Gå til innhold

nyskjerrig på deres syn på dette!

Anbefalte innlegg

Gjest Poker face
Skrevet

hva syns dere om at barn leker med våpen (leketøy såklart)

ser at det fås kjøpt alt av våpen leker til barn.

kule med nagler på, øks,pistoler osv osv..

det finnes også figurer (krigs figurer) med våpen. er det greit?

feks turtles,h-man,tranceformers osv...

er det noe bedre?

hva med de barna som får sånt av sine foreldre. hva tenker dere om det? og da vil også ungen din ha.

hva med vannpistoler?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er det noe bedre?

hva med de barna som får sånt av sine foreldre. hva tenker dere om det? og da vil også ungen din ha.

hva med vannpistoler?

Er ikke så veldig begeistret for krigsleker. Men det kommer litt an på barnets lek, cowboy og indianerog politi og tyv virker for meg som ganske uskyldige leker. Men når barn bir sittende foran enten data- eller tv-skjermen og blir avhengig av slike drepe spill, hvor de scorer flest poeng jo flere man dreper, og de til slutt nærmest sitter i en transe, dette synes jeg er galt. Jeg synes dessuten barn stort sett ser for mye tv og sitter for mye foran pc'en.

Vannpistoler synes jeg er uskyldig, dette er jo bare moro i sommervarmen.

Skrevet

Alt med måte, tenker jeg. Jeg ser ikke problemet i å gi ungen en vannpistol, et plastsverd eller en pistol til å leke cowboy og indianer med.

Poenget er vel å ha et barn som er bevisst på hva som er lek og fantasi, og hva som er virkelighet. Det jeg husker av den slags leker fra jeg var barn, er at man ikke nødvendigvis tenker over det som dreping, poenget er kun å "ta" hverandre. Spill som paintball og laserworld for større barn kan være morsomme konkuranser, og trenger heller ikke nødvendigvis handle om å "drepe". Ofte kan de voksnes innstilling til dette bidra til å gjøre det til lek og moro, tror jeg. Og motsatt: om de voksne kun omtaler det som "drap" "krig" og "vold", så påvirker det hva barna tenker om det.

Samtidig er jeg veldig enig med Kaylee som nevner at det ikke er bra å sitte timesvisforan et PC-spill som kun går ut på å slakte ned så mange som mulig. Prinsipielt ser jeg ikke noe galt i å la barn spille slike spill heller, men det bør nok vurderes ut fra barnets modenhetsnivå, og ha noen tidsgrenser.

Alt i alt handler det vel om å gi barn god moral, og å lære dem forskjellen på fantasi og virkelighet?

Gjest Poker face
Skrevet

hvordan er vannpistoler mer uskyldig?

det er jo våpen det også. skjønner hva du mener altså, men jeg ser på det i en annen vinkel.

det finnes massehvis av andre alterativer man kan bruke til "vannkrig"

Skrevet
Alt med måte, tenker jeg. Jeg ser ikke problemet i å gi ungen en vannpistol, et plastsverd eller en pistol til å leke cowboy og indianer med.

Poenget er vel å ha et barn som er bevisst på hva som er lek og fantasi, og hva som er virkelighet. Det jeg husker av den slags leker fra jeg var barn, er at man ikke nødvendigvis tenker over det som dreping, poenget er kun å "ta" hverandre. Spill som paintball og laserworld for større barn kan være morsomme konkuranser, og trenger heller ikke nødvendigvis handle om å "drepe". Ofte kan de voksnes innstilling til dette bidra til å gjøre det til lek og moro, tror jeg. Og motsatt: om de voksne kun omtaler det som "drap" "krig" og "vold", så påvirker det hva barna tenker om det.

Samtidig er jeg veldig enig med Kaylee som nevner at det ikke er bra å sitte timesvisforan et PC-spill som kun går ut på å slakte ned så mange som mulig. Prinsipielt ser jeg ikke noe galt i å la barn spille slike spill heller, men det bør nok vurderes ut fra barnets modenhetsnivå, og ha noen tidsgrenser.

Alt i alt handler det vel om å gi barn god moral, og å lære dem forskjellen på fantasi og virkelighet?

Veldig enig.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg er ikke så begeistret for lekevåpen, og var veldig klar på at slike ting skulle ikke mine barn ha da de var små!

Men så vokste disse podene litt til, og absolutt alt ble et våpen. Lego kunne bygges til våpen, pinner ble både sverd og pistoler, tresleiver kan også brukes, og jammen kan man spikke og hamre sammen noe av planker også....

Jeg kapitulerte fullstendig ;)

Og jammen er de blitt voksne menn, begge to. Uten noen form for voldelige tendenser i det hele tatt.

Skrevet

Er jo ikke spesielt motstander av cowboy og indianer og vannpistol, det er jo uskyldig lek - noe jeg tror de fleste vil være enige i.

Uansett synes jeg denne linken oppsumerer på en fantastisk måte hvordan vi IKKE vil ha det :)

Kom gjerne med tilbakemeldinger på den, uten å kuppe tråden.

Skrevet

Jeg tenker nok som Purple Haze rundt dette. Har ikke vært fanatisk, og et Kaptein Sabeltann sverd eller to har det nok blitt (og vannpistoler - helt klart) men er ikke begistret for krigsleketøy/våpen leketøy.

Skrevet
Men så vokste disse podene litt til, og absolutt alt ble et våpen. Lego kunne bygges til våpen, pinner ble både sverd og pistoler, tresleiver kan også brukes, og jammen kan man spikke og hamre sammen noe av planker også....

Jeg kapitulerte fullstendig icon_wink.gif

Jeg kapitulerte da mine bet til flatbrødet så det lignet en pistol ved middagsbordet.....

De har noe lekevåpen, og de lager noe selv, de leker en del med de, det er en del macho-greier som MÅ ut. Ellers er de kjent som greie, omgjengelige og vennlige gutter, jeg tror rett og slett de skiller veldig med dette selv.

Gjest Gjest
Skrevet

Synes det er helt greit. Er selv vokst opp med det og har ikke tatt skade av det.

Bare softguns (med kuler) jeg er i mot at barn under 18 skal ha da det er er et farlig våpen. Er til og med 18-åringer som leker med det på en farlig måte også.

Synes det grenser til hysteri å nekte ungen actionfigurer.

Men man burde jo selvsagt lære ungen til at dette er leker og at man ikke skal bruke det til å skade andre. Det gjorde foreldrene mine og det virket.

Selv så tror jeg det er bedre at de selv leker med lekevåpen og leker krig og alt det der og bruker sin egen fantasi, enn at de spiller det.

Skrevet

Mine har ikke fått lekevåpen av noe slag. Ja, de har prøvd seg med å bygge sverd av lego, men blir forklart at dette ikke aksepteres at man "sverder" mot hverandre o.l her i huset. Og det har de akseptert uten å mukke. Det finnes tusenvis av andre ting man kan leke med som er mye hyggeligere.

Og om sommeren bruker vi hageslangen til vannlek, trenger ikke vannpistoler til det.

Jeg får makk av småunger på butikken med lekepistoler som sikter på folk og roper "jeg skal drepe deg!!" DET skal ikke være en av mine unger!

De bytter kanal selv på tv når det kommer tegneserier med innslag av vold, feks ninja turtles osv. Og det gjør de selv om de er sammen med andre enn oss, sier ifra at "det der er ikke noe å se på for oss".

Mulig at jeg er veldig idealistisk, men kommer det opp senere, så tar vi det derfra. At foreldre frivillig kjøper dataspill til ungene sine hvor hele hensikten går ut på å drepe så mange som mulig, så brutalt som mulig - det er virkelig over min fatteevne!

Skrevet

Jeg tror det er viktigere å skille mellom lek og alvor, enn at det skal være fullstendig krise å gi ungen visse leker, som tross alt er nettopp det....leker...

Gjest Gjest
Skrevet

er det noe bedre?

hva med vannpistoler?

Aldri kjøpt krigs"leker" til barn. Når en vet opprinnelsen til disse lekene,så gjør man ikke det. De er ganske naturtro leker. Unger som går med våpen på gaten har faktisk hatt et slapt forhod til sike leker fra de var små.

Foreldre har kjøpt lekevåpen osv. Og hvorfor da stoppe når man er ungdom?

Når en ser div filmer, så tar det ike lang tid før det kommer som "leker" våpen de bruker.

Jeg husker når det ble vanlig å leie videofilmer hjemme for mage år siden. Ca 25 år siden, og kritikerne sa den gang at vi ser ikke virkningen på dette før om 10-15 år. Tro kopi av våpen og utstyr kom blant barn og unge. Mye av det ble forbudt.

Når folk ikke kjøper dette,men godtar coboy og indianer, så tenker de vel ike på historien der heller. Det var jo rett og slett nedslakting. Og hva leker barn ved indianer og coboy? Det de ser på film.

Gjest MåneSkygge
Skrevet
Jeg tror det er viktigere å skille mellom lek og alvor, enn at det skal være fullstendig krise å gi ungen visse leker, som tross alt er nettopp det....leker...

:Nikke:

Gjest Gjest_Marte_*
Skrevet

Mine sønner lekte med lekegevær og lekepistoler i hele oppveksten - på samme måte som jeg og mine venner gjorde i barndommen.

Ingen av oss har tatt noen som helst skade av det .. hjelpe meg - synes synd på unger med så hysteriske foreldre.

Gjest Gjest
Skrevet

Nei. Her får ikke barna noen våpenleker. Jeg hater det så til de grader. Det er en skam å gi barna noe som i virkeligheten er skadelig og dreper millioner av mennesker. Det er totalt imot det jeg står for. Jeg har tilogmed ikke noe klær med hodeskaller på etc, til min sønn. Grusomt og forbanna nedverdigende!!!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skrev over. Og jeg er totalt imot Tom og Jerry også. Cartoon network er banned hos oss. Ungene får IKKE se på det drittet.

men er tom og jerry greit?
Gjest Gjest_Marte_*
Skrevet

Og et lite apropos: Dere som ikke vil la barna leke med slikt - er det bare hjemme dette er forbudt? Eller ber dere de komme hjem når de andre barna skal leke indianer og cowboy?

Tenk over hva det gjør med et barn å bli holdt utenfor ... og være annerledes enn alle de andre.

Gjest Gjest
Skrevet

Det har aldri vært et problem her. Har aldri opplevd indianer og cowboy lek.

Og et lite apropos: Dere som ikke vil la barna leke med slikt - er det bare hjemme dette er forbudt? Eller ber dere de komme hjem når de andre barna skal leke indianer og cowboy?

Tenk over hva det gjør med et barn å bli holdt utenfor ... og være annerledes enn alle de andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...