Gå til innhold

Midnas treningsdagbok

Midna

Anbefalte innlegg

Blir det så ille, så får jeg bare dytte sugerøret helt ned i halsen. :P Men finnes det virkelig ikke proteinshaker som man virkelig elsker smaken på? Verden er kanskje ikke så enkel... :sjenert:

Jeg er så støl i låra i dag at jeg ikke klarer å sette meg på huk. Føler meg som en gammel dame! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fragment
Men finnes det virkelig ikke proteinshaker som man virkelig elsker smaken på?

Dette er det beste jeg har smakt hittil. Er normalt skeptisk til ting med kunstig jordbærsmak, men dette var rett og slett godt. Skal bestille det om en ukes tid eller to. Da går det an å variere litt mellom smakene også.

Jeg er så støl i låra i dag at jeg ikke klarer å sette meg på huk. Føler meg som en gammel dame! :ler:

Det er sånn det skal være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
Blir det så ille, så får jeg bare dytte sugerøret helt ned i halsen. :P Men finnes det virkelig ikke proteinshaker som man virkelig elsker smaken på? Verden er kanskje ikke så enkel... :sjenert:

Virkelig elsker? ... Nei, da tror jeg man er litt rar. Jeg drikker kun shaker etter trening, og da syns jeg er det helt fint fordi jeg er tappet for energi og kroppen blir glad for hva som helst. Men protein smaker ikke spesielt godt, litt støv og melk og rart, men som sagt, jeg vennet meg fort til det. Andre klarer det kanskje aldri?

Man skal uansett være litt forsiktig med å helle i seg alt for mye prottiser, jeg begrenser det til etter trening og noen ganger putter jeg nøytralpulver i maten hvis jeg har et veldig dårlig kosthold en dag og trener hardt. Hvis jeg har rolige økter bruker jeg sjeldent proteiner etterpå. Putter man i seg for mye kan man faktisk få nyre- og leverskader fordi kroppen jobber konstant med å skille ut overskuddet. Karbohydrater er vel så viktig etter trening også, så for meg etter en treningsøkt blir det som regel en shake (jeg liker maxim smoothie, men den er dyr. Btw misa syns den var kvalmende, så man har forskjellig smak..) og en banan. Da har jeg nok energi for 1 time, så kan jeg komme meg hjem, dusje og lage middag før jeg blir tom igjen.

Endret av lucy d-.-b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke så lurt å spise for mye av det nei! Det står på esken at man kan ta det 1-2 ganger om dagen, men aner ikke om det er for mye. Planen er i alle fall å ta det i forbindelse med trening, og hvis jeg føler at jeg ikke har spist nok en dag. Den varianten jeg bruker har foresten mer karbs enn proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vist helt glemt å logge! På søndagen løp jeg intervaller på mølla i litt over en halvtime. Gikk ganske greit!

I går hadde jeg treningsfri og i dag trente jeg styrke:

Oppvarming:

13 min mølle

Styrkedel:

Flies på benk

4kg i hver hånd 3x10rep

Sittende bicepscurl med hantler

4kgx10

6kgx8

6kgx7

Knebøy med stang

26kgx10

26kgx10

26kgx10

Sittende roing

15kgx10

20kgx10

20kgx10

Tricepsøvelse med hantler liggende på benk

3kgx10

3kgx10

Mageøvelse

25rep

20rep

Rygghev

25

20

Planken

1 min

30 sek

Hadde virkelig ikke mer å gi siden det var siste øvelse, følte at jeg tok meg ganske bra ut i dag. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
Det er nok ikke så lurt å spise for mye av det nei! Det står på esken at man kan ta det 1-2 ganger om dagen, men aner ikke om det er for mye. Planen er i alle fall å ta det i forbindelse med trening, og hvis jeg føler at jeg ikke har spist nok en dag. Den varianten jeg bruker har foresten mer karbs enn proteiner.

Om 1-2 ganger om dager er for mye kommer helt an på hvor hardt du har trent og hvor balansert kostholdet ditt ellers er :) Bra at du får i deg karbs, spesielt rett etter trening, da har kroppen nok energi til å sette igang god restitusjon av musklene! Hvis jeg ikke trener en dag drikker jeg aldri shake, det jeg kan gjøre hvis jeg har spist litt dårlig er å tilsette noe pulver i maten. Samtidig syns jeg det er mye lettere og bedre å spise litt cottage cheese og nøtter til kvelds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Jeg er ikke død, har bare litt mye å gjøre! Nå er hestene tilbake og da har jeg brått to hester nesten hver eneste dag. Det sier seg selv at det går litt utover den andre treningen (får jo litt trening av å være i stallen, og får i alle fall styrket kjernemuskulatur!).

I forrige uke ble det bare en treningsøkt, og denne uken har det hittil blitt to. :) Det har bare blitt styrke siden jeg tror jeg skal satse mest på det fremover. Man må jo prioritere litt.

Herretter skal jeg ha fokus på at "alt er positivt". Jeg har nemlig følt litt at siden jeg ikke har tid til å trene like ofte som før så er det "ingen vits", og det er bare tull! Derfor har jeg et nytt fokus om at alt er positivt!

I dag hadde jeg en super styrkeøkt og jeg økte på både flies og tricepsøvelse med manualer. Det som gjorde treningsøkter perfekt var at knebøyen føltes mye lettere ut i dag (tror jeg må øke litt nå), og det var en fyr i frivektsavdelingen som lurte på om jeg hadde trent knebøy lenge fordi jeg hadde en veldig god teknikk. :ler: Det gjorde at selvtillitten min steg ti hakk, og jeg gikk ut av treningssenteret med et smil og jeg gleder meg til neste gang!

Nå blir det en tilvenningsperiode der jeg må se hvor mye jeg klarer å trene, men jeg skal få trent så mye jeg kan, og jeg skal ikke føle meg mislykket hvis det går litt på tverke innimellom. Så lenge jeg ikke gir opp men holder koken, er jeg fornøyd! Jeg vet jo at innerst inne så er det hest jeg vil satse på, og da må det nødvendigvis komme aller først i rekken. På den andre siden får jeg mye mer ut av ridningen hvis jeg er i god form. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment
Det som gjorde treningsøkter perfekt var at knebøyen føltes mye lettere ut i dag (tror jeg må øke litt nå), og det var en fyr i frivektsavdelingen som lurte på om jeg hadde trent knebøy lenge fordi jeg hadde en veldig god teknikk. :ler:

Dette hjelper absolutt på treningslysten og motivasjonen :) Hvor lenge har du trent knebøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy å få kompliment!! :) Koselig å se deg her inne igjen! Hester tar mye tid, så jeg forstår at det ikke er tid til så mye annet! Men det er sabla god trening det og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Oida... her var det lenge siden jeg hadde logget! Jeg falt helt ut av treningen i november og desember men nå er jeg godt i gang igjen! Jeg mistet motivasjonen helt da jeg fikk vondt i knærne i oktober (hvis jeg ikke husker feil), og ikke fikk løpt. Jeg var jo så godt i gang, så det var skikkelig irriterendes. I januar begynte jeg ordentlig med styrke og kondisjon igjen og så har det bare blitt mer og mer. Styrkemessig er formen bedre enn i høst, men kondisjonen er dårligere. Når kondisjonen endelig begynte å hente seg opp igjen fikk jeg igjen vondt i knær og noen ganger i ankler. Så nå har jeg løpepause og prøver å bli venn med ellipsmaskinen og sykkelen slik at jeg i alle fall får trent opp kondisjonen litt. 

Jeg har hatt det samme programmet siden i høst, men til mandag om litt over en uke skal jeg ha ny veiledningstime. Noen ønsker jeg har i forhold til dette er å trene:

- Chins

- Knebøy med stang (ikke i smith!)

- Ab wheel (hvis jeg i det hele tatt er sterk nok til dette?

- Benkpress?? Vet ikke helt om jeg tør. :P

Jeg har hittil trent 3 dager denne uken og er passe støl etter i går. Var så dum at jeg tok knebøy selv om jeg har vondt i kneet, og den merker jeg i dag. Får bare skylde meg selv! Vurderer å ta en økt på treningssenteret nå og ta en rolig tur på ellipse på 40-45 minutter siden jeg ikke får vondt i beina av det.

Sittende hantelcurl

6 kg 10 reps på hver arm

8 kg 6 reps på hver arm

6 kg 10 reps på hver arm

Jeg merker at jeg har begynt å få ganske store biceps, og det er gøy å føle fremgangen på det!

Rygghev

30 reps

17 reps

Mageøvelse

20 reps

15 reps

Tricepsøvelse med manualer

4 kg 10 reps

4 kg 10 reps

Knebøy i smith

23 kg 10 reps

26 kg 10 reps

26 kg 10 reps

Føltes veldig lett ut men merket det i kneet.

Flies på benk

6 kg 10 reps

6 kg 10 reps

6 kg 10 reps

Denne tok skikkelig i dag! Pleier å bruke stor ball som benk på denne og det var mye tyngre med vanlig benk!

Sittende roing

15 kg 10 reps

15 kg 10 reps

15 kg 10 reps

Er ikke noe glad i denne egentlig

Planken

60 sek

60 sek

Og det var vel alt, om jeg ikke husker feil!

Nå ble jeg motivert til å ta en økt i dag også gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens økt:

40 minutter cardio på ellipsemaskinen - 8km. var fremdeles støl etter styrken på lørdag, så lot det bli med det. Brukte de første 20 minuttene til å komme opp på 160 i puls og lå på 180-tallet de siste 20 minuttene. Føltes veldig lett og greit ut på slutten selvom jeg lå høyt i pul lenge. Tror ikke den pulsen er så veldig høy for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårsdagens økt :

Oppvarming - 15 minutter ellipse

Sittende hantelcurl

6 kg hver hånd 10 reps

8 kg hver hånd 5 reps (prøvde seks med det gikk ikke. :P)

6 kg hver hånd 10 reps

Bicepsøvelse med hantler

4 kg 10 reps

4 kg 10 reps

Flies på ball

6 kg 10 reps

5 kg 10 reps

Måtte gå ned til fem fordi armene var så skjelvne at teknikken gikk rett i dass med 6 kg.

Knebøy med hantler

5 kg hver hånd 10 reps

5 kg hver hånd 10 reps

6 kg hver hånd 10 reps

Tok det så lett pga kneet, og jeg merket det så bør kanskje holde meg unna litt til...

Sittende roing

15 kg 10 reps

15kg 10 reps

Planken

1min 15 sek

1 min

Rygghev

20

15

Mageapparat

37,5 kg 10 reps

37,5 kg 10 reps

37,5 kg 10 reps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble ukens første treningsøkt gjennomført, og jeg fikk nytt styrkeprogram fra en veldig flink instruktør på senteret. :) Jeg var i alle fall veldig fornøyd!

Nytt program:

Chins med assistanse (klarer jo ikke en alene en gang, har aldri trent dette)

35kg 15-20 reps to sett.

Grunnen til at jeg skulle ha flere repetisjoner her var for å få inn teknikken skikkelig til å begynne med.

Pushups

- Per i dag klarer jeg 1 ordentlig! hehe

Målet er nå å øke med en i uken. Derfor skal jeg først ta en vanlig og ta så så mange jeg klarer på knærne. Her var det veldig viktig at jeg tok helt ned og ikke slurvet. Tungt! 2 sett.

Knebøy med manualer og ball bak rygg for å få inn litt stabilitet også

Her skulle jeg ta 12 kg og 20 repetisjoner to sett

Grunnen til dette er at jeg sliter med vondt kne når jeg løper og derfor skulle jeg ikke kjøre på noe tungt på vekter enda. Men heller ta litt flere repetisjoner for å bli sterkere i kneet og få større blodgjennomstrømming. Høres fornuftig ut da jeg har fått vondt i kneet når jeg har kjørt på med vekter i smith maskinen.

Øvelse der jeg fester stangen litt opp i smithmaskinen og ligger meg under med strake bein og tar underhåndsgrep og trekker meg opp til stangen. Tungt var det i alle fall! 10 rep ? sett

Situps

Jeg skulle ha vekter på føttene og ha de helt intill rumpa mens jeg ligger på ryggen. Jeg skal helt opp og treffe annenhvert kne med albuen.

Grusom øvelse på ball der jeg skulle ha ballen på føttene og stå i pushups-stilling. Også skulle jeg dra ballen inn mot magen. Var helt grusomt tungt i alle fall og jeg falt av flere ganger gitt.

Rygghev

2 sett så mange jeg klarer

Jeg er i alle fall veldig fornøyd med programmet, og det er mest fokusert på at man generelt skal bli sterkere og kan bruke styrken. Er det noen som har noen synspunkter? Jeg husker ikke helt repetisjoner og sett på alle men.

Jeg har i alle fall fått streng beskjed om å skrive opp antall jeg klarer hver gang og prøve å øke fra uke til uke og ikke slurve unna. Skal ha en oppfølgingsuke om to uker. Jeg er i alle fall veldig motivert til å øke i pushups og til å klare chins uten assistanse!

Han sa jeg hadde fin teknikk, og han likte at jeg ville bort fra apparater og heller fokusere på å styrke hele kroppen. Men jeg håper jo at jeg klarer å få litt større muskler også da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...