Gå til innhold

brue treningsklær omigjen?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_jerry_*
Skrevet

hei!

jeg hater å vaske!

kan jeg bruke, la oss si, mandagens treningsklær (som ble ganske så svette) på onsdag også? jeg skal jo bare trene i dem likosm. forutsatt at jeg har latt de ligge i frisk luft for å tørke?

det er jo sånn at man øker sjansene for kviser og sopp ol. dersom man bruker klærne omigjen, men gjelder det hvis man lar de lufte og tørke også?

....

Videoannonse
Annonse
Skrevet
hei!

jeg hater å vaske!

kan jeg bruke, la oss si, mandagens treningsklær (som ble ganske så svette) på onsdag også? jeg skal jo bare trene i dem likosm. forutsatt at jeg har latt de ligge i frisk luft for å tørke?

det er jo sånn at man øker sjansene for kviser og sopp ol. dersom man bruker klærne omigjen, men gjelder det hvis man lar de lufte og tørke også?

....

Har aldri hørt om at man får sopp (!?) av å bruke treningsklær 2 ganger før man vasker dem? Det kan godt hende at man får kviser, men det har jeg aldri merket noe til. Man trener jo uansett ikke lenge, og er klærne tørre og man dusjer etterpå ser jeg ikke problemet med det. Jeg har ikke så mye treningsklær at jeg kan ha rent, tørt tøy for hver gang jeg trener (når jeg er i de periodene at jeg trener, da :fnise: )

Får man kviser tror jeg det kommer av svettingen og ikke hvilke klær man har på seg.

Skrevet

Jeg bytter alltid topper, men buksene kan jeg bruke noen ganger. Syns treningstopper veldig fort lukter, og hater å havne ved siden av noen i spinningsalen som kommer med illeluktende treningsklær...

Gjest Shelob
Skrevet

Svaret er delvis nei.

Jeg bruker bukser (vide joggebukser) kanskje 3-4 ganger, t-skjorte og annet ALDRI mer enn den ene gangen.

Årsaken er at brukt tøy som blir oppvarmet av kroppen din og fuktet av svetten din kan komme til å lukte ganske vondt når du er i gang med treninga.

Her er det hensynet til mine medtrenende som kommer inn i bildet. Ikke veldig kult å være senterets berømte skunk. Det er en der hvor jeg trener, og alle flirer og stønner bak ryggen hans.

Hvis jeg er svett og møkkete før jeg trener hender det tilogmed at jeg finner på å ta en kjapp spylings i dusjen før jeg tar på treningstøy.

Så det!

Gjest Ansjoni
Skrevet

Treningsbuksa blir ikke vasket for hver gang, mens ting som sitter tett inntil kroppen, singlet og slikt vaskes etter hver gang.

Gjest Gjest_Amelie_*
Skrevet

Dersom jeg har svettet vaskes alltid klærne før de brukes igjen. Buksa kan jeg bruke 3-4 ganger.

Svaret er klart nei dersom du trener innendørs eller med andre - det er utrolig plagsomt. Jeg har mange ganger måttet flytte på meg på treningsstudioet fordi det lukter av sidemannen. Lukter det er det garantert gammel svette, ny svette lukter ikke.

Min mann drar innimellom på seg samme toppen to dager på rad om han skal løpe utendørs. Men jeg har merket at svettelukten setter seg utrolig i klær som blir brukt på denne måten. Selv etter en vanlig 40 graders vask kan jeg kjenne svettelukt av overdelene han pleier å bruke dobbelt.

Gjest svanungen
Skrevet

Bukser kan jeg bruke 2-3 ganger mellom hver vask, men topper må byttes etter hver treningsøkt. Som flere andre påpeker her, blir det fort lukt, som merkes ekstra godt når man blir svett igjen. Vasker dessuten ALLTID treningstøy på 60 grader, er det eneste som nytter...

Skrevet (endret)

Dere som sier at dere bruker bukser om igjen, mens ikke overdeler og slikt som er nært kroppen, hvor går tight under dette?

Jeg trener i tights, og jeg vasker den ikke i mellom hver treningsøkt. T-skjorter skal det nevnes at jeg bytter hver gang, men tightsen og sports-bhen bruker jeg som regel over tre treningsøkter. Har for øvrig ikke merket noe til sopp eller ekstra kviser, men så får jeg sjeldent kviser på kroppen ellers, kun i fjeset, kan ha noe med det å gjøre :)

Endret av Tonerose
Skrevet (endret)

Hos meg er egentlig ikke treningstøy problemet, men arbeidstøy. Blir mye hotel-liv, og dårlige muligheter til klesvask utenom renseri.

Som det nevnes tidligere, biter restsvette, som får gjære og kose seg, seg fast i plagget. Og tøyet må vaskes i flere omganger før lukta slipper taket.

Mitt triks er å aldri kaste fra meg brukte skjorter/T-shirts. De går rett i ei vaskeservant fylt med lunkent vann og noen dråper sportsshampo, når de tas av. Dypper dem nedi to-tre ganger, tapper vannet, fyller i rent vann, dypper plaggene nedi vannet noen ganger, før de henges inn til drypptørk over varmekablene i dusjen.

Da er plaggene klare til å brukes dagen etter, svetten er vasket bort, før den fikk feste, den er jo lett vannløselig, når den ikke holdes kunstig i live i et rått plagg nede i en plastpose.

Jeg betrakter ikke dette som klesvask, og begynte mest med det, fordi det fristet lite å blande skittentøy og rent i kofferten, pluss at jeg sånn fremskaffet "rent" arbeistøy hvis oppholdet ble forlenget. Hele operasjonen er unnagjort under minuttet. Oftest er det behov for å få litt såpevann på kroppen uansett, når man vrenger av svettevåte plagg.

Når ikke det er annen skitt enn svette, er det uansett ikke noe behov for å kjøre plagg en time i vaskemaskina. Men 100% rene blir de ikke av å dyppes i vann, så de må innom vaskemaskin hver tredje eller fjerde kattevask.

Dypp, dypp, heng opp. Resten fikser seg av seg selv.

___ _ ___

Sopp og kviser har jeg aldri hørt at noen får av oppigjenvarmet svette. Men kaster du treningstøyet i ei plastpose, hvor det blir liggende rått (selv om det tilsynelatende kjennes tørt) utvikles det jo muggsporer. Og det kan bidra til å utvikle allergi. Allergikere og asmatikere kan selvsagt reagere på muggsoppsporer på ulike individuelle vis.

Endret av Kamikatze
Gjest Løve66
Skrevet

Gjenbruk av svett treningstøy?? Da håper jeg det er til en elller annen økt ute i det fri og ikke inne på et senter. Jeg synes i hvert fall det er ganske pyton å havne ved siden av noen i treningstøy med gammel svette.

Men; å vaske tøy kan da ikke være så ille? Av alt kjedelig husarbeid synes jeg klesvasken er det enkleste og greieste - vi har da vaskemaskin!

Skrevet (endret)

Det er jo bare å hive klærne inn i ei maskin + litt pulver, trykke på en knapp og vente...

Jeg bruker buksa par ganger etter hverandre (med mindre det er helt svett), men skifter topp, sokker og undertøy hver gang...

Endret av ~banshee
Skrevet

Jeg vasker treningstøyet mitt etter hvert bruk. Bukser også, siden eg bruker tights og de er tettsittende. Har bare 1 bukse så den må vasker hver dag omtrent:P Men har du mange topper og bukser trenger du vel ikke å vaske så ofte? Gammelt treningstøy lukter grusomt og jeg ville ikke gått på treningssenteret og lukta gammel svette :eeeh:

Gjest strykebrett
Skrevet

Enig med de andre her. Selv om treningstøyet ditt ikke lukter før du tar det på deg vil det begynne å lukte når du blir varm og svett.

Har du ikke noen ekstra t-skjorter du kan bytte mellom så du slipper å vaske hver gang? Trenger jo ikke å være hi-tech treningsskjorter til 500 kr, du kan jo godt bare ta en vanlig t-skjorte..

Gjest Gjest_Amelie_*
Skrevet
Dere som sier at dere bruker bukser om igjen, mens ikke overdeler og slikt som er nært kroppen, hvor går tight under dette?

Jeg trener i tights, og jeg vasker den ikke i mellom hver treningsøkt. T-skjorter skal det nevnes at jeg bytter hver gang, men tightsen og sports-bhen bruker jeg som regel over tre treningsøkter. Har for øvrig ikke merket noe til sopp eller ekstra kviser, men så får jeg sjeldent kviser på kroppen ellers, kun i fjeset, kan ha noe med det å gjøre :)

Selv tights kan jeg bruke 3-4 ganger. Jeg svetter lite på beina, og bruker alltid trenings-boxer under. Det lukter derfor aldri av buksene. Men dersom jeg har svettet mye siden det har vært varmt, går de rett i vask. Ofte jogger jeg ute, selv på vinteren, og da har jeg super under - dette vaskes alltid.

Treningsjakker og fleezegensere som brukes over innerste laget bruker jeg ofte flere ganger, kriteriet er som sagt at det ikke er kommet svette på plagget.

Her vasker jeg en maskin med treningstøy hver dag (to stykker), synes ikke det er stress overhodet. Slenger i maskinen, litt pulver, venter en drøy time, og henger det opp på 15 sekunder. Ingen sak.

Skrevet

Beklager om jeg er kvass her, men jeg skyr ingenting mer (på treningssenter) enn folk som bruker treningsklærene om igjen på trening og stinker ut hele salen. Det er helt grusomt for andre å trene i den stanken.

Ny og "fersk" svettelukt kan ikke sammenlignes med stanken av en innsvettet t-skjorte. Du får bare vaske klærene mtp. andre som trener på senteret. Det skulle nå bare mangle at en ikke går rundt å forpester luften andre puster inn.

En vasker jo klær en ser er skitten, det samme burde gjelde at en vasker klær en vet er skitten selv om ikke øyet ser det.

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Jeg bruker samme toyet opptil to ganger, men saa trener jeg hjemme eller utendoers saa da spiller det ingen rolle. :) Det blir saa utrolig mye klesvask ellers for jeg svetter fort. Man proever jo aa vaere litt miljoevennlig!

Gjest Gjest
Skrevet

Må si meg enig med de fleste her.

Om du får sopp eller kviser av det har jeg ikke peiling på, men det jeg vet er at hvis du bruker en t-skjorte to ganger så kommer du til å stinke noe forjævlig.

Forstår ikke at det går an å vurdere det en gang, t-skjortene mine er helt gjennomvåte av svette etter en treningsøkt! Isj, rett i vaskemaskinen med dem.

Skrevet

Jeg bruker alltid rent treningstøy på treningen. Én gang jeg forsov meg litt, og treningsklærne ble slengt oppi bag'en i full fart, klarte jeg å dra med gårsdagens t-skjorte. Fysj. Aldri følt meg så ille til mote på senteret, kjente jo selv at den hadde blitt brukt før :( Eneste jeg klarte å gjøre da var å oppholde meg lengst vekk fra andre folk, og gjøre det hele til en så kort treningsøkt som mulig. Aldri mer.

Ts: Vær så snill, vask treningstøyet ditt før gjenbruk...

Skrevet
hei!

jeg hater å vaske!

....

Jeg bruker treningsbuksene minst 2 ganger mellom hver vask. Skifter t-skjorte mellom hver trening... Kanskje det stinker gammel ballesvette av buksene mine andre gangen de brukes, gidder ikke å tro det i hvert fall. Jeg vasker 1 dag i uka, og har 3 treningsbukser... og trener ganske møe....

Gjest Gjest_nana_*
Skrevet

Nå skjønner jeg plutselig hvorfor enkelte "lukter" litt på trening! har alltid lurt på hvordan det går an for jeg har hørt at "ny" svette ikke lukter.

Og - jeg vasker alltid alle treningsklærne etterpå uansett om jeg føler at jeg har svettet eller ikke. Eneste unntaket er evt hettejakke etc som jeg kun har på meg til og fra trening, sånt vasker jeg kanskje annenhver gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...