Fakse Skrevet 13. juli 2003 #1 Del Skrevet 13. juli 2003 Har vært på telttur i helga, og sitter her og skriver en pakkeliste for meg selv, prøver å skrive opp alle de lure tingene jeg vanligvis glemmer hjemme Men det er sikkert masse lurt jeg ikke har fått med på lista, så hjelp meg å fylle på med de tingene dere synes det er lurt/kjekkt å ha når man er på tur. Ting på tur - Telt - Liggeunderlag - Sovepose - Stormkjøkken - Gassbrenner - Gass - Lighter - Visp - Stekespade - Kniv - Kopp/fat/bestikk - Regnklær - Grillspyd - Vannsekk - Teklype - Solkrem - Myggolje - Vanntett pose - Kortstokk/spill - Pocketbok - Verktøy (...) - Ekstra slange - Sykkelpumpe - Dopapir - Hårklips - Hårbørste - Speil - Tannbørste - Tannkrem - Hudkrem - Våtservietter - Såpe (grønnsåpestykke, kan brukes til både vaks og oppvask) - Håndduk - Førstehjelp - Eurax - Poser til søppel mm. - Oppladet mobiltelefon - Aluminiumsfolie Mat på tur - Lapper fra Toro - Salt - Pepper - Grillkrydder - Potetmos m/melk - Poser med kakao - Te - Sukker - Flytende margarin - Pinnebrødblanding - Egg - Real turmat - Polarbrød - Posesuppe (tomat/beta?) - Ketchup/chilisaus - Sjokolade - Marsmallows - Kjeks - Bananer - Bakepoteter - Maiskolber - Saft - Iste (pose) Klær på tur - Ullundertøy - Vindtett jakke - Bukse med glideben - Ullsokker - Ullester - Bikini - Shorts - Ullgenser - Truser - T-skjorter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 13. juli 2003 #2 Del Skrevet 13. juli 2003 Og du får alt dette med deg på en romantisk sykkeltur på en søndag aften? =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 13. juli 2003 #3 Del Skrevet 13. juli 2003 Vin. Du glemte vin... Eller noe sterkere. Kamera (engangs...) Lommelykt Ekstra lighter/fyrstikker Plastpresenning til telt (hvis det er fare for regn, men det er det vel ikke nå...) Øse til suppa er viktigere enn visp (kan du bruke en gren til) og stekespade - kan bruke kniven. Fiskeutstyr? Kjøtt? Pålegg - fårepølse holder seg bra, samme med hermetikk. Skal du bli lenge? Jeg har også en tendens til å pakke for mye - når jeg skal på fisketur, og skal overnatte. Mygghatt? Myggspiral? (Hjelper utendørs) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuddelidu Skrevet 13. juli 2003 #4 Del Skrevet 13. juli 2003 :o Skal du flytte ut eller skal du på tur?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 13. juli 2003 Forfatter #5 Del Skrevet 13. juli 2003 Og du får alt dette med deg på en romantisk sykkeltur på en søndag aften? =) Klart, tar med telt på aftentur med sykkel Er selvfølgelig overnatting på en dag eller tre det er snakk om. Og lista blir lang, men det er begrenset hvor mye plass som trengs likevel. Og fortell meg hva som bør kuttes ut i stede for å være frekk! Vin glemte jeg selvfølgelig. Eller...drikker stort sett cognac på tur, for å spare plass. Kamera pleier jeg å ha med, men glemte det på lista, takk skal du ha, Vega! Lommelykt er ikke nødvendig i nordnorge på sommeren, og om teltet ikke tåler en regnskur er det på tide å kjøpe nytt telt. Bruker forresten en kopp som øse, men har teflonpanne på stormkjøkkenet så jeg vil ikke bruke kniven som stekespade. Den er uansett ikke noe særlig å snu egget med. Planlegger tur neste helg, men dette er mere snakk om en standard liste som jeg kan lagre og bruke gang etter gang, sånn at jeg ikke glemmer noe. Kan selvfølgelig legge til eller trekke fra ut i fra hvilken type tur det er snakk om... men jeg lover, dette får plass i sykkelveskene hver gang! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helenius Skrevet 17. juli 2003 #6 Del Skrevet 17. juli 2003 De tingene jeg ville strøket glatt av lista, har jeg markert: - Telt - Liggeunderlag - Sovepose - Stormkjøkken - Gassbrenner - Gass - Lighter - ta heller fyrstikker i en vanntett filmboks. - Visp - bruk gaffelen din - Stekespade - bruk kniv el gaffel - Kniv - Kopp/fat/bestikk - Regnklær - Grillspyd - spikk selv med den kniven du allerede har pakket ned - Vannsekk - Teklype Hæ? Hva er det? Har jeg aldri hatt bruk for på tur. - Solkrem - Myggolje - Vanntett pose - Kortstokk/spill - Pocketbok - ikke noe must - men moro - jeg klipper heller ut spørrespalter fra aviser og legger i en pose. - Verktøy (...) - Ekstra slange - Sykkelpumpe - Dopapir - Hårklips - Hårbørste - Speil disse to gidder jeg vanligvis ikke ta med... Dvs, minispeil for kontaktlinsenes skyld kan passere. - Tannbørste - Tannkrem Husk minitube fra tannlegen! - Hudkrem - Våtservietter Unødvendig, du har jo med finfin såpe. - Såpe (grønnsåpestykke, kan brukes til både vaks og oppvask) - Håndduk - Førstehjelp - Eurax - Poser til søppel mm. - Oppladet mobiltelefon - Aluminiumsfolie Det er mulig du har puttet den i førstehjelpsutstyret ditt, men: IKKE glem sportstapen! Den er superduper: * forebygger gnagsår * reparerer alt mulig fra briller til rifter i klær til teltstenger til ski til ja... fuglene vet hva. * er god å teipe på ting det er vanskelig å få tak på (lommelykt, termos etc) ... glimrende liten sak. Klær på tur - Ullundertøy - Vindtett jakke - Bukse med glideben - Ullsokker - Ullester - Bikini - Shorts - Ullgenser - Truser - T-skjorter Jeg ville virkelig ikke lagt igjen lua hjemme dersom du skal opp på fjellet. Ellers var dette en finfin liste. Jeg som ikke har oppdaga at det finnes et sted hvor man kan diskutere friluftsliv før jeg måtte spørre på ris, ros, tips og informasjon! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helenius Skrevet 17. juli 2003 #7 Del Skrevet 17. juli 2003 [har teflonpanne på stormkjøkkenet så jeg vil ikke bruke kniven som stekespade. Den er uansett ikke noe særlig å snu egget med. Sorry, denne så jeg ikke... Du skal få lov til å ta med stekespade likevel :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 17. juli 2003 Forfatter #8 Del Skrevet 17. juli 2003 De tingene jeg ville strøket glatt av lista, har jeg markert: - Lighter - ta heller fyrstikker i en vanntett filmboks. - Visp - bruk gaffelen din - Stekespade - bruk kniv el gaffel - Grillspyd - spikk selv med den kniven du allerede har pakket ned - Teklype Hæ? Hva er det? Har jeg aldri hatt bruk for på tur. - Hårbørste - Speil disse to gidder jeg vanligvis ikke ta med... Dvs, minispeil for kontaktlinsenes skyld kan passere. - Tannkrem Husk minitube fra tannlegen! - Våtservietter Unødvendig, du har jo med finfin såpe. Må jo bare få "forsvare" meg da, har ikke giddet å ta med hele lista. Lighter og fyrstikker tar omtrent like stor plass, så om man tar med en stormlighter har man noe som allltid funker. Er nå min tankegang da... Visp kan jeg være enig i at er litt unødvendig, og "unnskyldninga" for stekespaden er allerede akseptert Enig i at man kan spikke grillspyd, men de tar ikke akkurat store plassen heller da. Kommer dessuten an på hvor man skal. Noen steder er det utleita for småkratt. Dropper dem nok dersom det er trangt om plassen, men når de står på lista kan jeg vurdere det fra gang til gang. Jeg har halvlangt hår, så hårbørste er et must. Håret står rett opp om morran, så for å ikke skremme livet av turkamerater kreves hårbørste, speil og hårklyper. Men det tar jo heller ikke store plassen. For meg er te i løsvekt og teklype et must. Men som du ser..det står ikke kaffe noen steder... Men minitube med tannkrem skal jeg jammen meg skaffe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helenius Skrevet 18. juli 2003 #9 Del Skrevet 18. juli 2003 Og Guri... da jeg kom hjem fikk jeg nesten hjertebank: Du må jo ha med KART og KOMPASS! Og vanntett kartmappe! (PS: Ortliebs kartmapper er helt superbe!) Når tåka kommer sigende... Da... Men okei, du skal få ta med deg det du vil på tur, altså, hårbørste også :blunke: Forresten: Hurramegrundt og jippi, min kjære var lydhør for fjellengten min - i kveld kjører vi mot Jotunheimen og går Besseggen i morgen. Jeg har nemlig aldri vært i Jotunheimen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 18. juli 2003 Forfatter #10 Del Skrevet 18. juli 2003 Kart og kompass nei? Drar jo på sykkeltur jeg, i områder der jeg er så kjent at det ikke er noen vits med kart. Skjønner jo hvorfor vi har litt forskjellige mål på hva som skal være med i bagasjen. Dersom du bærer alt på ryggen teller jo også vekt og ikke bare volum. Men på sykkel er ikke vekta såååå nøye. Ellers har jeg føyd to ting til på lista mi. Først en hodepute. Der er det ingen andre som er enige med meg, men jeg har fått ødelagt flere turer av hodepine grunnet mangel på pute. Og det hjelper ikke med klær, har prøvd mange ganger. Men jeg har med en liten pute som kan pakkes ned i soveposetrekket og tar nesten ingen plass i det heletatt. Den andre tingen er en tursag. Du vet, en slik som kan foldes sammen. En venn jeg pleier å dra på sykkeltur med har en slik, og vi har brukt den masse. I populære turområder er den fint til å sage ned resten av døde trær som andre turfolk har "drept" med tollekniv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helenius Skrevet 18. juli 2003 #11 Del Skrevet 18. juli 2003 Hehe! Jeg har forresten vært på sykkeltur i Lofoten. Da hadde jeg ikke med meg kompass, jeg, heller - men kart, da. Man burde ALLTID ha med kart og kompass til tross for at man er kjent - nettopp fordi tåka kan komme sigende og være tjukk som sukkerspinn. Da blir det veldig vanskelig å navigere, kanskje med unntak av om man sykler på asfaltert hovedvei i et veldig greit terreng (type rett oppover uten veiskiller...) Men okei, nå har jeg sagt fra, så nå er jeg ikke ansvarlig dersom du sykler deg vill i tåka :blunke: Hehe! Puteproblemet er jo velkjent - jeg ender stort sett opp med den digre ullgenseren min, eventuelt fleecejakka, og det går som regel bra. Og tursag fikk jeg til jul! Jeg har ikke brukt den ennå, men den er jo super til telttur i skogen, f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 18. juli 2003 #12 Del Skrevet 18. juli 2003 Vanntett trekk til sovepose.. Veldig kjekt :D Vil bare tipse om tur-settene de har. En liten matboks. Inni den er det sammenleggbar turkopp, kniv, gaffel, skje. Salt og pepper-boks(must til fiskesteking), miniskjærefjøl og lokkene som kan brukes til fat... Et must for aktive turfolk Dessuten kan sitteunderlag være ok hvis det er vått på bakken.. evt. Og ekstra poser til å pakke klær inn i, når det regner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå