirates of the Caribbean"-filmene...og "Harry Potter"...ikke noe mareritt av dem i alle fall. Ikke en lettskremt gutt, dessuten sitter vi selvfølgelig sammen med ham. Kanskje vi skulle se den en gang til uten ham og sjekke det...

Men han kjenner jo til historien til filmene han har sett. Enten er de lest for ham eller så har vi fortalt (Pirates-filmene).

Men takk for at dere kommer med advarsler. ;)

Skrevet

Forresten blir han 6 år om 2 uker...ikke at det forsvarer noe...;)

Og vi er normalt strenge i forhold til aldersgrensene...men eventyrfilmer er det anderledes med, synes vi.

Enklere å forklare/skjønne ondskapen til et overnaturlig vesen (hekser, orker o.l) enn rå ondskap til et "vanlig" menneske, om dere skjønner hva jeg mener.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg husker også Heksene som en fæl film. Synes den er verre enn Pirates of the caribbean f.eks ;)

Men kanskje du bør se den først og så vurdere?

(selv så jeg Twin Peaks da jeg var 10, så jeg er ikke særlig lettskremt ;))

Gjest Gjest
Skrevet

Her er første gjest igjen:)

Jeg skjønner hva du mener når det gjelder forskjellen på overnaturlige vesener og menneskelig ondskap, men disse vesenene er jo faktisk spesielt ute etter å drepe barn. De filmene du nevner har jeg selvsagt bare sett i voksen alder, så det er vanskelig å sammenligne, men jeg tror Heksene i alle fall er verre enn Pirates. Helt enig i at filmopplevelsen er noe helt annet enn å lese boka, det blir jo veldig direkte og visuelt (selv om Roald Dahl-illustrasjonene er helt herlige!).

Vel, sikkert en god idé å se filmen uten ham først.

Lykke til, og beklager avsporingen:)

Skrevet

Fint med slike avsporinger som er relevante. :Nikke:

Skal nok se filmen først igjen om vi finner den. :)

Skrevet

Forresten finnes ikke dvd av filmen med norsk tekst derfor tas ikke filmen inn på bibliotene...dumt...

Må vel finne den på nett et sted uten tekst da...

VHS hadde de, men vi har ikke spiller til slik lengre...;)

Gjest Gjest
Skrevet

Da jeg var 5 år fikk jeg mareritt av Heksene. Jeg har saksøkt Roald Dahl for dette

Skrevet
Da jeg var 5 år fikk jeg mareritt av Heksene. Jeg har saksøkt Roald Dahl for dette

...er dette alvorlig ment? Og hvor langt kom du evnt med saksøkinga?

Jeg må si at det i tilfelle burde vært opp til de voksne som lot deg se filmen å avgjøre hvorvidt du var klar for å se filmen. Jeg ville aldri saksøkt noen fordi jeg fikk mareritt... det er vel en grunn til at det står anbefalt aldersgrense på filmene...

Jeg skal se gjennom filmen først selv igjen, men tror jeg kommer til å vise den.

Har en liten tøffing som maser fælt her...;)

Gjest Gjest
Skrevet
...er dette alvorlig ment? Og hvor langt kom du evnt med saksøkinga?

Ikke langt

Gjest Gjest
Skrevet
Ikke langt

Ikke rart, for han har vært død i 9 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...