Gjest Gjest_Mor_* Skrevet 6. april 2009 #1 Skrevet 6. april 2009 Fortvilet mor her.... Har fått vite at min sønn har solgt hasj. Han har solgt dette for en annen og fikk da et beløp for å ha gjort jobben. Det dreide seg om ca 4 gr. Før har han røyket hasj og blitt tatt for det. Går nå på urinprøvekontrakt og har vært rein i 4 mnd. Hva skjer med ham om politiet får vite hva han har gjort? Regner med at de får vite det - for han som ba han hjelpe med å få solgt er under oppsikt. Skal han melde seg selv? Ringe til politiet? Hva slags straff vil han få? Hvilke konsekvenser vil dette få (rulleblad)?
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2009 #2 Skrevet 6. april 2009 Bruk straffes med et forelegg. Hasj og ecstacy ble et forelegg på 2500. Det blir på rullebladet i 5 år før det slettes. trenger ikke å ha betydning dersom gutten vil inn i militæret. Det er helheten som teller. Besittelse samt salg er langt alvorligere. kommer ann på type stoff og mengde. Samfunnstjeneste kanskje første gangen dersom det gjelder besittelse ellers fengsel.
Gjest Gjest_MOR_* Skrevet 6. april 2009 #3 Skrevet 6. april 2009 Besittelse samt salg er langt alvorligere. kommer ann på type stoff og mengde. Samfunnstjeneste kanskje første gangen dersom det gjelder besittelse ellers fengsel. 4 gr hasj
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2009 #4 Skrevet 6. april 2009 Er det første gang og umyndig eller rett over 18 så blir det med stor sannsynlig het samfunnsstraff. Teller positivt at man innrømmer alt og er samarbeidsvillig.
Gjest mortil2 Skrevet 8. april 2009 #5 Skrevet 8. april 2009 trenger ikke å ha betydning dersom gutten vil inn i militæret. Det er helheten som teller. En kamerat av meg ble stempla som udyktig fordi han hadde dette på rullebladet sitt... Tror ikke man kommer inn i militæret deresom man røyker/har røyka hasj, men det er jo mulig dette har endret seg siden da..
LauraLine Skrevet 8. april 2009 #6 Skrevet 8. april 2009 Hei kjære deg. Jeg skjønner du synes dette er vanskelig. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt med gutten til politiet. Jeg hadde ikke glattet over dette. Hvorfor? Jo, kanskje han lærer av det? Da min søn var 10-11 år hadde han vært med på å herpe en sykkel som dei hadde funnet i veikanten. Han fortalte meg dette da det plutselig ble vanskelig å sove på kvelden... Dagen etter hentet vi sykkelen og tok turen på det lokale lensmannskontoret. Dei ville gi han belønning for hittegodset , men det ble lite penger på gutten gitt.. det ble lite kjeft også..Men det funket! Han har aldri (så vidt jeg vet iallefall..) gjordt noe galt etter det. For meg var det rett og slett litt forebyggende arbeid med tanke på senere hendelser som kan dukke opp. Nå er jeg gjerne en streng mor men hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt han med til den lokale politistasjonen,- la han fortelle hva han har gjort. Politiet er ikke alltid ute etter å skulle ta alle til enhver tid. I denne situasjonen vil jeg tro dei vil være mer til hjelp enn noe annet. Jeg ønsker deg lykke til !
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2009 #7 Skrevet 8. april 2009 Fortvilet mor her.... Har fått vite at min sønn har solgt hasj. Han har solgt dette for en annen og fikk da et beløp for å ha gjort jobben. Det dreide seg om ca 4 gr. Før har han røyket hasj og blitt tatt for det. Går nå på urinprøvekontrakt og har vært rein i 4 mnd. Hva skjer med ham om politiet får vite hva han har gjort? Regner med at de får vite det - for han som ba han hjelpe med å få solgt er under oppsikt. Skal han melde seg selv? Ringe til politiet? Hva slags straff vil han få? Hvilke konsekvenser vil dette få (rulleblad)? Er han under 18, så får han straff uansett, og det bør slås hardt ned på salg. Bare tenk på om det er andre unger som kjøper for første gang. Han får utsettelse på å ta lappen. Straffen løper først da han er 18 på den biten. Er han mye under 18, så blir det vel foreldra som bet boten, de har sjeldent penger. ¨Hva skjer om politiet får vite......spør du. Vet du hva, politiet skal vite spør du meg. Ta han med deg til politiet,avtal på forhånd, slik at han får en samtale og får vite konsekvenser for hva han driver med. Både for seg selv og andre. Om politiet IKKE skulle få vite det, så kan du gjøre sønnen en bjørnetjeneste....han kan fortsette.
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2009 #8 Skrevet 8. april 2009 Alder har litt å si her for konsekvensene. Barn under 15 kan ikke straffes, og følges da ofte opp på andre måter. Er de over får de stort sett forelegg for besittelse og bruk, i hvert fall første gang. Satsen kan nok variere noe. Du kan selv ta en telefon til ditt lokale politi/lensmanns kontor, og be om å få snakke med noen som jobber med forebyggende. Kanskje de kan ta en samtale med deg/dere og gutten for å prøve å hjelpe han. Hvis man får et forelegg så vil det komme med på en vanlig politiattest i to år. På en uttømmende vil det derimot stå for alltid.
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2009 #9 Skrevet 8. april 2009 Hei kjære deg. Jeg skjønner du synes dette er vanskelig. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt med gutten til politiet. Jeg hadde ikke glattet over dette. Hvorfor? Jo, kanskje han lærer av det? Da min søn var 10-11 år hadde han vært med på å herpe en sykkel som dei hadde funnet i veikanten. Han fortalte meg dette da det plutselig ble vanskelig å sove på kvelden... Dagen etter hentet vi sykkelen og tok turen på det lokale lensmannskontoret. Dei ville gi han belønning for hittegodset , men det ble lite penger på gutten gitt.. det ble lite kjeft også..Men det funket! Han har aldri (så vidt jeg vet iallefall..) gjordt noe galt etter det. For meg var det rett og slett litt forebyggende arbeid med tanke på senere hendelser som kan dukke opp. Nå er jeg gjerne en streng mor men hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt han med til den lokale politistasjonen,- la han fortelle hva han har gjort. Politiet er ikke alltid ute etter å skulle ta alle til enhver tid. I denne situasjonen vil jeg tro dei vil være mer til hjelp enn noe annet. Jeg ønsker deg lykke til !
Gjest ii Skrevet 9. april 2009 #10 Skrevet 9. april 2009 En kamerat av meg ble stempla som udyktig fordi han hadde dette på rullebladet sitt... Tror ikke man kommer inn i militæret deresom man røyker/har røyka hasj, men det er jo mulig dette har endret seg siden da.. Jo man gjør det. Jeg vet av erfaring. To gutter blir tatt for dopbruk. Begge får likens forelegg og oppfølging fra politiet. En går glatt igjennom sersjonen. Den andre ryker ut. ERgo så er det andre faktorer enn doprøyking som gjorde at en kom inn og en gikk ut.
Gjest ii Skrevet 9. april 2009 #11 Skrevet 9. april 2009 Er han under 18, så får han straff uansett, og det bør slås hardt ned på salg. Bare tenk på om det er andre unger som kjøper for første gang. Han får utsettelse på å ta lappen. Straffen løper først da han er 18 på den biten. Er han mye under 18, så blir det vel foreldra som bet boten, de har sjeldent penger. Jeg er gjest som svarte de første innleggene. Jepp, her ble det forelegg og jeg har IKKE betalt. Har penger nok, men det her er ikke mitt bord. Kamerat som hadde nok så at det betraktes som salg fikk samfunnsstraff. Han var noen måneder over 18 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå