Gå til innhold

Rettsvitenskap på 2-3 år?

Gjest Jusser

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som fullførte jusstudiet med B-C i snitt. Hun sliter med å få gode jobber, og må ta opp igjen en del fag for å bli regnet som kvalifisert til "kremjobbene".

Etter utlevert vitnemål, har hun vel ikke lov til å ta opp igjen fag, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dianah
Etter utlevert vitnemål, har hun vel ikke lov til å ta opp igjen fag, eller?

Jeg vet faktisk ikke hvordan reglene er for å ta opp igjen fag etter endt utdannelse, men jeg vet at hun tok opp to av sisteårs fagene ved en privatskole hvor hun fikk undervisning. Treider College, var det vel skolen het.

Men jeg har forstått det sånn at hun tar eksamen på en offentlig høgskole, så da er det vel de som skriver ut vitnemålet på nytt. Hun gjør det både for å få mer innblikk i to fag, og for å heve karakterene, mener jeg på. Tror det var snakk om fag fra siste avdeling, så det er jo rart om man ikke har anledning til å ta opp igjen dem slik som man har med andre fag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ferdig jurist til jul

Fordelen ved å ikke være privatist er at du har mulighet til å få levert inn innleveringsoppgaver og slipper eksamensegebyret (som jeg mener ligger på rundt 6000 kroner). Hvis du bestemmer deg for å kjøre på, så må du lære deg juridisk metode med en gang! Har endel studievenninner som startet som privatistelever, og hovedproblemet deres med lite undervisning var at de ikke klarte å lese seg til den juridiske metoden.

Jeg syns det høres fryktelig slitsomt ut å lese og lære ca. 3000 siders pensum på et semester. Det å studere skal jo faktisk også være gøy! Men dette varierer jo helt klart fra person til person. Jeg kjenner flere som har klart å ta jusstudet på 2-3 år, så det er helt klart realistisk. (Slitsomt, men realistisk).

Og jeg må bare også påpeke at jeg er så lei av alle som sier at "toppfirmaene" ikke vil ansette deg dersom du har en C. Det er naturligvis det som blir sagt utad, men jeg kjenner flere som har toppjobber, selv med C på kortet. Det er flere faktorer enn bare karakterene som er avgjørende. (Selv har jeg pådratt meg to C-er, men har like vel fått høre fra et stort toppadvokatfirma og en anerkjent offentlig bedrift (hvor jeg har jobbet/jobber) at de ville ansatt meg/vil ansette meg når jeg er ferdigutdannet.) Jeg er av den oppfatning at det karakterjaget er oppskrytt. Sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode, og andre mindre gode svar.

Har vært på påskefjellet så har ikke fått fulgt opp denne tråden så mye.

Grunnen til at jeg tenkte å ta studiet som privatist er rett og slett pga at jeg ikke kommer til å følge så mye undervisning, samt at jeg mest sannsynlig ikke vil levere inn oppgaver. Men dersom det er en stor fordel å søke opptak bør ikke det være noen problem tror jeg. Vet ikke hva snittet ved UIO ligger på, men når jeg gikk fra VGS hadde jeg ca 57 poeng, pluss 3 poeng for 60 studiepoeng samt 8 alderspoeng.

Hvert år så langt har jeg ligget på ca 100 studiepoeng hvert år, så selve arbeidsmengden tror jeg nok jeg skal takle. Utfordringen er nok som noen påpeker dette med å lære seg det å lære jus. Jeg har kjøpt et par bøker på nettet nå, å planlegger å bruke sommerferien på å lese meg opp, så får vi se hvordan det det går!

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som fullførte jusstudiet med B-C i snitt. Hun sliter med å få gode jobber, og må ta opp igjen en del fag for å bli regnet som kvalifisert til "kremjobbene".

Hvis du bare ønsker en utdanning, og ikke å jobbe som advokat, er det kanskje greit å surfe gjennom studiet. Men hvis du drømmer om de beste advokatstillingene bør du kanskje vurdere å bruke noen år ekstra.

Som sagt kjenner jeg folk med C i snitt som har fikset advokatfullmektigstilling.

Det virker imidlertid som om folk som jobber på Østlandet sliter en del med å få nok prosedyresaker til å få advokatlisens, og livet som advokatfullmektig blir man ikke rik av (i en del firmaer blir man også grovt utnyttet som fullmektig).

Jobber man f.eks. i skatteetaten i noen år vil man få jobb hos de store forretningsjuridiske firmaene glatt. Problemet er at ansatte advokater hos f.eks. BAHR ikke tjener spesielt bra, timelønna er rett og slett ræva. Grunnen til at folk jobber i disse firmaene er at man lærer mye, det er stor prestisje, og dersom man forsaker alt som heter fritid til fordel for jobben kan man kanskje bli partner når man blir 40. Selv driter jeg en lang marsj i det meste av forretningsjuss, synes det virker rimelig gørrkjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dianah
Som sagt kjenner jeg folk med C i snitt som har fikset advokatfullmektigstilling.

Det virker imidlertid som om folk som jobber på Østlandet sliter en del med å få nok prosedyresaker til å få advokatlisens, og livet som advokatfullmektig blir man ikke rik av (i en del firmaer blir man også grovt utnyttet som fullmektig).

Jobber man f.eks. i skatteetaten i noen år vil man få jobb hos de store forretningsjuridiske firmaene glatt. Problemet er at ansatte advokater hos f.eks. BAHR ikke tjener spesielt bra, timelønna er rett og slett ræva. Grunnen til at folk jobber i disse firmaene er at man lærer mye, det er stor prestisje, og dersom man forsaker alt som heter fritid til fordel for jobben kan man kanskje bli partner når man blir 40. Selv driter jeg en lang marsj i det meste av forretningsjuss, synes det virker rimelig gørrkjedelig.

Jeg tviler ikke på at det er mulig å få kremjobber uten å ha A/B i snitt. Men i følge venninnen min gjør et godt vitnemål veien betraktelig lettere. Spesielt dersom en mangler praktisk erfaring, og det gjør hun dessverre. Vet at hun jobbet litt med noe som het "JussBuss", men det blir visst ikke så høyt ansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke alt dette maset om "de fem store" eller hva de kalles fra jusstudenter. Begynner på jussen til høsten selv, men skjønner ikke hva som er attraktivt med å gi opp alt som heter moro bare fordi man skal tjene penger/få prestisje/status. Men de kan gjerne halse etter de jobbene, så får jeg mindre konkurranse når jeg søker på jobber jeg synes er interessante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode, og andre mindre gode svar.

Har vært på påskefjellet så har ikke fått fulgt opp denne tråden så mye.

Grunnen til at jeg tenkte å ta studiet som privatist er rett og slett pga at jeg ikke kommer til å følge så mye undervisning, samt at jeg mest sannsynlig ikke vil levere inn oppgaver. Men dersom det er en stor fordel å søke opptak bør ikke det være noen problem tror jeg. Vet ikke hva snittet ved UIO ligger på, men når jeg gikk fra VGS hadde jeg ca 57 poeng, pluss 3 poeng for 60 studiepoeng samt 8 alderspoeng.

Hvert år så langt har jeg ligget på ca 100 studiepoeng hvert år, så selve arbeidsmengden tror jeg nok jeg skal takle. Utfordringen er nok som noen påpeker dette med å lære seg det å lære jus. Jeg har kjøpt et par bøker på nettet nå, å planlegger å bruke sommerferien på å lese meg opp, så får vi se hvordan det det går!

Takk for hjelpen!

Som privatist så må du som nevnt over betale høye eksamensgebyrer, og du får heller ingen støtte fra Lånekassen. Dessuten får du heller ikke gå på kurs eller levere oppgaver. Selv om du ikke har tenkt å gjøre så mye av dette, så skader det jo ikke å ha muligheten, ettersom det uansett ikke er obligatorisk. Nå snakker jeg om studiet i Oslo, vet ikke hvordan det er i Bergen og Tromsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke alt dette maset om "de fem store" eller hva de kalles fra jusstudenter. Begynner på jussen til høsten selv, men skjønner ikke hva som er attraktivt med å gi opp alt som heter moro bare fordi man skal tjene penger/få prestisje/status. Men de kan gjerne halse etter de jobbene, så får jeg mindre konkurranse når jeg søker på jobber jeg synes er interessante.

Godt tenkt!

Som ansatt advokat i et av de "fem store" firmaene tjener du neppe mer enn en advokat som driver for seg selv og ikke gir fra seg 60% av inntjeningen til en partner. Timelønna for ansatte advokater i de store firmaene er faktisk dårligere enn for kommunalt ansatte jurister (i følge en bekjent av meg som var praktikant hos et relativt stort forretningsjuridisk firma i Oslo sentrum).

Det viktigste er å velge noe du synes er artig, som jurist/advokat har du til salt i maten uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er å velge noe du synes er artig, som jurist/advokat har du til salt i maten uansett. :)

Vel, man har lønn egentlig lik kassadama på Kiwi (der kan man sikkert også jobbe som jurist) og man har også egentlig like givende og utfordrende arbeidsoppgaver som henne. Men lønna holder jo til litt strøsukker på brødskiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_nine_*
Vel, man har lønn egentlig lik kassadama på Kiwi (der kan man sikkert også jobbe som jurist) og man har også egentlig like givende og utfordrende arbeidsoppgaver som henne. Men lønna holder jo til litt strøsukker på brødskiva.

Lønnsdelen av innlegget ditt er jeg enig i, men arbeidsoppgavene? Da tror jeg du må skaffe deg en ny jobb. Jeg har hatt tre ulike jobber som jurist, og alle har vært svært spennende, utfordrende og med mye ansvar. Dog har ikke lønna vært særlig mye mer enn til sukker på brødskiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønnsdelen av innlegget ditt er jeg enig i, men arbeidsoppgavene?

Av og til møter man sure folk og av og til svikter det tekniske....og det er utrolig mye tall og utbetalinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til møter man sure folk og av og til svikter det tekniske....og det er utrolig mye tall og utbetalinger.

Jasså, jobbet som jurist i NAV? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...