Gå til innhold

levd på 1000 kalorier om dagen

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_cecilia_*
Skrevet (endret)

og må nå opp til å spise 3000-3500 kalorier per dag.

jeg er 18 år, jente, går tur i ca 0,5 time 2 ganger i uken men ellers mye stillesitting på skolen.

veier ca 36 kg og er 163 cm høy.

siden forbreningen min sikkert er lav, hvor mye vil jeg gå opp per uke omtrent?

har lest om mange som legger på seg enormt mye etter å ha hatt et lavt kaloriinnhold og så begynner å spise mye igjen.

vet jeg skal opp i vekt, men vil ikke fyke fort opp, vil ikke gå fort opp men sakte.

noen som har erfaringer å dele?

Kjære gjest.

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite om det ligger god kompetanse bak svarene som gies.

Jeg vil gjerne formidle telefonnummeret til IKS, 22 94 00 10. Her sitter det mennesker med både kompetanse og erfaring, og som kan gi deg gode og nyttige råd på veien.

Vennlig hilsen

Bolledeig-mod.

Endret av Bolledeig
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære deg :)

Jeg skjønner at du er desperat etter å få noen gode svar, men du kommer ikke til å finne noen fasitsvar her inne..

Tror nok jeg har svart deg tidligere også, men jeg gjør det igjen..

Når en kropp har levd på så lite over lang tid, og deretter øker næringsinntaket, så vil den nok reagere på en eller annen måte. Men det er håpløst å si hvordan. For det er så individuelt. Til og med ikke faglært personell kan gi deg et fasitsvar. Selv om jeg så inderlig håper du har fagpersonell rundt deg i denne prosessen.

Du har gjort et valg, som du bør være stolt av! Det er et vanskelig, men det viktigste valget en i din situasjon kan gjøre.

Ingen kan fortelle deg hvordan akkurat din kropp kommer til å reagere. Men det jeg kan fortelle deg er at for hver dag du blir bedre ernært, for hver dag kroppen, og hjernen, din får tilført den næring den sårt trenger, dess lettere vil det bli å takle de utfordringene som kommer. Og de redselene du har nå, vil etterhvert ikke bli så redselsfylte.

Det vil ta litt tid før kroppen din stabiliserer seg (og nei, ingen vet hvor lang tid :) ), men den VIL stabilisere seg.

Du vil få livet tilbake, og du vil finne en verden som ligger å venter på akkurat deg, når du er kommet i mål. Dine drømmer, som du ikke kan få oppfylt i hverdagen du tilbringer som syk, kan du få oppfylt i hverdagen som godt ernært og etterhvert frisk.

Og med det som venter er kanskje usikkerheten om hvordan din første periode med bedre ernæring, verdt det?

:klem:

Gjest Gjest_cecilia_*
Skrevet

takk for svar.

er det noen andre som har erfaringer med dette?

Gjest Gjest
Skrevet
og må nå opp til å spise 3000-3500 kalorier per dag.

jeg er 18 år, jente, går tur i ca 0,5 time 2 ganger i uken men ellers mye stillesitting på skolen.

veier ca 36 kg og er 163 cm høy.

siden forbreningen min sikkert er lav, hvor mye vil jeg gå opp per uke omtrent?

har lest om mange som legger på seg enormt mye etter å ha hatt et lavt kaloriinnhold og så begynner å spise mye igjen.

vet jeg skal opp i vekt, men vil ikke fyke fort opp, vil ikke gå fort opp men sakte.

noen som har erfaringer å dele?

Du har helt sikkert en lege og/eller ernæringsfysiolog som har laget det opplegget du skal følge for å øke energiinntaket ditt. Stol på dem! De vil ikke presse deg raskt opp i vekt, men sakte men sikkert øke energi-inntaket slik at du går opp 0,5-1 kg i uken. Det er det som er vanlig. Selv om metabolismen (stoffskiftet ditt) har vært på "lavbluss" siste tiden (pga for lavt energiinntak), så betyr ikke det at du legger på deg enorme mengder når du først begynner å spise mer. Noen kan ha en overdreven frykt for hvor mye man legger på seg av en viss mengde mat, og dette kan for mange være en del av sykdommen. Denne frykten er vond å bære, samtidig som det er viktig å forsøke å lytte til "fornuften" - og stole på de forklaringen man får av lege/ernæringsfysiolog.

Skrevet

Ser at du skriver du nå spiser 1000 kalorier og MÅ opp i 3000-3500.. Ja jeg har erfaring med spiseforstyrrelser og jeg ble ikke frisk før jeg sluttet å fokusere på hvor mange kalorier jeg hadde spist, hvor mye jeg burde spise osv. Ble ikke ordentlig frisk før jeg skjønte at livet ikke bare dreide seg om kalorier og måltider.

Jeg vil anbefale deg og ikke fokusere på at du må opp i 3000-3500 kalorier pr dag, da kommer ALT til å dreie seg rundt det. Jeg håper du har mange gode venner og familie rundt deg som støtter deg og hjelper deg igjennom dette.

Det kan og være lurt å sette seg som mål å skulle spise 4 ganger om dagen (men IKKE tenk på hvor mange kalorier det er i pr måltid) Spis det du har lyst på der og da :jepp: Hvis du har lyst på en salat til lunsj så spis det :jepp:

Har en venninne som hadde spiseforstyrrelser omtrent samtidig med meg og hun fikk ikke lov av sin mor å spise det hun ville. Moren ønsket at måltidene skulle bestå av blant annet rømme, fløte og feit ost. Dette resulterte i at hun fikk enda mindre lyst på mat. Hun ville gjerne ut på lunsj med meg å spise salat og litt lettere måltider.¨¨

Lykke til :goodbye:

Gjest Gjest_cecilia_*
Skrevet

problemet er ikke at jeg ikke tørr å ha 3000-3500 kalorier. det er at jeg er rdd for å fyke opp i vekt siden jeg har levd på så lite kalorier. :sukk:

Skrevet

Hvor lenge har du veid 36 kilo? Hva har du veid tidligere? Jeg tviler på at du kommer til å fyke fort opp i vekt med mindre du tillegger det et svært usunt kosthold over lang tid.

Hos mange virker det og som det avhenger av om man har gått svært raskt ned i vekt eller om det har tatt lang tid og hvor mye man har veid tidligere. Jeg gikk svært raskt ned i vekt så min vekt gikk raskere opp igjen enn hos en del andre, men det tok betraktelig lengre tid å øke vekten enn reduksjonen tok.

Venninnen min som jeg tidligere nevnte har aldri hatt en høy kroppsvekt (aldri høyere enn rundt 45-46 kg) Hennes vekttap var over flere år, det tok også svært lang tid før hun kom opp i en akseptabel kroppsvekt igjen.

Gjest Gjest_cecilia_*
Skrevet
Hvor lenge har du veid 36 kilo? Hva har du veid tidligere? Jeg tviler på at du kommer til å fyke fort opp i vekt med mindre du tillegger det et svært usunt kosthold over lang tid.

Hos mange virker det og som det avhenger av om man har gått svært raskt ned i vekt eller om det har tatt lang tid og hvor mye man har veid tidligere. Jeg gikk svært raskt ned i vekt så min vekt gikk raskere opp igjen enn hos en del andre, men det tok betraktelig lengre tid å øke vekten enn reduksjonen tok.

Venninnen min som jeg tidligere nevnte har aldri hatt en høy kroppsvekt (aldri høyere enn rundt 45-46 kg) Hennes vekttap var over flere år, det tok også svært lang tid før hun kom opp i en akseptabel kroppsvekt igjen.

har veid 36 i ett halvt år og før det 39 i 1 år.

før dette veide jeg vell rundt 48....

Gjest Tu Siempre
Skrevet

Har du fått noe tips fra legene om hva slags mat du bør spise?

Nøtter er et bra alternativ for å få i seg mye næring fort. Det er sunt, og nøtter inneholder mange vitaminer og mineraler som er bra for deg.

En annen måte å få i seg flere kalorier (på en sunn måte) er å blande olivenolje i mat. Pasta med tomatsaus er et eksempel på en rett du kan prøve å blande litt olivenolje i.

Sliter du med appetiten kan litt aktivitet øke den - for eksempel ved å gå en tur.

Gjest Gjest_cecilia_*
Skrevet

sliter absolutt ikke med apptitten, men er bare utrolig redd jeg kommer til å fyke opp i vekt OG at den ikke vil stoppe.

alle vennene min spiser rundt 3500 kalorier per dag, og de har en stabil vekt, kunne bare ønske jeg også var slik. men er redd siden jeg har så lav vekt og har levd på så lite at hvis jeg begynner med 3500 kalorier per dag at vekten kommer til å gå opp 5-8 kg på en uke eller to.

Skrevet

Med det du beskriver at du har veid tidligere så har jeg svært vondt for å tro at du på noen som helst måte skal klare å fyke opp i vekt og ikke gå ned. Så lenge du har et normalt kosthold vil det ikke være noe problem :)

Antar du ikke har levd på 1000 kalorier om dagen hele livet så kroppen din takler å få i seg flere kalorier uten at den raser opp i vekt, den vil nok etter tid og stunder gå tilbake til din normal, det er det som skjer med de fleste som har vært undervektige og tillegger seg et normalt kosthold :)

Har du begynt å spise 3000-3500 kalorier nå de siste dagene? Hvordan går det?

Gjest Gjest_cecilia_*
Skrevet
Med det du beskriver at du har veid tidligere så har jeg svært vondt for å tro at du på noen som helst måte skal klare å fyke opp i vekt og ikke gå ned. Så lenge du har et normalt kosthold vil det ikke være noe problem :)

Antar du ikke har levd på 1000 kalorier om dagen hele livet så kroppen din takler å få i seg flere kalorier uten at den raser opp i vekt, den vil nok etter tid og stunder gå tilbake til din normal, det er det som skjer med de fleste som har vært undervektige og tillegger seg et normalt kosthold :)

Har du begynt å spise 3000-3500 kalorier nå de siste dagene? Hvordan går det?

men mener du jeg kommer til å fyke opp i vekt i det hele tatt?

siden du skrev "å ikke gå ned igjen"....

normalt kosthold, ja. skal jo ha 3500 kalorier og skal være med veninner og de spiser i helgene litt "junk".

har ikke begynnt enda med 3000-3500, har ikke turd enda:S

Gjest KateW
Skrevet

36 kg er undervektig og ikke normalt, så ja, du kommer nok til å legge på deg. Er det ikke det som er poenget?

Gjest Gjest_cecilia_*
Skrevet
36 kg er undervektig og ikke normalt, så ja, du kommer nok til å legge på deg. Er det ikke det som er poenget?

jo, men vil ikke at det skal gå fort... :sukk:

det holder med 0,5 kg i uken liksom

Gjest KateW
Skrevet

OK, da forstår jeg kanskje litt mer. Det er faktisk ingen som kan svare på det. Er du sikker på at du skal gå fra 1000 til 3500? Har du snakket med lege?

Skrevet

Det er jo individuelt hvor mye man går opp og etter min erfaring avhenger det av tidligere kroppsvekt, hvor fort en gikk ned og om det skyldes anoreksi, bulimi eller lignende.

Jeg tror på ingen måte du kommer til å fyke opp i vekt, da må du i så fall som tidligere nevnt ha et unormalt kosthold og det ser jo ikke ut som om det er planen :)

Du trenger nok ikke å bekymre deg for å begynne å spise litt fler kalorier enn du gjør pr i dag. Du raser ikke opp i vekt av den grunn.

Men du må jo ikke telle kaloriene så du vet du får i det nøyaktig 3500. Du sier jo du har apetitt og ikke synes det er noe problem å spise så da er det jo bare å spise normalt, 4 måltider pr dag med det du har lyst på :)

Du vil nok heller erfare at det er vanskelig å gå opp og ikke at kiloene kommer rullende i en vill hastighet. 0,5 kg i uka er jo en god del, det kan nok hende det går saktere enn det, så jeg ville ikke ha bekymret meg for det om jeg var deg (men det er lett å si, vet at det er vanskelig å ikke tenke sånn ;) )

Gjest Gjest_cecilia_*
Skrevet
Det er jo individuelt hvor mye man går opp og etter min erfaring avhenger det av tidligere kroppsvekt, hvor fort en gikk ned og om det skyldes anoreksi, bulimi eller lignende.

Jeg tror på ingen måte du kommer til å fyke opp i vekt, da må du i så fall som tidligere nevnt ha et unormalt kosthold og det ser jo ikke ut som om det er planen :)

Du trenger nok ikke å bekymre deg for å begynne å spise litt fler kalorier enn du gjør pr i dag. Du raser ikke opp i vekt av den grunn.

Men du må jo ikke telle kaloriene så du vet du får i det nøyaktig 3500. Du sier jo du har apetitt og ikke synes det er noe problem å spise så da er det jo bare å spise normalt, 4 måltider pr dag med det du har lyst på :)

Du vil nok heller erfare at det er vanskelig å gå opp og ikke at kiloene kommer rullende i en vill hastighet. 0,5 kg i uka er jo en god del, det kan nok hende det går saktere enn det, så jeg ville ikke ha bekymret meg for det om jeg var deg (men det er lett å si, vet at det er vanskelig å ikke tenke sånn ;) )

håper det du skriver stemmer, jeg vil nemlig ikke gå så fort opp...

jeg skal spise likt som vennene mine og de spiser en del, hehe. men er slanke (veier rundt 54-57 kg)

tror de spiser rundt 10 skiver om dagen + masse annet... men jeg vil bli normal så...

katew: hvorfor kan jeg ikke det? vil egentlig bare hoppe i det...

det har vel lite å si om jeg begynner med 2500 eller 3500...

om noen andre har noen erfaringer, så skriv:)

Skrevet

Først vil jeg bare gi deg en stooor :klemmer:

Jeg lurer som andre her litt på hvem som sier at du må opp på 3000-5000 kal pr dag. Det blir jo en veldig endring for kroppen, og jeg ville trodd at det hadde vært bedre å øke litt og litt :forvirra:

Hvis det er fagfolk som har sagt dette ville jeg tatt opp frykten min med dem! Det blir jo som med mye annet, at hvis du må tvinges til det er sjangsen for at du fullfører mindre.

Jeg hadde en lang periode (flere år) der jeg spiste alt for lite. Vet ikke hva jeg lå på av kalorier... Jeg gjorde som nevt tidligere her at jeg gikk over til å spise det jeg hadde lyst på, og målet i starten var å få i meg frokost, lunsj og middag. Raste ikke opp i vekt :)

Masse lykke til! :goodbye:

Gjest Gjest_cecilia_*
Skrevet
Først vil jeg bare gi deg en stooor :klemmer:

Jeg lurer som andre her litt på hvem som sier at du må opp på 3000-5000 kal pr dag. Det blir jo en veldig endring for kroppen, og jeg ville trodd at det hadde vært bedre å øke litt og litt :forvirra:

Hvis det er fagfolk som har sagt dette ville jeg tatt opp frykten min med dem! Det blir jo som med mye annet, at hvis du må tvinges til det er sjangsen for at du fullfører mindre.

Jeg hadde en lang periode (flere år) der jeg spiste alt for lite. Vet ikke hva jeg lå på av kalorier... Jeg gjorde som nevt tidligere her at jeg gikk over til å spise det jeg hadde lyst på, og målet i starten var å få i meg frokost, lunsj og middag. Raste ikke opp i vekt :)

Masse lykke til! :goodbye:

ingen sier jeg på opp til 3000-3500 per dag, men det er det vennene mine spiser og jeg vil være som dem. er så lei av å være anderledes.

jeg har ikke fykt for å spise, bare det om jeg kommer til å øke i vekt i en ekstrem fart.

Skrevet

Alle er vi jo svært forskjellige så jeg synes at du i stedet for å fokusere så sterkt på å spise nøyaktig det samme som vennene dine skal spise det du har lyst på. Du MÅ jo ikke spise 10 skriver per dag selv om de gjør det. Ikke at jeg tror du har noe vondt av det, men om du er vandt til lite mat tror jeg du vil få store problemer med å presse ned 10 skiver + masse mer.

Vi er alle ulike og det er vanskelig å finne en normal på noe som helst. I blant er det som er best for deg selv det som er normalt for deg :)

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...