Gå til innhold

Er du en fartsforbryter?  

  1. 1. Er du en fartsforbryter?

    • Nei, jeg holder alltid fartsgrensen. Det er jo en grunn til at den er der.
      10
    • Holder fartsgrensen i boligområder, men på landeveien kan det gå litt fort av og til.
      16
    • Jeg holder fartsgrensen, men av og til går det litt for fort.
      15
    • Kommer an på føret.
      6
    • Jeg har kontroll over bilen, så jeg kan kjøre så fort jeg vil.
      0


Anbefalte innlegg

Gjest Frigg
Skrevet

Etter å ha lest om de forferdelige ulykkene den siste tiden, lurer jeg på om brukerne av kvinneguiden er fornuftige bilførere?

Vet dere at :

Hvis din vekt er 15 kg vil din kollisjonsvekt i 70 km/t være 3/4 tonn?

Hvis din vekt er 70 kg vil din kollisjonsvekt i 70 km/t være 3 3/4 tonn?

Hvis din vekt er 80 kg vil din kollisjonsvekt i 70 km/t være 4 1/4 tonn?

Hvis din vekt er 90 kg vil din kollisjonsvekt i 70 km/t være 4 1/2 tonn?

Videoannonse
Annonse
Gjest Dr Zoidberg
Skrevet

Holder slavisk fartsgrensene, kjører fort på bane. Der, derimot, er jeg en av de raskeste i min klasse.

Skrevet

Jeg er nokså slavisk på å holde fartsgrensene, og irriterer garantert livet av råkjørerne som blir liggende bak meg på smale nordlandsveier.

Skrevet

Er dessverre ikke så flink til å holde fartsgrensene men er blitt veldig mye flinkere i de siste årene. Bør også bli mye flinkere enn det jeg er nå fordi jeg kjører vekdig mye i jobben.

Skrevet

Jeg tror at jeg kjører innenfor fartsgrensene nesten hele tiden.

Desverre har jeg en tendens til å glemme farten noen ganger eller overse et skilt.

Har fått to fartsbøter i mitt liv (11 år bak rattet) og begge gangene hadde fartsgrensen gått ned fra 80 til 60. Jeg hadde ikke merket det og kjørte ikke fortere enn 70 noen av gangene.

Den siste bota fikk jeg for 8 år siden da, så jeg har lært meg å følge med litt tror jeg.

Gjest Zalomine
Skrevet

Jeg går, eller kjører buss, så nei, jeg løper ikke sååååå fort....

Nei, når jeg kjører bil, så følger jeg fartsgrensene, men det kommer ann på føret. Dvs, jeg kjører ikke fortere enn fartsgrensene, men er klar over at de er MAX-grenser, og kjører ikke fortere enn at jeg har kontrollen.

Men vi har ikke bil da, så jeg kjører alltid lånte biler, og da råkjører jeg i alle fall ikke!

Skrevet

Jeg er en av dem som stort sett ligger over fartsgrensen - men i tettbygde strøk føølger jeg grensene konsekvent. Jeg vil likevel kalle meg en fornuftig bilist; jeg kjører ikke over evne og vurderer til enhver tid hvor fort det er forsvarlig å kjøre. Jeg har i min karriere aldri forvoldt ulykker, den ene jeg har hatt var helt og holdent min egen feil - og i gangfart...

Skrevet

:oops:

Er ikke alltid like flink.....

Men holder alltid fartsgrensen hvis jeg har barn i bilen eller kjører i boligområder....

Dessuten kjører jeg pent, ingen stygge forbikjøringer og sånn...

Skrevet

Holder fartsgrensen i tettbygde strøk.

Ellers ikke. Men det kommer an på siktbarheten og føret. Og skal ikke forbi for enhver pris.

Gjest Dr Zoidberg
Skrevet

Merkelig hvor folk holder fartsgrensene i tettbyggete strøk. Virker som det aldri skjer ulykker andre plasser.

Skrevet

Å ikke holde fartsgrensa er ikke ensbetydende med å råkjøre heller.

Noen ganger er jo 80 altfor fort - alt etter føret. Men der det er oversiktlig, lite trafikk og godt føre - går det gjerne litt fortere enn den fastsatte fartsgrensa.

Fartsgrensa er vel en pekepinn - ikke noe absolutt. Da ville vi jo mistet lappen om vi holdt 90 i åttisonen.

Og det gjør vi jo ikke.

Skrevet

Haha...jeg er et fartsdyr .......... Må alltid ligge først i køen :hoho:

Nei da, jeg er til tider veldig flink til å holde fartsgrensene. I hvertfall i bebygde strøk.

Fartsgrenser fra 60 og nedover holder jeg slavisk 99 % av tiden :engel:

Gjest Dr Zoidberg
Skrevet
Å ikke holde fartsgrensa er ikke ensbetydende med å råkjøre heller.

Noen ganger er jo 80 altfor fort - alt etter føret. Men der det er oversiktlig, lite trafikk og godt føre - går det gjerne litt fortere enn den fastsatte fartsgrensa.

Fartsgrensa er vel en pekepinn - ikke noe absolutt. Da ville vi jo mistet lappen om vi holdt 90 i åttisonen.

Og det gjør vi jo ikke.

Derimot er det mange som mister livet på akkurat dette. Daglig skades mennesker for livet - gjerne uten å ha vært i bil, og hver uke er det dødsfall på norske veier. Daglig kondemneres og skades så vanvittig mange biler at det blir rent latterlig å regne på. Som oftest er det mennesker som tror de har full kontroll og/eller ligger 10-20 kilometer over grensen.

Men det mest vanvittige er at folk ikke lærer! "Nei, det skjer aldri meg", gass på og full fart fremover for å motbevise dette.

Da er det søren meg litt tragikomisk å selv ha smelt alvorlig. Man burde kunne lære av andres feil i denne sammenhengen, men nei. Informasjon og kampanjer nytter ikke - nordmenn er bedre enn Michael Schumacher.

Om du ante forskjellen på å kollidere i 90 kontra 80, så tror jeg du ville tatt det hele litt anderledes. Det handler ikke om å miste lappen eller ikke, det handler om din og andres sikkerhet.

Og ikke fortell at "jeg har kontroll", det viser bare hvor lite man faktisk vet om en bil og dens natur.

For den saks skyld, har du regnet ut hvor mye raskere du kommer frem med å ligge ti kilometer over?

Gjest Anonymous
Skrevet

Holder ikke alltid fartsgrensene på lande- og motorvei, nei. Spesielt motorvei. Mest fordi det overhodet ikke er noen sammenheng mellom fartsgrensen og kvaliteten på veien.

Har fått ett forenklet forelegg i mine 15 år som sjåfør, og det var for å kjøre i 90 km/t på motorvei med fartsgrense 80 km/t. En vei som hadde hatt 90 som grense inntil en byråkrat med målebånd fant ut at iflg. et eller annet EU-reglement skulle denne veien ha maks. 80 km/t som fartsgrense. Slikt er ikke direkte med på å øke respekten for nevnte fartsgrenser.

På motorveiene skal vi ikke kjøre fortere enn 80, på landeveiene helst 70, men innimellom bolighusene kan vi visst suse avgårde i 50. Det skurrer litt.

Skrevet

Skurrer ja. 50 i bebygget strøk er altfor mye.

Tror ikke det bare er farten som dreper.

Folk krangler i bilen, snakker i mobilen, er trette, bakfulle, pillefjerne, grinete unger i baksetet, overilte forbikjøringer fordi noen ligger i seksti i åttisonen, for tett i ræva på bilen foran, gir gale signaler og ombestemmer seg, veps i bilen, dårlige bremser, slitte dekk osv. osv.

Hvorfor mister vi ikke lappen da når vi kjører i hundre i åttisonen, - det burde vi jo gjort dersom fart alene hadde skylda...

Skrevet

Vel, jeg er langt fra den værste. Kjører somme tider litt for fort, men aldri sånn at det er fare for at lappen ryker. Til det er jeg altfor glad i å kjøre bil!!! :D

Skrevet

En liten kommentar..

Jeg holder ALLTID fartsgrensene og blir ofte vennskapelig (!) 'mobbet' av mer vågale venninner! Jeg har aldri fått bot, og har aldri gjort noe uansvarlig i trafikken... Har hatt ulykker i familien, så jeg går utifra dette har satt en liten støkker i meg for livet... Har enorm respekt for trafikk og synes fartsgrenser burde holdes medmindre en er i en krisesituasjon...

Gjest lekebøll
Skrevet

Jeg skal fra A til B, og om det er mulig å komme seg dit fort, så er det fint, i mitt hode.

Det betyr ikke at det går uforsvarlig fort.

Jeg mener at jeg kjører etter forholdene, og at jeg har kontroll.

Farten slakkes helt klart av dersom jeg vet jeg ikke har kontroll.

Prøver å holde lave grenser, men fra 80 går det ofte en god del fortere.

Er jeg ikke alene i bilen, holdes grensene greit.

Gjest Zirine
Skrevet

I boligstrøk holder jeg fartsgrensen, ellers nei.

Skrevet

Er av den typen som holder samme hastighet som trafikken forøvrig ellers så går jeg litt over fartsgrensen dersom det er sent på kvelden eller veldig liten trafikk. Jeg har vært med i 4-5 uhell men kun vært skyld i 1 selv (Kjørte på en bakfra. det latterlige var at dette skjedde i 50 sonen og jeg holdt 30-40 km/t da han foran meg plutselig bestemte seg for å bråbremse) ellers har jeg kun blitt påkjørt (Av både kvinner og menn). Den ene gangen var faktisk helt latterlig. En mann (Gammel med hatt) stod rolig 80 meter lenger frem i veien og jeg ble usikker på hva han drev med(Ryggelyset hans kom på men det var ikke noen avstikker å rygge inn i for ham) så jeg stoppet helt og ventet for å se hva han hadde tenkt til å gjøre. Det han da gjorde var å rygge de 80 metrene til han traff fronten min. Unnskyldningen hans var at han så mot en kro med avstikker 20 meter bak min bil da han rygget så han så meg ikke :hoho:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...