Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vi er et par i midten av 20-årene som nå har vært sammen i 3 år.

Jeg, som er dama, har en sønn på fire fra et tidligere forhold, og på grunn av at jeg går på skole har vi ikke hatt råd til å flytte sammen enda. Nå ønsker vi å bo sammen og starte familie, men hvordan skal vi få til dette??

Jeg vil jo miste overgangsstønad, dobbel barnetrygd, stønad til barnehage og bostønad om vi flytter sammen. Hvordan i alle dager skal dette kunne gå opp når man som alenemamma studerer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg, som er dama, har en sønn på fire fra et tidligere forhold, og på grunn av at jeg går på skole har vi ikke hatt råd til å flytte sammen enda. Nå ønsker vi å bo sammen og starte familie, men hvordan skal vi få til dette??

Jeg vil jo miste overgangsstønad, dobbel barnetrygd, stønad til barnehage og bostønad om vi flytter sammen. Hvordan i alle dager skal dette kunne gå opp når man som alenemamma studerer?

hva med å vente til du er ferdig med utdannelsen? skjønner ikke hvorfor du skal stresse med barn og greier når du går på skolen? er det lenge igjen av skolen? hva jobber typen din med og hva tjener han?

dere er jo tydeligvis unge endå..

Gjest Gjest, jente
Skrevet

Du vet vel at du har rett til å beholde alle stønader som enslig forsørger i 12 mnd etter at du har blitt samboer? Men med engang dere får barn sammen(hvis det ikke har gått 12mnd enda) så mister du stønadene.

DVS at dere i praksis kan bo sammen allerede nå, og være en familie uten at det går utover økonomien i negativ forstand. Kanskje den blir bedre en stund, da dere kan dele utgifter som husleie,strøm osv dere imellom. Og da går det jo an og prøve å spare litt til den dagen man ikke lengere får stønader...

Uansett, lykke til med det dere bestemmer dere for :babysmokk:

Skrevet

Øh. enten så har han lønn, eller så har du lønn?

Bare et forslag, altså ;)

(på en mer seriøs tone: det er jo klart at aleneforeldre mister sine økonomiske fordeler når de flytter sammen med en annen voksenperson. Noe annet ville jo være direkte urettferdig, ettersom andre ikke får samme pengesum fordi de får barn)

Skrevet

Må man ikke registrere seg som samboere før det går utover aleneforeldre-statusen?

Skrevet
Må man ikke registrere seg som samboere før det går utover aleneforeldre-statusen?

Jo, det må man vel, men må man ikke registrere seg som samboere så fort man flytter sammen da?

Gjest Gjest
Skrevet

Dere må jo sørge for å ha råd til det før dere får barn. Så om dere ikke tjener nok når du er student, så er vel løsningene enten å vente til du er ferdig å studere, slutte å studere og begynne å jobbe, eller ta deltidsjobber eller annet som vil gi bedre råd.

Skrevet
Jo, det må man vel, men må man ikke registrere seg som samboere så fort man flytter sammen da?

Tror jeg absolutt ikke, jeg har bodd med min siden august, vi er fremdeles ikke registrert noe sted. Eneste er at hos posten har vi samme adresse, folkeregisteret ser ikke ut til å ville forstå at jeg har flyttet hjemmefra.

Skrevet

Man er pliktig etter norsk lov til å melde flytting til folkeregisteret innen 8 dager etter at man har flyttet, så man kan ikke bare "la være" å registrere seg som noen sier. Om man er student kan man fortsatt være folkeregistrert på foreldrenes adresse.

Skrevet

Hva med studielån? Ganske vanlig å benytte Lånekassen under studiene :)

Skrevet
Man er pliktig etter norsk lov til å melde flytting til folkeregisteret innen 8 dager etter at man har flyttet, så man kan ikke bare "la være" å registrere seg som noen sier. Om man er student kan man fortsatt være folkeregistrert på foreldrenes adresse.

Pliktig til å melde flytting er ikke det samme som å registrere seg som samboere. Jeg har bodd sammen med en venninne i ett år, vi var da virkelig ikke samboere i den forstand som jeg er nå. Og jeg må si at folkeregisteret er idioter. Jeg har flyttet to ganger siden jeg sluttet å studere, og har meldt flyttingen begge gangene. Likevel får mamma all posten staten sender meg.

Skrevet
Pliktig til å melde flytting er ikke det samme som å registrere seg som samboere. Jeg har bodd sammen med en venninne i ett år, vi var da virkelig ikke samboere i den forstand som jeg er nå. Og jeg må si at folkeregisteret er idioter. Jeg har flyttet to ganger siden jeg sluttet å studere, og har meldt flyttingen begge gangene. Likevel får mamma all posten staten sender meg.

Dersom det er barn inne i bildet er man faktisk pliktig å melde til NAV at man har fått samboer.

Gjest Gjest
Skrevet

du melder flytting og svarer korrekt på skjema om enslig forsørger vedr forskudd på barnebidrag. Etter 12 mnd så forsvinner alt.

Du får da gjøre som andre studenter. Ta opp lån og jobbe i ferier. Ikke verre enn det.

Gjest Gjest
Skrevet
du melder flytting og svarer korrekt på skjema om enslig forsørger vedr forskudd på barnebidrag. Etter 12 mnd så forsvinner alt.

Du får da gjøre som andre studenter. Ta opp lån og jobbe i ferier. Ikke verre enn det.

Enig:)

Slik er virkeligheten for alle oss andre som må klare oss selv.

Skrevet

de jeg kjenner i samme situasjon lever som alle andre: studielån, deltidsjobb.

du kan jo også vente med å få barn til dere er ferdige med å studere, dere har jo hele livet foran dere.

dere har jo tross alt "bare" vært sammen i tre år, noe jeg ikke vil si er veldig lenge, spesielt ikke når man er midt i 20 årene.

livet er jo en eneste stor prioritering:)

Gjest Gjest
Skrevet

Du er ikke alene lenger da,men mamma. Og du er student. Du får ta studielån som andre...jobbe ved siden av.

Du stiller ikke i noen særstilling,pga du har barn med en annen enn den du bor sammen med,eller du får deg samboer.

Det er da ingen andre som tror at det åpner seg en sekk med penger om man har lyst å få barn og studere.

jeg blir egentlig sjokka når voksne folk spør om hvordan de skal få råd til studier og barn....hvordan får man råd til barn? man legger forholdene til rette

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Du er ikke alene lenger da,men mamma. Og du er student. Du får ta studielån som andre...jobbe ved siden av.

Du stiller ikke i noen særstilling,pga du har barn med en annen enn den du bor sammen med,eller du får deg samboer.

Det er da ingen andre som tror at det åpner seg en sekk med penger om man har lyst å få barn og studere.

jeg blir egentlig sjokka når voksne folk spør om hvordan de skal få råd til studier og barn....hvordan får man råd til barn? man legger forholdene til rette

Ja - og mange velger å ikke få barn - da de ikke ser seg råd til det faktisk ? Eller bekymrer seg for økonomien og hvordan de skal klare seg - dersom de ender opp alene med barnet til slutt ? Neppe noen drømmesituasjon å bli enslig mor i dag .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...