Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg lærte en 1,5 år gammel jente å si.... hævvete. lol. er det virkelig så ille? Hun kommer til å preke dette uansett om noen år, så why wait? :) Det er jo megasøtt og så morsomt atte. Det er jo bare ord. XD

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det er leit at hævvete skal bli sett på som et banneord.

Men kanskje like greit at det er et banneord så vi kan forby det. Da blir det ferre folk som sier "du kommer til hævvete." :fnise:

Jeg synes det er tull å forby barn å benne. Hvor mer forbudt det er, hvor gøyere er det jo.

Men ser egentlig ikke poenget med å lære de heller.

Gjest fyfa**
Skrevet

Syns det er unødvendig å lære små barn banneord... Hvorfor? Hva er vitsen? Jobber med barn selv, og syns ikke det er no ålreit å høre unger som skriker "Fyfaen din jævla drittunge," eller noe i den duren til hverandre.

Jeg sier klart i fra til ungene at det ikke er greit med banning!

Det går fint ann å snakke til hverandre på en mer respektabel måte om man er 5 eller 50 år..

Gjest Gjest
Skrevet

Er helt enig med fyfa** her, jeg. :Nikke:

Hvem er denne jenta da, TS? Er du mor/søster/bror/barnepasser eller tilfeldig forbipasserende?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg banner ikke selv, for jeg mener at det rett og slett er unødvendig. Klarer man ikke å uttrykke seg uten banning synes jeg at man har et fattig språk- derfor ville jeg blitt svært misfornøyd om noen lærte mitt barn å banne. Ser ikke at det er morsomt egentlig, heller. (Jeg innser at jeg høres veldig prippen ut, men jeg skjønner meg rett og slett ikke på banning)

Skrevet

Jeg synes unger som banner eller bruker andre stygge ord er veldig lite sjarmerende. Ville aldri lært ungen min det. Hva er vitsen?

Gjest Tanita
Skrevet

Hadde noen gjort det mot min unge, så hadde jeg klikka på vedkommende. Unødvendig å stjele opp ungene til å bli ufordragelige og uoppdratte. Spesielt andres unger. :frustrert:

Skrevet (endret)

Er det noe som er mindre sjarmerende enn at unger er ufordragelige så er det om de banner oxo. Jeg syns det å ha ett dårlig ordforråd og kan ikke tenke meg å lære mine å banne.

Tenk deg om to ganger.

Endret av Vodecka
Skrevet

Håper ikke noen lærer barnet mitt å banne... :nei:

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg synes det er leit at hævvete skal bli sett på som et banneord.

Jeg mente helvete . Banner ikke selv så bare kopierte det og trodde det stod riktig i ts innlegg.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ser ærlig talt ikke på banning som et problem. Å si "faen" når man slår seg, er det ikke noe galt i. Å banne er ikke ensbetydende med å slenge dritt til andre.

Og jeg må smile litt når folk mener banning er et tegn på dårlig ordforråd. Faktisk er det jo de som ikke banner i det hele tatt som har et mindre ordforråd enn dem som også tar i bruk banneord. ;) Å banne er ikke det samme som at man ikke kan uttrykke seg ved ikke-banneord. At jeg bruker et ord, betyr ikke at jeg kan kun dette ene ordet, det betyr bare at det er dette ordet jeg velger å bruke akkurat nå, og så bruker jeg kanskje et av de andre ordene jeg kan ved en annen anledning.

Jeg respekterer dog at andre foreldre av en eller annen grunn ikke liker banning. På samme måte som jeg ikke forer andres unger med smågodt på ukedager om jeg vet at de har en streng bare-snop-i-helgene-regel hjemme.

Gjest Gjest
Skrevet
Å banne er ikke det samme som at man ikke kan uttrykke seg ved ikke-banneord. At jeg bruker et ord, betyr ikke at jeg kan kun dette ene ordet, det betyr bare at det er dette ordet jeg velger å bruke akkurat nå, og så bruker jeg kanskje et av de andre ordene jeg kan ved en annen anledning.

Problemet er vel at mange bruker banneordene omtrent hele tiden, og aldri bruker de andre ordene de kan. "Det var faen meg fett. Jævla idioter." For meg høres det rett og slett ut om om de ikke klarer å uttrykke seg ordentlig.

Gjest Gjest_Sol_*
Skrevet
Jeg banner ikke selv, for jeg mener at det rett og slett er unødvendig. Klarer man ikke å uttrykke seg uten banning synes jeg at man har et fattig språk- derfor ville jeg blitt svært misfornøyd om noen lærte mitt barn å banne. Ser ikke at det er morsomt egentlig, heller. (Jeg innser at jeg høres veldig prippen ut, men jeg skjønner meg rett og slett ikke på banning)

Signerer denne delvis. Jeg må ærlig innrømme at jeg banner litt, men det er i sjeldne situasjoner, som jeg klarte å sette kniven fint på plass i fingen min(det skjer..). Da kan jeg lirke frem faen eller helvete, men sånn ellers så synst jeg ikke noe om å lære barn å banne.

Skrevet

Hvis noen lærer barna mine banneord, skal de jammen få med meg å gjøre!! Hva folk lærer sine egne barn får bli deres egen sak.

Kall det gjerne fordommer, men jeg mister en anelse respekt for folk som putter banneord inn i vanlig dagligtale, som f.eks. "Den nye bilen til NN er jævla stilig." Men jeg har ikke noe imot kraftuttrykk når noen slår seg eller det skjer noe galt.

Skrevet

Selvfølgelig skal en ikke lære barna å banne. Men av og til kan det uforvarende komme noen utrykk, liksom...Jeg var Au-pair i Frankrike for mange år siden, og passet blant annet en jente på 2 år. En dag jeg jeg drev og skar opp noe kjøtt til en av hundene i huset, skar jeg meg kraftig. (har enda arret på fingeren...) og da sa jeg "faen" ganske så høyt...samme kveld satt hun og lekte og et eller annet gikk gale. "fan" kom det høyt fra jenta...moren spurte om jeg forstod hva hun så...og neida...måtte jo jeg si da... :fnise:

Gjest milkyway
Skrevet

Når jeg får kid, skal han høre på rage against the machine, så litt banning må nok til.

Skrevet
Jeg lærte en 1,5 år gammel jente å si.... hævvete. lol. er det virkelig så ille? Hun kommer til å preke dette uansett om noen år, så why wait? :) Det er jo megasøtt og så morsomt atte. Det er jo bare ord. XD
Og du er 12?

var det ike bedre å lære henne noe annet som hun kan ha nytte av?

Gjest nok en gjest
Skrevet

Måtte bare smile litt samt også kommentere denne saken her. Jeg smiler av alle kommentarene om at "jeg skal aldri lære ungen min å banne, og fy hvis noen lærer ungen min å banne"... kjære naive folk.. Da barnet ditt begynner på skolen og sfo, henger de med barn som kan gå i både 2. og 3. klasse, de banner. Ikke bare det, så henger de med barn som har eldre søsken som banner, og da de yngre søsknene som går i 1 klasse har lært dette av sine eldre søsken. Barnet ditt vil før eller siden lære seg å banne, dette lærte jeg meg da jeg hørte min 6,5 gamle sønn si fy fa... over ett eller annet han satt å spilte på Nintendo, inne på sitt eget rom. Dette har han ikke lært hjemme. Nå kunne jeg ikke løpe inn til han å si hva jeg hørte for noe, fordi det ville vært for sent å reagere på det. Men da jeg hørte det for andre gangen et par uker etter, og satt i stuen, jeg sto rett foran han, da sa jeg i fra, at det ordet er ikke pent, og jeg vil ikke høre det her mer i huset, og han må rett og slett forsøke å ikke si det andre steder heller. Nei, det visste han og han visste det var et banneord. Jeg spurte så hvor han har hørt det, så bare trakk han på skuldrene og sier at det visste han ikke. Og da trakk jeg slutningen om at dette plukker han opp på skolen/sfo, i og med at han ikke er andre steder enn skole, sfo, og hjemme.

Uoppdragen er ikke ordet å bruker på barn som banner, fordi, banneordet kan de plukke opp alle andre steder enn hjemme.

God oppdragelse.!

Gjest hjelpsom
Skrevet
Syns det er unødvendig å lære små barn banneord... Hvorfor? Hva er vitsen? Jobber med barn selv, og syns ikke det er no ålreit å høre unger som skriker "Fyfaen din jævla drittunge," eller noe i den duren til hverandre.

Jeg sier klart i fra til ungene at det ikke er greit med banning!

Det går fint ann å snakke til hverandre på en mer respektabel måte om man er 5 eller 50 år..

:ler:

De lærer seg dette uansett. Om du banner hjemme, så får barna det inn at det er galt å banne, og blir redde for å få straff av folka sine, men da vil de nok bare overkompensere når de blir eldre, allikevel. Hvis ikke, er ikke foreldrene helt gode. Jeg har selv lært niesen min noen gloser, og hun lo så hjertelig når jeg sa hysj, og sånt må du ikke si. Jeg ser for meg at hun nå løper rundt i barnehagen og kaller de andre unga for jævla horunger, rasshøl og faens fittekjærringer. Syns det bare er sjarmerende, jeg. :ler:

Skrevet
Måtte bare smile litt samt også kommentere denne saken her. Jeg smiler av alle kommentarene om at "jeg skal aldri lære ungen min å banne, og fy hvis noen lærer ungen min å banne"... kjære naive folk.. Da barnet ditt begynner på skolen og sfo, henger de med barn som kan gå i både 2. og 3. klasse, de banner. Ikke bare det, så henger de med barn som har eldre søsken som banner, og da de yngre søsknene som går i 1 klasse har lært dette av sine eldre søsken. Barnet ditt vil før eller siden lære seg å banne, dette lærte jeg meg da jeg hørte min 6,5 gamle sønn si fy fa... over ett eller annet han satt å spilte på Nintendo, inne på sitt eget rom. Dette har han ikke lært hjemme. Nå kunne jeg ikke løpe inn til han å si hva jeg hørte for noe, fordi det ville vært for sent å reagere på det. Men da jeg hørte det for andre gangen et par uker etter, og satt i stuen, jeg sto rett foran han, da sa jeg i fra, at det ordet er ikke pent, og jeg vil ikke høre det her mer i huset, og han må rett og slett forsøke å ikke si det andre steder heller. Nei, det visste han og han visste det var et banneord. Jeg spurte så hvor han har hørt det, så bare trakk han på skuldrene og sier at det visste han ikke. Og da trakk jeg slutningen om at dette plukker han opp på skolen/sfo, i og med at han ikke er andre steder enn skole, sfo, og hjemme.

Uoppdragen er ikke ordet å bruker på barn som banner, fordi, banneordet kan de plukke opp alle andre steder enn hjemme.

God oppdragelse.!

Det er jo himmelvid forskjell på å lære et 1,5 år gammelt barn å banne, enn når unger i skolealder plukker opp banneord av hverandre....

Jeg hadde blitt ganske paff hvis noen bevisst hadde gått inn for å lære min halvannet år gamle sønn å si hællvete... Hva i alle verdens dager er vitsen med det? Så små barn kan jo ikke snakke, de har bare lært noen få ord. Han lærer helt sikkert banneord av selv selv når han blir større, men jeg skal iallfall ikke sitte her hjemme å lære han "faen" osv på lik linje med "bil", "båt" og "katt".....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...