Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest giraff
Skrevet

Jeg bruker samme kjedelige sminken hver dag året rundt. Foundation, lipgloss og mascara. Hverdag og fest. Klarer ikke å sminke øynene. Håper noen av dere snille folk der ute kan hjelpe med litt enkle forklaringer :)

Har blondt hår, grønne øyne og lys i huden. Vil gjerne lære hvordan jeg kan fremheve øyenfargen. Har hørt at lilla fremhever grønt. Har selvfølgelig eksperimentert foran speilet, men resultatet blir ikke bra :(

Kan noen forklare hvordan dere legger fin øyensminke, gjerne med litt skimmer som ser lekkert og elegant ut hvis dere f.eks skal ut en kveld, som ikke er for vulgært? :) Gjerne gi tips til gode merker også.

Kajal er vel min store skrekk. De gangene jeg har prøvd virker bare øynene mye mindre. Hvordan forstørre øynene. Best å bruke blyant, tusj, pudder? Og øyenbrynene, hva gjør dere med dem? :)

Kom an, del alle de hemmelige sminketipsene dere kan :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Når jeg bruker øyenskygge og skal legge den ordentlig, pleier jeg å gjøre følgende:

*øyenskyggeprimer smøres på og får tørke (gjør at skyggen sitter bedre, samt at en del skygger ser finere ut)

*lys baseskygge, evt. foundation, over hele lokket, opp til brynet (kan evt. sløyfes hvis man har primer og bruker enda en lys skygge)

*lys skygge med lett skimmer, som legges på lokket og opp til globallinjen

*den mørkeste skyggen legges ytterst på lokket, og noe innover, og evt. oppover

*en mellomfarget skygge eller den lyse brukes til å duse ut den mørke, sånn at det ikke blir skarpe overganger

*tar litt av den mørke rett under vippene nede, som en kajal

Når jeg bruker flere skygger, er det sentrale at det er lysere innerst i øyet enn ytterst. Og uten tydelige overganger mellom ulike nyanser.

Jeg har også grønne øyne, som går noe mot brunt. Bruker ulike brunfarger og beigenyanser, både kalde og gyldne farger. Liker også mer gråtoner til fest. Men kunne godt tenkt meg noe i en plommenyanse, fordi jeg vet at øynene ser ekstra grønne ut med lillanyanser. Det samme med brunnyanser med gullskimmer.

Endret av Vera Vinge
Skrevet

Hvis du virkelig er håpløs på sminke så anbefaler jeg et kurs. Det er vanskelig å forklare hvordan man legger sminke uten å kunne vise det.

Makeup Store har gode kurs.

Gjest Gjest
Skrevet

Annbefaler deg å gå inn å se på youtube, der er det mange som har lagt ut sminkevideoer. Så da er det bare å søke på makeup, eyeshadow, sminkemerker osv...

Gjest giraff
Skrevet
Når jeg bruker øyenskygge og skal legge den ordentlig, pleier jeg å gjøre følgende:

*øyenskyggeprimer smøres på og får tørke (gjør at skyggen sitter bedre, samt at en del skygger ser finere ut)

*lys baseskygge, evt. foundation, over hele lokket, opp til brynet (kan evt. sløyfes hvis man har primer og bruker enda en lys skygge)

*lys skygge med lett skimmer, som legges på lokket og opp til globallinjen

*den mørkeste skyggen legges ytterst på lokket, og noe innover, og evt. oppover

*en mellomfarget skygge eller den lyse brukes til å duse ut den mørke, sånn at det ikke blir skarpe overganger

*tar litt av den mørke rett under vippene nede, som en kajal

Når jeg bruker flere skygger, er det sentrale at det er lysere innerst i øyet enn ytterst. Og uten tydelige overganger mellom ulike nyanser.

Jeg har også grønne øyne, som går noe mot brunt. Bruker ulike brunfarger og beigenyanser, både kalde og gyldne farger. Liker også mer gråtoner til fest. Men kunne godt tenkt meg noe i en plommenyanse, fordi jeg vet at øynene ser ekstra grønne ut med lillanyanser. Det samme med brunnyanser med gullskimmer.

Tusen takk for godt svar Vera :)

Nå fikk jeg lyst til å prøve selv. Men primer har jeg aldri brukt. Hva heter den du bruker? Pris ca? Og hvilket merke skygger bruker du? Helst med skimmer.. Og bruker du noe pudder for å gjøre øyenbrynene fyldigere? Det hørtes lurt å bruke litt av den mørke skyggen under vippene nede. Påfører du den med våt eller tørr kost? Og viktigst av alt; hvor langt inn mot øyenkroken (mot nesen..) begynner du å legge den?

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare :)

Gjest Gjest
Skrevet

Sjekk i bloggen til www.hildechristina.com. Hun har mange how-to-sminkevideoer liggende ;)

Gjest Gjest
Skrevet (endret)

Jeg har også lyst hår, grønne øyne og lys hud. Jeg bruker først og fremst lilla, rosa, fersken og plomme. Jeg vet at brunt kan være fint også. Svart, sølv og grå er fint til fest.

Jeg har begynt å bruke flytende dipliner på øyelokket. Det gjør at øynene ser større ut. Det gjør mine ihvertfall. Det er kanskje ikke det letteste å få til hvis man ikke er vant til å sminke seg, men det er verdt det. Øve, øve og øve litt til. Jeg synes faktisk det er lettere hvis man streker opp på forhånd med en kajal. Da har man noe å gå etter, siden det kan være vanskelig å legge en rett strek eller linje. Deretter flytende dipliner.

F.eks: Link til bilde

Jeg anbefaler at du bare prøver deg litt frem. I tillegg kan det være lurt med et sminkekurs.

Lykke til. :)

Endret av Furstina
Skrevet

Jeg har grønne øyne, mørkt hår og ganske lys hud. Som primer bruker jeg Urban Decay Eye Primer Potion, kajal og skygger fra Make Up Store og Everyday Minerals. Mascara er en selvfølge ;)

Favoritter er:

EM Hot Chocolate opp til brynene og litt under øynene, Laptop til globalen, Cypress i globalen og ytterste 1/3 under øynene, og Wooden Metal fra MUS som liner. Gjerne MUS Muffin i øyekroken og helt oppunder brynene.

MUS Muffin opp til brynene, EM Diary på øyelokket, EM In The Garden i globalen og under ytterste 1/3 av øynene. Gjerne litt kajal og.

EM Cypress eller Comfy over hele lokket og i globalen og under øynene. Tones ut. Chamomile, Hot Chocolate eller Muffin i øyekroken og under brynene. Kajal.

EM Casual Friday over hele lokket og i globalen, MUS Muffin i øyekroken og under brynet, en grønn øyenskygge under øyet og kajal.

EM Hot Chocolate opp til brynet, In The Garden i globalen, MUS Muffin i øyekroken og under brynet. Våt liner (gjerne Amazon, en skimrende mørk grønn øyenskygge fra MUS blandet med vann eller Mixing Liquid fra MUS) som i bildet i posten over.

MUS High Tech Lighter i Asteroid i et tynt lag som base. En frisk grønn (litt mørkere enn lime. MUS har en blant sine eyedust, men husker ikke hva den heter. Det er ikke Bamboo eller Amazon.) over den innerste halvdelen av lokket og en litt mørkere blågrønn f.eks. EM Plane View eller Bird Bath (tror jeg) ytterst. Lys skimrende skygge i øyenkrok og under brynene.

Prøv deg litt frem på dager/kvelder du ikke skal noe så vet du hva/hvordan når du skal ut. Kurs på Make Up Store anbefales ;)

Kos deg :)

Skrevet
Tusen takk for godt svar Vera :)

Nå fikk jeg lyst til å prøve selv. Men primer har jeg aldri brukt. Hva heter den du bruker? Pris ca? Og hvilket merke skygger bruker du? Helst med skimmer.. Og bruker du noe pudder for å gjøre øyenbrynene fyldigere? Det hørtes lurt å bruke litt av den mørke skyggen under vippene nede. Påfører du den med våt eller tørr kost? Og viktigst av alt; hvor langt inn mot øyenkroken (mot nesen..) begynner du å legge den?

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare :)

Ingen årsak. :)

Jeg bruker Urban Decay sin primer. Kjøpte den for rundt en hundrelapp på Ebay. Er usikker på om de selger den i parfymerier i Norge i det hele tatt, men ellers så har vel de fleste merker en primer. Hvis du søker på primere i gamle tråder på KG, finner du sikkert flere tips. Når det gjelder øyenskygger, har jeg noen skygger fra ID og en kvintett fra Dior. Men jeg ser at noen gamle og billigere skygger jeg har blir langt finere med primer under, selv om jeg er mest fornøyd med de jeg nevnte.

Det fins sikkert mange gode måter å legge øyenskygge på, og jeg er vel ingen ekspert, men jeg pleier å påføre skyggen med tørr kost også nede (selv om jeg vet at hvertfall ID-skyggene også kan legges med våt kost for et mer intenst resultat). Og jeg legger den fra ca. midten av øyet (eller litt lengre inn) og ut, sånn at øyet ikke blir for "lukket", som det kan bli om man drar streken hele veien. Men det kommer jo litt an på hvor mørk skygge det er snakk om. Er den lysere, legger jeg den gjerne lengre inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...