Heritære Skrevet 6. april 2009 #1 Skrevet 6. april 2009 Sameiet jeg bor i har tatt opp ett lån hvor alle som bor her svarer for sin andel. Hvordan skal man regnskapsmessig føre dette mot hver og en sameier? Det bør jo komme frem ett sted at lånet blir nedbetalt med en viss andel pr måned og hva som er renter. Vi bruker Datax foreningsøkonomi.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 6. april 2009 #2 Skrevet 6. april 2009 Mener du hvordan føre det i regnskapet eller mener du hvordan holde oversikt over hva som er betalt inn? Nå vet ikke jeg hvor stort sameiet er, men en måte å gjøre dette på er å fakturere hver enkelt for lånet med den frekvensen (månedlig, kvartalsvis, etc) som er avtalt. Jeg antar at selve lånet er fordelt etter en sameiebrøk (ut fra størrelse eller lignende på leilighetene). Du kan fakturere disse ved hjelp av gruppeordre, der du legger inn lånet som en vare og der eierbrøken deres blir en del av rabatten. Altså eier de 10 % får de 90 % rabatt av det helhetlige månedlige avdraget og samme med renten. På denne måten vil du jo se hvor mye den enkelte har betalt inn etterhvert. Varen legger du inn som leie. Jeg har ikke funnet ut hvordan du lager faste ordre i Datax, men gruppeordrene med faste andeler (rabatt på prisen i forhold til eierbrøken) burde gjøre en del av trikset. Det flotte er jo at her får du betalingsoppfølging med på kjøpet, samt automatisk bokføring. Du må bare sørge for en føring med jevne mellomrom som bokfører hva som er kommet inn på leiekontoen mot lånet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå