Gjest mortil2 Skrevet 5. april 2009 #1 Skrevet 5. april 2009 Jeg har en bestemor som er senil/demnte, og i tillegg er hun psykisk syk. Hun har egentlig aldri vært helt go`, men de siste 2-3 mndne har alt bare toppet seg. Det tok vel egentlig helt av da kona til pappa flytte fra huset, fordi hun ikke orket å bo der lenger,det må også sies at min bestemor bor i samme hus.. (de er fortsatt gift, og prøver å "starte på nytt"), og når pappa begynte å være sammen med kona si igjen, ringte bestemoren min og la igjen meldinger på telefonsvareren hans hvor hun kallte kona hans for ei hore, merr og, ja, man skulle vel egentlig tro at en gammel dame på nesten 90 år har et bedre ordbruk enn som så men det har altså ikke min bestemor. Både tanten min og pappa prøvde å snakke med henne, men endte med å få en krystall vase kastende etter seg.. Vi tok kontakt med lege og pappa var og hadde en samtale med fastlegen til bestemor, og fikk beskjed om at dette ikke var en hastesak og fikk time om en uke fra da... vi tok heller kontakt med legevakt, han kom på hjemmebesøk og undersøkte henne, og mente at et absolutt var grunnlag for å legge henne inn til vurdering et sted. Ting fortsatte å forverre seg, og pappa og tante reiste ned på legesenteret for å få legen til å komme på hjemmebesøk, da bestemor ikke er villig til å reise til lege fordi hun ikke mener at hun gjør noe galt... legen hadde da stått ute i gangen, hvor alle pasientene satt og ventet på sin time, og skjellte ut både pappa og tante ???!? Er det virkelig mulig?!??.... Etter mye om og menn, kom hun til slutt på hjemmebesøk og undersøkte henne.... da ble ting satt igang, og hun mente også at bestmor måtte bli vurdert.. hun tok da kontakt med et mentalsykehus, det høres veldig drastisk ut, men hun skulle kun dit for vurdering, ettersom hun er veldig manipulerende, finner på hisorier osv osv... og det måtte desverre bli tvangsinnleggelse, da bestemor fortsatt ikke tror hun gjør noe galt.. dagen etter skulle det komme sivil politi og kjøre henne til sykehuset, og jeg og pappa skulle være med for å vise at vi er der for å støtte henne og kun vil hjelpe henne. Vi gikk og ventet, og da klokken til slutt ble 1330, fikk vi beskjed av fastlegen at hun hadde ombestemt seg, og mente alt dette handlet om en familiekrangel. Da hadde hun sittet i telefon med bestemor, og hun hadde tydeligvis klart å manipulere legen også til å tro at dette var vår feil, at vi ville ha henne vekk osv.. ?!??!? En hel dag satt jeg og kusinen min å ringte rundt til fylkeslegen, kommunelegen, pasientombudet, ja alt vi kunne komme på, men INGEN kunne hjelpe oss.. Vi hadde nå fått fastlegen imot oss, hun tok ikke i mot telefonsamtaler fra oss, og sa fra seg alt ansvar for "pasienten". ?!? Nok en gang "klikket" bestemor ved å skrike stygge ting om pappa og kona hans og hva vi hadde gjort mot henne, ut av døra og vinduer mot naboer. Da tok pappa turen på legevakta, og der fikk vi slengt i trynet at de ikke skulle blande seg i saken, nå hadde fastlegen vært i kontakt med de og, og sakt at de ikke skulle blande seg fordi dette dreide seg om en familiekrangel... Hvordan er det mulig?? At en fastlege kan ha en slik oppførsel?? Nå har pappa måttet flytte ut av sitt eget hus, og vi må bare gå å vente på at søknaden om boligplass skal slå igjennom og hun får et annet sted å bo. Hun ringer ALLE, til og med 1881 for å fortelle hva for en stygg familie hun har. Av og til har hun hjemmehjelp som er der kun for å dryppe øynene hennes, og de kan heller ikke gjøre noe, jeg var senest i kontakt med de i går, og de forteller at de blir ringt ned av bestemor, for alt, og forteller historier. Hva mer kan vi gjøre?? Bestemors oppførsel går utover alle i familien, og det er fryktelig vondt å se pappa ha det vondt. Det kan høres ut som en familiekrangel, men bestemor har en psykisk sykdom som har forverret seg, og trenger hjelp, jeg synes jo synn på henne oppi alt dette... Dette ble et langt innlegg, men jeg håper det er noen her inne som har noen tips, eller ideer til hva vi kan gjøre videre.. Takk til alle som tok seg tid til å lese.
Oliven Skrevet 5. april 2009 #2 Skrevet 5. april 2009 Jeg tror de fleste kommuner har et tildelingsteam som vurderer søknader på boliger, korttidspallser osv. Jeg ville kontaktet de og fortalt akkurat hvordan ting er, at folk flytter ut fordi hun er blitt som hun har blitt og det holder på å ødelegge et ekteskap. Prøv å få henne inn på korttidsopphold til vurdering. Det er ofte lettere å søke de videre til annen utredning når de først er på et slikt korttidsopphold og folk som har kompetanse og er vant med demens (om det er noe av det hun har) kan anbefale det. Dere får snakke litt med de folkene som tildeler og si at dere ikke orker mer, ikke vil ta noe mer ansvar eller søk henne inn på grunnlag av at dere skal på ferie og ta dere en velfortjent tur. Hjemmesykelpleien bør også komme innom litt oftere og de må dokumentere at hun ringer de så ofte og hva hun forteller. Utrolig vanskelig situasjon og dette er tøft å stå oppi. Ønsker dere lykke til og håper virkelig at dere kan få litt hjelp. Her er nr til demenslinjen. Kan ringe å prate med de kanskje? http://www.nasjonalforeningen.no/ Granli i Vestfold er flinke på demens/utredning av eldre. Kanskje det går ann å ta kontakt med de og høre om de har noe tips til hva dere kan gjøre, kjenner til behandlende sted der dere bor el lign. http://www.piv.no/filer/fat_utred_enh_huk.asp
Gjest mortil2 Skrevet 5. april 2009 #3 Skrevet 5. april 2009 Tusen takk for svar. Da skal jeg prøve det du foreslår, det er så vanskelig når ingen, også de som egentlig burde sitte med svarene... forteller hvor man kan henvende seg, eller hvor man kan få hjelp.. Linkene er til stor hjelp. Takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå