Gå til innhold

Avliving av kattunger

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Hvordan avliver man kattunger som allerede er født??

Da må man jo kjøre/bringe kattungene til dyrelegen uten moren sin, og sannsynligvis dø. ( hvis de er nyfødte )

Man kan avlive dem selv, eller man kan kjøre de til veterinær som avliver dem med overdose bedøvelsesmiddel på samme måte som andre dyr.

Videoannonse
Annonse
Gjest kfkfd
Skrevet

avlive dem selv??? hvordan skal man kunne gjøre det da??

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
avlive dem selv??? hvordan skal man kunne gjøre det da??

Man kan f.eks knekke nakken på dem, eller slå dem i hodet med en hammer. Det er lov å avlive selv når de er under 5 dg gamle. Når de er eldre enn det kan man avlive dem lovlig selv hvis man har jegerlisens.

Skrevet

"Man kan f.eks knekke nakken på dem, eller slå dem i hodet med en hammer. "

Det høres helt forferdelig ut, kjenner de ingenting ?

jeg hadde aldri klart å gjøre noe slikt, synes det er rart at det i det hele tatt er lov jeg. man burde i det minste betalt for å få avlivet kattungen/ene hos vætrinær.

Gjest Gjest
Skrevet
"Man kan f.eks knekke nakken på dem, eller slå dem i hodet med en hammer. "

Det høres helt forferdelig ut, kjenner de ingenting ?

jeg hadde aldri klart å gjøre noe slikt, synes det er rart at det i det hele tatt er lov jeg. man burde i det minste betalt for å få avlivet kattungen/ene hos vætrinær.

Man skal jo heller ikke begynne å avlive kattunger hvis man ikke vet hva man driver med. Nei, de kjenner ingenting hvis man avliver korrekt.

Skrevet
Man skal jo heller ikke begynne å avlive kattunger hvis man ikke vet hva man driver med. Nei, de kjenner ingenting hvis man avliver korrekt.

Nei, selfølgelig ikke. Det er bra de ikke kjenner noe. Men takk for svarene fra deg gjest, spørsmålene var kanskje litt dumme, men måtte bare spørre.

Synes alle katteeiere burde kastrere / sterilisere katten sin.

Skrevet

Hør med Dyrebeskyttelsen nær deg! Katten er jo en hittekatt så det er godt mulig de kan ta inn katten. Det er i det minste verdt et forsøk! Håper de stakkars kattungene slipper å dø...

Gjest Glør
Skrevet
Man kan f.eks knekke nakken på dem, eller slå dem i hodet med en hammer. Det er lov å avlive selv når de er under 5 dg gamle. Når de er eldre enn det kan man avlive dem lovlig selv hvis man har jegerlisens.

Det er lov å avlive dem selv hvis de er under 8 dager, men da kun med å kakke dem i bakhodet med noe hardt. Vri nakken osv er ikke lov.

Grunnen til at dyrlegen ikke vil abortere er vel fordi hun er for langt på vei, siden det er en grense for når det er medisinsk forsvarlig for moren.

Til trådstarter: Toxo er egentlig den minste bekymringen her, siden du må ha direkte kontakt med avføring, og så stikke fingrene i munne nfor å bli smittet. Det er veldig få toxo-skader som stammer fra smitte fra katt i det hele tatt, så hvis du bruker hansker og vasker henda er du trygg.

I forhold til å ta over kattene synes jeg du skal tenke nøye over det, å ha ett helt kull katter er mye mas, så det kan fort bli mye på en gang, når du også skal ha barn. Men en katt til kan være greit, siden de underholder hverandre. Min erfaring er at å gå fra en katt til to egentlig minsker arbeidet med dem. Men med med en gang du har tre katter blir de en flokk, og det blir mye mere jobb, spesielt dersom de er kattunger.

Skrevet
Det er lov å avlive dem selv hvis de er under 8 dager, men da kun med å kakke dem i bakhodet med noe hardt. Vri nakken osv er ikke lov.

Grunnen til at dyrlegen ikke vil abortere er vel fordi hun er for langt på vei, siden det er en grense for når det er medisinsk forsvarlig for moren.

Til trådstarter: Toxo er egentlig den minste bekymringen her, siden du må ha direkte kontakt med avføring, og så stikke fingrene i munne nfor å bli smittet. Det er veldig få toxo-skader som stammer fra smitte fra katt i det hele tatt, så hvis du bruker hansker og vasker henda er du trygg.

I forhold til å ta over kattene synes jeg du skal tenke nøye over det, å ha ett helt kull katter er mye mas, så det kan fort bli mye på en gang, når du også skal ha barn. Men en katt til kan være greit, siden de underholder hverandre. Min erfaring er at å gå fra en katt til to egentlig minsker arbeidet med dem. Men med med en gang du har tre katter blir de en flokk, og det blir mye mere jobb, spesielt dersom de er kattunger.

Det er ingen grense for når en veterinær kan avlive kattunger ved hjelp av sterilisering. Man fjerner hele livmoren med kattungene i, kattungene er da døde pga overdose bedøvelsesmiddel.

Her er "forskrift om avlivning av hund og katt"

HJEM RESSURSER TJENESTER HJELP LENKER OM LOVDATA KONTAKT OSS SØK

Skriv ut Forskrift om avliving av hund og katt.

--------------------------------------------------------------------------------

Oversikt Hele forskriften Første Forrige

Forskrift om avliving av hund og katt.

Fastsatt av Landbruksdepartementet 11. oktober 1998 med hjemmel i lov av 20. desember 1974 nr. 73 om dyrevern § 30 nr. 3. Endret 9 jan 2004 nr. 52.

§ 1. Formålet med forskriften er å sikre at avliving av hund og katt utføres på en slik måte at dyrene ikke kommer i fare for å lide unødig.

Forskriften gjelder for dyr av artene hund (Canis familiaris) og katt (Felis catus).

§ 2. Avliving kan bare foretas med:

1) Skudd mot dyrets hjerne - fortrinnsvis med haglgevær, eventuelt annet dertil egnet skytevåpen - som avfyres på en avstand tilpasset det våpen som anvendes, og mens dyret er i ro. Avlivingen må foretas av person som er kyndig i bruk av vedkommende skytevåpen.

2) Elektrisk apparat som er godkjent av Mattilsynet, som kan sette vilkår for godkjenningen. Før godkjenning gis, må apparatet m.v. og eventuell installasjon av det være godkjent av de myndigheter som fører kontroll og tilsyn med materiell og apparater for elektriske anlegg og installasjon av slike.

3) Medikament eller annet giftstoff, herunder gasser. Slik avliving må foretas av veterinær eller med veterinær til stede. Veterinær kan ikke skrive ut resept på bedøvingsmiddel for at andre personer skal bruke det til avliving av dyr, f.eks. ved utlegging av åtegift.

0 Endret ved forskrift 9 jan 2004 nr. 52.

§ 3. Uten hinder av bestemmelsene i § 2 kan inntil 8 dager gammel hund og katt avlives ved slag mot hjernekassen (pannen eller bakhodet) av slik styrke at det påfører dyret øyeblikkelig bevisstløshet og umiddelbar død.

§ 4. Hvis avblødning ikke foretas etter avlivingen, skal den som har foretatt avlivingen, forvisse seg om at dyret er dødt.

§ 5. Mattilsynet kan dispensere fra kravene i denne forskriften og sette vilkår for dispensasjonen.

0 Endret ved forskrift 9 jan 2004 nr. 52.

§ 6. Overtredelse av forskriften er straffbar, jf. dyrevernlovens § 31.

§ 7. Denne forskriften trer i kraft straks. Fra samme tid oppheves forskrift av 13. september 1972 nr. 1 om avliving av hund og katt, og av pelsdyr i fangenskap.

Første Forrige

--------------------------------------------------------------------------------

Databasen sist oppdatert 31. mars 2009

Skrevet

Veterinæren min avlivde kattungene i mors mage da jeg skulle sterilisere kattemoren. (visste ikke det var kattunger på gang da ho hele tiden hadde fått p-piller) Og det var like før kattungene skulle fødes fikk jeg vite. Ikke noe problem å avlive. Og vi har uansett nok uønskede kattunger i Norge til at vi trenger flere!

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

hvorfor skal kattungene lide fordi eieren er så dum at h*n ikke steriliserer/kastrerer katten sin?

Skrevet
hvorfor skal kattungene lide fordi eieren er så dum at h*n ikke steriliserer/kastrerer katten sin?

Dette dreier seg om en villkatt som ts's onkel har tatt til seg, da var den allerede drektig. Les tråden før du slenger rundt deg med slike unødvendige kommentarer.

Skrevet

Oi, her var det kommet mange svar! Tusen takk for det folkens! Jeg har nå tatt en prat med onkel og han er visst mye mer positiv til kattene enn jeg først trodde! :)

Han har laget til sånn kasse hun skal få ungene i, og har dessuten skaffet seg mye annet katteutstyr. Om dette er på grunn av at han faktisk har fått lyst på kattunger selv, eller om det er sønnen i huset som har overtalt han til å ikke kvitte seg med kattene vet jeg ikke. Men dette lover veldig godt! Han er oppvokst med katter, og har så lenge jeg har levd hatt dyr av mange slag,. så han er så absolutt ikke uvant med katter eller kattungekull. Nå er planen å beholde én selv og forsøke å få omplassert resten. Om jeg ender opp med en liten en eller ikke, har jeg ikke bestemt meg for enda. Når det gjelder toksoplasmose så tror jeg ikke det er slik at man nødvendigvis må stappe fingrene direkte i munnen etter kontakt med avføring for å få i seg parasitten. Det sier seg selv at når det er såpass mange som faktisk blir smittet, er det ikke på grunn av direkte kontakt på den måten. Jeg tror nok også at siden jeg allerede har en katt, så er ikke dette det største problemet.

Litt off topic: Hvis jeg skal ha en kattunge, så vet jeg jo at de ikke skal tas fra kattemor før 12 uker. Men kattemor er jo utekatt. Jeg har null erfaring med kattunger og drektige kattemødre, men er det slik at kattemor ikke beveger seg utendørs i disse 12 ukene? Eller? Når burde man slippe kattene ut egentlig? Har hørt så mye rart på en måte. Som mamma sier, når hun vokste opp på gård, så var det ingen som passet så nøye på kattene etter de første ukene. Og de ble likevel gamle katter :)

Uansett så tror jeg det løser seg med både kattemor og kattunger! Så dette ble en liten solskinnshistorie likevel :tommel: Det eneste spørsmålet sånn i forhold til hvis vi skal ta inn en katt til, er jo hvordan hun som nå er her vil ta det. Da kommer det plutselig en liten tass som vil ta over territoriet hennes.. Og det er lurt med én av hvert kjønn, sant? Og å kastere gutten så fort det er mulig?

Hvorfor skal kattungene lide fordi eieren er så dum at h*n ikke steriliserer/kastrerer katten sin?

Slike kommentarer ba jeg igrunn ikke om. Før det første så kommer jo ikke kattungene til å lide hvis de blir avlivet. Dette er vel den eneste måten å garantere at kattene aldri kommer til å lide på. Hvis kattemor hadde født ute, så ville nok kattungene ha lidd. Heldigvis slipper hun det. For det andre så hadde ikke denne katten noen eier da hun ble drektig, så jeg vet ikke helt hvem du refererer til som "dum".

Skrevet (endret)

Jeg har også vokst opp med gårdskatter, som fødte på låven, og gikk ut og inn som de ville. Og det fungerte jo fint det, siden kattemor ikke forlater ungene lenger enn nødvendig. Når jeg har hatt kattekull selv har jeg stort sett holdt mor inne til de er store nok til å spise selv, slik at jeg slipper å håndmate kattunger, dersom hun i verste fall skulle blitt påkjørt ol.

Det onkelen din bør vite er at katter får en ny løpetid, ca en uke etter at ungene blir født, og kan bli drektig på ny. Så da må hun enten holdes inne, eller gis p-piller med en gang ungene er født. Det tar også ca en uke før p-pillene begynner å virke. Hvis hun bruker kasse er det egentlig greiest å holde henne inne til hun skal steriliseres. Noen steriliserer med en gang ungene er ute, men jeg foretrekker å vente til de er 12 uker, eller de er avvent, siden det hender at ammingen ikke fungerer.

Når du har katt fra før, og får en kattunge vil som regel den katten som er eldst og hører til der bli sjefen. Og siden katten din er såpass ung vil nok tilvenningen gå ganske greit. Hann og hunn går enklest overens, siden de ofte har overlappende territorier ute. Med to hunner vil det noen ganger bli litt krangling om rang, når den yngste blir voksen, men det går seg til det også.

Endret av Glør
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Dette dreier seg om en villkatt som ts's onkel har tatt til seg, da var den allerede drektig. Les tråden før du slenger rundt deg med slike unødvendige kommentarer.

I lige måde du !! Nå tenkte jeg ikke i retning hun som startet tråden, men på andre som ikke steriliserer/kastrerer katten sin.

Skrevet
I lige måde du !! Nå tenkte jeg ikke i retning hun som startet tråden, men på andre som ikke steriliserer/kastrerer katten sin.

Hvorfor postet du det på denne tråden, da? :klø:

Skrevet

Dette ble jeg glad av å lese, TS. Så bra at det ordner seg.

Håper det ikke er så mange kattunger som kommer - men at alle får varige og trygge hjem. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...