Gå til innhold

Nå er det endelig ryddig her :)

Anbefalte innlegg

Gjest Elize
Skrevet

Nå har jeg endelig klart å få det rent og ryddig her :)

Men hvordan holder jeg det ryddig?

Videoannonse
Annonse
Gjest Elize
Skrevet
FlyLady!

Det funker faktisk:)

Har prøvd det før og for meg fungerte det desverre ikke :(

Så nå håper jeg at noen andre har noen gode forslag til hvordan de greier å holde det ryddig.

Skrevet

Du kan sette opp en ukeplan:)

På mandager:

støvsuge leiligheten, handle inn for uka

Tirsdag:

Vanne blomster, generell rydding, betale regninger

Onsdag:

klesvaskedagen

Torsdag:

vaske badet, støvsuge leiligheten og vaske gulv (ok, moppe da..)

Fredag:

ut med alt av resirkuleringssøppel og enkel shining før helgen

Hver kveld vasker jeg opp ting som ikke går i oppvaskmaskina og rydder inn klær i skapet før jeg legger meg :) Prøver også å være flink til å legge fra meg ting der hvor det hører hjemme.

Gjest Elize
Skrevet
Du kan sette opp en ukeplan:)

På mandager:

støvsuge leiligheten, handle inn for uka

Tirsdag:

Vanne blomster, generell rydding, betale regninger

Onsdag:

klesvaskedagen

Torsdag:

vaske badet, støvsuge leiligheten og vaske gulv (ok, moppe da..)

Fredag:

ut med alt av resirkuleringssøppel og enkel shining før helgen

Hver kveld vasker jeg opp ting som ikke går i oppvaskmaskina og rydder inn klær i skapet før jeg legger meg :) Prøver også å være flink til å legge fra meg ting der hvor det hører hjemme.

Dette hørtes jo veldig greit ut. Skal prøve å lage meg en slik liste.

Gjest Elize
Skrevet

Ukeliste!

Mandag:

Støvsuge leiligheten.

Tirsdag:

Generell rydding, vanne blomster og betale regninger.

Onsdag:

Klesvask og tørke støv.

Torsdag:

Vaske badet, støvsuge leiligheten og vaske gulv.

Fredag:

Kaste søppel og shine før helgen.

Er det noe jeg har glemt som burde være med for å holde det greit?

Skrevet

Leste en artikkel i Cosmopolitan om rydding for de av oss som er litt late :sjenert:

har fått mange nyttige råd derfra. Her er noen:

-hver gang man går ut av et rom, tar man med seg noe derfra (type brukt kopp som skal vaskes, avis som skal kastes, ...)

-bruk engangskluter (mye lettere å sveipe over vinduskarmer/kjøkkenbenker/badeservant når man slipper å fylle opp bøtte med vann og såpe, vri opp, ...) Miljøvennlig er det ikke, men.

-ha vaske/kosteutstyr lett tilgjengelig, slik at det ikke er noe "styr" å finne det fram

-litt mer spennende utstyr, f.eks. gummihansker med blondekanter etc som man kan få kjøpt her og der (krememerhuset?). Så blir det litt mer tiltrekkende å ta dem på seg.

-bruk reklamepausene på TV til å raskt gjøre unna husarbeid i små doser (tømme søpla, koste med kost og støvbrett under sofaen, ...)

Mens man pusser tennene kan man tørke av speilet, for eksempel. Så har man tatt unna mange småting i løper av hverdagene. For meg funker det KLART bedre med mange små rengjøringsøkter nå og da, enn å sette av mange timer en helg el.l. til rengjøring. Da blir det ofte nedprioritert, og noe jeg går og gruer meg til.

Men dette fungerer vel kanskje best for de som er single / ikke bor med barn, så det ikke blir så ekstremt skittent på kort tid.

Gjest Fugl Fønix
Skrevet

Jeg syns det hjelper å ha ett fast kvarter om dagen til rydding. Jeg og mannen er udisiplinerte, så vi setter på en fast alarm hver dagen og tar en femten minutters innsats. Det holder det noenlunde fint :)

Skrevet

Ang. vasking av speil på badet: Ta med deg et stykke avispapir inn på badet før du skal dusje, tørk av speilet mens det enda er dugg på det. Speilet blir fint og skinnende på null komma niks :)

Brett klær mens du ser på tv. Bruk tv-pausene til små ting som å ta ut av/sette inn i oppv.maskin, henge opp klær, skru på en klesvask o.l.

Hold gangen ryddig, så blir du ikke matt med en gang du kommer hjem fra jobben.

Ellers er lite og ofte trikset her også.

Skrevet
Ellers er lite og ofte trikset her også.

Her også. Jeg bruker ordet "nyttelast". Hver gang jeg skal til et annet rom, så ser jeg om det er noe jeg kan ta med meg med det samme.

Feks hvis jeg likevel skal på kjøkken for et glass vann eller sette på kaffen, så er det alltid noe jeg kan ta med som skal kastes eller vaskes. Går nesten aldri tomhendt.

Når jeg skal ut i bilen, tar jeg alltid med litt søppel.

Gjest Araminta
Skrevet
Her også. Jeg bruker ordet "nyttelast". Hver gang jeg skal til et annet rom, så ser jeg om det er noe jeg kan ta med meg med det samme.

Feks hvis jeg likevel skal på kjøkken for et glass vann eller sette på kaffen, så er det alltid noe jeg kan ta med som skal kastes eller vaskes. Går nesten aldri tomhendt.

Når jeg skal ut i bilen, tar jeg alltid med litt søppel.

Signerer dette (minus biltipset). Ikke la avisa eller sokkene ligge igjen etter deg (det er veldig lett å tenke at "jeg tar det etterpå"), da ender det bare med at det hoper seg opp. Rydd litt - ofte, da slipper man unna de store uoverkommelige sjauene.

Skrevet
Brett klær mens du ser på tv. Bruk tv-pausene til små ting som å ta ut av/sette inn i oppv.maskin, henge opp klær, skru på en klesvask o.l.

Dette sverger jeg til også -det er utrolig hvor mye man faktisk kan få unna i korte reklamepauser :jepp:

Gjest Araminta
Skrevet
Dette sverger jeg til også -det er utrolig hvor mye man faktisk kan få unna i korte reklamepauser :jepp:

Helt enig. Utrolig effektivt, sparer en for mye slit senere. "Henge opp klærne?" :sukk: "Men om fire minutter sitter jeg jo foran TV'n igjen, så da så. " :fnise:

Skrevet

Oi, her var det mange gode tips! Jeg har et til: Musikk til husarbeid er alltid fint, men jeg syns en spennende lydbok er enda bedre. Jeg glemmer meg helt bort mens jeg vasker og rydder og ordner i timesvis... :sjenert:

Skrevet
Oi, her var det mange gode tips! Jeg har et til: Musikk til husarbeid er alltid fint

Helt enig! Jeg har alltid på musikk når jeg gjør husarbeid. Da blir man i godt humør samtidig. Fordi husarbeid er jo ikke noe gøy.

Men for å prøve og holde det ryddig, så prøver jeg alltid å rydde mer eller mindre hele tiden. Med det så mener jeg at jeg rydder når jeg er ferdig med det. Rydder ting tilbake på plass, mener jeg. Ikke alltid det funker men..

Skrevet

Jeg bare ordner ting med en gang jeg ser at noe må gjøres, og legger saker jeg bruker tilbake der de hører hjemme rett etter at jeg har bukt det.

Aldri hatt det rotete.

Skrevet

Så utrolig mange flotte tips her. Skal prøve å følge noen av de. I dag har jeg besøk av min niese på 2,5år. Jeg skal gjøre litt lek ut av å få henne til å hjelpe meg :) Så får jeg kanskje gjort litt i dag.

Gjest Gjest_Merete_*
Skrevet

Mange fine tips her ja.

Her kommer noen fra meg også:

- Sett på en vaskemaskin med en gang du kommer hjem fra jobb. Ta ut og heng opp mens barna bader

- Putt alt-mulig-rart i oppvaskmaskinen (gidder sjelden å vaske opp kjeler og stæsj)

- Papirrot. Lag hyller (slike man har på kontorpulten på jobb. Kassetthyller f.eks). Hylle 1: Regninger som ikke er betalt

Hylle 2: Reklamestæsj som frister

Hylle 2: Brev til oppfølging

Tømmes en gang i uka. Kast det du ikke trenger, og lagre i permer det du trenger (f.eks lønnslipper, skatteoppgjør m.m.).

- Tavle på kjøkken. Heng opp viktige ting som skal huskes på.

- Benytt reklamepausene (henger meg på denne jeg også)

- Skaff vaskehjelp om råd (Dette er GULL verdt i vår familie, og gjør hverdagen mye enklere).

- Ha en skittentøyskurv på soverommet istedet for badet.

- Legg frem klær til deg selv og barna hver dag. Dette tvinger deg til å rydde opp det som allerede er brukt

- Fest "bilder" av klær på barnas kommoder. Da kan de rydde inn rent tøy selv. Kjøp esker med barnas navn på, legg rent tøy her, barna legger selv inn i kommoden.

- Regel: Aldri sett deg ned i sofaen før kjøkkenet er ryddet!

Skrevet
Mange fine tips her ja.

Her kommer noen fra meg også:

- Sett på en vaskemaskin med en gang du kommer hjem fra jobb. Ta ut og heng opp mens barna bader

- Putt alt-mulig-rart i oppvaskmaskinen (gidder sjelden å vaske opp kjeler og stæsj)

- Papirrot. Lag hyller (slike man har på kontorpulten på jobb. Kassetthyller f.eks). Hylle 1: Regninger som ikke er betalt

Hylle 2: Reklamestæsj som frister

Hylle 2: Brev til oppfølging

Tømmes en gang i uka. Kast det du ikke trenger, og lagre i permer det du trenger (f.eks lønnslipper, skatteoppgjør m.m.).

- Tavle på kjøkken. Heng opp viktige ting som skal huskes på.

- Benytt reklamepausene (henger meg på denne jeg også)

- Skaff vaskehjelp om råd (Dette er GULL verdt i vår familie, og gjør hverdagen mye enklere).

- Ha en skittentøyskurv på soverommet istedet for badet.

- Legg frem klær til deg selv og barna hver dag. Dette tvinger deg til å rydde opp det som allerede er brukt

- Fest "bilder" av klær på barnas kommoder. Da kan de rydde inn rent tøy selv. Kjøp esker med barnas navn på, legg rent tøy her, barna legger selv inn i kommoden.

- Regel: Aldri sett deg ned i sofaen før kjøkkenet er ryddet!

Flotte tips. Har ikke barn, så har ikke noe hjelp der. Men prøver og holde meg til en slik ukeliste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...