Gå til innhold

Reiseforsikring, Eurocard VS annen reiseforsikring?

Anbefalte innlegg

Gjest Shelob
Skrevet

Jeg har Eurocard med reiseforsikring og betaler alltid med EC når jeg skal reise. Denne forsikringen virker normalt bra etter hva jeg leser i betingelsene.

Noen som har spes gode eller dårlige erfaringer med EC forsikringen?

I tillegg har jeg reiseforsikring gjennom LO, men lurer nå på om dette er unødvendig ettersom jeg likevel bruker EC.

Meninger?

Skrevet

Forsikringer gjennom diverse kredittkort er som regel en del dårligere enn en ren reiseforsikring. Vilkårene kan i utgangspunktet se ganske like ut, men i praksis er det vesentlig forskjell. Jeg har vært i kontakt med folk som jobber med forskjellige typer kort og jeg har fått tilbakemelding på at kortforsikringene er noe herk. Det anbefales å ha en skikkelig reiseforsikring. Når det gjelder denne typen forsikringer får du det du betaler for.

Gjest farge
Skrevet

http://www.finansportalen.no/Forsikring/Reiseforsikring

Ta en titt på denne siden. Trygvesta er vel de eneste som evakuerer uten at de behøver UD sin anbefaling ved f.eks terrorangrep o.l.

Det er nok det beste og ha en reiseforsikring som dekker hele tiden, i stedet for at man kun er dekket når man er på reise

Skrevet

Husk at helårs reiseforsikringer gjelder i det du går u tdøren hjemmefra. Det vil si at du også er dekket om du er på butikken eller på byen hjemme. Reiseforsikringene tilknyttet kredittkort gjelder kun der som reisen er betalt med kortet.

Gjest Gjest
Skrevet

enig. i en ren forsikring får man som regel hele pakka. for det er jo det vi er ute etter dersom tilfelle rottefelle når vi er ute å reiser. da får man dekka reisa hjem igjen før tiden man egentlig skal hjem, og man får førsteklasses behandling. og man kan få et familiemedlem ned til landet helt gratis. man får medisiner, innleggelse og medisinering helt gratis. å vise et europeiske forsikrings kort er status kontra noe annet.

dessuten er det kjekt å ha hele tiden. for så fort du er ute av døra di hjemme er du og dine eiendeler forsikret.

brått i sommer drar du på båttur, og så går du, sminka, kamera og laptoppen i vannet.

og ingen egenkapital kreves.

hilsen en som ordnet reiseforsikring i går ;)

Skrevet
Husk at helårs reiseforsikringer gjelder i det du går u tdøren hjemmefra.

Dette gjelder langt fra alle helårs reiseforsikringer. Veldig mange reiseforsikringer gjelder kun hvis det er en overnatting. Det er viktig å sjekke vilkårene på forsikringene. Mange ser kun på pris og glemmer vilkårene.

Det finnes mange fornøyde forsikringskunder rundt omkring, nemlig de som aldri har hatt en skade... Hva som skjer etter en skade er det som til syvende og sist betyr noe.

Gjest Gjest
Skrevet

Beste rådet å gi, etter å ha lest denne tråden (og mange andre her)

Er vel...

Ikke stol på noe av det som blir skrevet her.

Skrevet
Beste rådet å gi, etter å ha lest denne tråden (og mange andre her)

Er vel...

Ikke stol på noe av det som blir skrevet her.

Her er jeg ikke enig med deg. Jeg ville heller sagt det på en annen måte; det er lov å bruke hodet og tenke selv.

Gjest Forsikring
Skrevet

Eurocard har en god reiseforsikring - via Vesta.

Ring til Eurocard i morgen og få tilsendt villkårene.

Gjest Gjest
Skrevet

Joda, eurocard sin forsikring er ikke dum. Men, den trer først i kraft hvis man har betalt minimum 50% av transportkostnadene med kortet.

For de fleste vil det dukke opp tilfeller hvor det ikke er oppfylt - enten på lengre eller kortere turer.

Å kjøpe seg en helårs reiseforsikring for noen hundrelaper er vel verd det for de aller aller fleste som beveger seg litt utenfor husets fire vegger fra tid til annen.

Gjest Gjest
Skrevet

If sin resieforsikring koster 1200 kr i året, og kun 200 kr mer hvis samboer/ ektefelle også skal forsikres.

denne gjelder så fort du forlater hjemmet, uannsett hvor du befinner deg. da er dekket for alle dine eiendeler som du har med deg. og ingen egenandel.

jeg betaler litt i overkant av 100 kr måneden, noe jeg syntes er verdt.

Skrevet
Joda, eurocard sin forsikring er ikke dum. Men, den trer først i kraft hvis man har betalt minimum 50% av transportkostnadene med kortet.

Her er det en del som har fått seg en overraskelse. Det er nemlig slik at 50% av reisens totale kostnader må betales med kortet før reisen starter. Reiser en på chartertur er ikke dette noe problem, men for alle de som f.eks. betaler hotell ell. underveis vil ikke være dekket av forsikringen. For de som er på biltur der en nødvendigvis må fylle bensin underveis, vil dette likevel regnes med hvis kortet brukes.

Gjest Gjest
Skrevet
Her er det en del som har fått seg en overraskelse. Det er nemlig slik at 50% av reisens totale kostnader må betales med kortet før reisen starter. Reiser en på chartertur er ikke dette noe problem, men for alle de som f.eks. betaler hotell ell. underveis vil ikke være dekket av forsikringen. For de som er på biltur der en nødvendigvis må fylle bensin underveis, vil dette likevel regnes med hvis kortet brukes.

Nja, det varierer litt Alison.

Eurocard sitt vilkår er at 50% av transportkostnadene må være belastet kortet (50% per reisende), og er man på biltur må man derfor passe på at bensin betales med Eurocard-kortet (dette har jeg fått bekreftet hos Eurocard da jeg spurte dem om dette i sommer).

Endel kort-forsikringer krever at 50% av totalkostnaden med turen er betalt med kortet, og enkelte også at dette er betalt før avreise, og fortløpende utgifter mens man er på tur ikke regnes med. Men, siden vi konkret snakker om Eurocard her så er ikke det så relevant, da de kun bryr seg om transportkostnadene, og ikke totalkostnaden.

Men, det er absolutt lurt å sjekke forsikringsvilkårene nøye, særlig hvis man baserer seg på kort-forsikring. Her er det ofte en rekke betingelser som må være oppfylt før forsikringene trer i kraft, og vilkårene er ulike for forskjellige kort. Som Alison skriver så er det endel som har gått fem på fordi de ikke har betalt nok med det aktuelle kortet, og står igjen med skjegget i postkassen og ikke er dekket av forsikringen.

Gjest Shelob
Skrevet

Takker for alle svar.

Ja, jeg har alt lest betingelsene til EC og mener de er helt rimelige. Jeg betaler stort sett alt av transport og hotell med kortet når jeg reiser, mao sørger for å betale over 50% slik at forsikring trer i kraft.

Jeg tenker mer på om jeg bør ha helårs med tanke på det der å være forsikra fra du går ut døra. Men sant å si - i hele mitt liv har jeg aldri hatt bruk for en slik forsikring. OG LO forsikringen har noen ganske grimme egenandeler, som gjør at det ikke vil være vits i å kreve oppgjør for slikt som ikke koster SÅ mye - iposd, telefon, kamera. Dyre smykker eier jeg ikke og jeg går aldri med mye kontanter.

Så jeg lurer nå på om den LO forsikringa utgår.

Skrevet

Det viktigste med reiseforsikring er vel strengt tatt ikke i forhold til oppgjør for tap/skade av gjenstander, men å være dekket om man blir syk eller skadet. Sykehusopphold i utlandet og hjemtransport uten reiseforsikring kan bli fryktelig dyrt!

Du velger selvsagt selv om du skal tegne forsikring eller ikke. Jeg vet hvertfall at jeg ikke vil risikere å være uten. For meg dukker det hvertfall fra tid til annen opp turer hvor EC ikke ville ha dekket meg hvis jeg skulle bli skadet. Det kan være tilfeldigheter som gjør at ikke fulle 50% er betalt med mitt kort, det kan være en jobbtur hvor jobben betaler osv osv.

LO forsikringen er vel ikke eneste alternativ heller skulle jeg tro.

Annonse
Skrevet
OG LO forsikringen har noen ganske grimme egenandeler, som gjør at det ikke vil være vits i å kreve oppgjør for slikt som ikke koster SÅ mye - iposd, telefon, kamera. Dyre smykker eier jeg ikke og jeg går aldri med mye kontanter.

Nå kan jeg ikke egenandelene hos Sparebank 1 utenat, men tviler på at det er like mye i alle selskap. Reisegods på min reiseforsikring har egenandel på 500,- og det er litt rimeligere å erstatte et kamera til 4000,- eller en nyere mobil eller Ipod, eller kanskje en laptop.

Kan lønne seg å sjekke flere selskap også.

Skrevet
Nå kan jeg ikke egenandelene hos Sparebank 1 utenat, men tviler på at det er like mye i alle selskap. Reisegods på min reiseforsikring har egenandel på 500,- og det er litt rimeligere å erstatte et kamera til 4000,- eller en nyere mobil eller Ipod, eller kanskje en laptop.

Kan lønne seg å sjekke flere selskap også.

Kan være lurt å sjekke ut flere, ja. DnB NOR startet opp med eget forsikringsselkap ved nyttår. De har fått veldig gode forsikringer og skal være best på vilkår. Jeg vil anbefale reiseforsikringen "Reise best". Den er rimeligere enn konkurrentene, men har høyere dekninger. Ingen egenandel. Forutsetter at du er nettbankkunde i DnB NOR eller Postbanken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...