Midna Skrevet 21. juli 2009 Forfatter #101 Del Skrevet 21. juli 2009 Jeg tror det, Carrie. At godt trente mennesker har lavere hvilepuls. Kanskje Enigma ser spørsmålet og kan si noe mer. Jeg kan altfor lite om puls i alle fall! Takk for oppklaring Enigma! Må bare oppklare for å være på dne sikre siden at når jeg skriver makspuls i løpet av økten så mener jeg den høyeste pulsen klokken målte i løpet av økten. Bare så det er klart. Jeg byttet litt om på planen og tok løpeøkt istedenfor styrke i dag, og så tar jeg styrke i morgen isteden. Jeg og samboer jogget samme runde som sist 5,66km på 34 minutter. Helt likt som sist nesten, men jeg følte meg mye mindre anpusten og det føltes generelt mye lettere en sist. Hadde det ikke vært for at jeg var litt uvell og redusert etter i går, så hadde jeg garantert klart å holde høyere tempo! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Enigma* Skrevet 21. juli 2009 #102 Del Skrevet 21. juli 2009 (endret) Beklager at jeg kupper boka di litt nå Mida, men jeg må bare spørre om noe.. Hva sier egentlig hvilepulsen? Skal den være lavest mulig? Gjennomsnittshvilepulsen for menn ligger på rundt 60 - 80 slag i minuttet, mens for kvinner er den 70 - 90. God kondisjon vil da tilsi at man har en hvilepuls på 50 - 60, mens hvis man er i virkelig god form kan hvilepulsen komme helt ned i under 40 slag i minuttet. Det finnes faktisk eliteutøvere som har en hvilepuls på under 30. En person som hviler vil ha behov for at hjertet pumper ca 5 l blod i timen, dermed sier hvilepulsen noe om hvor mange slag hjertet må slå for å klare dette. Hvilepulsen din vil stige ettersom du blir eldre. Hvilepulsen påvirkes ikke bare av fysisk aktivitet, men påvirkes også av psyken. Den bør måles når du våkner om morgenen ettersom du da ikke er påvirket av koffein, adrenalin osv. Men har du bråvåknet, f.eks av en alarm, en drøm eller lignende så vil dette påvirke hvilepulsen din. Endret 21. juli 2009 av *Enigma* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Carrie Skrevet 21. juli 2009 #103 Del Skrevet 21. juli 2009 Takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midna Skrevet 22. juli 2009 Forfatter #104 Del Skrevet 22. juli 2009 Takk, da lærte jeg noe nytt i dag også! Nå har jeg vært på senteret og trent styrke igjen. Syklet til som oppvarming og gikk igjennom programmet. Ingen store endringer, så tror jeg lar være å skrive det ned da. På brystpress så tok jeg det siste settet med 8 kg i hver hånd. Var tungt men teknikken var ganske grei på 5 repetisjoner. Hadde jeg ikke vært så sliten i armene fra før hadde det nok blitt enda bedre! Nå har jeg bestilt time med veileder for å få nytt program, og da med frivekter! Fy som jeg gleder meg! Sa at jeg ønsker å få F som også er personlig trener. Har hatt jenter de andre gangene som er veldig flinke. Men jeg føler at de ikke presser meg like godt som jeg ønsker. Akkurat som om de tror jeg syntes det kommer til å bli for skummelt med tøffe øvelser. Så nå gleder jeg meg til onsdag klokken 18:00! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midna Skrevet 23. juli 2009 Forfatter #105 Del Skrevet 23. juli 2009 Langkjøring i dag! Jogget 7,2 km (ny rekord for meg!) på 45 minutter. Gjennomsnittsfarten var på 9,4 km, noe som var greit siden jeg ikke skulle slite meg ut. Da jeg var ferdig kunne jeg godt løpt lenger, og det var herlig! Det jeg merket det mest i var beina egentlig. Høyeste puls: 191 Snittpuls: 181 Det var kanskje litt i overkant, men det føltes som sagt helt greit og jeg var ikke noe særlig anpusten da jeg var ferdig. Det er så herlig å ha kommer over 5km-kneika! :DD På neste uks langkjøring skal jeg prøve å løpe litt lenger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Carrie Skrevet 23. juli 2009 #106 Del Skrevet 23. juli 2009 Wow, nå ble jeg imponert! Jeg ligger fortsatt på 4, maks 5 km.. Men det er bare å trene videre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sekretæren Skrevet 23. juli 2009 #107 Del Skrevet 23. juli 2009 Snitt på 181!! WOW!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midna Skrevet 23. juli 2009 Forfatter #108 Del Skrevet 23. juli 2009 Men altså, betyr det at jeg har elendig kondis når pulsen flyr så fort opp? Jeg følte jo at jeg hadde en behagelig tur i dag og jeg følte meg ikke spesielt sliten da jeg var ferdig. Tror jeg må lese meg opp litt mer på dette puls-greiene altså! Eller er det noe galt med pulsklokka mi? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lucy d-.-b Skrevet 23. juli 2009 #109 Del Skrevet 23. juli 2009 Men altså, betyr det at jeg har elendig kondis når pulsen flyr så fort opp? Jeg følte jo at jeg hadde en behagelig tur i dag og jeg følte meg ikke spesielt sliten da jeg var ferdig. Tror jeg må lese meg opp litt mer på dette puls-greiene altså! Eller er det noe galt med pulsklokka mi? Hei Midna! Tror ikke jeg har svart i boka di før :klø: Du har jo tydeligvis ikke elendig kondis hvis du kan løpe i 45 min Makspuls er genetisk og pulsen du har i løpet av økta varierer jo da ut ifra hvor hardt du tar i i forhold til det du kan yte når pulsen er på maks. Jeg har veldig lav makspuls og når jeg løper i 9kmh ligger jeg på ca 155-160 bpm, det betyr ikke at jeg har superkondis av den grunn. Forskjellen i om man er godt trent eller ikke kan for eksempel være at du klarer å presse deg selv over en lenger periode med høy puls enn tidligere (før melkesyren fyller beina) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midna Skrevet 23. juli 2009 Forfatter #110 Del Skrevet 23. juli 2009 Hei Lucy! Takk for besøk, og hjelp! Føler meg jo bare mer og mer forvirret jo mer jeg prøver å lære meg. Så det kan altså bety at jeg har høyere makspuls, og at det derfor ikke er helt ille? Trenger virkelig å få testet dette snart! Jeg er liksom redd for å presse meg for mye når jeg liksom skal ha rolig langkjøring, slik at jeg ikke får resultater. Men det blir jo for dumt at jeg må begynne å gå innimellom for å få ned pulsen når jeg føler meg helt grei i kroppen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lucy d-.-b Skrevet 23. juli 2009 #111 Del Skrevet 23. juli 2009 Hei Lucy! Takk for besøk, og hjelp! Føler meg jo bare mer og mer forvirret jo mer jeg prøver å lære meg. Så det kan altså bety at jeg har høyere makspuls, og at det derfor ikke er helt ille? Trenger virkelig å få testet dette snart! Jeg er liksom redd for å presse meg for mye når jeg liksom skal ha rolig langkjøring, slik at jeg ikke får resultater. Men det blir jo for dumt at jeg må begynne å gå innimellom for å få ned pulsen når jeg føler meg helt grei i kroppen. Hvis du føler det er forvirrende syns jeg du skal ta en makspulstest, enten alene eller kanskje med PT Da kan du plotte inn makspulsen på pulsklokken din og så kan den gi deg prosent av makspulsen, det er like fint å gå etter det som bpm. Jeg tror de fleste klokker som er litt avanserte har den typen funksjonalitet. Her kan du lese litt om hvordan ta en makspulstest selv, og litt om sonene og prosent av maks ytelse: http://www.madshus.com/Norge/Nyheter/Kjenn...-og-tren-bedre/ Google hjelper kan deg med så mangt, jeg googler for hardet livet hver gang jeg lurer på ting som dette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midna Skrevet 24. juli 2009 Forfatter #112 Del Skrevet 24. juli 2009 Hei gijen Lucy! Jeg bør nok ta en makspulstest ja! Tror jeg skal ha veiledning med han som er personlig trener på senteret til onsdagen, så jeg kan jo eventuelt høre med han om å få en time. Takk for link foresten! Det er utrolig hvor mye det er å sette seg inn i. Det har liksom gått fra at trening bare er noe man gjør for å være flink, til å faktisk bli en hobby! Nå har jeg vært og trent styrke. 15 minutter oppvarming på sykkel og de vanlige øvelsene. er egentlig helt fornøyd, men nå trenger jeg nytt program. Jeg gleder meg sånn til å lære meg flere øvelser, for da kan jeg bli litt tøffere, prøve mer ting, og variere mer selv. Nå skal jeg straks hjem til mamma og pappa og grille, og tror jeg skal låne vekten dem. Lurer på om jeg kanskje har vært for dårlig til å såise i det siste og har gått ned litt. :// Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midna Skrevet 26. juli 2009 Forfatter #113 Del Skrevet 26. juli 2009 Siste dagen i ferien i dag, så i morgen er det tilbake til "slitet". I dag ble det en styrkeøkt, som var helt grei. Jeg merket av jeg var litt umotivert, men sånn er det nesten alltid på søndager syntes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midna Skrevet 28. juli 2009 Forfatter #114 Del Skrevet 28. juli 2009 Hadde en herlig intervalløkt etter jobb i dag, på mølla! 10 minutter oppvarming (rundt 9,5km/t i tempo) så 7x1minutt intervall med ett min jogging på 9,2 imellom hver intervall. (12-12,5 km/t på intervallene). Jogget sju mintter 10 km/t etter intervallene. Økten ble på 3 minutter og det ble akkurat 5 km. Greit med korte effektive økter innimellom. Jeg kunne kanskje gitt litt ekstra på intervallene, men får heller prøve å øke litt neste gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midna Skrevet 31. juli 2009 Forfatter #115 Del Skrevet 31. juli 2009 Om en time og tyve minutter skal jeg på senteret og få nytt treningsprogram! :DD Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sekretæren Skrevet 31. juli 2009 #116 Del Skrevet 31. juli 2009 Å, så gøy!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midna Skrevet 31. juli 2009 Forfatter #117 Del Skrevet 31. juli 2009 Nytt program, og ikke et eneste apparat! Så nå er jeg snart med i styrkegjengen har altså! Jeg husker knapt øvelsene nå men får ramse dem opp fort. Kommer tilbake med vekter og slikt senere. - Flyes på ball - Øvelse for øvre del av rygg med hantler. Står med høyre kne på benken og høyre arm og knekk i venstre kne med hantel i venstre hånd som jeg fører opp og ned (og motsatt på andre side) Noen som kan hjelpoe meg med navn på denne? =) - Øvelse for biceps. Sitter 60 grader på benken og løfter annenhver hantel. (navn på denne også?=)) - Tricepsøvelse - så litt ut som franskpress når jeg googlet, men det var med hantler. Kan det stemme? - Knebøy med stang i smithmaskin (supergøy!!) - Utfall med stor ball. (dette var jo bare utrolig vanskelig!!) - Mageøvelse på benk med beina høyt opp i bøyler (hjelpes! har noen et navn her også??) - Korsryggøvelse med ball. Ligger på rygg med beina på ballen og rumpa opp. Løfter annenhvert bein 3 sekunder. Tror det var alt. Jeg blir veldig takknemlig hvis noen kan hjelpe meg med riktige navn her altså! Hører gjerne på hvis noen har noen tanker om de øvelsene jeg har fått også. Nå føler jeg at jeg tørr å prøve mer også, så nå er jeg skikkelig giret på flere øvelser! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fragment Skrevet 31. juli 2009 #118 Del Skrevet 31. juli 2009 - Øvelse for øvre del av rygg med hantler. Står med høyre kne på benken og høyre arm og knekk i venstre kne med hantel i venstre hånd som jeg fører opp og ned (og motsatt på andre side) Noen som kan hjelpoe meg med navn på denne? =) Dette høres ut som det jeg kaller knestående hanteldrag. En venninne av meg kaller den for "motorsagen", og da skjønner du sikkert hvilken bevegelse jeg sikter til. - Øvelse for biceps. Sitter 60 grader på benken og løfter annenhver hantel. (navn på denne også?=)) Vanlig bicepscurl, antar jeg. Bicepscurl med manualer, altså. Gøy med nye øvelser, lykke til med programmet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midna Skrevet 31. juli 2009 Forfatter #119 Del Skrevet 31. juli 2009 Hei, og takk fragment! Knestående hanteldrag var et "fint" navn på det - så det skal jeg bruke! =) Får litt motorsagfølelse der man står, så skjønner den! Bicepscurl ja! Det viste jeg jo egentlig når jeg tenker meg om, er nok litt for trøtt i dag. Kjenner jeg allerede begynner å bli støl i beina. Kjente knebøyen ja... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midna Skrevet 1. august 2009 Forfatter #120 Del Skrevet 1. august 2009 Glemte å skrive opp at jeg har sittende roing i programmet også! Skal skrive opp vektene på mandag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå