Gå til innhold

Når reiseselskap setter ned prisen

Anbefalte innlegg

Gjest Løve66
Skrevet

Jeg bestilte en chartertur i desember (turen er i juni). Forrige uke satte selskapet ned prisen på reisen (ikke noe spesielt tilbud, kampanje eller restplasser - de bare reduserte prisen på turene dit vi skulle den aktuelle perioden). Jeg har sendt mail og spurt om vi også får reisen til den nye, reduserte prisen, men ikke fått svar ennå.

Er det rimelig at vi som bestiller tidlig skal "straffes" ved å betale mer? Jeg skjønner selvsagt at det kan bli rimeligere turer å få tak i hvis det er snakk om restplasser for å bli kvitt turene, men det er altså ikke det er snakk om i dette tilfellet - her er det snakk om en prisreduksjon lang tid i forveien.

En ekstra grunn til at jeg mener at vi bør få redusert pris er fordi selskapet i tillegg har flyttet turen vår to dager - plutselig var avreise/hjemkomst to dager tidligere enn hva som var oppgitt da billetter ble bestilt. Dette i seg selv synes jeg kvalifiserer til en form for kompensasjon. (tror ikke ny pris hadde noe med flytting av tidspunkt å gjøre - prisreduksjonen kom noe senere)

Har ikke vært borti slike tilfeller tidligere så bare lurer på om andre har noen efaringer med hva som er vanlig/hva som er rimelig å forvente.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg bestilte en chartertur i desember (turen er i juni). Forrige uke satte selskapet ned prisen på reisen (ikke noe spesielt tilbud, kampanje eller restplasser - de bare reduserte prisen på turene dit vi skulle den aktuelle perioden). Jeg har sendt mail og spurt om vi også får reisen til den nye, reduserte prisen, men ikke fått svar ennå.

Er det rimelig at vi som bestiller tidlig skal "straffes" ved å betale mer? Jeg skjønner selvsagt at det kan bli rimeligere turer å få tak i hvis det er snakk om restplasser for å bli kvitt turene, men det er altså ikke det er snakk om i dette tilfellet - her er det snakk om en prisreduksjon lang tid i forveien.

En ekstra grunn til at jeg mener at vi bør få redusert pris er fordi selskapet i tillegg har flyttet turen vår to dager - plutselig var avreise/hjemkomst to dager tidligere enn hva som var oppgitt da billetter ble bestilt. Dette i seg selv synes jeg kvalifiserer til en form for kompensasjon. (tror ikke ny pris hadde noe med flytting av tidspunkt å gjøre - prisreduksjonen kom noe senere)

Har ikke vært borti slike tilfeller tidligere så bare lurer på om andre har noen efaringer med hva som er vanlig/hva som er rimelig å forvente.

Jeg tror ikke det er solgt biletter til et eneste charterfly hvor det ikke blir billigere å kjøpe billetter når avreisen nærmer seg. Så der har du ikke noe å hente.

Det jeg imidlertid reagerer på, er at de har fremskyndet avreisen med to døgn. Det er jeg ganske sikker på at dere skal ha kompensasjon for.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis avreisen flyttes med to dager vil jeg tro du har rett til å kansellere hele turen. Da går det kanskje an å bestille på nytt igjen til den reduserte prisen. Men da spørs det om du ikke måtte gjort det da beskjeden kom, eller innen rimelig tid etterpå.

Skrevet

Enig med de over her. Det er tilbyder selv som til enhver tid setter prisene på en vare eller tjeneste, og med mindre dere har kjøpt reisen med en "billigst-garanti" av noe slag, så har dere ingenting å hente der.

Men når det gjelder å flytte turen to dager, så vil det selvsagt gi dere rett til å kansellere. Da kan dere selvsagt også kjøpe om igjen turen til den prisen som måtte være gjeldende nå. Men det er nok mulig dere måtte ha gjort dette innen rimelig tid etter at beskjeden om endring kom.

Skrevet

Så om du kjøper deg en bukse til 1000,- og 4 måneder etterpå ser at de selger samme bukse til 800,- (uten at det er salg i butikken) så mener du at du skal få tilbake 200 av butikken???

Prisene endrer seg. Sånn er det!

Men å ikke gi dere en kompensasjon fordi reisen ble flyttet 2 dager - det synes jeg dere skulle fått. Men det er mulig det er for sent nå. Så lenge dere bare godtok det da beskjeden kom.

Skrevet

Hvis prisen hadde økt, hadde du vært villig til å betale mellomlegget da?

Gjest Løve66
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger. Jeg er i prinsippet helt enig i at man ikke kan forvente å få turen til redusert pris når selskapet setter ned prisen i ettertid (vica versa er ingen interessert i å betale mer hvis prisen går opp - noe dessverre noen må gjøre hvis det f.eks. er endringer i valutakurser e.l.), men jeg synes det var litt spesielt at de satte prisen ned såpass lenge før avreise. Trodde det stort sett var vanlig å ha faste priser på chartereiser frem til det var kort tid igjen og det da ble snakk om restplasser.

Hadde det vært snakk om kun lavere pris ville jeg heller ikke reagert (annet enn at jeg hadde synes det hadde vært litt ergerlig!), men i dette tilfellet har de både flyttet reisen to dager og redusert prisen så jeg opplever at vi som bestilte tidlig har fått en "annen tur" som nå selges til en "annen pris", så vi får liksom ulempen både ved å måtte gjøre om selve tidspunktet + betale mer. Jeg tenker da at siden vi først ufrivillig må flytte turen to dager bør vi i hvert fall få prisen redusert til nå-pris som en kompensasjon.

Sendte de også en mail om det noen dager etter brev om endret tidspunkt kom. Ikke fått svar ennå. De tilbyr vel en gratis utflukt eller noe sånt antakeligvis!!

Mht. prisreduksjonen så kan det forresten nesten virke som om selskapet setter ned prisene rett etter at fristen for "åpen bestilling" er utløpt. Inntil 60 dager før avreise har man såkalt åpent kjøp og kan altså avbestille uten kostnader. Har sett at de har satt ned prisen på flere reiser rett etter at denne fristen er passert - fullt lovlig selvsagt, men litt suspekt hvis de gjør dette bevisst og systematisk. Ulempen ved å bestille senere er at utvalget ofte er mindre, så sånn sett er det jo en viss fordel med å bestille tidlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...