Gjest Gjest Skrevet 5. april 2009 #1 Skrevet 5. april 2009 Bulimikere som binger mengder mat og kaster opp igjen... Hva gjør det med magesekken? Den må jo bli utvidet av all maten selv om den ikke blir der særlig lenge? Eller blir den ikke det?
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2009 #2 Skrevet 5. april 2009 Jo, dette er veldig vanlig. Har man en objektiv bulimi, altså at det er snakk om faktisk overspising, mye mat, så vil magesekken vide seg ut. Nettop på grunn av dette opplever de fleste at når de er i ferd med å bli kvitt sin bulimi, har de et problem med å bli mette. Selv når de spiser ganske solide mengder mat. Nettopp fordi magesekken blir utvidet. Ofte er dette en startfase før magesekken får normalisert seg, men hos noen forblir det kronisk. Det blir snakk om en sirkel til slutt som går på flere ting. 1. Man fyller seg opp og utvider magesekken, kaster opp 2. Blodsukkeret blir ustabilt 3. Dette fører til at når man straks har tømt seg igjen, så vil både blodsukkeret og det faktum at magen er tom gjøre at man føler behov for mer mat og mer overspising. Følgelig skjer det også mange prosesser i hjernen i forhold til behov/ikke behov, uskillelse av stoffer som gir en rus eller en form for fornøydhet etc. Det finnes eksempler på dødsfall i forbindelse med at magesekken revner. Ofte pga. slitasje og utvidelse over tid, slik at magesekken blir tynn og til slutt ikke klarer å strekke seg lenger. Gjentatte episoder med overspising og oppkast gjør at magen kommer i ubalanse. Ska jeg fordøye? Skal jeg ikke fordøye? Kan jeg forvente å ha noe å jobbe med eller blir jeg lurt? Noen blir aldri kvitt mageproblemene sine selv om de blir kvitt bulimien fordi magen er permanent skadet. Bulimi er en alvorlig og dødelig sykdom, uavhengig av vekt og i mange tilfeller uavhengig av om det har vart over tid eller ikke. Noe av det farligste er væsketap og elektrolyttforstyrrelser som man kan få etter veldig kort tid med bulimi. Det kan føre til akutt hjertestans. Søk hjelp! Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2009 #3 Skrevet 5. april 2009 Ok, takk for svar Lykke til? Takk, men verken har eller står i fare for å utvikle bulimi altså
Chanel.No5 Skrevet 6. april 2009 #4 Skrevet 6. april 2009 Ok, takk for svar Lykke til? Takk, men verken har eller står i fare for å utvikle bulimi altså Er ikke alltid en tenker seg helt om når en svarer =) Men tanken er nok bare god=)
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2009 #5 Skrevet 29. mai 2009 Jo, dette er veldig vanlig. Har man en objektiv bulimi, altså at det er snakk om faktisk overspising, mye mat, så vil magesekken vide seg ut. Nettop på grunn av dette opplever de fleste at når de er i ferd med å bli kvitt sin bulimi, har de et problem med å bli mette. Selv når de spiser ganske solide mengder mat. Nettopp fordi magesekken blir utvidet. Ofte er dette en startfase før magesekken får normalisert seg, men hos noen forblir det kronisk. Det blir snakk om en sirkel til slutt som går på flere ting. 1. Man fyller seg opp og utvider magesekken, kaster opp 2. Blodsukkeret blir ustabilt 3. Dette fører til at når man straks har tømt seg igjen, så vil både blodsukkeret og det faktum at magen er tom gjøre at man føler behov for mer mat og mer overspising. Følgelig skjer det også mange prosesser i hjernen i forhold til behov/ikke behov, uskillelse av stoffer som gir en rus eller en form for fornøydhet etc. Hva hvis man spiser normalt, men likevel brekker det opp igjen? da blir vel ikke magesekken utvidet noe særlig? bare lurer asså, har ikke bulimi eller noe jeg heller
Fluffie Skrevet 30. mai 2009 #6 Skrevet 30. mai 2009 Hva hvis man spiser normalt, men likevel brekker det opp igjen? da blir vel ikke magesekken utvidet noe særlig? bare lurer asså, har ikke bulimi eller noe jeg heller Det vil jeg ikke tro, men det er uansett farlig aa kaste opp maten pga syre i oppkastet som kan foere til store skader over tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå