Gjest Gjest_Pandore_* Skrevet 6. april 2009 #1 Skrevet 6. april 2009 Gutten vår er 11 måneder og vi har alltid slitt med å få han til å sove om natta. Nå er han grei å legge i 19-19.30-tida på kvelden og han sover godt til ca. 23.30. Etter dette har han flere oppvåkninger, noen ganger er han lett å roe, men han kan også være våken i opptil en time. Han vil opp tidlig om morgenen, fra 05.30-06.30. Siden han våkner så tidlig om morgenen, blikr han ofte trøtt igjen mellom 08 og 09. Han sover ute i vogna og sover ca. 2 timer. Så er han våken ca. 3 timer og sover 1 time. Han sover aldri etter klokka 15. Det jeg lurer på er om noen har forslag til måter å få han til å sove bedre om natta på. Sover han for lenge på dagtid? Hvordan skal vi i tilfelle få han til å sove kun en gang? Det er ikke enkelt å få til siden han er så tidlig oppe. Han kan jo nesten ikke være våken fra 11 til han legger seg igjen heller. Det skal sies at gutten vår både har vært hjerteoperert og har astma, så ting har ikke være problemfrie. Men nå er mitt største ønske at både han og vi skal få bedre netter. Vi er slitne av å tilbringe hver eneste natt nede på rommet hans...
Gjest imli Skrevet 6. april 2009 #2 Skrevet 6. april 2009 Tror i alle fall ikke han sover for mye på dagtid. Min omtrent jevngamle gutt legger seg også kl 19, står opp ca 6.30, og sover en eller to lurer på til sammen ca 2 timer daglig. Tror man sier at i den alderen trenger ungene 12-15 timers søvn i døgnet (veldig individuelt da). Synes det høres ut som om dere gjør ting ganske riktig i grunn... Så rart at han våkner så mye om nettene. Å legge rundt kl 19 er jo passe for de fleste unger. Ville ikke lagt noe særlig seinere enn det. Hva gjør dere når gutten våkner? Får han mye oppmerksomhet og kos når han våkner?
Gjest Gjest_tatiana_* Skrevet 6. april 2009 #3 Skrevet 6. april 2009 Vi har akkurat det samme problemet som deg, og har hatt det lenge. Datteren vår er et år. Vi har egentlig ikke funnet noe løsning, men det hjelper litt på om hun får ligge mest mulig for seg selv når hun våkner uten at vi tilbringer noe særlig tid inne på rommet hennes. Vi prøver å vente med å gå inn på rommet hennes til hun begynner å skrike (så lenge hun bare ligger der å skravler prøver vi å la henne være i fred). Hvis hun skriker går en av oss inn å gir henne smokken, sier ingen ting og skrur ikke på lyset. Så sitter vi der til hun sovner eller ihvertfall til hun roer seg helt. På morgenen (de morgenene hun våkner veldig tidlig, for eksempel kl. 05.30...) prøver vi å få litt ekstra tid i senga ved å ta henne over i senga vår. Da koser hun seg, og det hender vi får sove noen minutter til. På denne måten håper vi å lære henne at hun ikke får stå opp å leke så tidlig. Jeg vet at det er feil å ta henne over i senga vår, men alternativet er å stå opp... På dagen prøver vi å utsette sovingen lengst mulig, slik at hun får en lang god lur og ikke mange små-lurer. Det gjør at hun sover enda dårligere på natta. Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg med tips til hva som fungerer, men vi har prøvd det meste uten hell. I perioder blir hun bedre (uten noen åpenbar årsak...), men så blir hun like ille igjen. Vi må nok bare ta tiden til hjelp.
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2009 #4 Skrevet 6. april 2009 Jeg vet at det er feil å ta henne over i senga vår, men alternativet er å stå opp... Det er da vel ikke noe feil med det? Alt som bidrar til at familien får litt mer søvn, er av det gode. Vi løste et tilsvarende problem (litt eldre barn) på omtrent samme måte (lot ham komme over i vår seng og sove siste del av natta der). Det gikk over av seg selv, aldri noe styr med å få ham tilbake i egen seng på fulltid - plutselig var det i orden.
Mo9qa Skrevet 6. april 2009 #5 Skrevet 6. april 2009 Dette høres veldig ut som min nevø! Han holdt på sånn de første 17 mnd av sitt liv, og resultatet var både to trøtte foreldre og en overtrøtt liten gutt som aldri fikk nok søvn... Jeg anbefaler deg å ta kontakt med Karin Naphaug! Det gjorde min søster og svoger - gutten sover nå hele natten gjennom Han våkner fremdeles tidlig, men det er greit i og med at de får sove hele natten... Rådene hennes er sikkert individuelle, men her er noen tips de fikk: * Han skal ikke legge seg seinere enn kvart på syv, helst mellom halv syv og kvart på syv. * Når han skriker, skal de vente litt med å gå inn til han. Når de så går inn, skal de ikke røre han (kan få legge dyna over han første gangen) - skal bare si at han må legge seg ned. Når han legger seg ned, går de ut igjen. *Dersom han kaster smokken i gulvet får de ta den opp første gangen, og samtidig gi beskjed om at de ikke kommer til å ta den opp neste gang... De hadde lest boka til Karin Naphaug, men holdt på å gå på veggen! Så de ringte henne likegodt - det anbefaler jeg deg å gjøre også
Gekko Skrevet 7. april 2009 #6 Skrevet 7. april 2009 Jeg tror mange barn sover slik ved den alderen. De er ikke programmert til å sove lange strekk, men det kommer etterhvert. Jeg er enig med den som sier at alt som gir familien mer søvn er av det gode, vi har hatt datteren vår i sengen vår mye, og det har ikke vært noe problem å få henne over i egen seng. Riktignok kommer hun ofte tuslende inn til oss på morgenkvisten, men det er bare koselig, og vi kjper oss litt ekstra søvn. Jeg har mildt sagt lite til overs for Karin Naphaugs metoder, hun anbefaler som både er slemt (min mening) og i strid med offisielle råd og forskning om krybbedød. Ville heller kontaktet Midt i mellom senteret om jeg var desperat nok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå