LillAmalie Skrevet 5. april 2009 #1 Skrevet 5. april 2009 Hei Jeg har sådd karse for to dager siden. De har nesten ikke åpnet seg enda. Jeg har poter omtrent så store som en stor tekopp. Og jeg har fylt bomull helt opp. Jeg så nå at det bare skal være ca 2cm med bomull i bånn. Må jeg gjøre alt omigjen??
Møffi Skrevet 5. april 2009 #3 Skrevet 5. april 2009 (endret) Men tror poenget er at den kan såes på kun 2 cm bomull, gjør sikkert ikke noe om det er mer... Har frøene skilt ut slim? (du har vel vannet de?) Endret 5. april 2009 av Mariajenta
LillAmalie Skrevet 5. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 5. april 2009 ja jeg vanner de. de har skilt ut litt slim jaa. Og de har SÅVIDT egynt å åpne seg. Hva tror du? Må jeg begynne på nytt??
Kanutten Skrevet 5. april 2009 #5 Skrevet 5. april 2009 Bare ha litt tålmodighet du, så kommer de nok ut skal du se. Du trenger ikke gjøre alt på nytt, bare passe på å vanne.
Møffi Skrevet 5. april 2009 #6 Skrevet 5. april 2009 ja jeg vanner de. de har skilt ut litt slim jaa. Og de har SÅVIDT egynt å åpne seg. Hva tror du? Må jeg begynne på nytt?? Nei, da tror jeg prosessen er igang Gi de et par dager til, du!
Kamikatze Skrevet 5. april 2009 #8 Skrevet 5. april 2009 Nesj. Livet finner alltid en mulighet... Hold bommullen fuktig, du, men ikke dyvåt. Sett den gjerne litt mørkt i begynnelsen, noen dager, slik at den får strekt seg litt, før du setter den i vinduet for en dose klorofyll. Hvis de har begynt å åpne seg, og titte frem, er det på tide å plante neste ladning, slik at du får ny karse etter at du har spist opp første bolken. Synes det blir best kontuitet med tre bolker. Og det gjelder det meste som spires, ikke bare karse.
Gjest Fugl Fønix Skrevet 6. april 2009 #9 Skrevet 6. april 2009 Du trenger ikke å begynne på nytt. Karse er hutgvoksende, men pleier å ta litt mer enn to dager før de fullt ute, i hvertfall var det sånn for meg (hadde litt kjølig kjøkken, kan hende det virket inn).
Gjest Gaby Skrevet 6. april 2009 #10 Skrevet 6. april 2009 før du setter den i vinduet for en dose klorofyll. Som om klorofyllet bare kommer svevende inn gjennom vinduet
Møffi Skrevet 7. april 2009 #11 Skrevet 7. april 2009 Som om klorofyllet bare kommer svevende inn gjennom vinduet eh, klorofyll er i plantene...
Kamikatze Skrevet 7. april 2009 #12 Skrevet 7. april 2009 Svært så klorofyll og spetakkel det var her da, hehe. Husker jeg rett, så dannes det klorofyll, som farger planter grønne, av fotosyntese, med en orntlig mølje av lys og sukker og vann. Eller noe i den dur. Ingen grunn til å kjøpe tetningslist for å hindre at plantene blir helt løk... Tipper sån cirka NUH er den første ladningen klar til å spises. Karse er digg utrørt i snøfrisk elle naturell kremost.
Møffi Skrevet 7. april 2009 #14 Skrevet 7. april 2009 (endret) Eh, ja? eh, så du visste det og lo av han som ikke visste det? (la visst igjen min evne til å lese humoristiske innlegg hjemme i dag ) Endret 7. april 2009 av Mariajenta
Gjest Gaby Skrevet 7. april 2009 #15 Skrevet 7. april 2009 Tror nok han visste det han også, men formuleringen var jo litt komisk! Hihi
Gjest Gaby Skrevet 7. april 2009 #17 Skrevet 7. april 2009 Klorofyllet er forøvrig i planten fra før av, det dannes ikke nytt klorofyll av fotosyntesen: Fotosyntese er prosessen som bygger opp plantemateriale basert på karbondioksid, mineraler og vann. Prosessen drives av sollyset, og klorofyll er en vesentlig bestanddel for å få prosessene til å skje.
Kamikatze Skrevet 7. april 2009 #18 Skrevet 7. april 2009 Så hva er den grønne guffa som er inne i plantene da, og hvordan kommer den dit?
Gjest Gaby Skrevet 7. april 2009 #19 Skrevet 7. april 2009 Grunnen til at guffet er grønt er fordi klorofyllet er et grønt fargestoff. Akkurat som at blodet vårt er rødt fordi det inneholder røde blodceller. Hvordan det kommer dit? Tja.... Det dannes når planten dannes. Eller, vi kan bare si at det kommer sivende gjennom vinduet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå