Gå til innhold

Gå opp kirkegulvet....

Anbefalte innlegg

Skrevet

I alle brylluper jeg har vært i hvor far lever har han fulgt bruden opp kirkegulvet. Jeg har også inntrykk av at det er det som forventes av gjester osv.

Nå har det seg slik at min far har gjort en del ting opp igjennom årene som gjør at jeg ikke helt føler det naturlig å dele akkurat dette øyeblikket med han. Vi har vel egentlig et litt sånn høflig forhold til hverandre (ihvertfall fra min side) og jeg vil gjerne at han er tilstede i bryllupet. Men kunne gjerne tenke meg et alternativ til at han følger meg opp. Noe av det jeg gleder meg mest til med hele bryllupet er å se min kjære stå der oppe ved alteret i det døren går opp, så at vi går opp sammen er ikke noe alternativ.

Det jeg egentlig lurer på er om noen har noen gode forslag til hva jeg kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg var i et bryllup hvor bruden ble fulgt opp til alteret av broren. Faren var også tilstede i bryllupet, men de har et litt anstrengt forhold.

Jeg har også hørt om et bryllup hvor bruden gikk opp alene, og ett hvor bruden gikk opp sammen med forloveren.

Gjest KateW
Skrevet

Alene, sammen med mannen din, broren eller forloveren din. Siden du ønsker å se mannen din vente, så ville jeg kanskje gått alene?

Med forlover var også lurt...

Skrevet

Tingen er at vi har et meget "uoffisielt anstrengt" forhold hvis dere skjønner hva jeg mener. Og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal fortelle han at jeg ikke ønsker at han skal følge meg opp (litt i overkant opptatt av andres følelser).

Vi skal muligens ha to brudepiker, så har tenkt litt på om kanskje de kan gå først opp, deretter forloveren og meg?

Hva ville dere tenkt dersom dere var i et bryllup hvor far var tilstede uten å følge bruden?

Gjest Gjest_lili_*
Skrevet

Jeg vurderer å gå opp alene, for jeg har også litt spesielt forhold til min far.

Men så vet jeg ikke om det blir en tøff sak. Har hørt så mye om at det blir bare skjelving i ben og tårer og nerver, så man trenger kanskje en støttende hånd?

Nå er jeg en stor smule følelsesklump av meg ;)

Også vet jeg ikke om pappa kommer eller ikke ennå....

Hvis han ikke kommer så tror jeg broren min følger meg opp.

Men hvis pappa kommer, så synes jeg det ser best ut at jeg går alene (eller sammen med kjæresten min, og det har jeg ikke så lyst til av samme grunn som deg)

Det hørtes fint ut å ha brudepiker gående foran også deg med forloveren!

En hel liten jenteparade, blir nok nydelig det!

Men husk å gjøre som du vil og føler for, og ikke tenk på hva alle andre synes!!

Gjest Gjest
Skrevet
Hva ville dere tenkt dersom dere var i et bryllup hvor far var tilstede uten å følge bruden?

Det spørs på situasjonen... Hvis bruden går alene/sammen med sin mann, ville jeg tenkt at hun/de hadde reflektert over gammeldagse tradisjoner og gjort sitt valg (altså at hun ikke ville gis bort fra far til mann).

Hvis bruden gikk opp ført av bror/mor/bestefar/svigerfar, hadde jeg kanskje lurt litt på familieforholdene i mitt stille sinn, men ikke snakket om det altså..

Skrevet

jeg synes du må velge en person som betyr mye for deg om du ikke vil gå alene opp. min venninde hadde rørende nok morfaren sin til å følge henne opp og det var nydelig.men det er jo ingen regler for hvem det må være så velg fra hjertet ditt og om du ikke blir ening med deg selv så er det nydelig å gå opp alene også:)

Skrevet

Jeg har også ett anstrengt forhold til min far, og jeg skal spørre min gudfar om han vil følge meg opp. selv om pappa også kanskje er der.

Skrevet

Eg skal ha min mor følge meg opp....

tror det må være en som betyr noe for deg...ikke pga noen tradisjoner...er så mye forkjelligt folk gjør i dag!

lykke til :)

Gjest Gjest
Skrevet

Hei.

Jeg har et veldig godt forhold til faren min, men valgte likevel den dagen da jeg giftet meg å gå opp kirkegulvet alene. Jeg hadde 2 brudepiker foran meg da. Jeg valgte dette fordi jeg ville vise at dette var mitt valg, og ikke mine foreldre sine.

Gjest Gjest_Brud-09_*
Skrevet

Her har du jo fått en del forslag :-)

Kommer med min erfaring allikevel jeg.

For to år siden var jeg i et bryllup der bruden er vokst opp sammen med sin mor. Faren har vært litt tilstede siden hun var i konfirmasjonsalderen omtrent. Han var også i bryllupet, men det var moren som fulgte bruden opp.

Dette var kanskje litt annerledes enn det er hos deg, men det var nok ingen som reagerte negativt på dette i det bryllupet jeg var i.

Det viktigste er nok som de andre her sier, velg med hjertet - ikke ut fra hva du tror andre synes. Det er din og mannen din sin dag, og da skal dere føle dere komfortable med de valgene dere tar :-)

Kanskje du kunne snakket med moren din om det? Kanskje hun kan hjelpe deg å finn en løsning :-)

Hvis jeg skulle valgt noen andre enn faren min tror jeg at jeg ville valgt broren min. Det er nok bedre med en mannsperson, ville jeg syntes, pga. at vi damer som oftest er litt mer følsomme... Ikke så lett å holde tårene på avstand hvis den du går opp sammen med har det like ille som deg!

Gjest Gjest
Skrevet
Hei.

Jeg har et veldig godt forhold til faren min, men valgte likevel den dagen da jeg giftet meg å gå opp kirkegulvet alene. Jeg hadde 2 brudepiker foran meg da. Jeg valgte dette fordi jeg ville vise at dette var mitt valg, og ikke mine foreldre sine.

Har vært i et slikt bryllup jeg og, synes det er vakkert! :) Liker at man har tenkt igjennom tradisjoner (uansett hva man gjør), og velger det som passer best for seg..

Det eneste som var litt trist, var at bruden nesten måtte "forsvare" sitt valg ovenfor enkelte, som lurte på hvilken feide som lå til grunn for at hun "nektet" far å følge henne opp... Snille faren bare smilte og var stolt over sin vakre datter, hehe, fedre er vel ganske like der..:)

Skrevet

Hvis du vil ha et ærlig svar, ville jeg tenkt at bruden kanskje hadde et anstrengt forhold til faren sin. Hvis det derimot var sånn at brud og brudgom gikk opp kirkegulvet sammen, ville jeg tenkt mer at de ønsket å gjøre en annen vri. Så hvis du ikke ønsker noe fokus på det anstrengte forholdet til faren din, og slippe å framlegge det for ham som om du aktivt velger ham bort, hadde jeg vurdert å gå sammen med din kommende mann.

Skrevet
Tingen er at vi har et meget "uoffisielt anstrengt" forhold hvis dere skjønner hva jeg mener. Og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal fortelle han at jeg ikke ønsker at han skal følge meg opp (litt i overkant opptatt av andres følelser).

Vi skal muligens ha to brudepiker, så har tenkt litt på om kanskje de kan gå først opp, deretter forloveren og meg?

Mette-Marit hadde et (på det tidspunktet) uoffisielt anstrengt forhold til faren sin, og gikk ned midtgangen med sin kommende ektemann. Kan kronprinsessen, kan du :)

Gjest Gjest
Skrevet
Hei.

Jeg hadde tenkt å gjøre dette :) ... helt til jeg leste denne tråden, og ser at mange vil tro det er problemer i forholdet mellom meg og min far. Og det er det jo overhodet ikke, men vil ikke utsette snille faren min for det...

Skrevet
I alle brylluper jeg har vært i hvor far lever har han fulgt bruden opp kirkegulvet. Jeg har også inntrykk av at det er det som forventes av gjester osv.

Nå har det seg slik at min far har gjort en del ting opp igjennom årene som gjør at jeg ikke helt føler det naturlig å dele akkurat dette øyeblikket med han. Vi har vel egentlig et litt sånn høflig forhold til hverandre (ihvertfall fra min side) og jeg vil gjerne at han er tilstede i bryllupet. Men kunne gjerne tenke meg et alternativ til at han følger meg opp. Noe av det jeg gleder meg mest til med hele bryllupet er å se min kjære stå der oppe ved alteret i det døren går opp, så at vi går opp sammen er ikke noe alternativ.

Det jeg egentlig lurer på er om noen har noen gode forslag til hva jeg kan gjøre?

Da hadde jeg gått opp alene. Synes det er vakkert. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...