Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skulle prøve å finne ut hva forbrenningen min var, ved å spise ca. 2600 kalorier hver dag i en uke, og deretter se på vekta.

Mandag(når jeg startet): 45.4 kg

Tirsdag: 45.6 kg

Onsdag: 45.4 kg

Torsdag: 45.7 kg

Fredag: 46.3 kg

Lørdag: 45.5 kg

Søndag: 45.3 kg

Og idag er den 45.0! Det vetyr at jeg har gått ned 0.4kg, som også er 2800 kalorier (1kg er 7000 kalorier, 7000 delt på 10 er 700, 700 ganger 4 er 2800) og hvis jeg da legger 2600 ganger alle dagene som er 7, og plusser på 2800 så det blir 21000, og hvis jeg deler det på de 7 dagene får jeg 3000 kalorier!

Betyr det virkelig at jeg forbrenner 3000 kalorier?! :lol:

Gutt, 14 år, 164cm, 45kg

(Jeg har lovet mamma at jeg skal slutte å telle kalorier 1. Mai. Det var faktisk legen som foreslo at jeg skulle gjøre dette jeg gjorde nå)

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg tror du må prøve minst en uke til, for å se om vekttapet vedvarer. 4-700 gram variasjon (og mer) på en uke er helt vanlig.

Skrevet

Og jeg har forresten vært i ganske mye aktivitet..

Jeg har gått 3 turer på 30min, 1 tur på 2 timer, sykla mye osv.

Jeg er forresten skrubbsulten når jeg spiser 2600.

Gjest Elfrida
Skrevet
Jeg er forresten skrubbsulten når jeg spiser 2600.
Det er jo et bra tegn på at du trenger mer mat for så vidt.
Skrevet

Jeg tror nok ikke man kan si sånne ting så bastant. For du går jo både opp og ned i løpet av den uka. Dessuten kan vekta variere veldig på så kort tid. Men om du f.eks hadde spist 3000 kcal hver dag i en måned og ikke går opp av det så vil jeg si at du forbrenner ca 3000 kcal.

Men jeg antar at sult er et tegn på at du har "brukt opp" kaloriene fra forrige måltid. I hvert fall hvis du spiser mat som gir et nogen lunde stabilt blodsukker.

Jeg fulgte ei spiseliste for ei uke, og ble fortalt i forkant at jeg garantert kom til å legge på meg av det og ikke gå rundt sulten. Men jeg var sulten før hvert måtlid omtrent og ble heller ikke tilstrekkelig mett bestandig etter måtlidene. Så når jeg veide meg etter en uke så hadde jeg gått ned 1 kg. Føler at dette ikke kan være mulig, så tror liksom at det var noe helt annet som gjorde at vekta viste så mye mindre.

Men uansett så tror jeg det er lurt å følge sulten for å følge forbrenninga, på en måte.

Men nå er ikke jeg en ekspert, så om noen andre har noen formening om dette?

Skrevet
Jeg skulle prøve å finne ut hva forbrenningen min var, ved å spise ca. 2600 kalorier hver dag i en uke, og deretter se på vekta.

Mandag(når jeg startet): 45.4 kg

Tirsdag: 45.6 kg

Onsdag: 45.4 kg

Torsdag: 45.7 kg

Fredag: 46.3 kg

Lørdag: 45.5 kg

Søndag: 45.3 kg

Og idag er den 45.0! Det vetyr at jeg har gått ned 0.4kg, som også er 2800 kalorier (1kg er 7000 kalorier, 7000 delt på 10 er 700, 700 ganger 4 er 2800) og hvis jeg da legger 2600 ganger alle dagene som er 7, og plusser på 2800 så det blir 21000, og hvis jeg deler det på de 7 dagene får jeg 3000 kalorier!

Betyr det virkelig at jeg forbrenner 3000 kalorier?! :lol:

Gutt, 14 år, 164cm, 45kg

(Jeg har lovet mamma at jeg skal slutte å telle kalorier 1. Mai. Det var faktisk legen som foreslo at jeg skulle gjøre dette jeg gjorde nå)

2800 kalorier er ganske mye for en med din kroppsvekt hehe. Men nå er du tenåring tidlig i puberteten og opp blir ned osv. Du kan jo forsøke å pøse på med mer kalorier gjennom gainer produkter, gå opp til en 4000-5000 kcal per dag.

Jeg veier 80-85 kg og er endel eldre enn deg, men da jeg jobbet i forsvaret var det ikke uvanelig at vi hadde inntak på 6000-7000 kcal per dag, og vi ble ikke feite :)

Skrevet

Mener du seriøst at jeg kan prøve å spise 4000-5000 kcal hver dag?

Det hadde vært en drøm! :sjenert:

Skrevet

Du er ung og trenger mat, ikke tell kalorier, spis når du er sulten, mye sunnere..

Skrevet (endret)

Ja, det er vel egentlig det jeg burde gjøre, men hvis jeg skal spise når jeg er sulten blir det nok veldig mye mat, og derfor vil jeg ha en bekreftelse på at jeg kan spise mye. :rolleyes:

Endret av Goji
Skrevet
Ja, det er vel egentlig det jeg burde gjøre, men hvis jeg skal spise når jeg er sulten blir det nok veldig mye mat, og derfor vil jeg ha en bekreftelse på at jeg kan spise mye. :rolleyes:

Du er en gutt i vekst og kroppen din trenger masse næring. Spis og kos deg, få i deg vanlig norsk kost, grønnsaker og frukt er også bra, vær aktiv og ikke tenk på kalorier=)

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Terje_*
Skrevet

Det er viktig å begynne tidlig, jeg begynte å tenke på vekta i 20 årene og den er i dag som den var i tenårene: Økende fra dag til dag. Skulle gjort mye for å tenke på det før. Vi lever i et overskudd på mat. En viktig ting er å kutte tilgjenglighete. DVS hva du har hjemme + at du legger minibankkortet og penger hjemmer når du er ute. Da er du nok litt mer på rett spor. Kniv og gaffel dreper mest mennesker i den vestilige verden og denne døden er plagsom hele livet i form av overvekt. Så vær så snill kjære "eksperter" ikke si til tenåringer at man ikke skal tenke på mat, når overvekt ødelegger livet til så mange og fører til sykdommer senere. Dette er et kjempeproblem.

Skrevet
Det er viktig å begynne tidlig, jeg begynte å tenke på vekta i 20 årene og den er i dag som den var i tenårene: Økende fra dag til dag. Skulle gjort mye for å tenke på det før. Vi lever i et overskudd på mat. En viktig ting er å kutte tilgjenglighete. DVS hva du har hjemme + at du legger minibankkortet og penger hjemmer når du er ute. Da er du nok litt mer på rett spor. Kniv og gaffel dreper mest mennesker i den vestilige verden og denne døden er plagsom hele livet i form av overvekt. Så vær så snill kjære "eksperter" ikke si til tenåringer at man ikke skal tenke på mat, når overvekt ødelegger livet til så mange og fører til sykdommer senere. Dette er et kjempeproblem.

Når man er 45 kilo og 164 høy, har man ikke behov for å telle kalorier - da kan man heller spise så mye man vil, bare det er sunt! Denne gutten trenger faktisk ikke å bekymre seg om overvekt før han er gått opp ca 20 kilo, med den samme høyden.

Da min sønn var på denne størrelsen, var han ca 10 kilo tyngre og veldig slank! 14-åringer skal være i aktivitet og spise sunt, men ikke telle kalorier på denne måten.

Skrevet

Så du mener at dersom man ikke tenker på mat og kalorier så blir man overvektig? :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...